Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

Du gör som du vill, men 50 kr för maskinen + kostnad för el + eventuellt kostnad för vatten.

Sen är det kanske inga stora kostnader för dessa saker, men de bör ändå tas med i budget.

Minimala kostnader för friheten att ha egen maskin 😍
Skulle aldrig vilja vara utan och behöva passa tider och tvätta i flera timmar.
Bor på 65 kvm och min förbrukning har aldrig gått över 80 kWh per månad.
Köpte dock egen tvättmaskin för att få den modellen jag ville ha.

Har nog aldrig tänkt det som farligt att bo på bottenvåningen, bara skönt med uteplats, speciellt med hund.
Insyn är lätt att lösa och många verkar missa att det är väldigt bra insyn även några våningar upp ffa när det är mörkt ute och man har tänt inne.

Äsch, värsta grannarna jag någonsin haft var ett pensionärspar där kvinnan var heltokig. Jag fick inte använda vattnet i köket på kvällarna. Då kom hon och bankade på dörren. Hon påstod att jag spolade vatten hela dagarna (jag hade skola och stall och var knappt hemma). Hon menade att hon inte hörde TVn när jag spolade vatten, och bjöd in mig för att lyssna. Jo, det hördes ett svagt sus i ledningarna men för att höra detta var de tvugna att stänga av TVn och stänga balkongdörren 😅. Hyresvärden sa att jag skulle ringa Securitas och sen sätta på vattnet när de var hos mig. Jag gjorde det, två killar från Securitas kom och såg ut som de trodde att JAG var galen när jag påstod att tanten kommer om jag öppnar kranen. Jag öppnar kranen och nån minut senare bankar tanten på, Securitas-killarna öppnade och tanten skällde ut dem. När hon gått sa de "hon är ju inte klok". Nä, jag vet 😅.

Ett av de bästa områden jag bott i är förövrigt ett som räknas som de sämre i Uppsala. På markplan. Hur lugnt som helst. Jag promenerade dessutom mycket under kvällar och nätter då och det kändes tryggt överallt.

När får du titta på lägenheten med uteplats?

Mina värsta grannar var två bibliotikarier, varav den ena högt uppsatt chef. Bindgalna båda två. Skrek konstant (traumatiserade av att viska på jobbet?) och bad man dem nån gång att dämpa sig gjorde hela familjen raketen med tillhörande stampklapp och vrål varenda kväll.

Jag ska titta på lägenheten imorgon förmiddag. Jag är faktiskt nervös för mitt tredje alternativ och enda alternativ jag har utöver verkar jätte tråkigt, höga hus bara uppställda och inte nära till något. Blir bara isolerat.

Jag pratade med mina föräldrar. Dom har ju bott på båda ställena men har hela tiden pratat så negativt om det här området. Sen idag när vi pratade sa dom som ni skrivit att jag får gå på magkänsla. Det finns två saker till som spelar in, om det är lyhört. Jag är Extremt ljudkänslig. Får panik och ont i kroppen när jag inte kan styra ljud. Och det var den nackdelen mina föräldrar tog upp.

Jag hatar beslut men jag antar att jag kommer hamna i den nedre eftersom jag är trea i kön för den högre upp och inte lär få den så jag har höga krav imorgon. Enda problemet från min sida är att hundarna kanske kommer säga till varje gång någon öppnar dörren i trapphuset vilket är oftare längst ner och jag är rädd att jag ska störa.

Jag får erbjudande om att glasa in balkongen ideligen. Jag ser ingen fördel med det alls?

Min inglasade balkong är det enda jag kommer sakna i gamla lägenheten. Att ligga i soffan medan det regnar eller snöar ute. Helt ljuvligt.

Givetvis bör man ha en sån konstruktion att man kan öppna upp när det är sommar. Då blir det inte varmare än det är ute och mysigt när det fläktar.

Jag hatar beslut men jag antar att jag kommer hamna i den nedre eftersom jag är trea i kön för den högre upp och inte lär få den så jag har höga krav imorgon.
Har du pratat med hyresvärden om hur du gör ifall du helst vill ha den du är trea på men annars den på markplan?

När jag flyttade hit (lång kötid här) var en eller två personer före mig i kön och jag trodde det var kört för dessa lägenheter är väldigt populära. Men så ringde hyresvärden och frågade om jag ville ha den. Så det behöver inte vara kört för att du är trea!

Har du pratat med hyresvärden om hur du gör ifall du helst vill ha den du är trea på men annars den på markplan?

När jag flyttade hit (lång kötid här) var en eller två personer före mig i kön och jag trodde det var kört för dessa lägenheter är väldigt populära. Men så ringde hyresvärden och frågade om jag ville ha den. Så det behöver inte vara kört för att du är trea!
Ja det har jag gjort och enligt kundservice skulle dom ringa upp mig och prata med mig men hon lät lite tveksam så ska ta upp det igen imorgon. Och om det går att flytta inflyttsdagen som är 1 juli och det är omöjligt. Ska försöka få till 1/9 eller 1/8 men då blir det kanske dubbel hyra två månader.

Ja det har jag gjort och enligt kundservice skulle dom ringa upp mig och prata med mig men hon lät lite tveksam så ska ta upp det igen imorgon. Och om det går att flytta inflyttsdagen som är 1 juli och det är omöjligt. Ska försöka få till 1/9 eller 1/8 men då blir det kanske dubbel hyra två månader.
Flytta in får du säkert vänta med hur länge som helst, men förmodligen inte med att betala. I sådana fall väljer de väl hellre någon av de andra som söker lägenheten? Är den ledig från den 1 juli så vill de nog ha hyra från 1 juli också.

Det känns som att jag ska göra något viktigt skolprov. Dom ska renovera om dom inte redan gjort det men jag oroar mig för i flytten. Det är inte mycket kvar av juni, jag skulle nog ha råd med dubbel hyra en månad men jag har så mycket att fixa med att jag inte vet om jag hinner packa allt till 1 augusti och slänga allt som kommer bli mycket.

Kanske om jag jobbar typ 10 timmar om dagen. Jag är inte snabb när det gäller att packa men jag får väl ge det ett försök.

Och sen adressändra, säga upp Nodra och Fortum och Telia. Skriva över arrende och medlemsavgift till föreningen, vattenavläsning. Allt blir lättare om jag får denjag just nu har som favorit

Det känns som att jag ska göra något viktigt skolprov. Dom ska renovera om dom inte redan gjort det men jag oroar mig för i flytten. Det är inte mycket kvar av juni, jag skulle nog ha råd med dubbel hyra en månad men jag har så mycket att fixa med att jag inte vet om jag hinner packa allt till 1 augusti och slänga allt som kommer bli mycket.

Kanske om jag jobbar typ 10 timmar om dagen. Jag är inte snabb när det gäller att packa men jag får väl ge det ett försök.

Och sen adressändra, säga upp Nodra och Fortum och Telia. Skriva över arrende och medlemsavgift till föreningen, vattenavläsning. Allt blir lättare om jag får denjag just nu har som favorit
Vad menar du med dubbel hyra? Ditt hus äger du ju och dessutom utan lån? Sommartid kan det ju inte kosta mycket att ha det stående bara?

Jag tror jag bestämt mig, i alla fall till 99%, jag vill bo i den på bottenplan!

Uteplatsen var jättestor och var in mot innergården och alla fönster var också det så fin utsikt och lugnt men jag kommer sätta upp insynsskydd för det var väldigt stora fönster.

Får lite panik över om beslutet är rätt eller fel. Mina föräldrar sa att jag var mycket mer på och liksom glad och entusiastisk när jag beskrev den. Jag tycker båda var fina och skulle gilla att bo i. Men uteplatsen var väldigt mysig. Enda nackdelen är ett litet badrum men det är jag van vid. Det skulle jag vilja ändra på men man kan inte få allt. Tydligen lätt att få parkering också. Och det finns bra promenadvägar.

Har till söndag på mig ifall jag ändrar mig. Beslutet är svårt, för jag har ju bott vid den andra innan och det här området blir nytt att bo i även om jag väldigt ofta gått förbi. Skrämmande när man inte vet.

Jag förstår inte riktigt det heller. Någon hyra finns väl inte att betala för huset. Det behövs ju ingen värme på eller liknande heller. Borde ju vara bättre att kunna flytta saker i lugn och ro.... :)
Jo jag inser vad ni menar. Tänkte att det var mycket men det är väl från dubbel försäkring, bredband, hushållsel, Nodra och arrende och föreningsavgift under tiden jag packar och styr men det kanske går.

Ringde hon som bor i lägenheten några våningar upp och bad att få titta igen. Det var hon som erbjöd det. Får se om hon kan på lördag. Måste jämföra igen.

Jag har rensat ut massor, massor idag, säkert 10 stora säckar brutalt ratar utan lite som ligger i en kanske låda jag ska gå igenom igen. Skönt att hiva bort allt, förstår inte hur jag kunnat köpa allt, och sparat så länge.

Har fåttmassor gjort så nu är jag igång ordentligt men det är sjukt mycket saker och huset är en rejäl utmaning.

Hur tänka, den högt upp har badkar, skåp för handdukar, stort badrum, ingen insyn och balkong men litet sovrum med där gillar jag ändå i att vara där i köket får ett vanligt matbord plats.

Den nedre har utrymme för mina byråer men den höga har någon sorts walkin closet. Inget riktigt matbord utan det f

Så det som hhyyy

Hälsade på den högre upp nyss och nej, den är inte lika gott skick som jag kom ihåg så nu vet jag att det blir den med uteplats.

Det börjar kännas rätt okej att flytta nu. Lägenheten är fin och jag ska få tvättmaskin och torktumlare, jag får nog plats med dom möblerna jag vill ha och säljer resten, jag kan ha bord och stolar på uteplatsen och ett parasoll och jag ska sätta upp kompostgaller så hundarna kan vara ute med mig när jag är där. Min hängstol får plats, det är det bästa typ. Finns parkeringsplats att hyra nästan precis runt hörnet till bra pris jämfört med boendeparkering och jag vill veta att jag har en plats och inte åka runt runt och kanske inte hitta någon.

Och jag kan odla lite på uteplatsen.

Jag har rensat massor idag och jag förstår inte hur jag lyckats samla på mig allt. Skönt att inte släpa med det till nästa ställe.

Och jag ska börja på gymmet ca 10 minuter promenad bort.

Så det börjar kännas rätt bra nu

Hälsade på den högre upp nyss och nej, den är inte lika gott skick som jag kom ihåg så nu vet jag att det blir den med uteplats.

Det börjar kännas rätt okej att flytta nu. Lägenheten är fin och jag ska få tvättmaskin och torktumlare, jag får nog plats med dom möblerna jag vill ha och säljer resten, jag kan ha bord och stolar på uteplatsen och ett parasoll och jag ska sätta upp kompostgaller så hundarna kan vara ute med mig när jag är där. Min hängstol får plats, det är det bästa typ. Finns parkeringsplats att hyra nästan precis runt hörnet till bra pris jämfört med boendeparkering och jag vill veta att jag har en plats och inte åka runt runt och kanske inte hitta någon.

Och jag kan odla lite på uteplatsen.

Jag har rensat massor idag och jag förstår inte hur jag lyckats samla på mig allt. Skönt att inte släpa med det till nästa ställe.

Och jag ska börja på gymmet ca 10 minuter promenad bort.

Så det börjar kännas rätt bra nu
Tror det blir jättebra och livet kommer kännas mindre slitigt när du väl är på plats där och allt är klart.

Tror det blir jättebra och livet kommer kännas mindre slitigt när du väl är på plats där och allt är klart.
Det tror jag med och en av anledningarna till att jag vill bo där är för hundarna. Ca 5 minuter bort finns ett stort fält där dom kan vara lösa och en stor rastgård om jag inte vill att dom springer för vilt lösa eftersom fältet i andra sidan slutar i en stor väg. Men första delen går bra.

Man kan ta sig runt parker och det tar typ 15-20 minuter att gå till skogen. Tänker att jag kan växla mellan kollektivtrafik, gå och ta bilen.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka