Fång...Ge "magtarm" i förebyggande syfte?

majapia

Trådstartare
Ja jag undrar om man kan ge "magtarm" (biomag) i förebyggande syfte...?

Har läst lite om fång, och det står överallt att det beror på en rubbning i tarmen..Men om man då skulle ge en kur med magtarm i förebyggande syfte..Eller?

Sv: Fång...Ge "magtarm" i förebyggande syfte?

Finns nålad tråd överst på sidan om fång, prova ställ din fråga där =)

Svar ja! "Mag/tarm" eller bara vanlig jäst kan faktiskt förhindra ett fånganfall hos hästar som ligger i riskzonen. Våran fånghäst äter bakjäst varje dag, året om. Köpte från början foderjäst, men hörde att färsk bakjäst är bättre då det är levande? Vet inte hurvida det stämmer, men bakjästen är i alla fall billigare att ge :laugh:.

Ok vad bra...Har en hemma som kanske är lite överviktig just för tillfället. Men det är inte skadligt på något sätt att ge en skopa med "magtarm" då?...

Bakjäst?....en dum fråga men är det det som vi har när vi bakar bullar?...;)

Jag gjorde det, men jag använde mig på senaste tiden mest av Gastrocell

Är det vanlig torrjäst som man bakar med eller den färska?Hur mycket ska man ge?

Jag ger av den vanliga färska jästen som man bakar med - ett kvarts paket om dagen.

Både och går lika bra. Det spelar ingen roll viken man ger. Och det bästa; jag har aldrig hört om överdosering! Har en polare som ger uppemot 15 paket om dagen till sin gammelhäst (32 år halvblod) när han behöver.

Det har gjorts en studie, som jag tappat bort, där det visade att det räckte med 10 g/dag för positiv effekt på magen. Minns tyvärr inte så värst mycket mer än det..

När jag själv ger jäst till min ponny ger jag ca 1/3 - ½ paket om dagen vid behov, alternativt ett helt om det är akut. Hela förra vintern fick han varje dag (han åt den direkt ur handen, så det kan inte varit så värst äckligt heller :D Fast å andra sidan äter han avmaskningsmedel frivilligt också..). Syrran ger Krafft magtarm året om till sin fånghäst, för dem funkade inte jäst pga kräsen häst.

Är jäst endast bra för fånghäst eller för alla hästar?jag vet att jag gav det förr för typ b-vitaminets skull

Jag tycker att det bara är positivt att ge hästarna foderjäst el mag & tarm även om man inte har några problem då det hjälper till att hålla magen i trim. Började ge mina två hästar det när varmblodet fick lindrig kolik för han hade ätit nått konstigt i hagen, så jag ger mina foderjäst, i förebyggande syfte Diamond V xp heter den från eclipse biofarmab eller hur det stavas :) Och den sänker även mjölksyran i kroppen.

Bara en egen reflektion som jag får är att ger man upp till femton paket om dagen till en häst är det kanske en indikation på att det inte funkar.

Biomag är väl magnesiumtillskott? Eller finns det ett magtarmmedel som heter biomag? (Vilket isf, nyfiken)

Men det går bra att ge förebyggande, jag ger alltid, oavsett häst, en kur bakteriebalans eller magtarmbalans vid betesinvänjning, installning och alla ev foderbyten.

Ja jag undrar om man kan ge "magtarm" (biomag) i förebyggande syfte...?

Har läst lite om fång, och det står överallt att det beror på en rubbning i tarmen..Men om man då skulle ge en kur med magtarm i förebyggande syfte..Eller?

I förebyggande syfte??? Är det inte bättre att i "förebyggande syfte" se över foderstaten och dess innehållsvärde i stället??? Får hästen felaktigt foder för individen och man tillsätter massa andra saker i förebyggande syfte så har man väl inte kommit åt själva grundorsaken eller???

Håller med ovanstående talare. Vare sig bakjäst eller något "magbalans" hjälper om hästens system utsätts för för stora påfrestningar, t ex tvära foderbyten eller betessläpp. Det är aldrig fel att ge understödjande i samband med situationer som kan vara en risk (t ex antibiotikakur, kan ju vara svårt att undvika), men det är viktigare att tänka på korrekt foderstat, bra hygienisk kvalitet och successiv invänjning vid nya foder/beten.

Biomag är väl magnesiumtillskott? Eller finns det ett magtarmmedel som heter biomag? (Vilket isf, nyfiken)

Har en hink biomag ute i stallet och såvitt jag vet är det magnesium :p

Men det kanske finns som något magmedel också, eller så är det ihopblandat med något annat namn?

Men det går bra att ge förebyggande, jag ger alltid, oavsett häst, en kur bakteriebalans eller magtarmbalans vid betesinvänjning, installning och alla ev foderbyten.

UPS!!! Jag menar ju givetvis magtarm.....Biomag är ju magnesium...:p Förvirrad....:angel:

Håller med ovanstående talare. Vare sig bakjäst eller något "magbalans" hjälper om hästens system utsätts för för stora påfrestningar, t ex tvära foderbyten eller betessläpp. Det är aldrig fel att ge understödjande i samband med situationer som kan vara en risk (t ex antibiotikakur, kan ju vara svårt att undvika), men det är viktigare att tänka på korrekt foderstat, bra hygienisk kvalitet och successiv invänjning vid nya foder/beten.

Ok, men då förstår jag inte varför våran häst här hemma har fått fång bara....:confused:
Han har ätit samma foder i alla år ingen förändring alls, superfint hö alltid jätte noggrann med invägning av betessläpp mm..
Till och med veterinären sa att hon inte heller förtod riktigt varför...
Det enda hon sa att det kunde bero på hans väldigt känsliga mage....Han är en kolik häst.

Jag förstår inte riktigt din fråga?
Det finns en mängd olika uppkomstmekanismer bakom fång, se fångtråden! En häst med återkommande kolikanfall är naturligtvis i riskzonen då kolik i allra högsta grad får räknas till "störning i den normala magtarmfunktionen". Det lär ju finnas en orsak till hästens problem - är det ordentligt utrett?

Det finns även andra faktorer som ni kanske "missar" - gräsets fruktanhalt t ex. Eller den hygieniska kvaliteten, den ses tyvärr sällan med blotta ögat, tyvärr.

Till en häst som din skulle jag prova något stabiliserande för magen, t ex Pronutrin eller liknande preparat. Hoppas det ordnar sig!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag undrar om det finns någon där ute som har erfarenhet av golden med DCM. Tills i helgen hade vi ingen aning om denna sjukdom. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 772
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 342
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Jag har funderat en del på det här med tarmstörningar på sistone. Det känns som att så fort hästen får nått symptom som syns utanpå...
Svar
3
· Visningar
1 110
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ny tråd igen från mig. Men nu behöver jag verkligen stöd, skriva av mig, höra erfarenheter osv. Hästen är 24 år, nordsvensk som jag... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 657
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka