Får inte ta lån till bil

Nej men många andra har inte hästar heller.
Givetvis måste man ha mer kvar i månaden om man har så kostnadskrävande djur som hästar. Det är en lyxkonsumtion. Att ha hästar utan buffert som täcker en begagnad bil är för mig helt obegripligt, men så har jag inte någon häst heller.
Men som jag sagt togs min buffert ifrån mig till just djur och annat.

Sen är jag inte helt själv. Min mamma och jag äger mina ponnyer ihop. Vid akuta saker hjälps vi åt. Jag har enligt mig väldigt billig hästhålling. 2 shettisar som kostar om vi avrundar uppåt och slår ut kraftfoder, agria osv på varje månad runt 1900/mån, vid värkning något mer.

Var student innan och lyckades ha mina ponnyer trots det.
 
Jag hade en buffert, som jag nämnt högre upp. Jag fick lägga det på sjuka hästar och min syster. Så jag gör ingen gtej ava att inte ha buffert, men livet tog bufferten ifrån mig.

Jag insåg att mitt problem kanske är att jag inte varit fast anställd så länge? Jag var student innan och har jobbat med fast inkomst kanske i 7 månader ungefär. Min inkomst innan var CSN.
Inkomst i kreditupplysningar brukar vara på föregående deklaration, så beroende på när din deklaration är klar så är det inkomst för 2022 eller 2021 som syns i kreditupplysningen, så det kan absolut avgöra, särskilt tillsammans med ett konsumtionslån. Konsumtionslån signalerar aldrig en stabil ekonomi.
 
Ett litet inflikande bara om leasing.
Det är också lån. Man gör en låneansökan hos den bank som avtalet ska gå igenom. Ingen skillnad mot vanligt lån.
En del bilmärken kör med billiga lockavgifter men kräver dessutom kontantinsats.
 
Jag har ju inga skyhöga lån eller krediter osv. Har 9000kr kvar på en sänng och sen studielån. Köper inget på kredit osv utöver möblerna
Men det handlar inte om hur mycket lån man har utan hur många kreditupplysningar som är tagna. Är kreditvärdigheten låg pga många sök så spelar inkomst och sådant ingen roll riktigt, banker vill inte låna ut då. Förutom dom som tar extrema räntor då..
 
Fast just buköppningar är ju lite extremt, jag kommer inte buköppna någon av mina hästar utan blir de så dåliga kommer de avlivas.
Ba' ett exempel ;)
Vissa skader kan bli långdragna. Var går gränsen? Vid behandlingar över 30'? Över 50'? Det tickar på. Vecka efter vecka. Från en dag till en annan kliver upp i "har inte råd"
 
Nej men många andra har inte hästar heller.
Givetvis måste man ha mer kvar i månaden om man har så kostnadskrävande djur som hästar. Det är en lyxkonsumtion. Att ha hästar utan buffert som täcker en begagnad bil är för mig helt obegripligt, men så har jag inte någon häst heller.

Allt man behöver ha i buffert är en avlivning och självrisker, krasst sett.

Jag hade en buffert, som jag nämnt högre upp. Jag fick lägga det på sjuka hästar och min syster. Så jag gör ingen gtej ava att inte ha buffert, men livet tog bufferten ifrån mig.

Jag insåg att mitt problem kanske är att jag inte varit fast anställd så länge? Jag var student innan och har jobbat med fast inkomst kanske i 7 månader ungefär. Min inkomst innan var CSN.

Det kan absolut vara ett problem, har du bara kollat internetbanker eller har du pratat med en fysisk bank genom möte? Jag höll på att tappa hakan när jag inte bevlijades ett samlingslån pga "för låg inkomst". De kollade bara senaste taxerade inkomst och det året hade jag varit föräldraledig stora delar av året med barn under 1 år (ingen fp) samt behövt vabba i nästan 10 veckor efter det. Så min taxerade inkomst var under hälften av min heltidslön och skyddade sgi.

Jag var bara sur och faktiskt inte i behov av ett samlingslån, så jag frågade aldrig "min" bank, men jag är rätt säker på att de skulle ha tagit annat än tidigare inkomst i beaktande i sin bedömning.
 
Ba' ett exempel ;)
Vissa skader kan bli långdragna. Var går gränsen? Vid behandlingar över 30'? Över 50'? Det tickar på. Vecka efter vecka. Från en dag till en annan kliver upp i "har inte råd"

Jo, det är det om man har häst och ingen buffert.

Men jag har ju sagt flera gånger nu att JAG HAFT EN BUFFERT. Men buffert är ju till för att användas när det krisar och jag fick använda den just för min sjuka häst och för min syster. Bara för att bufferten abrupt försvinner/används innebär inte det att jag är oaktsam med min ekonomi. Jag vet väl självklart att man ska ha en buffert när man har häst. Jag har ägt flera dyrare hästar före dessa och vet också vart min smärtgräns går för akuta kostnader. Jo, skulle mina hästar bli akut sjuka idag då bufferten inte är åter till sin utgångspunkt, ja då är min smärtgräns lägre.

Börjar bli trött på att vissa i tråden verkar ta mig för en person som inte har koll på pengar, som oaktsamt äger hästar och som inte har koll på mina pengar. Jag vill liksom inte skriva ut alla de summor jag varit tvungen att betala denna senaste månad (och ni ska veta att min yster innebär hennes barn med, jag var självklart villig att för att rädda mina systersöner bidra med det jag hade). Men därför är jag också i denna sits nu. Min skruttbil jag haft, pappas gamla från 2000 dog och blir för dyr att laga, kan få 1500kr på skroten som max för den. Jag försöker komma ikapp men jag bygger inte upp en budget på en lön liksom. Min budget försvann och i samma veva min bil. Livet kom emellan men jag ger inte upp och säljer mina hästar bara för jag har noll i buffert för stunden, eller okej, några stunden.

Nu handlade inte min fråga om det men banken borde kunna se att jag haft en buffert jag så duktigt byggde upp på CSN på 8-11.000kr i månaden i 3,5 år. Jag är sparsam, men just nu blev allt på samma gång.

Kan ju i så fall flytta ut på gatan eller sälja min kropp då om folk anser att min buffert ska bygga upp ASAP!!!!! Men nej, för nu pratade jag om lånesökande till en bil. Jag vill köpa en okej bra bil men har inte en vettig kontantinsats ännu heller, för att slippa slippa köpa massa skräpbilar som ändå går sönder. Men ska såklart kolla upp det alternativet som några av er som ändå inte låser er fast på fel saker tipsar om. :)
 
Har inte läst allt nu, MEN leasing är billigare än ett lån med skyhög ränta!

Vi leasade en Golf i 3 år, (tror 3 år är leasingtiden i stort sett alla firmor har) tog inte lägsta miltalet utan 1500 mil per år, och det blev perfekt. Klarar du dig med 1000 mil per år blir det billigare. Sen köpte vi loss bilen vid avtalets slut och fick den billigare; en 3 år "gammal" bil som bara vi kört, så det kändes tryggt.
 
Men jag har ju sagt flera gånger nu att JAG HAFT EN BUFFERT. Men buffert är ju till för att användas när det krisar och jag fick använda den just för min sjuka häst och för min syster. Bara för att bufferten abrupt försvinner/används innebär inte det att jag är oaktsam med min ekonomi. Jag vet väl självklart att man ska ha en buffert när man har häst. Jag har ägt flera dyrare hästar före dessa och vet också vart min smärtgräns går för akuta kostnader. Jo, skulle mina hästar bli akut sjuka idag då bufferten inte är åter till sin utgångspunkt, ja då är min smärtgräns lägre.

Börjar bli trött på att vissa i tråden verkar ta mig för en person som inte har koll på pengar, som oaktsamt äger hästar och som inte har koll på mina pengar. Jag vill liksom inte skriva ut alla de summor jag varit tvungen att betala denna senaste månad (och ni ska veta att min yster innebär hennes barn med, jag var självklart villig att för att rädda mina systersöner bidra med det jag hade). Men därför är jag också i denna sits nu. Min skruttbil jag haft, pappas gamla från 2000 dog och blir för dyr att laga, kan få 1500kr på skroten som max för den. Jag försöker komma ikapp men jag bygger inte upp en budget på en lön liksom. Min budget försvann och i samma veva min bil. Livet kom emellan men jag ger inte upp och säljer mina hästar bara för jag har noll i buffert för stunden, eller okej, några stunden.

Nu handlade inte min fråga om det men banken borde kunna se att jag haft en buffert jag så duktigt byggde upp på CSN på 8-11.000kr i månaden i 3,5 år. Jag är sparsam, men just nu blev allt på samma gång.

Kan ju i så fall flytta ut på gatan eller sälja min kropp då om folk anser att min buffert ska bygga upp ASAP!!!!! Men nej, för nu pratade jag om lånesökande till en bil. Jag vill köpa en okej bra bil men har inte en vettig kontantinsats ännu heller, för att slippa slippa köpa massa skräpbilar som ändå går sönder. Men ska såklart kolla upp det alternativet som några av er som ändå inte låser er fast på fel saker tipsar om. :)
Testa att annonsera ut din bil på Blocket som reservdelsbil? Det finns förvånande många som köper upp sånt och du får kanske nån tusing mer och slipper tänka på transport till skroten. :idea:
 
Men jag har ju sagt flera gånger nu att JAG HAFT EN BUFFERT. Men buffert är ju till för att användas när det krisar och jag fick använda den just för min sjuka häst och för min syster. Bara för att bufferten abrupt försvinner/används innebär inte det att jag är oaktsam med min ekonomi. Jag vet väl självklart att man ska ha en buffert när man har häst. Jag har ägt flera dyrare hästar före dessa och vet också vart min smärtgräns går för akuta kostnader. Jo, skulle mina hästar bli akut sjuka idag då bufferten inte är åter till sin utgångspunkt, ja då är min smärtgräns lägre.

Börjar bli trött på att vissa i tråden verkar ta mig för en person som inte har koll på pengar, som oaktsamt äger hästar och som inte har koll på mina pengar. Jag vill liksom inte skriva ut alla de summor jag varit tvungen att betala denna senaste månad (och ni ska veta att min yster innebär hennes barn med, jag var självklart villig att för att rädda mina systersöner bidra med det jag hade). Men därför är jag också i denna sits nu. Min skruttbil jag haft, pappas gamla från 2000 dog och blir för dyr att laga, kan få 1500kr på skroten som max för den. Jag försöker komma ikapp men jag bygger inte upp en budget på en lön liksom. Min budget försvann och i samma veva min bil. Livet kom emellan men jag ger inte upp och säljer mina hästar bara för jag har noll i buffert för stunden, eller okej, några stunden.

Nu handlade inte min fråga om det men banken borde kunna se att jag haft en buffert jag så duktigt byggde upp på CSN på 8-11.000kr i månaden i 3,5 år. Jag är sparsam, men just nu blev allt på samma gång.

Kan ju i så fall flytta ut på gatan eller sälja min kropp då om folk anser att min buffert ska bygga upp ASAP!!!!! Men nej, för nu pratade jag om lånesökande till en bil. Jag vill köpa en okej bra bil men har inte en vettig kontantinsats ännu heller, för att slippa slippa köpa massa skräpbilar som ändå går sönder. Men ska såklart kolla upp det alternativet som några av er som ändå inte låser er fast på fel saker tipsar om. :)
Tagga ner. Du läser in saker som ingen skrivit

Det handlar ju om attdu inte har buffert NU.
Alltså dåligt läge att ta lån.
Upprepar, köp en skruttbil. Bygg buffert och låna mer sen.
 
Tror att det är den korta tid du varit anställd som ställer till det.

Banken kollar ju inte på vad du gör med dina pengar. Bara hur mycket du tjänar och vad det blir kvar efter att deras schablonkostnader dragits av. Plus skulder och kapital såklart. Jag har mindre än dig kvar irl varje månad pga utgifter, men mycket mer på pappret. Och sitter i samma sits som dig just nu med buffert. Har trots det har inga problem att låna, men har lång anställningstid bakom mig.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 256
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 433
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 855
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp