Farligt att bo på nedre botten?

Bukefalos 30 år!

Tänk på att bottenplan är säkrare om det börjar brinna. Bara att hoppa ut genom fönstret om man inte kan ta sig till dörren.

När jag letade lägenhet så var detta, eller att kunna fly genom ett fönster, ett kriterium, samtidigt som jag inte ville bo på marknivå på grund av insyn - vilket mer eller.mindre begränsade mig till andra och tredje våningen. Lyckades köpa lgh på andra våningen och är väldigt nöjd, inklusive med utrymmningsmöjligheter!

När jag letade lägenhet så var detta, eller att kunna fly genom ett fönster, ett kriterium, samtidigt som jag inte ville bo på marknivå på grund av insyn - vilket mer eller.mindre begränsade mig till andra och tredje våningen. Lyckades köpa lgh på andra våningen och är väldigt nöjd, inklusive med utrymmningsmöjligheter!
Samma här aldrig högre upp än jag kan ta mig ut vid brand.

Självklart pajar varmvattenberedaren idag. Läcker rejält så får komma ut en rörmokare imorgon för en penning man hels hade velat slippa. Varför nu?

Midsommar lunchen blev mackorn med ägg, ost eller sill och glass och jordgubbar. Pappa var helt förtvivlad över inställd lunch. Lite gulligt när jag presenterade
alla alternativen att äta som inte behövde vatten. Men det är så typiskt att betala några få veckor innan flytten.

Hur stor är lägenheten?

Min är 65 kvm, bor själv och gör av med runt 80 kWh per månad, har rörligt pris och betalar runt 300 per månad för elnät och förbrukning.
Den är 52 kvm, visst hade du också tvättmaskin ? Jag tänker installera en oavsett men lite intressant att jämföra med någon som också har det

Hur mycket betalar ni för hushållsel?

Jag bor på 74kvm, bor själv och har inte tvättmaskin eller diskmaskin. Har en frysbox utöver kyl/frys. Jag förbrukar runt 60kwh/månaden nu de senaste månaderna (var sambo innan dess och förbrukningen betydligt högre). Räknar med att det kommer att gå upp lite i höst/vinter av flera skäl. Betalar ett par hundralappar (227:- denna månad) totalt, och elnätsräkningen står för drygt halva kostnaden.

Jag bor på 74kvm, bor själv och har inte tvättmaskin eller diskmaskin. Har en frysbox utöver kyl/frys. Jag förbrukar runt 60kwh/månaden nu de senaste månaderna (var sambo innan dess och förbrukningen betydligt högre). Räknar med att det kommer att gå upp lite i höst/vinter av flera skäl. Betalar ett par hundralappar (227:- denna månad) totalt, och elnätsräkningen står för drygt halva kostnaden.
Det var jätte lite!

Det var jätte lite!

Ja, min förbrukning är väldigt låg f.n. och har varit hela våren (blev singelhushåll i februari). Räknar som sagt med att den går upp när det blir mörkare och kallare (både pga lampor etc och mer matlagning med spis/ugn).

Har dock alltid haft en rätt låg förbrukning när jag bott själv. Nu minns jag inte exakt (bott i nuvarande lägenhet sedan 2021), men tror att jag hade ungefär samma förbrukning i min etta på 29kvm som jag har just nu.

Elpriset kommer också att gå upp några ören per kwh fr.o.m. augusti i mitt fall (jag binder ett år i taget och har nyss tecknat om mitt elavtal, så därav att jag vet det på förhand). Men, som sagt, räkningen för elnät (och skatter etc) utgör minst halva min totala elkostnad (har gjort hela tiden i denna lägenhet).

Senast ändrad:
På ett sätt känns det jobbigt att välja den lägenheten jag vill ha, när jag pratat med folk innan eftersom jag velat bo här i många år möttes jag av ord som, Oj är det inte farligt där? Flytta inte dit!Och nu Varför flyttar du dit? Varför valde du den framför den i ett av stadens bästa område?

Jag kommer antingen behöva förklara varför och jag vet redan många som kommer se ner på mitt val men jag orkar inte hålla på att förklara att jag har varit på massor visningar runt om i princip hela staden och den här är den som känns mest som hemma.

Jag har så mycket köpoäng att jag kan få nästan vad som helst, på den högre upp var jag dock trea i kön. Jag blev besviken på den ”fina” jämfört med min kommande som är nyrenoverad och den efterlängtade uteplatsen.

Så jag tänker inte hålla på att förklara massor, bara säga att jag trivs och gillar min lägenhet och läget där den ligger.

Och vad gäller status har nog jag med sjukersättning redan tangerat dom lägre nivåerna av status jämfört med alla med fina utbildningar, jag har inga barn och ingen sambo eller förhållande och jag trivs rätt bra ändå. Det är liksom inte synd om mig. Jag har läst polisrapporter om olika områden, pratat med mina boendestödjare som är där, pratat med flera personal på Hyresbostäder om mina val och vad dom rekommenderar eftersom dom ju oavsett har mig som kund och inte tjänar på att ljuga. Alla säger samma sak, det är ett gammalt slitet uttryck och området är inte värre än någon annanstans. Är det stökigt skulle det i så fall vara otur med en irriterande granne.

Så folk får tycka vad dom vill. Det kanske blir helknasigt men jag måste ju prova. Suveräna promenadvägar, gym och simhall och ridskola och affär och bara typ 5 minuter med bil till stadens näst största galleria.

Angående elen är jag nöjd med det ni skriver. Fast jag eldade hela vintern betalade jag 4000-5000 kr/månad i flera månader.
Det låter som fruktansvärt mycket pengar för el. Min dyraste månad i vintras låg på 3600 kr (i elområde 4) för vårt 70 kvm hus. Vi eldar också men bara några timmar om dagen. Så bara den biten kommer ju att ge dig välbehövlig luft i ekonomin.

Så jag tänker inte hålla på att förklara massor, bara säga att jag trivs och gillar min lägenhet och läget där den ligger.
Jag fick höra mycket om området i Uppsala där jag bodde på markplan. Både innan jag flyttade dit och när jag bodde där. En sa "jag hade aldrig vågat bo på bottenvåningen där!" 😅. Nähe okej men det vågar jag.

Det var betydligt lugnare än i det "finare" området jag bodde i innan. Flyttade från ett område som räknas som ett av Uppsalas bästa till ett av de sämsta 😅.

Jag sa ungefär som det du skrev här. Jag gillar området. Punkt.

På ett sätt känns det jobbigt att välja den lägenheten jag vill ha, när jag pratat med folk innan eftersom jag velat bo här i många år möttes jag av ord som, Oj är det inte farligt där? Flytta inte dit!Och nu Varför flyttar du dit? Varför valde du den framför den i ett av stadens bästa område?

Jag kommer antingen behöva förklara varför och jag vet redan många som kommer se ner på mitt val men jag orkar inte hålla på att förklara att jag har varit på massor visningar runt om i princip hela staden och den här är den som känns mest som hemma.

Jag har så mycket köpoäng att jag kan få nästan vad som helst, på den högre upp var jag dock trea i kön. Jag blev besviken på den ”fina” jämfört med min kommande som är nyrenoverad och den efterlängtade uteplatsen.

Och vad gäller status har nog jag med sjukersättning redan tangerat dom lägre nivåerna av status jämfört med alla med fina utbildningar, jag har inga barn och ingen sambo eller förhållande och jag trivs rätt bra ändå. Det är liksom inte synd om mig. Jag har läst polisrapporter om olika områden, pratat med mina boendestödjare som är där, pratat med flera personal på Hyresbostäder om mina val och vad dom rekommenderar eftersom dom ju oavsett har mig som kund och inte tjänar på att ljuga. Alla säger samma sak, det är ett gammalt slitet uttryck och området är inte värre än någon annanstans. Är det stökigt skulle det i så fall vara otur med en irriterande granne.

Så folk får tycka vad dom vill. Det kanske blir helknasigt men jag måste ju prova. Suveräna promenadvägar, gym och simhall och ridskola och affär och bara typ 5 minuter med bil till stadens näst största galleria.
Alltså områden ändras ju. Vet inte vilken stad det är men jag bodde och jobbade i en mellanstor stad för ett gång år sedan i typ 5 år, det som när jag flyttade dit var klassat som extremt utsatt område (jag jobbade i det området) var något helt annat 5 år senare, köpcentrumet rustades upp, lägenheterna renoverades, flera projekt genomfördes, och egentligen var det här området stadsnära, naturnära, bilfritt, nära kommunikationer och infrastruktur, och det insåg väl folk till slut. Det var också en ledande ”gängmedlem” som sköts ihjäl ( i en helt annan, central del av stan) som nog bidrog till att allt lugnade sig.
I stan jag bor i nu är flera av de områden som ses som ”stökiga” faktiskt inte så stökiga, och rent krasst sker det ju fler våldsbrott inne i centrala stan där jag bor. Jag hade gärna flyttat ut till några av de områden som har lite dåligt rykte om jag inte var ”rotad” med barn och familj. Fantastisk natur runt knuten med badsjö, snabbspår in till centrala stan och levande kultur som en stad i gälller för typ alla de områdena.

Kör bara folk har så mycket åsikter om allting följ din egen magkänsla.

Liknande trådar

• Hur är det att bo i villakvarter i ett mindre samhälle?
  • Bo i Luleå
  • Var vill jag bo?
  • Flytta eller bo kvar och renovera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka