Faran med rått kött?

Jag har haft salmonella en gang och amoba dysenteri tva ganger under vara ar i Mellan Ostern. Ingen gang har jag fatt det fran kott ... vare sig det varit ratt eller bara "medium rare". Alla ganger jag fatt nagon bakterie/amoba sjukdom fran mat, eller familjen fatt det, eller kompisar har det kommit fran farska gronsaker. Det ar vanligare att fa mag/tarm sjukdommar fran vatten (is) eller gronsaker i utvecklings landerna an att fa det fran kott.
 
Jag har haft salmonella en gang och amoba dysenteri tva ganger under vara ar i Mellan Ostern. Ingen gang har jag fatt det fran kott ... vare sig det varit ratt eller bara "medium rare". Alla ganger jag fatt nagon bakterie/amoba sjukdom fran mat, eller familjen fatt det, eller kompisar har det kommit fran farska gronsaker. Det ar vanligare att fa mag/tarm sjukdommar fran vatten (is) eller gronsaker i utvecklings landerna an att fa det fran kott.

De flesta tillfällen av sjukdom från grönsaker är ju dock från samma bakterier som kött, nämligen från gödsel / poo / avföring ;). Rå grönsaker kan bli gödslade eller odlas i närheten av boskap på bete (alternativt bli förorenade av människobajs). Eftersom det är vanligare att man äter råa grönsaker än rått kött så blir folk såklart sjuka. Bakterierna är dock ofta samma och sköljning av frukt och grönt tar bort en stor del av riskfaktorn :).

Ismaskiner är en annan kategori :). Där gömmer det sig många äckliga grejer. Men det handlar mest om dålig hygien och rengöring :yuck: :p.
 
Ismaskiner är en annan kategori :). Där gömmer det sig många äckliga grejer. Men det handlar mest om dålig hygien och rengöring :yuck: :p.

Ja jädra ismaskiner! Jag har aldrig tänkt på det förr, jag menar, is i Sverige är väl inga konstigheter?

Tills jag råkade ut för en liten oangenäm restaurangupplevelse och inspektören som skulle åka dit glatt informerade mig om att även låta bli is i framtiden då många ställen tydligen är mindre noggranna med rengöring och provtagning... Suck. Ibland gillar jag verkligen att vara lyckligt ovetande :p
 
De flesta tillfällen av sjukdom från grönsaker är ju dock från samma bakterier som kött, nämligen från gödsel / poo / avföring ;). Rå grönsaker kan bli gödslade eller odlas i närheten av boskap på bete (alternativt bli förorenade av människobajs). Eftersom det är vanligare att man äter råa grönsaker än rått kött så blir folk såklart sjuka. Bakterierna är dock ofta samma och sköljning av frukt och grönt tar bort en stor del av riskfaktorn :).

Ismaskiner är en annan kategori :). Där gömmer det sig många äckliga grejer. Men det handlar mest om dålig hygien och rengöring :yuck: :p.

Om man kan skolja bort bakterierna beror pa vattnets kvalitet likaval som villa bakterier det ar. Pa manga stallen I Egypten till exempel hjalper det inte att bara skolja.
 
Sorry om jag var oklar ... det ar inte latt att skriva pa Svenska pa telefonen nar den hela tiden vill ratta till Engelska.:banghead:
Vad jag egentligen menade var att svara @hagel att i alla de lander dar det ar svart att fa tag pa rent vatten ar det inte sa enkelt att man kan skolja bort bakterier, utan vattnet ar ofta det som fororenar maten. Amoebas och bakterier lever bade i mat (ofta i gronsakers hardare delar) och vattnet som de skoljs i.
 
Och det här med lukt och smak....klämkäcka människor kläcker alltid ur sig jaaaaaa men luktar det och smaaaakar det bra är det bara att äta! Här slänger vi inget alls! Men om man är neurotisk som jag då luktar och smakar allt fan efter utgångsdatumet.....

Ja! Helt omöjligt att lukta, sen litar jag inte heller på att allt som är dåligt faktiskt skulle lukta dåligt.
 
Fast det är stor skillnad på "bäst före" och "sista förbrukningsdag".
Jo det vet jag mycket väl, men att ett livsmedel som ex. köttfärs passerat sista förbrukningsdag betyder absolut inte per automatik att det är otjänligt, bara att affärerna inte får sälja det längre,,,,,,,,vilket dom får med bäst-förevaror.
 
Ja! Helt omöjligt att lukta, sen litar jag inte heller på att allt som är dåligt faktiskt skulle lukta dåligt.
Jo det kan du lita helt på, du både ser och känner när det passerat oätlighetsgränsen.


McG - som är bekant med en mikrobiolog på livsmedelsverket.
 
Jo det kan du lita helt på, du både ser och känner när det passerat oätlighetsgränsen.


McG - som är bekant med en mikrobiolog på livsmedelsverket.

Fel. Det finns mikroorganismer som gör maten oätlig och det finns mikroorganismer man blir sjuk (och ibland dör av). Dem som förstör maten blir du (oftast) inte sjuk av och dem du blir sjuk av kan du (oftast) varken se eller lukta. Var snäll och sluta sprid felaktiga påståenden.

hagel - universitetsutbildad och yrkesverksam i ämnet (på motsvarande Livsmedelsverket)
 
Vilka mikroorganismer överlever vid hög temperatur menar du? Ja så jag kan rätta min källa?

Niyama: Vi pratade om mikroorganismer och inte toxiner.
 
Nej, du svarade på mitt inlägg om att jag inte litar på att det som är dåligt luktar dåligt.
Jasså du säger det du,,,,,,,ja då gjorde jag väl dä då,,,,ja ja ä iallefall ente oroli övär ätat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsvejs. Läste precis något som fick mig lite fundersam. Nu är detta från en fodertillverkare/återförsäljare så det är säkert minst...
Svar
8
· Visningar
3 477
Senast: Sezziyanen
·
Mat Det här kanske kommer låta som världens dummaste frågor, det är fullt tillåtet att skratta ;) Jag har varit vegetarian sen jag var 14...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 603
Senast: Lickety
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 073
Senast: Och_Aye
·
C
Övr. Hund Hur mycket ägg kan en hund äta egentligen? Innan det blir "farligt"... Min vovve är inne i en period av matvägran verkar det som, men om...
Svar
11
· Visningar
23 866
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp