Bukefalos 28 år!

Favoritdisneyfilm.

Åh vad svårt å välja en, det går inte 😅 mina favoriter är Bernard & Bianca, Skönheten och Odjuret, Mästerdetektiven Basil Mus, Pocahontas, Ariel , Mulan och Tarzan, mest pga musiken i den ☺️ men många bra på listan från linken också, speciellt Incredibles tycker jag är rolig ^^ hmmm, inser att jag har många filmer jag måste se nu, hurra! 😁
 
Visste inte riktigt om jag borde lägga den här under Tjatter eller Kultur, men jag såg just en tio i topplista på vilka Disneyfilmer (inklusive Pixar) som tjänat mest pengar och jag blev så upprörd! 😅
Vilken är din favoritdisneyfilm?
Lejonkungen, Djungelboken och Micke & Molle
 
Min favorit måste nog ändå vara Mulan. Lika bra fortfarande :love:
Jaaa, Mulan är så fantastiskt bra också! Lyssnar på låtarna fortfarande. Både Mulan och Lejonkungen har så himla starkt bildspråk, men t.ex. scenen i Mulan där de bryter direkt från glad marschsång till dockan i snön, det är en av de starkaste skildringarna av krig jag någonsin sett även i vuxen ålder, utan en enda blodsdroppe. Så jäkla bra.
 
Skönheten och Odjuret är nog den jag har sett flest gånger! Herkules har också spelats väldigt många gånger här.
Kan nog dock inte välja en favorit, finns så många väldigt bra! Många av de äldre är helt fantastiska, även om jag har principiella problem med deras genusperspektiv. Jag tycker att de nya versionerna av framförallt skönheten och odjuret och lejonkungen är superbra, och så gillar jag verkligen flera av Pixarfilmerna!
Vaiana, Frost, Inside out, Zootropolis mfl är underbara!
 
Jag avskydde prinsessfilmer som barn, mina favoritfilmer från Disney är de som inte innehåller människor alls :D

Lejonkungen (1994), Robin Hood, Pongo och de 101 dalmatinerna, Aristocats och Micke & Molle är alla storfavoriter. De två första kommer på delad förstaplats.

Toy Story är nog min favorit bland de 3D-animerade, jag var i helt rätt ålder när första filmen kom. Både Wall-E och Brave ligger varmt om hjärtat men det är inte riktigt samma nostalgitripp eftersom de kom när jag redan var vuxen :p
 
Jag trodde aldrig att jag skulle gilla prinsessfilmer och jag gör nog fortfarande inte det när det gäller de flesta; men Trassel (2010) förändrade detta för mig. Jag vet inte riktigt varför men den är iallafall riktigt rolig :D

Zootropolis (2016) är underbar också, jag älskar arbetet bakom karaktärerna och vilka djur de ska vara och jag gillar tanken bakom carnivorer och växtätare.
tumblr_objpl1pQnV1rzi7p1o3_250.gifv


Kejsarens nya stil är en film som jag kommit uppskatta mera som äldre än som barn, när humorn blivit mera förståelig. Yzma och Kronk :rofl: "that's the wrong lever..!"
tumblr_mbpif2rz861rd6dfio1_500.gif


Från listan så har jag tänkt se Incredibles 2 men inte kommit till skott, det ska dock bli av!

Som barn var Spirit, Aristocats, Robin Hood favoriter .. Men Spirit (2002) är nog den som jag sett mest repeats på :D (Och är överraskad över att den inte har nämnts!) Den innehåller nog även mina favoritsånger från Disney! :love:

Många gånger fick man typ en crush på karaktärer som egentligen var djur ... Jag skyller på Disney för all eventuell sexuell förvirring jag haft :cautious::rofl:
 
Senast ändrad:
Jag trodde aldrig att jag skulle gilla prinsessfilmer och jag gör nog fortfarande inte det när det gäller de flesta; men Trassel (2010) förändrade detta för mig. Jag vet inte riktigt varför men den är iallafall riktigt rolig :D

Zootropolis (2016) är underbar också, jag älskar arbetet bakom karaktärerna och vilka djur de ska vara och jag gillar tanken bakom carnivorer och växtätare.
tumblr_objpl1pQnV1rzi7p1o3_250.gifv


Kejsarens nya stil är en film som jag kommit uppskatta mera som äldre än som barn, när humorn blivit mera förståelig.

Från listan så har jag tänkt se Incredibles 2 men inte kommit till skott, det ska dock bli av!

Som barn var Spirit, Aristocats, Robin Hood favoriter .. Men Spirit (2002) är nog den som jag sett mest repeats på :D (Och är överraskad över att den inte har nämnts!) Den innehåller nog även mina favoritsånger från Disney! :love:

Många gånger fick man typ en crush på karaktärer som egentligen var djur ... Jag skyller på Disney för all eventuell sexuell förvirring jag haft :cautious::rofl:
Spirit är ju Dreamworks. :)
 
Om man måste välja EN, så hamnar min röst på Skattkammarplaneten. Förmodligen Disneys mest underskattade film, men så bra.

Är annars ett riktigt Disney-fan och äger alla filmerna (de numrerade alltså) på dvd eller blu-ray. Bland de nyare så är Big Hero 6 eller Bolt riktigt bra, bland de tecknade finns massor bra, tex Askungen, Robin Hood, Pocahontas, Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Mulan.

Favoriten från Pixar är Monsters Inc, men även Hitta Nemo och Coco är lite bättre än övriga.
 
Jag avskydde prinsessfilmer som barn, mina favoritfilmer från Disney är de som inte innehåller människor alls :D

Lejonkungen (1994), Robin Hood, Pongo och de 101 dalmatinerna, Aristocats och Micke & Molle är alla storfavoriter. De två första kommer på delad förstaplats.

Samma här fast jag tycker att Lejonkungen är överskattad. Djungelboken är nog min favorit!
 
Om man måste välja EN, så hamnar min röst på Skattkammarplaneten. Förmodligen Disneys mest underskattade film, men så bra.

Är annars ett riktigt Disney-fan och äger alla filmerna (de numrerade alltså) på dvd eller blu-ray. Bland de nyare så är Big Hero 6 eller Bolt riktigt bra, bland de tecknade finns massor bra, tex Askungen, Robin Hood, Pocahontas, Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Mulan.

Favoriten från Pixar är Monsters Inc, men även Hitta Nemo och Coco är lite bättre än övriga.
Skattkammarplaneten glömde jag, håller med om att den är riktigt bra!
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 878
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 651
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
2 818
Senast: Stereo
·
Småbarn Vi håller på att utveckla gården med bland annat nötdjur. Vi kör det på f-skatt och har andra jobb vid sidan av. Vi har en 3åring och...
Svar
17
· Visningar
2 210
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp