Bukefalos 28 år!

Får hunden vara lös?

Lycanthrope

Trådstartare
Vad säger lagen?
Jag har inte full koll.

Det är väl något att de inte får vara lösa i skogen på våren för djurungars skull och sådant.

Men vad gäller annars?
På landet? I skogen? I stad?


OM någon har hund lös, kan det anmälas då?
 
Sv: Får hunden vara lös?

Du får ha hunden lös var du vill OM du har koll på den. Många djur får ungar på vårkanten och dessa ska hunden inte störa.
 
Sv: Får hunden vara lös?

Du får ha hunden lös var du vill OM du har koll på den. Många djur får ungar på vårkanten och dessa ska hunden inte störa.
En sanning med modifikation. Det finns platser med absolut koppeltvång och t o m hundförbud.

Men normalt får hundar vara lösa under vissa förutsättningar även om s k koppeltvång råder. Då måste man ha sådan kontroll över sin hund, att den låter sig "styras" precis som om den vore kopplad. Oavsett vad som händer.
Under icke yngeltid får hunden vara lös utan "koppeltvång" i naturen, men får ändå inte jaga eller attackera djur. Undantag jakthundar.

I grova drag! :)

LIA
 
Sv: Får hunden vara lös?

Fast det trodde jag att alla hundägare förstod, att man har koppel på hunden där det är koppeltvång. Men det är ju inte så att det är koppeltvång i hela Sverige från vår till höst.
 
Sv: Får hunden vara lös?

Det dumma är att ordet "koppeltvång" används onyanserat, dvs oavsett om det verkligen är fråga om tvingande fysisk uppkoppling eller inte. Ofta råder i städer "koppeltvång", vilket av svensson uppfattas som att alla hundar måste gå fysiskt kopplade. Vilket dom alltså oftast inte måste.
Samma sak gäller i naturen.

Tyckte det var av intresse att påpeka detta.

LIA
 
Sv: Får hunden vara lös?

Lag 2007:1150) om tillsyn över hundar och katter


16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.


17 § Om en hund springer lös i ett område där det finns vilt, får jakträttshavaren eller någon som företräder honom eller henne ta hand om hunden. När detta har skett skall hundens ägare eller innehavare snarast underrättas. Om denne inte är känd skall i stället polismyndigheten underrättas. Om jakträttshavaren eller den som företräder honom eller henne inte vill ta hand om hunden, skall i stället polismyndigheten omhänderta hunden. Kan inte hunden tas om hand, får polismyndigheten avliva hunden, om detta är angeläget från viltvårdssynpunkt och försvarligt även med hänsyn till omständigheterna i övrigt.


Flera kommuner har koppeltvång, som Stockholm, Linköping, Karlstad, Huddinge. Och Köpenhamn. I den danska huvudstaden ska dessutom kopplet vara så kort att hunden kan hållas intill sin ledsagare.

Och detta är inte sk psykiska koppel.
 
Sv: Får hunden vara lös?

Var det inte just det jag sa? Att hunden får vara lös om man har koll på den.
 
Sv: Får hunden vara lös?

nä olyckor är ju inte bra. Jag tänkte väl mest att i en perfekt värld så skulle det inte ske några olyckor.

Innebär koppeltvång i dessa kommuner jämt och överallt?
 
Sv: Får hunden vara lös?

Problemet ligger väl i att många tror sig ha pli på sin hund, men helt plötsligt hänger den med tänderna runt en annan hund, eller har rymt och blivit påkörd, eller vadsomhelst.

Då är det bättre att ha koppeltvång överallt tycker jag.
 
Sv: Får hunden vara lös?

Problemet ligger väl i att många tror sig ha pli på sin hund, men helt plötsligt hänger den med tänderna runt en annan hund, eller har rymt och blivit påkörd, eller vadsomhelst.

Då är det bättre att ha koppeltvång överallt tycker jag.

Visst finns dom hundägarna, men scenariot du målar upp är ändå lite väl tilltaget. Jag är nöjd som det är nu. Att man får ha hunden lös utom på speciellt angivna platser sålänge jag har pli på den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
2 018
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
17 123
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 792
Senast: Santoxen
·
Övr. Hund Mötte en kvinna ute i skogen som frågade om hon fick hälsa på mina hundar och jag svarade absolut men dom är smutsiga och kommer hoppa...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 471
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp