Får ej tag på fodervärd.

Jag håller med @stjarnhimmel

Sedan har hon på sig till sista Juni att betala, om jag förstår det rätt. Jag hade förberett mig för att åka och hämta henne + föl den sista och meddelat henne när jag var på väg dit att nu kommer jag och hämtar eftersom det är inte betalt som ni var överens om. Så att hon inte får någon chans att flytta dem innan.
 
Det går inte att resonera med henne? Eftersom hon redan tydligen har krav på sig och uppenbarligen har problem att betala för sig och nu dessutom har ett föl med alla de här kostnaderna det innebär så kanske det skulle bli en lättnad för henne om du kunde köpa fölet och samtidigt hämta stoet?

Inte för att det låter som om det går att resonera med henne, men det kan vara värt ett försök.
 
Kan du inte bara hämta din häst?
Nej för hon går med sitt föl som är sålt. Jag skrev ett långt sms där jag skrev att jag hade hittat andra domar och om inte detta blev bättre så skulle detta ärende gå samma väg. När jag hotade med rätten fick jag svar. Tröttsamt. Vet inte hur det slutar men har svårt att se hur jag ska få betalt för min häst.
 
Nej för hon går med sitt föl som är sålt. Jag skrev ett långt sms där jag skrev att jag hade hittat andra domar och om inte detta blev bättre så skulle detta ärende gå samma väg. När jag hotade med rätten fick jag svar. Tröttsamt. Vet inte hur det slutar men har svårt att se hur jag ska få betalt för min häst.
Fy. Hemsk situation! Lider med dig.
 
Det går inte att resonera med henne? Eftersom hon redan tydligen har krav på sig och uppenbarligen har problem att betala för sig och nu dessutom har ett föl med alla de här kostnaderna det innebär så kanske det skulle bli en lättnad för henne om du kunde köpa fölet och samtidigt hämta stoet?

Inte för att det låter som om det går att resonera med henne, men det kan vara värt ett försök.
Problemet är att jag inte kan resonera för jag får inga svar. Hon har sagt att hon ska köpa stoet men betalde inte fakturan. Nu har jag skickat en påminnelse och på den står det att det går till inkasso om hon inte betalar.
Jag fick kontakt med henne för en stund sen eftersom jag skrev ett långt sms ang stämning mm. Jag fick svar på några saker men hon vägrar konsekvent att svara på om hon har råd att köpa stoet.
 
Nej för hon går med sitt föl som är sålt. Jag skrev ett långt sms där jag skrev att jag hade hittat andra domar och om inte detta blev bättre så skulle detta ärende gå samma väg. När jag hotade med rätten fick jag svar. Tröttsamt. Vet inte hur det slutar men har svårt att se hur jag ska få betalt för min häst.

Har du kollat om personen har skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten? Om inte - gör genast det!

Innan du drar igång en civilrättslig process, var även medveten om att även om du vinner i rätten så innebär det inte automatiskt du får pengar.

Det första du kan och bör göra är att ta hjälp av KFM för att få betalt. Hon kan bestrida och då måste du gå via rätten. Men prova KFM först.

Om du vinner i rätten så får du en dom och får sen ta hjälp av KFM att driva in din fordran. Finns inga pengar står du där utan att få betalt och med extra kostnader för advokat osv. Hästen finns som tillgång - men finns andra personer med krav högre prioriterade än dig så hjälper inte det.

Finns skuldsaldo redan hos KFM kommer en dom inte ge dig några pengar :(
 
Har du kollat om personen har skuldsaldo hos Kronofogdemyndigheten? Om inte - gör genast det!

Innan du drar igång en civilrättslig process, var även medveten om att även om du vinner i rätten så innebär det inte automatiskt du får pengar.

Det första du kan och bör göra är att ta hjälp av KFM för att få betalt. Hon kan bestrida och då måste du gå via rätten. Men prova KFM först.

Om du vinner i rätten så får du en dom och får sen ta hjälp av KFM att driva in din fordran. Finns inga pengar står du där utan att få betalt och med extra kostnader för advokat osv. Hästen finns som tillgång - men finns andra personer med krav högre prioriterade än dig så hjälper inte det.

Finns skuldsaldo redan hos KFM kommer en dom inte ge dig några pengar :(
Kan man begära ut det alltså? Hur gör man då? När jag läste på hos kronofogden så skulle det varit prövat i rätten innan de tog sig an ärendet.
Hästen är ju fortfarande min så den måste jag ju kunna få hem om hon inte betalar. Eller??
 
Kan man begära ut det alltså? Hur gör man då? När jag läste på hos kronofogden så skulle det varit prövat i rätten innan de tog sig an ärendet.
Hästen är ju fortfarande min så den måste jag ju kunna få hem om hon inte betalar. Eller??

Det är bara att ringa Kronofogden och fråga om personen har något skuldsaldo.

Det är beroende på hur kontraktet är utformar inte säkert det är så enkelt att du bata kan hämta hästen. Finns ett återtagandeförbehåll?

Även om hon inte betalat och har en skuld till dig kan du inte bara hur som helst ta tillbaka saken. Men allt hänger på vad ni avtalat om.

Men jmf om jag beställer något mot faktura och inte betalar fakturan. Då kan säljaren inte automatiskt komma och hämta saken. Utan då ska det vara avtalat.
 
Hästen är ju min. Den kan hon väl inte bara behålla hur som helst? Ok att den får gå med sitt föl men när det är avvant ska hästen hem om hon inte är betald.

Hon har en skuld till dig för hästen. Men den har bytt besittning. Så helt beroende på vad ni skrivit i avtalet så kan det tyvärr vara så att jo hon kan behålla hästen och det som finns är en skuld, men du har inte rätt hämta hästen.

Avgörande är vad ni egentligen har avtalat om, dvs vad som står i avtalet. Beroende på hur det är utformat kan du ha mellan all rätt att hämta hästen och ingen rätt alls att hämta hästen.
 
Hästen är ju min. Den kan hon väl inte bara behålla hur som helst? Ok att den får gå med sitt föl men när det är avvant ska hästen hem om hon inte är betald.

När ert avtal gått ut, hon ändå inte betalat trots försök och uppmaning att få henne att betala är alternativet att du som säljare häver köpet pga utebliven betalning. Även där behöver du driva en civilrättslig process. Sen behöver du om hon inte fullföljer begära hjälp av KFM med handräckning av domen.

Så det är tyvärr långt från "bara" att hämta då ni avtalat om köp. Men vad exakt står i era avtal är det som avgör exakt vad det finns för möjligheter eller ej.
 
Hon har en skuld till dig för hästen. Men den har bytt besittning. Så helt beroende på vad ni skrivit i avtalet så kan det tyvärr vara så att jo hon kan behålla hästen och det som finns är en skuld, men du har inte rätt hämta hästen.

Avgörande är vad ni egentligen har avtalat om, dvs vad som står i avtalet. Beroende på hur det är utformat kan du ha mellan all rätt att hämta hästen och ingen rätt alls att hämta hästen.
Jag tror man kan föreslå utmätning av hästen om det inte betalas. Att du talar om att du kan ta den istället för pengar. (och fölet för att täcka de utgifter till KFM som du lägger ut?)
 
Jag tror man kan föreslå utmätning av hästen om det inte betalas. Att du talar om att du kan ta den istället för pengar. (och fölet för att täcka de utgifter till KFM som du lägger ut?)

Det fungerar och går rent tekniskt och teoretiskt. Men finns det andra prioriterade fodringsägare så kan hästen utmätas för deras skuld i form av en tillgång. Så det är inte säkert, beror på samlad skuldbild och vilka tillgångar som finns.
 
Problemet är att jag inte kan resonera för jag får inga svar. Hon har sagt att hon ska köpa stoet men betalde inte fakturan. Nu har jag skickat en påminnelse och på den står det att det går till inkasso om hon inte betalar.
Jag fick kontakt med henne för en stund sen eftersom jag skrev ett långt sms ang stämning mm. Jag fick svar på några saker men hon vägrar konsekvent att svara på om hon har råd att köpa stoet.

Jag antar att du vill ha tillbaka stoet? Framställ då det kravet och se hur hon ställer sig. Gärna med datum för att få det konkret.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 400
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 082
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
25 027
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp