FÅRtråden

Bukefalos 30 år!

Nu har fåren varit här ett dygn, lite drygt. Men de dricker inte? Om de druckit något är det inte många deciliter. Vi har hösilage med 84% TS så jag tycker att de borde dricka, eller? Hur får man dem att dricka? Inga andra djur vägrar vattnet. Alla tre verkar alerta och med, äter glatt silage och kraftfoder.
Lugn. Får dricker jättelite när de inte producerar mjölk eller det är jättevarmt ute.

De kommer att dricka när de är törstiga.

Mn se till att hinken/hinkarna inte hänger för högt, hinken bör sitta i höjd med där frambenen ansluter till kroppen,

Lugn. Får dricker jättelite när de inte producerar mjölk eller det är jättevarmt ute.

De kommer att dricka när de är törstiga.

Mn se till att hinken/hinkarna inte hänger för högt, hinken bör sitta i höjd med där frambenen ansluter till kroppen,
Tack för svar! De är varma, ska försöka mig på att klippa dem imorgon. Men då avvaktar jag, har googlat en del också. Hinken står på marken och de når den lätt, de har varit där och plaskat. Men mer än så var tydligen inte av intresse.

Vi har något slags plommon på tomten, taggigt med beska frukter. Det slår skott flitigt. Kan man ge sådant till fåren? Jag försöker googla men får bara svar på hamstrar och annat mindre relevant... annat sly, typ sälg, äter de gärna.

Här har börjat trilla in lamm för någon vecka sedan.
4 tackor kvar och sen kanske något fjolårslamm som är dräktigt.

Första trillingarna kom häromdagen, extra flaskmatning står på schemat, särskilt den minsta har haft det kämpigt.

Min bc som blir fyra tycker fortfarande lamm är obehagliga som små, men har verkligen växt in i rollen som hjälpare nu i vinter. Har man får så kan jag verkligen rekommendera att fundera på vallhund.

Nu vill jag ha lamm. Helst idag.
Tekniskt sett kan de komma vilken dag som helst. Men jag tror det dröjer iaf en vecka till. Juvrena är fyllda sen 2 veckor tillbaka. Men inte fullt tillräckligt ännu.
Tycker inte heller tackorna är sååå gigantiskt stora som de var förra året. Kanske har vi tur att det inte blir lika många lamm var.

Mina är runda men verkligen inte extremt. Men det är ju ca 5 veckor kvar till tidigast beräknad lamning också. Tror att jag vill försöka få lamningen tidigare nästa år, så att lammen får växa till sig lite inne innan de går ut på bete. Hur resonerar ni om lamningstid?

Hah! Två lamm är ute!
Komiskt. Tittade imorse och tyckte inte alla det såg ut att vara nära inpå. När jag tittade till dem lite senare hängde en fosterblåsa ut.

Tror en annan tacka kommer lamma inom ett dygn också. Hon fick gigantiskt juver under tiden den andra lammade.

Mina är runda men verkligen inte extremt. Men det är ju ca 5 veckor kvar till tidigast beräknad lamning också. Tror att jag vill försöka få lamningen tidigare nästa år, så att lammen får växa till sig lite inne innan de går ut på bete. Hur resonerar ni om lamningstid?

Våra kom månadskiftet mars-april förra året. Det var en bra tid tyckte vi. De hann växa till sig liiiite och vi kunde släppa ut på vårgräset tidigt (dagtid först och när vi var hemma).
Bra storlekar på hösten.

Ha tackor och lamm installade över tex vinter lockar inte alls. Dyrt med foder och strö.

IMG_2610.webp

Tycker den här damen kan börja lamma nu när det är helg.

Jag har testat senare (april) men det är för sent för mig. Har en allmogeras som tar tid på sig att bli slaktklar, och är lammen en månad i april så är de redo för att komma ut på bete.
Så lamning i februari/början av mars passar mig bra just nu.

Vi har mycket räv, och även om räven kan ta större lamm så känns det bättre när lammen kommer ut som äldre. Tackorna har hittills varit duktiga på att hålla koll på lammen.
Lammen sover i mitten och så ligger tackorna I en ring runt om och har full koll.

Idag fick vi vårt första dödfödda lamm.
Fiona fick 3 lamm. Det tog lite tid mellan nr 1 och 2. Inte så att hon behövde krysta länge. Men innan det var dags för utdrivning helt enkelt. Vi tog ett beslut att låta henne vara ifred en liten stund. Jag gick in i stallet. Kanske 10 min! När jag kom tillbaka var nr 3 påväg ut och nr 2 livlös i halmen.
Jag gnuggade, vände upp och ner. Inblåsningar. Fanns inget liv.
Hade lite bajs i rumpan, så nån stress påväg ut måste det ju blivit.

Jätte jättetråkigt och det hör tog udden av alltihop.
Tack och lov är nr 1 och 3 jättepigga.

Idag fick vi vårt första dödfödda lamm.
Fiona fick 3 lamm. Det tog lite tid mellan nr 1 och 2. Inte så att hon behövde krysta länge. Men innan det var dags för utdrivning helt enkelt. Vi tog ett beslut att låta henne vara ifred en liten stund. Jag gick in i stallet. Kanske 10 min! När jag kom tillbaka var nr 3 påväg ut och nr 2 livlös i halmen.
Jag gnuggade, vände upp och ner. Inblåsningar. Fanns inget liv.
Hade lite bajs i rumpan, så nån stress påväg ut måste det ju blivit.

Jätte jättetråkigt och det hör tog udden av alltihop.
Tack och lov är nr 1 och 3 jättepigga.
Vad tråkigt.
Första lammen som inte klarar sig är rätt tuffa. Första lammet jag hade som inte klarade sig tog jag mig en funderare på om jag ville vara med om samma sak igen.
Det blir inte lättare men man blir bättre på att hantera det.

Nu gäller det nog inte i detta fallet, men därav att man ska vara rätt hård i sin sortering över vilka tackor man sparar och avlar på.

Vad tråkigt.
Första lammen som inte klarar sig är rätt tuffa. Första lammet jag hade som inte klarade sig tog jag mig en funderare på om jag ville vara med om samma sak igen.
Det blir inte lättare men man blir bättre på att hantera det.

Nu gäller det nog inte i detta fallet, men därav att man ska vara rätt hård i sin sortering över vilka tackor man sparar och avlar på.

Ja det här tog hårt.
Jag har pratat med lite ”folk” och med facit i hand borde vi gått in och känt efter ett felläge. Vi pratade om att göra det! Men beslutade oss för att avvakta i och med att hon inte krystade än.
Förmodligen låg den tokigt. Eller så var den död i magen och därmed svårare att få ut.
Kan inte se i kameran, för hon lammade den i en vinkel där det är omöjligt att se.
Får försöka glädja mig åt de två friska som kom ut. Men det är tufft.

Jag vill nog påstå att jag är hyffsat krass när det gäller sortering av tackor. Med tanke på att vi inte haft får så länge.
Vi tog bort en tacka i höstas som stötte bort 2 av 3 lamm. Hon fick ingen ny chans. Att nappa lamm i ”onödan” var skitdyrt och tidskrävande.
En tacka som stötte bort 1 av 3 lamm fick en ny chans i år. Hon fick bara 2 lamm, och dem har hon tagit till sig. Oklart hur hon gjort om hon fått 3 igen.

Senast ändrad:
Hann vara glad över två pigga lamm i ungefär en timma innan nr 3 stod och krummade, på tå, huvudet högt. Svårt att lägga- och resa sig, gick stappligt.
Selenbrist var det jag gissade på. Tackan hann bara få en dos selen innan lamningen, då jag trodde på senare BF.
Gav selen och sen tog vi inga risker och har sondat lammet fram tills igår.
Sugreflex har funnits hela tiden. Och sakta blivit bättre. Nu diar han.
Jag tror vi kan andas ut nu. Ska ta ut honom på betongen idag för att kunna se om han står på tå fortfarande. Annars kan vi nog släppa ut dem från lamningsboxen snart.

Hade dialog med vår veterinär som trodde mer på ledinflammation. Men jag köpte inte det faktiskt. Inte halt, inte svullen, ingen feber och blir bättre.

En tacka kvar som ska lamma. Jag var glad för hon var inte lika stor som förra året. Mao hoppades på 2 lamm i stället för 3. Nu har hon vuxit rejält och det är nog 3 i år igen. 😖

Nu på eftermiddagen föddes de två ( :banana: ) sista lammen.
Lite patrull i vanlig ordning.
Själva lamningen helt ua. Men såg ganska omgående efter att nr 1 tittat ut att den var lite slö. Seg upp på benen och väldigt vinglig. Först svårt med frambenen och sen vek bakbenen sig. Vingligare än normalt helt enkelt.

Har nu dragit slutsatsen att avvakta inte är något som gynnar om vår magkänsla inte är bra. Så redan efter 30min sondade vi i råmjölk och kort därefter gav vi selen. Den var sen uppe på benen om än lite vingligt.
Samma med nr 2. Så det fick bli samma procedur där.

Båda har varit uppe och diat efter det, så vi hoppas det går bra nu. Men vi får ha koll på dessa.

Tackan fick extra selen i samband med att Krum föddes. Då gav vi samtliga lamm också. Men det tar väl tid innan selen passerar över till lammen.

Vad vi lärt oss i år:
-Selen är väldigt viktigt!
-Gå över på hösilage (som tackorna ätit bättre av än höt) är bra!
- Sonden som vi fick tvinga oss lära oss använda förra året (var läskigt första gången) är vår bästa vän i år.

En undran jag har, är hur 17 fårbönder får det att fungera?

Är det alltid såhär att det är lite pyssligt vid varje lamning?
Jag drömmer ju om att kunna leva på det här. Men bara tanken på att vänta minst 100 lamm gör mig utbränd.

Vi är nybörjare och ingenting går på rutin. Men nästa alla våra lamningar har varit lite styriga. Ett felläge, en stor som satt fast, trillingar där tackan inte vill ha samtliga, förmodad selenbrist…
Selenen är vårt fel! Det vet jag. Vi ger dessutom Lantmännens E selen protect 50, som jag nu förstått är ganska klen. Till nästa år får vi byta ut den.
Tanken var ju att nästa år betäcka samtliga tackor (hela 8 stycken). Men ska det vara såhär, är bara det svårt att kombinera med vanliga jobbet.

Jag drömmer ju om att kunna leva på det här. Men bara tanken på att vänta minst 100 lamm gör mig utbränd.

Vi är nybörjare och ingenting går på rutin. Men nästa alla våra lamningar har varit lite styriga. Ett felläge, en stor som satt fast, trillingar där tackan inte vill ha samtliga, förmodad selenbrist…
Selenen är vårt fel! Det vet jag. Vi ger dessutom Lantmännens E selen protect 50, som jag nu förstått är ganska klen. Till nästa år får vi byta ut den.
Tanken var ju att nästa år betäcka samtliga tackor (hela 8 stycken). Men ska det vara såhär, är bara det svårt att kombinera med vanliga jobbet.
Typ ja. 😅
Alltså det tar ju ett tag att få en bra grupp med bra mödrar och man behöver sålla en del.
Nu är jag nybörjare jämförelse mot andra här inne, förra året var jättemycket jobb för mig. Vissa tackor för nog lite för gamla (köpt dem när de var några år) blandat med tackor som var inga bra mödrar, och så en med mastit på det. Och många trillingar och några fyrlingar.

Men kommer det regn i samband med betäckning så har det blivit flushingeffekt på tackorna, i år slapp jag det och har bara fått en tacka med trillingar.

Mao så är det en del man kan planera och en del tur, iaf utifrån mina förutsättningar.

Kan man vara närvarande vid de flesta lamningar så kan man minska ned lamm som inte klarar sig o.s.v.
Det kommer alltid bli något bortfall ändå.

Men nästa är ska jag ha kamera, jag tror det kommer underlätta att ha större och bättre överblick.

Typ ja. 😅
Alltså det tar ju ett tag att få en bra grupp med bra mödrar och man behöver sålla en del.
Nu är jag nybörjare jämförelse mot andra här inne, förra året var jättemycket jobb för mig. Vissa tackor för nog lite för gamla (köpt dem när de var några år) blandat med tackor som var inga bra mödrar, och så en med mastit på det. Och många trillingar och några fyrlingar.

Men kommer det regn i samband med betäckning så har det blivit flushingeffekt på tackorna, i år slapp jag det och har bara fått en tacka med trillingar.

Mao så är det en del man kan planera och en del tur, iaf utifrån mina förutsättningar.

Kan man vara närvarande vid de flesta lamningar så kan man minska ned lamm som inte klarar sig o.s.v.
Det kommer alltid bli något bortfall ändå.

Men nästa är ska jag ha kamera, jag tror det kommer underlätta att ha större och bättre överblick.

De där bortfallen vill man ju ska ligga på 0. Men jag förstår att det är svårt.

Kameran vi har är guld värd.

Något vi borde tagit reda på mer om innan vi köpte våra första tackor är antal lamm de föder. Jämtlandsfår ligger på 2,3. Jag vill ha 2 per tacka. Inte fler!

Kan i min vildaste fantasi inte förstå hur man kan köpa finull. Har svårt att se hur man kan gå plus om man ska föda upp med ersättning. Det måste äta upp större delen av vinsten. Både för vad det kostar med lammnäringen och tiden det kräver.

Jag hoppas ju mer dorper vi korsar in, ju färre lamm får vi.
Eftersom vi förlorade den enda trillingen vi fick i år 💔 , så blev utfallet med 2 per tacka bra ändå.
Alla tackorna har än så länge varit väldigt bra mödrar.

Du är på väg att hitta rätt!

Får är oerhört känsliga för selenbrist

Får äter bättre och tar upp näring bättre från ensilage än från hö. Dessutom så är hö svårare att få fram med de näringsvärden som behövs till högdräktiga/digivande tackor som ju behöver lika mycket näring som en mjölkko i full produktion, men med ett spädate foder.
Köp analyserat grovfoder, och gå en onlinekurs om foder för får, så du kan förstå vilket foder som lämpligt.

Köp en säck (eller två) av Lantmännens "lamma" mineralfoder som är särskild gjort för att ge dräktiga tackor, med extra selen och lättupptagen selenjäst, och ge dagligen enligt doseringen på förpackningen de sista 8 veckorna innan lamning. Ge tillsammans med de kraftfoder som de ska ha, eller, om du har lämpliga foderbord, strö över nytt ensilage.
Även en del andra tillverkare har liknande produkter, t.ex. Wiromin.

Och så köp Chevivit, en särskild selentillskottsprodukt för lamm, som man ger en dos av till varje lamm så snart de fått i sig råmjölk, oavsett om lammens kvalitet.

Och så får man som @Pilot säger "bygga upp" sin besättning, så att det så småningom bara finns funktionella djur.

Vi har en tacka kvar som ska lamma av 27 djur. Noll lägesrättningar (draghjälp på ett par stora lamm), inga svaga lamm, inga dåliga mödrar.
Eftersom vi lyckats adoptera bort trillinglamm till tackor med enkellamm, så har vi 45 lamm utan att få flasklamm (en tacka kvar...)
Men så har vi hållit på och byggt besättningen sedan 2005...
Det tog många år innan vi sorterat bort linjer där t.ex. dåliga mödrar förekom, och för att lära oss att fodra "rätt", så att hanteringen blir enkel.

Ni kommer dit så småningom!

Liknande trådar

• Får och företagande
  • S
    Mat till fåren!?
  • Någon som kan FÅRENS färggenetik?
  • T
    Oh jä

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn