Fan jag orkar inte fylla år

Bukefalos 30 år!

exotic

Trådstartare
Snart dags igen. Jag orkar inte hålla kalas. Har haft psykisk ohälsa i 35 år så orken är inte på topp. Enda gångerna att träffa syskonet med familj och några andra inom släkten är på födelsedagar och jul. Men orkar inte ha hem folk som skiter i mig och mina regler. I och med att det är sommar skiter folk i att stänga ytterdörren trots att jag säger till pga att jag har innekatt. Jag får liksom inget nöje själv då jag får springa och ha koll så dörren blir stängd samt att ingen slänger till hunden smörgåstårta så den blir sjuk. Svägerskan kom och sa till mig en gång när jag serverade kaffe att nu hade minsann katten gått på pottan så du får ta upp det. Alltså jag har flera veckor innan att städa för att inte få pikar, ändå letar ofta svägerskan upp nåt att pika om. Hon har ofta gillat att ge mig en perenn växt eller träd med som hon kan fråga nästa år vart den blev planterad. Allt detta folk är 60-80 år. De yngre är inget problem.
Jag är trasig nu och har kraschat. Orken finns inte att tillfredställa andra nu.

Jag fyller jämnt i år men kommer nog inte heller ha någon speciell tillställning. Har ingen lust att offra sommarsemestern på planering av någon stor fest till hösten…

Förväntar mig inte heller att någon i min närhet automatiskt ska ha kalas bara för att de fyller år. Det passar ju olika bra med kalas för olika människor och livssituationer. Ibland vill man, ibland inte. Gör nu som DU vill!

Ingen kalas/fest här heller. Jag ÄLSKAR tårta, så brukar baka en sådan. Men det blir bara maken och mina föräldrar som äter av den. Nu sist åkte jag med halva tårtan till mina föräldrar och vi fikade där. Inga konstiga krusiduller kring födelsedagar här inte... :)

Snart dags igen. Jag orkar inte hålla kalas. Har haft psykisk ohälsa i 35 år så orken är inte på topp. Enda gångerna att träffa syskonet med familj och några andra inom släkten är på födelsedagar och jul. Men orkar inte ha hem folk som skiter i mig och mina regler. I och med att det är sommar skiter folk i att stänga ytterdörren trots att jag säger till pga att jag har innekatt. Jag får liksom inget nöje själv då jag får springa och ha koll så dörren blir stängd samt att ingen slänger till hunden smörgåstårta så den blir sjuk. Svägerskan kom och sa till mig en gång när jag serverade kaffe att nu hade minsann katten gått på pottan så du får ta upp det. Alltså jag har flera veckor innan att städa för att inte få pikar, ändå letar ofta svägerskan upp nåt att pika om. Hon har ofta gillat att ge mig en perenn växt eller träd med som hon kan fråga nästa år vart den blev planterad. Allt detta folk är 60-80 år. De yngre är inget problem.
Jag är trasig nu och har kraschat. Orken finns inte att tillfredställa andra nu.
Jag har inte haft kalas sen jag var barn. Är ju finfint att vara äldre och få göra precis som man vill (vissa älskar att ha kalas med sig själv i centrum men det passar mig noll och intet).

Jag brukar bli bjuden på frukost av andra i hushållet och någon present men sen är +1:et förbi, precis lagomt. Andra hälsar via SMS eller mejl.

Såna där personer som inte kan bete sig får hålla sig utanför min sfär.

Jag har inte firat min födelsedag sen jag var barn. Bjuder aldrig hem en massa folk till mig, har inte psykisk ohälsa, jag vill bara inte.
Går utmärkt att träffa personer man gillar och skita i resten. Fuck alla normer som säger hur man ska och borde göra.

Jag förstår dig verkligen!
Jag har alltid ”firat” med närmaste släkten och det har sällan känts särskilt bra eller att det är för min skull. I år gick allt åt skogen och kände att det var droppen. Nästa år firar jag själv eller inte alls. Funderar på att resa bort med en vän om det går. Det tog 38 år att inse. Har gjort det bara ”för att”, för att vi alltid gjort så. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till att fira dem när de fyller år, det får vi se. Man behöver inte umgås med osköna människor bara för att man är släkt ❤️

Jag älskar min födelsedag. Jag ser alltid till att jag har semester den dagen, så jag kan ta sovmorgon. Sen gör jag precis vad jag känner för. I år var jag sugen på tårta, så då gjorde jag en tårta.

Vägrar fira med nån annan människa, min födelsedag är ju MIN dag.

Om det känns enklare så är det helt okej att ljuga för att slippa folk. Tex säg att du är bortrest. Lycka till och grattis i förskott. :heart

Jag älskar min födelsedag. Jag ser alltid till att jag har semester den dagen, så jag kan ta sovmorgon. Sen gör jag precis vad jag känner för. I år var jag sugen på tårta, så då gjorde jag en tårta.

Vägrar fira med nån annan människa, min födelsedag är ju MIN dag.

Om det känns enklare så är det helt okej att ljuga för att slippa folk. Tex säg att du är bortrest. Lycka till och grattis i förskott. :heart
Tack snälla:heart ja som sagt det borde ju vara en fin dag. Men man sliter ihjäl sig för att leva upp till några gamla traditioner.

Fullt förståeligt att du inte vill bjuda hem dem. Bjud dem som kan uppföra sig om du vill och skippa resten.

Jag håller med övriga: När du fyller år är det DU som bestämmer hur/om du vill bli firad och av vem/vilka. Inget annat.

Jag fyller år nästa vecka. Jag gillar födelsedagar för att ha en anledning att fira, men då ska det firas på mitt sätt, annars får det vara. I år innebär det att jag sett till att vara ledig från jobbet, och min mor har lovat att vi dagen innan köper en riktig bageri-tårta åt mig (jag tycker att tårtorna är godast när de fått "stå till sig lite").

Om vädret tillåter så fikar jag ute på en gräsplätt någonstans, annars sitter jag på balkongen. Jag hoppas också på att kunna komma iväg och paddla kajak med sambon, för det tycker jag är kul. Det är ungefär så festligt som det blir. Eventuellt får min mor och en vän vara med och fika på tårtan. Det beror på om jag orkar vara social eller inte. Och om någon skulle våga öppna munnen om hur det ser ut i mitt hem, då är det raka vägen ut genom ytterdörren som gäller för dem (oavsett om det är födelsedagsfirande eller vanlig dag).

Min mor, hon fyller också år nästa vecka. Hon brukar alltid spendera födelsedagarna med att dra ihop ett helt gäng vänner som ses och äter gott, pratar tills öronen trillar av och dricker något vin som de tycker är gott. Inte en chans att jag skulle vara med på något sådant, så hon och jag firar vid annat tillfälle istället, tex genom att ta en promenad på något nytt ställe och stanna till vid något trevligt café.

Det finns inget som säger att man måste ha kalas och/eller fira sin födelsedag. Förr hade jag oftast lite större kaffekalas, ibland afternoon tea och så. Gillade att samla mina vänner. Nuförtiden firar jag sällan. Ibland kan jag bjuda de två jag umgås mest med på middag i närheten av min födelsedag. I år hade jag inte ork med det ens, så det blev inget firande. Det där får man bestämma helt själv.
Orkar du inte så blir det inget kalas. Köp dig en bakelse och fira med den viktigaste i ditt liv - du själv 🤗

Oj!

Jag har några tankar:

1) Vad är det för människor du har i ditt liv?! Låter vansinnigt!

2) Sätt ner foten! Sätt gränser. Jag kan lova att ingen som känner mig hade ens tänkt tanken att behandla mig så för de vet att jag hade reagerat direkt.

3) Du får fira din födelsedag hur du, var du vill och med vem du vill! Säg gärna till de som inte kunnat uppföra sig varför de inte är inbjudna om de frågar. T.ex. "Ni har haft väldigt svårt att respektera att ytterdörren ska hållas stängd p.g.a. katten. Jag ser inget inget nöje i att hela tiden passa dörren när ni är här." Eller "Varför bry dig? Du klagar ändå alltid på hur det ser ut hemma hos mig. Nu slipper du se det." Frågar de inte hade jag inte sagt nåt utan bara följt mina planer och gjort precis vad jag vill på min födelsedag! Utan dem.

En del år firar jag med släkten (föräldrar, syskon, svärföräldrar). Andra år firar jag bara med min familj (man och barn). Beror på vad jag känner för. Nåt år bjöd jag vänner på födelsedagsfirande. Nu när jag skriver det blir jag lite sugen på det igen... Det brukade vara roligt! Lite middag, drinkar och trevligt folk!

När jag har haft tunga perioder med måendet så har jag inte firat min födelsedag alls, och absolut inte bjudit in folk i övrigt heller.

Det finns inget lagkrav på att man ska bjuda in folk till sitt hem. Du får lov att sätta gränser.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar