Får med hästar

Kickis

Trådstartare
Jag har lite för mycket bete då jag bara har 2 hästar och har 5-6 ha mark. Har sett att grannen lånat ut sin mark (ca 1 ha) till en fårbonde med ca 15 får, men det betet brukar inte räcka. Har funderat på att prata med honom om han vill ha fåren på mitt bete istället. På betet han lånar har han 3 eltrådar ganska lågt. Själv har jag 2 eltrådar på "normal hästhöjd". Så min fråga är då om fåren skulle hålla sig inne på det? Eller skulle jag bli tvungen att sätta upp en tråd till nertill? Vilket är en ganska stor kostnad, det är ju inte mina får, men jag vill ju endå hellre ha växelbete får/hästar än att behöva låna in mer hästar som ska beta - för parasit bekämpingens skull.
Men vad jag minns sen jag var barn var att får var ruskigt duktiga rymmare.
Men i vart fall, det jag vill ha ut av tråden här är att jag vill ha lite mer kött på benen ang. får och elstaket innan jag tar i kontakt med bonden.
 
Sv: Får med hästar

Du kan ju höra med han som äger fåren om de är rymmare. Annars kanske han kan gå runt med en extra tråd som tack för att han får låna betet.
 
Sv: Får med hästar

Jag känner en som har får han har tre trådar och dom rymmer inte så länge det finns mat inne i hagen.
 
Sv: Får med hästar

Vi har både hästar och får. Först hade vi bara två trådar som för hästarna och så länge tillgången var god på mat i hagen stannade fåren där men en tacka fick för sig att rymma och hon lärde sitt lamm det. När vi väl satte upp får nät HOPPADE hon över så henne fick vi ta bort :-( Spelade ingen roll hur mycket bete det fanns, hon skulle bara över...
 
Sv: Får med hästar

Det vet ni väl! Gräset är alltid grönare på andra sidan stängslet :)
En del får är rymmare, går rakt igenom eller hoppar, andra får gör inte ens ett försök att rymma.
Vi har ett halvblod som går med en tacka som sällskap, de går ingenstans utan varandra.
Hästen kan man hägna med en sytråd och så länge han är kvar är tackan kvar. Väldigt praktiskt!
 
Sv: Får med hästar

Du får väl göra en deal med fårbonden - han får bete och du får växelbetat och minskad parasitbörda i ditt bete mot att ni delar på kostnaden för en tråd till!? Tror det är bättre att förebygga rymmandet än att testa och se, för börjar dom rymma är det ibland omöjligt att behålla dom innanför staketet precis som någon skrev ovan.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 059
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 054
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
916
Senast: netschjen
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp