falsk marknadföring?

cosmoskatten

Trådstartare
Tänkte höra om era tankar rörande detta fall.
En häst jag har haft kontakt med under ett års tid har nu skickats iväg sedan två veckor till ett tillridnings och försäljningstall.
I annonsen beskrivs hästen med orden:är En bestämd tjej med många kvalitéer, positiv till arbete, snäll att rida - även ut.

Hästen som beskrivs i annonsen är en häst som under året har kickat bakut vid ridning, så en medryttare knäckt näsan, En annan medryttare fick skuldran skadad vid hennes bockningar. En yngre tös som absolut inte borde ha petat på denna häst fick ta ut henne på en ridtur vilket resulterar i att hästen bockar,reser sig och tösen hoppar av och får en framhov i magen.Från marken vänder hästen häcken till och slår när något inte passar och hon märker att människan är lite osäker. Hon fryser fast i marken och vägrar att gå vid ridningen när hon inte har lust och när man går på henne så kickar hon eller reser sig alternativt så kan man stå mellan en halvtimme till en timme och snurra på stället. Bör tilläggas att hästen blivit inkonsekvent hanterad samt fått sin vilja igenom när hon sparkat mot folk.

Hästen kollades på klinik vid två tillfällen första gången var det en kota i nacken som låg fel och orsakade spänning andra gången var hästen helt frisk.
veterinären skojade om lobotomi:crazy:

Kan man verkligen marknadsföra en häst med detta i bakgrunden som snäll att rida? senaste incidenterna skedde i november. Vad är det som gäller vid hästförsäljning när det gäller olater? Är det något köparen får skylla sig själv om de får på köpet eller har man någon form av upplysningsplikt?
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag vet en försäljare/tillridare som skulle sälja ett oridbart eng.fbl för 55.000
Han var enligt henne frisk, pigg och snäll att rida och hantera...9,5/10 i stallet där han stod var rädda för honom.

Inte ens inridaren han kom till klarade av det, då skickades han på undersökning och det visade sig att han hade någon skada på nacken eller vad det var...sedan kom han tillbaka till äg. som till slut gav upp och skickade honom till en "kompetent" försäljare. Den som skulle rida in/till hästen visste nämligen inte vad hon gjorde. Det var henne det var fel på, inte hästen, tyckte ägarn...:grin:

Det är jätteläskigt :(

Ungefär som att man skulle sälja en bil som fullt fungerande fast bromsarna inte tar, handbromsen sitter fast och annat som kan orsaka direkt livsfara :crazy:

Å andra sidan torde ju de som besöker hästen märka att den inte är speciellt snäll och ridbar...
 
Sv: falsk marknadföring?

Ett tillridningsstall får in hästar för just tillridning och kanske senare även försäljning, i många fall vill de själva ta reda på hästens egen kapacitet och inte genom att människor sätter ord på det hela.

Många gånger kan hästen färgas av miljö och dess ryttare, och kan faktiskt bli avsevärt mycket bättre på annat ställe och vise versa också då. De som skrivs i annonsen kan vara just deras uppfattning och vad hästen har visat hos dom, så det behöver inte alls vara falsk marknadsföring.
 
Sv: falsk marknadföring?

Men vad vill du ska hända? Antar att både ägaren och försäljningsstallet vill ha hästen såld, då skriver man ju en positiv annons och inget annat. Men när man köper/säljer häst så är det mycket bluff och båg - det är ett som är säkert.

Sedan kan det ju även vara som Boj skriver...
 
Sv: falsk marknadföring?

jag skulle aldrig lita på att den info man får stämmer om den är på försälljning på ett tillridningstall. Endast om man får se video på det som är utlovat.
 
Sv: falsk marknadföring?

Så det kan man avgöra på bara en dryg vecka?

Tidigare skrev du två veckor, men ja det kan vara fullt möjligt. För många år sedan arbetade jag på ett turridningsstall, man sålde hästar lite då och då, i samband med det fick stället en häst i inbyte som skulle vara just en rejäl problem häst. Den hästen var aldrig ett problem på det stället, den gick med på tur första veckan med en turledare. Vecka nummer två gick den med på lektion, visserligen i de grupper som hade mer erfarenhet. Och den uppvisade aldrig några problem där, däremot blev det problem med den häst som den här byttes mot och den kom tillbaka och köparen fick en annan pålle. Efter det verkade det ha funkat.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag litar aldrig på infon jag får av en hästsäljare. Folk har så pinsamt dålig koll på vad de har till salu. Jag har helt slutat provrida första gången jag bokar besök, jag vill bara se hästen i stall och eventuellt i rörelse (hage, lina etc). Är jag fortfarande intresserad (vilket är en liten procent av gångerna jag tittar) bokar jag sedan ett besök för provridning. Och då vill jag självklart att säljaren visar hästen först, innan jag ev. sitter upp (ibland visar det sig ju att hästen inte är av en typ man söker, och då känns det onödigt att ens sitta upp).

I övrigt håller jag med bl a Boj, att det kan hända mycket med en häst vid miljöombyte, såväl positivt som negativt. Vissa hästar är för skarpa för sina ägare, men fungerar utmärkt med en erfaren ryttare i en ny miljö.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag tycker att man med rubriken "en bestämd tjej..." talat om precis vad det är för typ av häst. En bitch.
 
Sv: falsk marknadföring?

Vad är det som gäller vid hästförsäljning när det gäller olater? Är det något köparen får skylla sig själv om de får på köpet eller har man någon form av upplysningsplikt?

Säljaren har upplysningsplikt och köparen har undersökningsplikt. En seriös säljare inser att om det inte fungerar kommer hästen tillbaka. Därför ligger det i allas intresse att hästen hamnar hos någon som reder ut henne. Olaterna som du har sett behöver inte visa sig hos köparen över huvud taget. Det beror ju på vad de beror på - osäker ryttare, inkonsekvent uppfostran, smärta, dålig utrustning eller fel i huvudet på hästen.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag har sett liknande exempel och tror det är vanligt att vissa mindre nogräknade säljare skarvar till det rätt rejält. Man har dock ett ansvar som säljare för riktigheten av det man säger om hästen. Överensstämmer det inte med verkligheten kan det anses som fel enligt köplagen och köpet kan få gå tillbaka. Det måste däremot vara rätt konkreta utsagor, inte bara allmänna utläggningar om vilken underbar häst det är.
 
Sv: falsk marknadföring?

Visst är det så att hästar kan ändra sig när de kommer till en ny miljö, på gott och ont.
Dock skulle jag anse att har hästen varit en "problemhäst" tidigare så ska den inte säljas till vem som helst. I annonsen skall det stå "till mycket rutinerad ryttare".
Hästen kan uppföra sig hur bra som helst hos försäljningsstallet, vilket den troligast också kommer göra om den blir regelbundet och ordentligt hanterad och det av kunnig personal...
Men! Bara för att den börjar uppföra sig hos försäljningsstallet betyder ju tyvärr inte att hästen nu är bra. Om den kommer till en mindre rutinerad ryttare (köpare) så kommer den troligast börja med sina problem igen, förr eller senare. (troligast förr)

Samtidigt så förstår jag att Fs. inte skriver ut "Problemhäst" för då får de aldrig hästen såld. Men som sagt, "mycket rutinerad ryttare" hade jag gärna sett i den där annonsen.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag håller med, hästen borde absolut hamna hos en väldigt erfaren hästmänniska. Det som oroar mig är att hon kommer hamna fel då hon storleksmässigt är en liten häst och därmed kanske inte det folk som vill träna och tävla söker. En klassiskt inriktad person skulle vara ypperligt.Det måste även vara någon som inte är rädd att sätta gränser för denna tös har fått bossa med folk på tok för mycket och hon är smart så hon vet om det.
Jag fick inte veta något om vad denna tös kunde hitta på när jag började med henne utan det är saker som kommit fram efterhand. När jag började pyssla med hästen så fick jag inte veta något annat än att hon var snäll. Senare har det visat sig att hon vänt för att slå åt ett antal personer i hagen särskilt i samband med fodring.Vid 4e besöket så smackade jag lite för att flytta undan rumpan på hästen när jag tagit in den och hästen svänger runt sänker bakkärran och backar vilt sparkandes mot mig. Tursamt nog hade jag fortfarande ett grimmskaft i handen så jag kunde dra till henne över rumpan och driva undan henne. Efter det så dröjde det till efter sommarbetet innan hon testade mig med annat än subtila signaler igen. Hon gick därefter bättre och bättre både i ridning och hantering. Tyvärr så blandades som fler medryttare in och hon började frysa fast på stället. Då man inte visste om hon var fullt frisk så ville man ju inte sätta för mycket press och direkt efter besök hos klinik så släpptes hon på bete.
Under hösten så började vi med klickerträning vilket öppnade en hel del dörrar för samarbete.
haha, jag brukade säga att om man brukar få skicka ansökningar i tre ex till vanliga ston så får man skicka 10 till denna tös.

Det är inte en lätt häst, men hon skulle bli underbar för rätt person, med fel person så kommer det gå illa.
Det som känts oroande är att hon framställs som en snäll hobbyhäst. Jag hoppas, hoppas att hon hamnar rätt!
 
Sv: falsk marknadföring?

Och ska man tolka TS rätt så har man tydligen också talat om att hästen är av den mer bestämda naturen. Parareellt med det ansvar ett försäljningsställe har, så har även köparen ett eget ansvar. Om man är en mer grön ryttare, så är väl en bestämd dam inte det första man bör titta på.
 
Sv: falsk marknadföring?

Man skriver även att hästen är snäll vid ridning,arbetsvillig och även lätt att rida ut.
En häst som reser sig, fryser fast vid stället, bockar och sparkar bakut kan väl knappast räknas som snäll och arbetsvillig? Glömde att berätta att hon slår mot bilar om de kör vad hon anser vara för nära.
Som jag ser det så borde chansen att man finner rätt ägare till hästen vara större om man inte förskönar,men det är väl som det alltid är att det handlar om att få ut så mycket som möjligt för hästen.
Om nu en köpare kommer och tar hem hästen och skadas allvarligt, kan man då se sig i spegeln och ärligt säga att man inte har någon skuld i detta för att man undanhållit information?
Jag hade ju själv hanterat hästen annorlunda från början om jag vetat att hon var lätt i baken.
 
Sv: falsk marknadföring?

Jag har ridit till och sålt en hel del hästar. Och de har nästan alla skött sig hos mig. En häst jag hade var enligt säljaren "skarp att rida ut på". Den hästen blev en klippa att rida ut, underbart pålitlig i alla situationer. Den sålde jag sen till en ridskola och har fått massor av positiv respons, de ville köpa fler hästar av samma kvalitet :laugh: Men jag har inte haft fler hästar som jag tycker passar på en ridskola så jag har inte sålt fler dit.

Själv är jag jättenoga med att det ska kännas rätt när jag säljer häst, nu i höstas hade jag ett par tjejer som provred och jag tyckte inte det såg så bra ut. Jag sa rent ut att "det är nog ingen häst för er". Rätt häst till rätt ryttare är ju jätteviktigt. Alla passar definitivt inte ihop. Sen förstår jag att den ovan nämnda hästen skaffat sig ovanor, då den är ganska tuff enligt beskrivningen och har haft flera olika medryttare. Självklart tar en sådan häst över, varför skulle den inte göra det? Hästar är inga maskiner. Till rätt person är hästen kanske både snäll och arbetsvillig?

Jag blir ledsen över att höra att försäljningsstall är opålitliga, själv skulle jag aldrig försöka lura någon, i så fall biter man bara sig själv i svansen.
 
Sv: falsk marknadföring?

Trådkap...

Jag sålde ett sto som var extremt vasst och krävde ett mycket tydligt ledarskap. Jag försökte ha medryttare (provade flera) men tillslut kunde ingen ens sitta upp på henne innan hon var 3 m upp i luften. Med mig var hon dock som ett litet lamm och en helt fantastisk häst att rida, gjorde alltid sitt yttersta. När folk ringde på annonsen var jag mycket noga med att tala om hur denna dam fungerade och endast 10% som ringde kom och tittade på henne. Jag var jättenoga med valet av köpare med vetskapen om hur bestämd och vass hon var. Trots detta gick det åt h.....e och detta underbara lilla sto lever inte idag pga att köparen inte klarade av henne.

Så sensmoralen är att även om man är helt ärlig kan det bli fel. Många tror att de kan mer häst än de egentligen gör och en annons som TS tar upp kan få folk med ganska lite hästerfarenhet att nappa.
 
Sv: falsk marknadföring?

Det där håller jag fullständigt med dig om. Jag har haft en del oerfarna som har ringt på nyss inridna hästar och det går liksom inte.... även om hästen är snäll. Personen har haft någon kompis som haft en unghäst (och är nästan unghästutbildare) och hjälpt till med den för 10-15 år sen. Däremellan har personen skaffat familj och barn och ska nu ta upp ridningen igen och tycker att min nyss inridna unghäst verkar bra eftersom den inte är så dyr. :eek:

förlåt ts blev kanske lite ot, men på sätt och vis hör det ihop med frågan du ställde, då hästen du beskrev verkligen behöver komma till rätt person.
 
Sv: falsk marknadföring?

Fast "bestämd dam" och "farlig" är inte samma sak i mina ögon.

En bestämd häst för mig är en som kan få för sig att stanna och vägra gå, inte en häst som attakerar. :)
 
Sv: falsk marknadföring?

Och du vet att hästen sysslar med detta även på försäljningsstallet?

Jag vet faktiskt en hel hög med hästar som p g a ryttare haft en rad olater, bl a de du nämner. Och vid totalt byte av miljö och ryttare har det blivit en ny häst. För att problemet inte är hästen, utan ryttaren/ryttarna.

Annonseras hästen som "bestämd" så tolkar jag i alla fall detta som en häst där man som ryttare behöver ha sitt ledarskap ordentligt befäst. Skulle hästen vara behäftad med fysiskt fel och den därför bär sig underligt åt bör detta framkomma vid en provridning och efterföljande försäljningsbesiktning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 927
Senast: Dopy
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 126
Senast: Jealle
·
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 278
Senast: Ellyne
·
T
Träning Jag har en varmblodsvalack som är 8 år. Köpte honom i höstas och han togs av banan för ganska exakt ett år sedan. Han är tävlad i både...
2
Svar
21
· Visningar
2 408
Senast: TantStrul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp