Farliga hundar

Alltså att det finns idioter som fortfarande håller på så är det ju ingen tvekan om, men åker du till valfri brukshubdsklubb och anmäler dig till valfri kurs i vilken gren som helst så är sannolikheten att du stöter på erkända hundinstruktörer som förespråkar våld och hårda tag extremt låg. På väldigt många kurser får man inte ens lov att ha stryphalsband längre liksom. Att personen "tränar mycket hund" säger ingenting om vad han har för hundkunskap öht. Så jo, jag vidhåller att vi numera har en helt annan syn på hur hundar ska fostras och tränas om man ser till den allmänna synen på ämnet än vad vi hade bakåt i tiden. Tyvärr kommer det alltid att finnas idioter som verkar enligt gamla förlegade läror men dessa definierar inte "hundmänniskor" som grupp.

Det jag svarade på var "Förr var det nog rätt vanligt att man ansåg att hundar ska bara lyda, punkt slut och gjorde hunden något man inte tyckte om så skulle den uppfostras och tuktas hårdare bara. Såna dagar är i mångt och mycket över nu om man ser till den allmänna bilden av hundträning och hunden är numera ansedd som en varelse med lika mycket olika känslor som oss människor." För det är något jag hört ganska ofta, och har hört även av instruktörer och medtränare på brukshundsklubben när vi gick valpkurs, unghundskurs och rallylydnad. Vilket gjorde mig förvånad eftersom jag trodde att det var förlegade metoder att använda hårda tag för att korrigera fel av utbildade hundinstruktörer.

Men visst ska man se långt bakåt så skiljer sig synen på hund sig åt väldigt mycket. Tex när min mamma växte upp så hade de jakthundarna enbart i hundgården och de sköts ihjäl ganska fort om de inte jagade ordentligt. Idag omplacerar man dessa hundar i en större utsträckning, och fler jakthundar lever som familjehundar. Men jag upplever inte samma som du gällande sättet att fostra hundar på. Och då har jag folk i min omgivning som går diverse hundkurser o dyl.

När jag skrev tränar mycket hund så var det mest en reaktion på dina ord om allmän hundträning. Denna man tränar väldigt aktivt med sina hundar, och är inte ensam i sin krets att köra den hårda synen. Han tränar bla för instruktörer, ihop med vänner, ensam och ställer upp i prov/tävlingar. Jag definierar honom som en kunnig hundmänniska, och pratar gärna hund med honom förövrigt. Ser honom inte heller som någon idiot, utan snarare som en person som kör på ett koncept som han och hans breda hundkrets anser fungerar bra.
 
Min personliga upplevelse är att många små hundar beter sig farligt. Har aldrig mött en chihuahua på hundpromenad som inte skällt ut min hund efter noter. Men pga deras storlek är man ju inte särskilt orolig.

Vet en amstaffliknande hund som jag hade blivit rädd om den kommit lös. Inte rädd för min skull men för min hunds. Den visar tydlig aggressivitet vid möte.

Hade en PON när jag var liten som vaktade familjen. Han hade inte dragit sig för att bita en gäst om den blivit för framfusig. Samtidigt som vi i familjen aldrig kunnat ha en mer lojal hund mot oss. Man kunde göra allt med honom.

Vår golden är utåt sett världens snällaste hund. Men har endel rädslor och skulle hon bli trängd och rädd skulle jag kunna tänka mig henne bita till. Faktiskt. Hon har aldrig gjort det men vi ser också till att om en situation uppstår när hon känner sig osäker får inte barnen ligga hos henne och gosa. Tex om det hörs skott ute.
 
Läste lite om kamphundar och noterade att dem varnade om farliga raser som är olämpliga. Vad tänker ni kring detta? Borde man inte kunna träna upp alla hundraser till att lyda? Läs mer om det här: https://www.skk.se/sv/HAKK/att-aga-hund/fokus-pa/Farliga-hundar/
Nej
1. Alla hundraser kan inte tränas till att vara 100% lydiga i alla situationer. En del kommer nära 100% och en del raser längre bort.
Många av de riktigt skarpa raserna är INTE avlade för att vara "lydiga" utan för att kunna agera vakthundar på egen hand.
 
Sett till vilken skada kamphundarna kan göra, och att de kan vara svåra att bryta så skulle jag aldrig säga att de är mindre farliga än andra raser. Men de delar egenskaperna med fler hudtyper, t ex flera av bruksraserna. Jag ger inte mycket för bettstatistik eftersom det är stor skillnad på ett litet tjuvnyp och en hund som går till angrepp. Det första är ju helt ofarligt.

Precis. Både anledningen till att hundar biter och skadan ett bett kan orsaka beroende på ras skiljer sig åt så mycket.

Mycket som kallas bett handlar snarare om en hund som gör ett skenutfall efter att ha givit flertalet varningssignaler, eller stöter till när den blir överrumplad, och detta orsakar en rispa i huden eftersom vi människor är känsliga varelser.

I övrigt ser verkligen betten helt olika ut beroende på mentala egenskaper. Om en hund biter ifrån av ren rädsla kan det naturligtvis vara illa om det tar i ansiktet eller om det handlar om ett barn. Men det handlar knappast om en farlig hund på samma sätt som när en hund har egenskaper som gör att den både har låg tröskel för att gå till angrepp/har nära till bett och är svår att bryta.

Det är både skrämmande och intressant att se filmklipp med hundar som attackerar människor.
 
Här är några exempel på videoklipp från youtube där människor blir hundbitna. Det som är gemensamt är att det inte är någon annan hund som är det egentliga målet, många händelser handlar annars om att folk försöker rädda sin egen hund.
Annars är omständigheterna väldigt olika, skadorna olika allvarliga och även raserna skiljer sig åt. Jag skriver den ras som angetts för nyheten i fråga, så att ingen behöver fundera över det(eller kommentera att det står pitbull).

*VARNING!*
Vissa av klippen kan vara väldigt obehagliga.

1. Pitbull, USA

2. Gatuhund, Indien

3. Afghanhund, USA

4. Okänd ras/blandras, USA

5. Gatuhund, Indien

6. Pitbull, USA

7. Rottweiler, Storbritannien


Kommentera gärna, vore jätteintressant att höra era åsikter om det man kan se på dessa klipp!
 
Klipp nummer 2 är inte i Indien, Karachi ligger i Pakistan, men strunt samma. Gubben står och kastar sten på hunden och hennes valpar så att han fick ett litet tjuvnyp var inte mer än rätt.
 
Här är några exempel på videoklipp från youtube där människor blir hundbitna. Det som är gemensamt är att det inte är någon annan hund som är det egentliga målet, många händelser handlar annars om att folk försöker rädda sin egen hund.
Annars är omständigheterna väldigt olika, skadorna olika allvarliga och även raserna skiljer sig åt. Jag skriver den ras som angetts för nyheten i fråga, så att ingen behöver fundera över det(eller kommentera att det står pitbull).

*VARNING!*
Vissa av klippen kan vara väldigt obehagliga.

1. Pitbull, USA

2. Gatuhund, Indien

3. Afghanhund, USA

4. Okänd ras/blandras, USA

5. Gatuhund, Indien

6. Pitbull, USA

7. Rottweiler, Storbritannien


Kommentera gärna, vore jätteintressant att höra era åsikter om det man kan se på dessa klipp!
Väldigt otäcka klipp.
Om ett barn får utstå en sån attack som av rottweilern så är man nog mentalt skadad för livet. :crazy:

Den som är duktig på att läsa hundars kroppsspråk kan säkert förutse en del av detta. M;en gemene man ska inte behöva ha sån kunskap. Hundar som har så nära till attack ska inte hanteras utan munkorg eller bland mycket folk.
 
Klipp nummer 2 är inte i Indien, Karachi ligger i Pakistan, men strunt samma. Gubben står och kastar sten på hunden och hennes valpar så att han fick ett litet tjuvnyp var inte mer än rätt.

Jag tolkar det som att han försöker mota bort henne så att han kan kolla valpen som gissningsvis är död/döende.
 
Den som är duktig på att läsa hundars kroppsspråk kan säkert förutse en del av detta. M;en gemene man ska inte behöva ha sån kunskap. Hundar som har så nära till attack ska inte hanteras utan munkorg eller bland mycket folk.

Jag anser att det är en hundägares ansvar att se till att folk som inte kan läsa hundars kroppspråk blir bitna i situationer där hunden egentligen inte är farlig utan tydligt varnar att den är obekväm med situationen långt innan bettet kommer. Tyvärr är det väldigt många hundägare som inte heller har koll på signalerna som hundar ger.
 
Rottweilerattacken är helt fruktansvärt vilket trauma dom barnen lär ha fått.
Men ja man ser ju att den är på väg redan innan men hur ska dom veta det.
Det fanns ingen ägare i närheten?
 
Alltså - afghanen. Så tydlig i sitt språk. Otroligt synd om hunden som sätts i en sådan situation trots att den ändå omges av hundkunniga människor som borde ha läst hunden bättre. Men det är å andra sidan inte första gången som jag ser just utställningsdomare strunta i signaler och gå över gränsen på hundens bekostnad.

Likaså pitbullen i nyhetsstudion, som gör ett tydligt avståndstagande och ändå ska fortsätta kladdas på. Bedrövligt att den ens blev satt där från första början.
 
Alltså - afghanen. Så tydlig i sitt språk. Otroligt synd om hunden som sätts i en sådan situation trots att den ändå omges av hundkunniga människor som borde ha läst hunden bättre. Men det är å andra sidan inte första gången som jag ser just utställningsdomare strunta i signaler och gå över gränsen på hundens bekostnad.

Likaså pitbullen i nyhetsstudion, som gör ett tydligt avståndstagande och ändå ska fortsätta kladdas på. Bedrövligt att den ens blev satt där från första början.
Jag såg bara afghanklippet nu, men jag håller med. Den visar ju hela tiden(!) att den inte vill vara där, tycker det är läskigt osv. Inte ett dugg förvånad över att den nafsar till.
 
Alltså - afghanen. Så tydlig i sitt språk. Otroligt synd om hunden som sätts i en sådan situation trots att den ändå omges av hundkunniga människor som borde ha läst hunden bättre. Men det är å andra sidan inte första gången som jag ser just utställningsdomare strunta i signaler och gå över gränsen på hundens bekostnad.

Likaså pitbullen i nyhetsstudion, som gör ett tydligt avståndstagande och ändå ska fortsätta kladdas på. Bedrövligt att den ens blev satt där från första början.
Ja de båda visar hur obekväma de är i situationen.

Rottweiler attacken var bland det ruggigaste jag sett.
 
Jag som har haft en extremt aggressiv hund har alltid varit fullt övertygad om att det aldrig är hundens fel när incidenter sker. Det är alltid människor som på olika sätt skapat situationen, antingen genom dålig avel, bristande kunskap, eller helt enkelt för att samhället inte har löst problemet med gatuhundar på de ställen där sådana problem finns.

Under de många år som jag hade min aggressiva hund var prio 1 alltid att helt enkelt inte låta situationerna uppstå, och att veta att om en annan lös hund kommer springande så får jag offra min egen arm för att min hund inte ska bita den andra. Några fina ärr har jag, och visst blir jag fortfarande sur varje gång jag ser en lös hund som inte ägaren har full koll på, men aldrig att det var någon av hundarnas fel.

Och nej, ingen lydnad i världen hade "fixat" min hund. Rasen var inte sådan, aveln hade skötts dåligt, och den var omplacerad från en högst olämplig familj. Det gäller att vara informerad som hundägare, men det kommer alltid finnas någon som inte läst på tillräckligt, som litar på uppfödaren som kanske inte avlar rätt, eller människor som helt enkelt inte vill något annat än att ha en "farlig" hund. Men det är aldrig hundens fel, även om det oftast är hunden som får lida mest för det.
 
Likaså pitbullen i nyhetsstudion, som gör ett tydligt avståndstagande och ändå ska fortsätta kladdas på. Bedrövligt att den ens blev satt där från första början.

Det blir ännu bedrövligare av att jag hade ett par-tre andra klipp som jag kunnat länka till i stället som visar exakt samma sak - tydligt obekväm hund biter intervjuande reporter efter att ha givit massor av varningssignaler. :banghead:

I ett fall med en dogo argentino blev ett nyhetsankare rätt illa tilltygad i ansiktet. Som sagt ett problem med stora hundar med kraft i bettet; även ett nafs kan göra stor skada. I det fallet sa dock den bitna personen själv att det inte var hundens fel utan att hon kommit för nära.
 
Det blir ännu bedrövligare av att jag hade ett par-tre andra klipp som jag kunnat länka till i stället som visar exakt samma sak - tydligt obekväm hund biter intervjuande reporter efter att ha givit massor av varningssignaler. :banghead:

I ett fall med en dogo argentino blev ett nyhetsankare rätt illa tilltygad i ansiktet. Som sagt ett problem med stora hundar med kraft i bettet; även ett nafs kan göra stor skada. I det fallet sa dock den bitna personen själv att det inte var hundens fel utan att hon kommit för nära.

Det finns ju ett känt klipp med en viss CM som blir biten av en ljus, lite större hund efter att han provocerat hunden ett antal gånger. Även där är hunden tydlig i sina signaler. Men allt för TV, tydligen. :meh:
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 240
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
638
Senast: Nordthor
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 620
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 916
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp