Bukefalos 28 år!

Favorit-te ?

Yogi Choco
Vet inte om det räknas som ett te? Är väl inga blad i det.
Har svårt för att dricka te på café eftersom att de alltid kokar vattnet. Tevatten ska inte koka! :stop:
 
Yogi Choco
Vet inte om det räknas som ett te? Är väl inga blad i det.
Har svårt för att dricka te på café eftersom att de alltid kokar vattnet. Tevatten ska inte koka! :stop:

Det är sällan nån finess i vattenkokningen på caféer tyvärr. Allt kokas upp oavsett om det är svart eller grönt te. Grönt te i kokande vatten blir inte alls gott! Svart te ska ha riktigt varmt vatten, men inte kokande.
 
58826D94-FC9E-4A69-98A1-24B8B01FC0E2.png

Twinings English breakfast. Från England, köpte vad jag trodde var samma i Sverige men de verkar skicka nån blaskig andrahandssortering till oanande svenskar så det gick inte alls…
 
Jag har en mängd olika favoriter, beroende på säsong och lust. Dricker mycket rooibos och då är favoriterna smaksatta; chai, kryddig apelsin, smultron och fläder. Svarta teer gillar jag flera av blandningarna från Gerdas i Kalmar, Kalmarblandning och kattrumpan finns i burkarna nu. Uppskattar också "bra riktiga teer", tex en riktigt bra darjeeling, men kan för lite för att ha en favorit. Även tefrossa har flera riktigt goda blandningar. :d

Behöver jag dricka påsteer är Ahmad ett favoritmärke. Deras gröna jasmin, eller winter charm (som nog är ett örtte) har jag alltid i jobbväskan. Ahmad brukar vara ordentligt styckpackade, vilket känns sådär bra för hemmabruk men är precis vad jag är ute efter när jag tar med mig påste. :)
 
Earl Grey på påse. Twinings om jag är begränsad till svenska affärer och aldrig Lipton för alla Liptonteer smakar tvål. :D
 
Finns få drycker som slår en rökig kopp Lapsang Souchong! :d

Har svårt för fruktteer och gröna teer utan föredrar helt klart svarta teer med lite mustigare smak, brukar köpa glögg-te och saffrans-te vid jul också.
 
Jag gillar verkligen alla teer, svart, grönt, rött, vitt, ört, svamp...

Just nu i min telåda finns bland annat...
Garant Earl Grey och Söder
Coop grön chai
Ica svart chai
Pukka three mint, three ginger, och Love
Coop gonatt (obs! Det står inte tydligt på framsidan men den har valeriana)
Chaga/Bakkololmai (stavning??) från Jokkmokk

Lakritstäppan är slut... Dags att fylla på. Jättefin kombo verkligen.
 
Mitt bästa substitut-te (te man kan köpa i Sverige) är för övrigt Nelson English breakfast från Lidl. Typ 10kr per förpackning och smakar näääääästan som ”riktigt” te.
 
Mina favoriter av te är definitvt Kränkus: Kalkstensdrömmar, Regnbågste och Andre Koppen
En annan favorit om inte är "riktigt te" är Marks&Spencers Infusion: Lemon, Ginger & Ginseng. Har inte lyckats få tag på den i Sverige men brukar få hem via någon kollega då jag inte själv är i UK så ofta längre.
 
Det här är ett otroligt svenskt fenomen. I UK dricks det mer eller mindre bara pås-te.

Olika smaker hålls det inte direkt på med heller - överlag dricks "Normal tea" (english brealfast), eller icke svarta teer - typ grönt eller peppermint

Har finns inga losblads teas i hyllorna pa mataffarerna, det finns absolut hur manga frukt/bar/blom teas som helst, men man pratar inte om det som "tea" ... utan da heter det apelsin tea, eller nypon tea, etc. Om man dricker tea pa cafe sa ar det ett tea typ English breakfast. Black och ganska starkt.
Det gar att fa blommiga teas ocksa ... men de heter, som sagt, inte bara tea, utan maste foljas av vad det ar .

Jag bestaller losblads tea English breakfast och Earl Gray double bergamot i pase pa natet. Jag gillar losblads mest for att det ar enklare att portionera precis hur starkt man vill ha.
 
Jag är en riktig te-knarkare. Älskar te!

Just nu är favoriterna:
Rött te med citronmarängsmak
Rött te med blåbär
Vitt & grönt te med passionsfrukt
Svart te med havtorn, bergamott och apelsin
Mammas mirakel
 
Till frukost: alltid, alltid PG tips. Antar att det motsvarar English Breakfast. Påse som ger starkt te, passar perfekt med mjölk i. Andra påsteer är jag inte så förtjust i.

Andra tider på dagen: lite olika. På hösten och vintern gärna chai-te, andra årstider gillar jag smaksatt te som t ex guteblandning. Earl Grey funkar alltid!
 
Fick en påse white needle av en kompis. Supergott (och luktar himmelskt!) men tyvärr för dyrt för att bli favoritte ... Till vardags dricker jag antingen darjeeling eller assam (från Ahmad) alternativt green tea jasmine från samma leverantör. Är inte förtjust i smaksatta teer men grönt med jasmine är ett undantag. På helgerna (eller vid andra speciella tillfällen) dricker jag gärna Lapsang. Förut köpte jag Steenbergs, men har inte lyckats få tag på det på senare tid så blev lösvikt senast. Köpte nyligen Gyokuro som är ett japanskt grönt te. Annorlunda men gott (och dyyrt).
 

Liknande trådar

Mat Jag har snöat in på lakrits-te och dricker Pukkas Liqurice-Cinnamon. Det är gott men jag skulle vilja hitta ett mer mer lakrissmak. Nån...
Svar
11
· Visningar
535
Senast: Kratus
·
Kultur Startar tråden där vi kan ventilera allt om årets ESC, inför under och efter. Själv kommer jag nu köra spellistan på spotify, så kommer...
52 53 54
Svar
1 068
· Visningar
27 749
Senast: EmmaBovary
·
Fritid På fredag ska jag på fest där man "ska" komma utklädd :) ! "Jag kommer ifrån..." är temat, så jag tänkte komma ifrån en afternoon...
Svar
11
· Visningar
686
Senast: _Elly_
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 159
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp