En undran jag har, är hur 17 fårbönder får det att fungera?
Är det alltid såhär att det är lite pyssligt vid varje lamning?
Jag drömmer ju om att kunna leva på det här. Men bara tanken på att vänta minst 100 lamm gör mig utbränd.
Vi är nybörjare och ingenting går på rutin. Men nästa alla våra lamningar har varit lite styriga. Ett felläge, en stor som satt fast, trillingar där tackan inte vill ha samtliga, förmodad selenbrist…
Selenen är vårt fel! Det vet jag. Vi ger dessutom Lantmännens E selen protect 50, som jag nu förstått är ganska klen. Till nästa år får vi byta ut den.
Tanken var ju att nästa år betäcka samtliga tackor (hela 8 stycken). Men ska det vara såhär, är bara det svårt att kombinera med vanliga jobbet.
Du är på väg att hitta rätt!
Får är oerhört känsliga för selenbrist
Får äter bättre och tar upp näring bättre från ensilage än från hö. Dessutom så är hö svårare att få fram med de näringsvärden som behövs till högdräktiga/digivande tackor som ju behöver lika mycket näring som en mjölkko i full produktion, men med ett spädate foder.
Köp analyserat grovfoder, och gå en onlinekurs om foder för får, så du kan förstå vilket foder som lämpligt.
Köp en säck (eller två) av Lantmännens "lamma" mineralfoder som är särskild gjort för att ge dräktiga tackor, med extra selen och lättupptagen selenjäst, och ge dagligen enligt doseringen på förpackningen de sista 8 veckorna innan lamning. Ge tillsammans med de kraftfoder som de ska ha, eller, om du har lämpliga foderbord, strö över nytt ensilage.
Även en del andra tillverkare har liknande produkter, t.ex. Wiromin.
Och så köp Chevivit, en särskild selentillskottsprodukt för lamm, som man ger en dos av till varje lamm så snart de fått i sig råmjölk, oavsett om lammens kvalitet.
Och så får man som
@Pilot säger "bygga upp" sin besättning, så att det så småningom bara finns funktionella djur.
Vi har en tacka kvar som ska lamma av 27 djur. Noll lägesrättningar (draghjälp på ett par stora lamm), inga svaga lamm, inga dåliga mödrar.
Eftersom vi lyckats adoptera bort trillinglamm till tackor med enkellamm, så har vi 45 lamm utan att få flasklamm (en tacka kvar...)
Men så har vi hållit på och byggt besättningen sedan 2005...
Det tog många år innan vi sorterat bort linjer där t.ex. dåliga mödrar förekom, och för att lära oss att fodra "rätt", så att hanteringen blir enkel.
Ni kommer dit så småningom!