Bukefalos 28 år!

fångvänliga proteinfoder

_Runaway_

Trådstartare
Gaah, fick nya höanalysen nyss och det var ren besvikelse. Detta höet har hållt samma värden två år i rad, så jag räknade i förväg på de värdena. Men nu visade det sig vara annorlunda ställt. Så nu är jag på jakt efter något proteinrikt foder som är fångvänligt. Inte Kraffts lucernpellets dock (om det nu räknas som fångvänligt). Krafft protein??
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Jag skulle vilja säja att du kan ge i princip vilket proteintillskott du vill, bara du tillför det successivt!
Lusern går alldeles utmärkt att ge, soja och krafft protein likaså. Vad du ska välja beror ju på hur mycket extra protein du behöver.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Ett tips, använd Krafft Lucern hackad Mix, den innehåller inte melas utan olja, som är bra alternativ till fång hästar.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Håller med Ameo. Du kan stoppa i hästen vilket proteinfoder du vill. Vår ponny som hade rotation på alla fyra och sänkning på ena framhoven är nu tebax på tävlingsbanan och står på en foderstat anpassad därefter. Ringde och pratade med kliniken angående foder till fånghäst, och veterinären hade följande att säga:
*alla foderförändringar ska ske långsamt
*undvik att ge ensilage - fryser det ombildas sockerarter och blir skadliga för hästen
*ge hästen det foder den behöver


Lycka till!

;) Krocket
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Hej du!
Skulle rekommendera Aspbarkspellets!!
Min shettis har haft en liten släng av fång i vintras, och nu äter han aspbarkpellets.
Finns att läsa om sånt på Wiromin´s hemsida.
Jag fick även analysen på mina hösilagebalar, och det är lågt proteinhalt i det.
Så nu blir det väl hippo grow alfa (avelsfoder) eftersom mitt sto ska äta det (dräktigt) och då sa dom att shettisen kan äta det.
Sedan så finns det ju horse show lucernpellets,samma tillverkare som gör aspbarkpellets.

Mitt sto äter det också. Ska va bra för fångisar (hovarna), päls, manen/svansen, och den ska ha en avmaskande effekt. Skelett och leder blir starkare om hästen äter det.

Bevis finns!! Pälsen är väldigt mjuk och ja, man ser en skillnad på det.
Men du bestämmer själv. Leta, vetja ;)
Jag själv tycker att aspbarken är ett bra foder. Lågt energirikt och lågt proteinrikt, men det ska blandas med ordinarie kraftfoder.
Passar fånghästar mycket bra, och även alla andra hästar.

Lucernpelletsen från Show horse (eller om det heter Horse Show Lucernpellets) kan vara bra för shettisar.
Men alla vet ju att shettisar behöver ett proteinfoder, vilket som.

Lycka till!
PM:a gärna om det är något.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Okej. Min hade också rotation runt om, det var ett år sen nu. Nu är han i full träning för tälingsbanan med medryttaren.
Har räknat nu, och det blir 0.8kg Krafft Pluss grön som gäller i framtiden. Tillsammans med ett dodson&horrellfoder som han äter sedan en månad. Lite "meningslös" Kwikbeet på pelletsen för vattnets skull. Vad jag förstår så är krafft pluss grön relativt havrefritt, eftersom det ska komplettera en foderstat med havre?
Tack för era svar, är lite lugnare nu :D
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Jag trodde som du förut: att lusern hackat strå inte innehåller melass. Fick svar på en annan tråd där någon sa att den visst gör det. Så jag ringde till Krafft- alla deras lusernprodukter innehåller melass. Mest mixen och även hackat strå (ca 10%)...

Har hört att det inte är bra att ge för mycket sojaprotein också...
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

foldar skrev:
Jag trodde som du förut: att lusern hackat strå inte innehåller melass. Fick svar på en annan tråd där någon sa att den visst gör det. Så jag ringde till Krafft- alla deras lusernprodukter innehåller melass. Mest mixen och även hackat strå (ca 10%)...

Har hört att det inte är bra att ge för mycket sojaprotein också...
Jag har pratat med Krafft och hakad strå innehåller melas medans mixen innehåller olja, vilket vi kunnde läsa på förpackningen
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Jag skulle vilja påpeka att det inte är entydigt varför hästar får fång. Man vet att vissa saker kan vara fångframkallande (ex. magneiumbrist, snabba foderbyten, vissa sockerarter, m.m.). Ändå är det väldigt individuellt hur hästar reagerar och om de utvecklar fång eller inte.

Enligt den klinik jag var med vår ponny på kan jag alltså stoppa i honom (ponnyn) precis det han behöver. Inga restriktioner på något foder, utan en alldeles vanlig foderstat som motsvarar hans behov. Detta gör att jag som vanligt ger mest av ett bra hö (alla mina hästar är matglada och mycket hö gör dem på gott humör) och kompletterar med kraftfoder och mineraler.

Jag satsar alltid på att få tag i ett så bra hö som möjligt (inte så lätt det), och sedan kompletterar jag med mineraler och helst hel havre (om hästen behöver kraftfoder). Detta gör att jag håller nere foderkostnaderna, vilket ju aldrig är fel. (Havren köper jag direkt från en bonde, vilket blir billigare. Dessutom är hel havre lätt att förvara och har lång hållbarhet.)

Min personliga åsikt är att vi hästägare prackas på en massa onödig bråte till våra hästar, och detta med alla färdigfoder som finns idag är ju en enormt lukrativ marknad för foderproducenterna.

Lycka till med pållen!
;) Krocket
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

krocket skrev:
Håller med Ameo. Du kan stoppa i hästen vilket proteinfoder du vill. Vår ponny som hade rotation på alla fyra och sänkning på ena framhoven är nu tebax på tävlingsbanan och står på en foderstat anpassad därefter. Ringde och pratade med kliniken angående foder till fånghäst, och veterinären hade följande att säga:
*alla foderförändringar ska ske långsamt
*undvik att ge ensilage - fryser det ombildas sockerarter och blir skadliga för hästen
*ge hästen det foder den behöver


Lycka till!

;) Krocket
Det finns en praktisk erfarenhet även bland fångexpertera som säger att ensilage/hösilage är sämre till fånghästar än hö men ingen riktig förklaring till varför.
Det här med att det bildas farliga sockerarter när ensilaget fryser tror jag inte alls på, det låter som en missuppfattning av det här med fruktaner.
PL
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

KL
När det gäller "vanliga" fånghästar behöver man inte vara rädd för socker. När det gäller hästar som inte är insulinresistenta el liknande är det stort sett omöjligt att ge så mycket socker att man framkallar fång, överskott av stärkelse däremot är farligt.
PL
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Jag har bestämt för mig att aspbarkspellets inte innehåller särskilt mkt protein. Men det kanske är jag som har fel för mig.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Álin skrev:
Jag har bestämt för mig att aspbarkspellets inte innehåller särskilt mkt protein. Men det kanske är jag som har fel för mig.

Jäpp! Det stämmer bra. Det innehåller 90% aspbark och 10%melass.
Ska vara bra för fångisar. Både min shettis och mitt travsto äter det ihop med ordinarie kraftfoder (avelsfoder). Det är både lågt energirikt och lågt proteinrikt. Hästarna gnager ju aspbark nånstans i skogen,så... Mina pållar fullkomligt älskar aspbarken!

Vad jag kan se här på pållarna är deras päls och man/svans. Det blev riktigt fint och mjukt. Det kommer, eftersom dom bara ätit aspbarken i snart 2 veckor.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Inget ont om aspbark. Dock har jag svårt att förstå varför det skulle rekommenderas till fånghästar. Trädens bark innehåller ju ganska mkt stärkelse om den skördas på sommaren och en del fruktan om den skördas på vintern. Hästars förmåga att smälta barkstärkelse har jag dock ingen aning om så jag vet inte om den tas upp snabbt eller riskerar att rinna över till grovtarmen. Tror dock inte tillverkaren vet detta heller.HH
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Det med sockerarternas ombildning av fruset ensilage kommer inte från mig utan från behandlande veterinär på klinikinen. Han hävdade att det stroa fångutbrottet på Skarakliniken troligtvis hade berott på just detta. Men som sagt - inte vet jag. Fång verkar ju vara en komplex sjukdom, och det finns mer än en utlösande faktor.

;) Krocket
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Tja, eftersom travlegenden Sören Nordin fortfarande förespråkar Aspbarkpellets, så varför ska det inte vara bra? Jag fortsätter och fodrar det till mina pållar, så får vi se.
Än sålänge har ingen sagt något dåligt om detta när det gäller fångisar. Nu är det ju så att min shettis inte tillhör den som drabbats hårt av fångsymptomen, så äter han samma foder helatiden. Noga uträknad foderstat och allt.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Förespråkar han det för fånghästar eller hästar i allmänhet? Bara en undran.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Mina hästar gillar aspbarkspellets också men det är lite bökigt att få tag på och inget direkt proteintillskott.

Krafft Protein tycker jag är himla fiffigt, man brukar inte behöva ge så mkt av det heller.
 
Sv: fångvänliga proteinfoder

Förespråkar han det för fånghästar eller hästar i allmänhet? Bara en undran.

Nej, han förespråkar det för TRAVhästar men alltså alla slags hästar KAN äta det för det är bra för skelett och lederna, pälsen, har en avmaskande effekt, HOVARNA. Jag har gett dem det förut för nåt år sedan. Och nu började jag igen, och då tycker dom det är så gott.
Få se om nån veckor till, det här med hovarna, alltså. Nu kan man se hur pälsen förändras, likaså manen och pannluggen. Svansarna börjar bli väldigt fina, faktiskt! Jag tror på det fodret.
Alltså, det menas att det finns faktiskt travhästar som har otroligt DÅLIGA hovar, som Sören Nordin anser att det är bra för hästar med dåligt hovkvalité och även fångisar.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 395
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Jag tänkte starta en tråd för oss som fodrar utan grovfoderanalys. Hoppas att detta kan bli lite av en kunskapsbank. Mycket för att lära...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 851
Senast: bizzy
·
Skola & Jobb Jag är trött på krånglet med min lön och semesterdagar som kommunens nya lönesystem ställer till med. Nu är det problem igen och det gör...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 599
Hästvård Hejsan min häst fick ju fång i feb i år och är på ständig tillfriskning :) hon skulle ju bantas ner några kilo vid insjukningen men nu...
Svar
4
· Visningar
4 926
Senast: Maléne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp