Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

En fråga till, dom ska renovera mycket. En sak jag reagerade på var att toaletten nog gjort sitt men den står inte med på besiktningsprotokollet jag fått med vad dom ska göra. Kan jag ha sett fel är frågan till mig själv för jag var super stressad av den som bodde där och den inte behöver åtgärdas. Men om den ser ut som jag kommer ihåg ska jag ta upp frågan redan nu innan inflytt eller avvakta och checka läget igen?

En bra sak var att jag ”beställde” tvätt och tork och fick veta att det är 3 månaders väntetid och det passar ju perfekt för det är ju då jag flyttar in

Jag kan fortfarande dock inte sluta förundras över att jag fått den här lägenheten för jag började försöka få upp gnistan om den andra för att inte bli besviken om jag inte fick den här lägenheten men nu är den min,min,min. Jag äger den ju inte men mitt namn står på dom viktiga papprena.

Det såg så mörkt ut, letat sen januari men har ju aldrig kunnat ta någon innan huset var sålt.

Jag ska söka garage, finns en liten bit bort bara för finns nästan ingen boendeparkering nära lägenheten.

Finns garage med smal plats. Vi hade det när jag bodde med mina föräldrar och min bil är liten så det borde gå att krångla sig in där och man lär sig med tiden.

Jag kan fortfarande dock inte sluta förundras över att jag fått den här lägenheten för jag började försöka få upp gnistan om den andra för att inte bli besviken om jag inte fick den här lägenheten men nu är den min,min,min. Jag äger den ju inte men mitt namn står på dom viktiga papprena.

Det såg så mörkt ut, letat sen januari men har ju aldrig kunnat ta någon innan huset var sålt.

Jag ska söka garage, finns en liten bit bort bara för finns nästan ingen boendeparkering nära lägenheten.

Finns garage med smal plats. Vi hade det när jag bodde med mina föräldrar och min bil är liten så det borde gå att krångla sig in där och man lär sig med tiden.
Det gör man defenivt, lär sig att knöka sig in på sin plats alltså. Efter en stund i sitter det i ryggraden. Det kommer nog blir jättebra, skönt att du nu har lägenhet på plats och huset sålt. Försök vila lite i det hela och inte bara spring på. Njut lite av den sommaren i trädgården, andas, umgås med hundarna. Det har varit en intensiv period med oro och arbete, försök ge dig själv lite tid att återhämta dig innan du kastar dig in i flyttande och grejande.

Det gör man defenivt, lär sig att knöka sig in på sin plats alltså. Efter en stund i sitter det i ryggraden. Det kommer nog blir jättebra, skönt att du nu har lägenhet på plats och huset sålt. Försök vila lite i det hela och inte bara spring på. Njut lite av den sommaren i trädgården, andas, umgås med hundarna. Det har varit en intensiv period med oro och arbete, försök ge dig själv lite tid att återhämta dig innan du kastar dig in i flyttande och grejande.
Ja det har varit väldigt mycket och självklart börjar jag oroa mig för att inte kunna bo kvar i lägenheten heller. Katastroftankar. Jag har redan börjat packa och styra och ställen, påhejad av alla kontakter jag har. Men skulle kunna ge mig lite lediga dagar. Som idag så har jag klippt gräset i tre omgångar och är trött och somnade i min hängstol. Ändå gick jag igenom en låda och lite lösa saker men sen orkade jag bara inte mer.

Njuter av sommaren på altanen och i trädgården och tänker se det här som en sommarstuga och inte ha några stora planer för sommaren. Jag vill bara vara här. Kanske någon dagsutflykt, som utställningen till exempel. Jag har nämligen råkat anmäla mig och Trassel till en av Sveriges största hundutställningar och det går inte att avboka så i augusti kommer jag stå där…

Tänk på att det räcker att ersätta vitvarorna med en som är likvärdig med den som går sönder. Du måste inte köpa sprillans ny tvättmaskin om den som fanns vid köpet är 15 år gammal.
Mina värsta grannar var två bibliotikarier, varav den ena högt uppsatt chef. Bindgalna båda två. Skrek konstant (traumatiserade av att viska på jobbet?) och bad man dem nån gång att dämpa sig gjorde hela familjen raketen med tillhörande stampklapp och vrål varenda kväll.

Nu har jag googlat och jodå, bibblisen var tydligen lite svår som chef också😬
Skrik och hot och tystnadskultur.

Jag hoppas på att få lika bra grannar som här, matchar kanske inte med alla men dom flesta. Ibland träffas vi av en slump och går i samlad trupp och vandrar till brevlådorna och kikar efter posten. Och alla samtal när man möter varandra på vägen.

Åh andra sidan har jag haft lättast att träffa och lära känna nya när jag bott i stan. Promenadsällskap som blivit nära vänskap och relationer. I mitt hus lär det vara svårt där snittåldern är 70 år men en av mina bästa vänner är 41 år äldre än mig.

Bottenplan är de som är mest eftertraktade pga av läget sen beror det väl alltid på i vilket område man bor tänker jag?

Här omkring så är bottenlägenheter dyrare än högre upp.

Skulle jag flytta till lägenhet idag hade jag gärna valt markplan.

Aldrig hört någon påstå att lägenheter på bottenplan är attraktiva, min erfarenhet är att dessa väljs bort, åtminstone i större städer.

Aldrig hört någon påstå att lägenheter på bottenplan är attraktiva, min erfarenhet är att dessa väljs bort, åtminstone i större städer.
Jag bodde på våning ett länge och fick ha persienner nerdragna dygnet runt. Brukade vara rädd för att någon lätt skulle kunna slå in ett fönster och bara kliva in. Därav min frågeställning när den där lägenheten på bottenvåningen kom som reserv i fall att jag inte skulle få drömlägenhen.

I närliggande städer här speciellt i de byggnader utan hiss så är bottenplan mycket mer attraktiva och går för mer.
I våras sålde min väninna sin 2:a på tredje plan för 200 000,- mindre än den som låg på markplan (med exakt samma utförande) i ett "bra" område.
För nara några månadervsedan köpte min bonuskod och hans tjej lägenhet på bottenplan just för investeringen. Den gick också för mer än de övriga.
Så min erfarenhet är att de är mer eftertraktade. De hinner knappt ut på visning innan de går.

Jag hoppas på att få lika bra grannar som här, matchar kanske inte med alla men dom flesta. Ibland träffas vi av en slump och går i samlad trupp och vandrar till brevlådorna och kikar efter posten. Och alla samtal när man möter varandra på vägen.

Åh andra sidan har jag haft lättast att träffa och lära känna nya när jag bott i stan. Promenadsällskap som blivit nära vänskap och relationer. I mitt hus lär det vara svårt där snittåldern är 70 år men en av mina bästa vänner är 41 år äldre än mig.
Många 70-åringar är ju riktigt pigga och aktiva idag så du kanske hittar en ny promenadkompis där!

Många 70-åringar är ju riktigt pigga och aktiva idag så du kanske hittar en ny promenadkompis där!
Ja! @Lillefrun jag var på fjälltur med en 70 åring för nån vecka sen. Ena dagen gick vi på fjället konstant i över 6 timmar och en annan dag gick vi uppför slalombackar. Hon bor tyvärr inte här, men efteråt sa jag att jag önskar mig en pensionärskompis här 😄. Jag matchar ofta bra med äldre människor.

Jo då, jag hittade en hel familj i skogen :rofl: En ny mormor och morfar och en syster. Mormor och jag går promenader och morfar traskar på i sin takt. Dom är 78 och 80. Mormor har senaste tiden börjat vilja gå lite kortare men förr klättrade vi i berg och in i rövargrottor i skogen och var ute över en timme i kuperad terräng.

Jag tar gärna en till pensionär men jag skulle också vilja ha någon närmare min ålder för jag har bara två jämnåriga. En utomlands och en hårt arbetande småbarnsmamma med den begränsade tid det innebär.

Nu har jag skrivit på nya kontraktet för ändringen av hyran när den justerades. Passade på att ringa bostadsbolaget och höra om varmvatten ingår i hyran eftersom det inte gör det överallt och det trodde hon i kundservice att det gör. Känns alltid lite risky när kundpersonal säger först att dom inte vet och sen får man ett kanske till svar. Men det underlättar mycket. Då är det elen jag betalar utöver bara.

Jag vill inte säga var jag bor men jag har aldrig hyrt en tvåa och var inte beredd på dom här priserna och tvåan i den lilla lägenheten var i princip samma. Skiljer 100 kronor bara

Garage verkar omöjligt med typ inga köpoäng men i och med att jag sökte dom smala platserna blir ju konkurrensen mindre.

På boendeparkering får man ju stå en vecka, jag har alltid haft det så men när jag tittade på lägenheten fanns det mittemot en parkering för över 100 bilar som var helt tom för där var ingen boendeparkering så jag lär få åka omkring och leta platser.

Vad kostar boendeparkering hos er? Här är olika grupper och mitt ligger på 300 kr/ månad. Ser det ut så i resten av Sverige?

Vad kostar boendeparkering hos er? Här är olika grupper och mitt ligger på 300 kr/ månad. Ser det ut så i resten av Sverige?
Det varierar nog mycket. Jag bor i innerstan i Stockholm och här kostar boendeparkering 1600 kr/månad. Tror det är priset för boendeparkeringen för alla områden innanför tullarna. Utanför tullarna, men då fortfarande Stockholms kommun, blir det billigare, typ mellan 300-500 kr/månad.

Stockholm Södermalm, Vasastan etc 1600kr/månad, utanför stan 500 kr och ytterligare utanför 300 kr. Absoluta City är dyrare.

På de mindre orter där jag bor i småland finns inte fenomenet boendeparkering alls, det är gratis att parkera men du får inte stå längre än ett dygn på kommunala parkering (dvs all gatuparkering).

Här är det olika grupper för boendeparkering. I mitt område 830-1100 kr/mån beroende på exakt vilken gata man vill kunna stå. För boendetillstånd men ingen egen plats.

Vi har en hyfsat stor parkering som tillhör bostadsområdet, den är gratis, samma om man vill stå på gatan.
Mitt garage kostar 300:- månad och ligger 15 meter från porten.
Bor i litet villasamhälle med väldigt bra läge.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur