falsk marknadföring?

Sv: falsk marknadföring?

*kl*

Lite spännande är det att läsa annonser från en specifik hästförsäljare på hästnet som annonserar väldigt mycket. Och alla dessa annonser beskriver varje häst som en helt underbar individ oh jag är väldigt facinerad att alla hästar som denne annonserar ut nästintill beskrivs som den ultimata hästen.

Men särskillt trovärdigt blir det ju inte. :D
 
Sv: falsk marknadföring?

Och du vet att hästen sysslar med detta även på försäljningsstallet?

Jag vet faktiskt en hel hög med hästar som p g a ryttare haft en rad olater, bl a de du nämner. Och vid totalt byte av miljö och ryttare har det blivit en ny häst. För att problemet inte är hästen, utan ryttaren/ryttarna.

Annonseras hästen som "bestämd" så tolkar jag i alla fall detta som en häst där man som ryttare behöver ha sitt ledarskap ordentligt befäst. Skulle hästen vara behäftad med fysiskt fel och den därför bär sig underligt åt bör detta framkomma vid en provridning och efterföljande försäljningsbesiktning.



Å andra sidan kan den funka toppen (som sagt) hos FS men inte lika bra hos ev ny ägare.
 
Sv: falsk marknadföring?

Den risken är nästan större med en häst som beskrivs som "Supersnäll och jättebussig" eftersom den hästen löper stor risk att säljas till någon utan erfarenhet av att skaffa häst. Och så får den lite anpassningssvårigheter och förvandlas - i kombination med oerfaren hästägare - till ett litet helsike för sin nya ägare.

En häst som beskrivs som "bestämd", "skarp" eller liknande ska ha en mycket erfaren ryttare/ägare.

Alla hästar kan bli något annat hos sin nya ägare än de visade hos förre ägaren. Är man inte beredd på det är man heller inte tillräckligt kunnig för att skaffa häst.
 
Sv: falsk marknadföring?

Å andra sidan kan den funka toppen (som sagt) hos FS men inte lika bra hos ev ny ägare.

Nej men samtidigt finns ju som jag skrev ett ansvar, det ansvaret åligger inte bara försäljningsstallet utan även köparen. Är man lite vek så kanske man bör titta på häst åt det mer snälla hållet eller läromästare än kanske en bestämd dam. Eller så kanske man helt enklet bör avvakta med ett köp tills kunskaperna har infunnit sig lite till.
 
Sv: falsk marknadföring?

Omöjligt att säga, jag har vid så många tillfälle sett hästar som bara genom att byta ryttare blivit en helt annan häst. Annonsen är förövrigt till för att locka intresserade, säljaren kanske upplyser om problemen.

Den beskrivna hästen kan vara en "äkta" problemhäst men även en som endast hamnat snett.
 
Sv: falsk marknadföring?

Men ngn gång är ju första gången för alla att skaffa häst.
Har man inte väldigt erfarna människor omkring sig, så kan det vara svårt att genomskåda omskrivningar, som att bestämd dam betyder bitch, och ska säljas till en, med mkt erfarenhet.
Har man inte haft häst tidigare utan bara ridit på ridskola t.ex, så förstår man inte heller , hur hemska/farliga en del hästar kan vara.
Alla är barn i början, med det krävs rätt häst ,till alla nya inom hästeriet, för själv har de ingen aning om, att alla hästar är inte snälla/tåliga, som ridskolepållen.
Och tycker det låter lite coolt med bestämd dam i annonsen.... :crazy:
 
Sv: falsk marknadföring?

Ja, och har man inte erfarenhet så tar man med sig någon med erfarenhet. Det ligger ju i ens eget intresse om man är ny på hästköp. Vem vill köpa fel hästtyp?
 
Sv: falsk marknadföring?

Nej men samtidigt finns ju som jag skrev ett ansvar, det ansvaret åligger inte bara försäljningsstallet utan även köparen. Är man lite vek så kanske man bör titta på häst åt det mer snälla hållet eller läromästare än kanske en bestämd dam. Eller så kanske man helt enklet bör avvakta med ett köp tills kunskaperna har infunnit sig lite till.


Jo visst har köparen ett ansvar (undersökningsplikt) men... Hur ska köparen kunna göra en sådan om säljaren/na ljuger/inte säger sanningen.
Säljaren kanske inte ens ljuger, utan berättar bara inte om beteendet såvida inte frågan kommer upp.

Jag har funderat på det där mycket...
Hur skulle en säljare reagera om köparen åker ut till stallet och frågar ut de andra hästägarna om hästen, snokar reda på skötares nummer och ringer dessa osv, allt bakom säljarens rygg.



Sedan låter det ju inte som om hästen TS beskriver är en häst som inte passar "bara" till den som är lite vek, eller ens den som är mycket vek. Den hästen ska till en kunnig ryttare som är beredd på att lägga ner arbete.

Bara för att en ryttare inte passar till hästen TS beskriver, betyder det knappast att denna inte är redo att köpa en häst. "TS häst" är ju ett extremt undantag. Det finns läromästare, eller svårridna hästar som är svårridna på andra sätt trotts att de är "bestämda" för den skull.
Bestämd för mig är inte en häst som anfaller/medvetet försöker kasta av. Det är en häst som på sin höjd vägrar gå.

Hästen TS beskriver har olater. Borde inte detta tas med i annonsen? Eller åtminstånde vid kontakten via mail/telefon innan provridning? :)

Sjukdomshistoria är nog så svårt att ta reda på, Hur ska köparen kunna ta reda på en olat som inte syns för att hästen just nu rids utav personal som klarar av att undan trycka det?

Vad innebär att köparen har undersökningsplikt på en häst med olater som inte syns vid provridning och inte omtalas av varken FS eller ägaren (om nu FS ger telefonnummer till denna).
 
Sv: falsk marknadföring?

Läste du vad jag skrev? De försäljningsställen som jag har varit bekant med har inte velat haft någon beskrivning av hästen, de har velat ta reda på den själv utan att ägaren färgar beskrivningen åtminstone inte i inledningsvis.
Efter att ha haft hästen några veckor brukar många vilja veta hur ägaren själv upplever hästen, på det här viset kan man få fram mycket information.

Om hästen har betett sig på det sättet TS beskriver hemma hos dem, men inte hos försäljningsstället så kanske man kan dra slutsatsen att denna häst är en bestämd dam genom egen ridning samt sammanfattning av uppgifter från ägaren. Det innebär inte att de undanhåller uppgifter för köparen, för det vet vi egentligen inget om i nuläget om så kommer att ske. Vad kan kan säga är att förfarandet är vanligt, utan att för den sakens skull vara ohederligt. Allt hänger ju på vad och vilka uppgifter som lämnas i samband med försäljningen/köpet.

Tyvärr är också min erfarenhet att många köpare ser lite prestige i att klara av vissa saker, trots att de inte ens borde ha försökt. Häri har köparen ett eget ansvar att provrida och då inte bara en gång utan flera i olika miljöer för att ta reda på om hästen är vad man söker. En häst beter sig inte lika med olika ryttare, det är den krassa sanningen.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag har läst. Jag tror inte du förstår vad jag menar isåfall.
Spelar ingen roll om FS inte frågar ägaren eller inte.

Om köparen komemr och provrider, hästen sköter sig bra (för dne är riden regelbundet av personal som klarar av den) men när köparen tar hem hästen så funkar det inte. som redan påpekat pga att hästar inte uppför sig likadant med alla ryttare. Det går åt båda hållen. En ryttare som förstört sin häst (vilket alltid är faktum när en häst är svårriden) och som sedan skickar iväg hästen till något som rider den bättre har en häst som blivit bra riden under en period men framför allt en häst som blivit dåligt riden under en period.
Det innebär att ev problem kan komma upp till ytan med en ny ryttare. Sedan är det upp till ryttaren att klara ut detta.


Så länge FS är ärlig med att hästen har olater som kan komma upp så är det inga problem.

Men om de inte är det då? Vad innebär i sådana fall köparens undersöktningsplikt???

Att provrida räcker ju inte, hästen kan gå fint för att personalen ridit den.
 
Sv: falsk marknadföring?

*KL*

Tycker som flera andra att man i den här annonsen kunde ha lagt till att hästen lämpade sig för rut.ryttare. Men kanske är detta ngt man upplyser om på telefon, för att inte skrämma bort spekulanter i onödan. Men eftersom det är ett försäljningstall det handlar om, så gäller ju konsumentköplagen som är lite "hårdare". Antar att dom skulle kunna få problem om hästen inte skulle funka hos sin nya köpare och man hänvisade till vad som stod i annonsen.

Har själv en häst hemma som jag tycker är totalt okompicerad och lättriden, döm om min förvåningen när jag bad en kompis provrida den och den uppförde sig som en vettvilling. Jag är väldigt tacksam för att jag upptäckte detta, då jag annars säkert kunde ha tänkt mig att sälja den till en mindre rutinerad ryttare :crazy:
 
Sv: falsk marknadföring?

Min undran är, vill man verkligen ha spekulanter som ringer och inte passar en häst som TS beskriver? Det tar ju trotts allt upp tid för en att svara på annonser.
 
Sv: falsk marknadföring?

Tyvärr är också min erfarenhet att många köpare ser lite prestige i att klara av vissa saker, trots att de inte ens borde ha försökt......


Detta är ju jättevanligt.... Hur många i stallet har inte ni som identifierar sig med sin hästs status.

" Min häst har hög rang , då har jag hög rang.... " ungefär, så brukar det vara ganska ofta. Inte bland vana hästmänniskor med huvudet upp och fötterna ned men... det är ju så det låter väldigt ofta i många stall av olika sorter.

Jag har varit och tittat på unghäst ( som jag inte köpte ) Där säljarna ändrade rangen hos hästen när jag sa att det är praktiskt och bra om hästen inte är för högrangad.
 
Sv: falsk marknadföring?

Min undran är, vill man verkligen ha spekulanter som ringer och inte passar en häst som TS beskriver? Det tar ju trotts allt upp tid för en att svara på annonser.

NEJ, sådana spekulanter vill man absolut inte ha. Främst för hästens skull. Men många tror att de rider bättre än de gör.
 
Sv: falsk marknadföring?

Hästen TS beskriver har olater. Borde inte detta tas med i annonsen? Eller åtminstånde vid kontakten via mail/telefon innan provridning?
Om hästen inte visat olater hos FS då? "Visat olater hos tidigare ägare" kan de inte precis säga. Vad som sägs till intresserade spekulanter kan vi inte veta något om.
 
Sv: falsk marknadföring?

När spekulanten står på gårdsplanen och det ar uppstått seriöst intresse för hästen kan man ju nämna att de säljer hästen för att den är för skarp för nuvarande ägaren. Och tillägga att man själv inte upplevt det problemet, men det kan vara bra att veta innan man bestämmer sig för köp.

Svårare än så är det faktiskt inte.
 
Sv: falsk marknadföring?

Precis min tanke.
Så borde inte annonsen då påpeka att det behövs en rutinerad ryttare?
För att slippa alla dessa som ringer och absolut inte kommer passa hästen?

Som sagt var, för mig skiljer sig en häst som är en bestämd dam markant mot en häst som kräver rutinerad ryttare.
Det ena säger bara vad hästen är som personlighet, det andra säger hur kunnig ryttaren ska vara.
 
Sv: falsk marknadföring?

Men vad tycker köparen om det?

Denna kanske inte alls ville ha en häst som är för skarp för den som äger den nu.
Och då har köparen åkt ut i onödan, avsatt en hel dag (troligast). Tagit ledigt från ev jobb, "slösat" bensin och förlorat ev inkomst... Helt i onödan.

Köparen ringde på en "bestämd dam", inte på en prolematiskt som kräver rutinerad ryttare.
Oavsett om ryttaren klarar av hästen eller inte. Det är ju itne upp til FS att betsämma det.

Vi kan alla vara överenns om att en häst inte uppför sig identiskt med varje individ.
Att en ryttare har problem innebär inte att nästa har det.

Men... En häst som varit problematisk, speciellt så pass mycket som hästen TS beskriver, har större chans att testa sin nya ägare på ett "grövre" sätt än vad en väluppfostrad häst kommer göra.


Då spelar det ingen roll hur bra FS ridit till hästen, den kommer ändå att testa sin nya ryttare och risken finns att den testar för mycket för att ryttaren ska klara av den.
Ofta brukar man ha en gyllene vecka eller två hemma i eget stall innan testningen kommer.

Även om den nya ägaren klarar av hästen galant kanske denna inte alls vill ha en häst som testar nya ryttare så mycket som en häst med grova olater kan göra.


Nu pratar jag inte bara om det försäljningsstall och den häst TS skriver om men använder dessa två som exempel.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 928
Senast: Dopy
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 144
Senast: Jealle
·
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 278
Senast: Ellyne
·
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 408
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp