Får ej tag på fodervärd.

Tror i


Vilken hopplös sits du sitter i. Så himla tråkigt och all extrajobb det innebär för dig. Fattar inte varför man ingår avtal om man inte tänker fullfölja dem eller kan stå för att man inte vill fullfölja.
Tror inte ngn tror att du bara sitter och glor utan gör vad du kan få att läsa detta.
Tack! Det är en tråkig situation. Tack och lov så mår iaf hästen bra!
 
Problemet är just nu att det inte finns något kontrakt. Det är ju uppsagt.
Då är det svårt att hävda att fodervärden ska köra hästen till betäckning.
Tror det mest riktiga nu är att meddela fodervärden att eftersom det inte längre finns något avtal så ska hästen lämnas tillbaka omgående. Om det inte sker så kommer det att ställas krav på ersättning för den skada ägaren lider av inte kunna "bruka" sitt sto.
Gör man inte det d v s är väldigt tydlig med att hästen ska tillbaka, kan man råka ut för att i slutet få krav på sig från fodervärden som haft utlägg för stoet.
 
Problemet är just nu att det inte finns något kontrakt. Det är ju uppsagt.
Då är det svårt att hävda att fodervärden ska köra hästen till betäckning.
Tror det mest riktiga nu är att meddela fodervärden att eftersom det inte längre finns något avtal så ska hästen lämnas tillbaka omgående. Om det inte sker så kommer det att ställas krav på ersättning för den skada ägaren lider av inte kunna "bruka" sitt sto.
Gör man inte det d v s är väldigt tydlig med att hästen ska tillbaka, kan man råka ut för att i slutet få krav på sig från fodervärden som haft utlägg för stoet.
Jag kan inte ta tillbaka hästen då hon har föl. Däremot är ju inte kontraktet brutet ang fv. Kontraktet ang köp är dock brutet.
 
Jag kan inte ta tillbaka hästen då hon har föl. Däremot är ju inte kontraktet brutet ang fv. Kontraktet ang köp är dock brutet.
Jag har ju inte sett era avtal, men det kan vara så att bägge är uppsagda nu. Samma med uppsägningen där det beror helt på hur det är formulerat. Det kan vara helt godtagbart att ta hem sto och föl och sedan lämna tillbaka fölet efter avvänjning. Men det kan också bli så den som har sto och föl nu kan ha rätt att kräva ersättning för sina kostnader för stoet.

I det här fallet finns så mycket olika saker och olika avtal. För att vara säker på att det blir rätt och inte bara kommer att kosta pengar behöver någon som är lite insatt i lagstiftning titta på avtalet och uppsägningen för att vara säker på vad som gäller.
 
Tolkningen nu är alltså att ni har ett rent fodervärdskontrakt, rätt? Vad är uppsägningstiden på fodervärdskontraktet?
Vi har ett fodervärdskontrakt. Sedan avtalades det om köp men eftersom fv inte betalar hästen så kan inte det kontraktet räknas...eller? Jag vet varken ut eller in. Jag kan ju inte föra diskussion eftersom jag inte får tag på fv.
Om hon ska begära pengar av mig för stoet så måste hon väl visa att vi har avtalat det och det har vi inte gjort.
Jag kan ju inte heller hämta sto och föl eftersom jag inte får tag på henne. Jag kan inte bryta mig in på gården och ta hem sto och föl.
Vilket meck alltså. Det handlar inte ens om någon stor summa pengar.
 
Vi har ett fodervärdskontrakt. Sedan avtalades det om köp men eftersom fv inte betalar hästen så kan inte det kontraktet räknas...eller? Jag vet varken ut eller in. Jag kan ju inte föra diskussion eftersom jag inte får tag på fv.
Om hon ska begära pengar av mig för stoet så måste hon väl visa att vi har avtalat det och det har vi inte gjort.
Jag kan ju inte heller hämta sto och föl eftersom jag inte får tag på henne. Jag kan inte bryta mig in på gården och ta hem sto och föl.
Vilket meck alltså. Det handlar inte ens om någon stor summa pengar.
Åk hem till henne och se om hon är hemma? :)
 
Jag har meddelat att jag har pratat med jurist. Fv säger att stoet inte har brunstat så hon kör inte till station. Jag har sagt att hästen ska dit iaf. Då fick jag inga fler svar. Så jag vet ingenting.

Men herregud. Hämta hästarna och sälj fölet till någon annan. Detta är ju rent sjukt.
 
Men jösses. Jag menar inte på allvar att hon ska dela sto och föl. Men vad säger att hästarna ska vara just hos föl-ägaren? Vill TS hämta sitt sto, så har jag rätt svårt att tro att någon, oavsett intelligensnivå, väljer att ha kvar sitt föl hemma, moderslös.
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 009
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 959
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp