Bukefalos 28 år!

Favoritpasta

Alltså jag måste nog googla på hälften av sorterna för att veta vad dom är 😂🙈

Här är det snabbmakaroner till det mesta (bacon, korvstroganoff, korv).
Spagetti till köttfärssås (ev till bacon om jag är sugen på beasås)

Fjärilar är värdelösa. Hjulen är roliga men också värdelösa, tycker ev sås bara rinner av 😂 snäckor är goda och fångar oftast sås bra, men köper aldrig.
Penne är gott på restaurang men köper aldrig själv.
Jag är glad om den här tråden expanderar din pastavärld. Våga nya former! Våga skruvar, knorrar, snäckor, rör! Våga mer pasta!:bump:
 
Alltså jag måste nog googla på hälften av sorterna för att veta vad dom är 😂🙈

Här är det snabbmakaroner till det mesta (bacon, korvstroganoff, korv).
Spagetti till köttfärssås (ev till bacon om jag är sugen på beasås)

Fjärilar är värdelösa. Hjulen är roliga men också värdelösa, tycker ev sås bara rinner av 😂 snäckor är goda och fångar oftast sås bra, men köper aldrig.
Penne är gott på restaurang men köper aldrig själv.
Man äter inte hjulen för att de är värdefulla på något vis utan för att de är roliga ;)

Meeeen, du har väl inte makaroner till korvstroganoff? Det har man ju ris till? Min bror har potatismos till korvstroganoff. :O
 
Jag är glad om den här tråden expanderar din pastavärld. Våga nya former! Våga skruvar, knorrar, snäckor, rör! Våga mer pasta!:bump:
Haha skruvar glömde jag ju nämna, dom är mest bara jobbiga 😂 men ja, det finns ju helt klart mer pasta än snabbisar 😂🙈
 
Man äter inte hjulen för att de är värdefulla på något vis utan för att de är roliga ;)

Meeeen, du har väl inte makaroner till korvstroganoff? Det har man ju ris till? Min bror har potatismos till korvstroganoff. :O
Jo det är mums med snabbmakaroner! Kan tänka mig att ideal är ännu bättre som @voltis skriver,jag är mest bara för bekväm att köpa hem nått som tar längre tid att koka 😂 men, korvstroganoffen ska ju göras på chorizo korv! Ingen mjäkig falukorv.
 
Jag tycker pasta ska ha hål i, mycket godare! Gillar såna stora penneliknande väldigt mycket. Men klassiska idealmakaroner är sjukt goda också!

Snabbmakaroner är standard hemma hos mig. Mums!
 
Jag äter i princip bara spagetti när jag är hemma pga. den alltid har lägsta kilopriset.

Har dock ett litet förråd av pastaskruvar som används när jag ska ha maten med mig och behöver kunna äta enkelt direkt ur plastlåda. Då måste de gå att spetsa på en gaffel eller ligga stilla på en sked.
 
Känner du skillnad i smak? Jag tycker de roliga formerna är grejen med den dyrare pastan:p

Jag tycker att det är skillnad i smak! jag vet inte om det är just bronzo i sig som ger smakskillnaden, eller om det är en slump att de al bronzo-märken som finns i mina mataffärer bara råkar smaka bättre än sina mer gyllenbruna kusiner i pastahyllan.
 
Jag gillar inte de (gnocci?) som är som skålar för de bara glider av gaffeln. Sen gillar jag inte penna för såsen når aldrig in i röret.

Spaghetti, skruvar, makaroner och fidelini är mina favoriter!
 
Den allra godaste pastan är den man bakar från grunden färsk och tillagar direkt, men då klarar i alla fall inte jag av att göra särskilt avancerade former. Spaghetti, tagliatelle klarar maskinen av, men annars blir det lasagne och ravioli som funkar bäst. Men ska prova fyllda tortellini nästa gång.

Nån som gör några mer avancerade grejer att rekommendera?
 
Jag är inte speciellt kinkig med formen. Köper det jag tycker ser spännande ut för stunden. Just nu är det bavette: tjockare, ihåliga strån. Tagliatelle köps till och från. Mycket förtjust i fylld pasta också, ravioli och tortellini. Inser nu när jag skriver att jag faktiskt har former jag undviker: skruvar i alla former och risoni (funkar bara i soppor och är där för små för att ge någon smak/struktur).

Brukar ha "spagetti" (i den vardagliga bemärkelsen) till slätare pastasåser och makaronvarianter (huvudsakligen penne eller farfalle) till såser med större bitar.
 
Den allra godaste pastan är den man bakar från grunden färsk och tillagar direkt, men då klarar i alla fall inte jag av att göra särskilt avancerade former. Spaghetti, tagliatelle klarar maskinen av, men annars blir det lasagne och ravioli som funkar bäst. Men ska prova fyllda tortellini nästa gång.

Nån som gör några mer avancerade grejer att rekommendera?
Jag gillar att göra och äta orecchiette. De håller sås bra och det är väldigt kul att få till snitsen med tumtrycket som rullar ihop dem.


Som svar på trådstarten finns nog fler former jag gillar än inte gillar, men fusilli går helbort. De är så svårhanterliga och jag gillar inte ojämnheten i tjocklek mellan mitten och skruvarna som gör att de inte går att få bra al dente i sin helhet. Och sjukt svåra att spetsa på gaffeln/få in i munnen. Lite samma med farfalle, där skrynklet gärna blir okokt om vingarna är ok al dente. Gäller inte alla farfalle, men många. (#inteallafarfalle)

Uppskattar spaghetti, linguine, tagliatelle, fettucini, pappardelle, penne. Och rigatoni om de är tillräckligt tunna, vill gärna att de ska falla ihop lite men inte helt som färdigkokta till skillnad från penne, som jag vill ska behålla formen. Det tunna gör även snabbmakaroner överlägsna vanliga makaroner i min mun.

Vermicelli har jag starka Indien-frukost-konnotationer till (kokta, sedan stekta med grönsaker, kryddor och jordnötter :d) men gillar inte direkt i övrigt.

Hjul, djur och ministjärnor göre sig icke besvär.

Åååh, jag som inte kan äta pasta nu utan hjärtbesvär!:arghh:
 
Den allra godaste pastan är den man bakar från grunden färsk och tillagar direkt, men då klarar i alla fall inte jag av att göra särskilt avancerade former. Spaghetti, tagliatelle klarar maskinen av, men annars blir det lasagne och ravioli som funkar bäst. Men ska prova fyllda tortellini nästa gång.

Nån som gör några mer avancerade grejer att rekommendera?
Absolut inte avancerat, utan kanske den enklaste pastan i världen att göra hemma även om det tar lite tid,men trofie! Durumvetemjöl, salt och vatten och så snurra med fingrarna. Sedan kan man njuta av trofie al pesto. :d
 
Jag tycker absolut bäst om färsk tortellini med spenat och ricottafyllning som jag äter med tomatsås och ett berg parmesan :love:

Det finns ingen form jag är direkt anti men jag har lite svårt för penne pga tjockleken (och säkert rigatoni av samma anledning men jag har aldrig ätit sådana). Fusilli gör sig bäst i pastasallad men är annars en rätt tråkig form. Farfalle har jag heller aldrig sett poängen med. Strozzapreti och orecchietti gillar jag, det är något med de formerna som är tilltalande. Sedan givetvis lasagneplattor till lasagne :D

Näver bäver makaroner, i synnerhet inte snabba sådana!

Men generellt är jag inte en pastamänniska om jag får välja, potatis FTW!
 
(Och nu ser jag ju att du inte alls frågat efter pastasås, utan pastaFORMER... Ridå! Men äh, du får reseptet ändå! :love: )

En favorit som vi ofta gör till spagetti - jätteenkel, nyttig och grymt god, är Philip Cohens: Skiva 3-4 vitlöksklyftor tunt (ännu fler om du älskar vitlök, de blir ändå milda under tillagningen) och stek dem försiktigt i lite (oliv?)olja på svag värme, de får ju inte bli bruna och beska. Skiva sen massor med körsbärstomater i halvor; jag brukar ta säker 40 körsbärstomater av nån riktigt god sort. Släng dem i stekpannan med vitläken och låt dem puttra tills de är mjuka och lite mosiga. Koka spegettin under tiden - blir tomatsåsen för tjock kan du lägga i en sked av pastavattnet.

Färdigt!! Recptet räcker till 3 personer hos oss, så du kan alltid anpassa mängden.

Det här låter löjligt enkelt men blir SÅ himla gott!!! Nåt gott bröd till - yey! (Det ser vackert ut, dessutom!)
 
Min absoluta favoritpastasort är strozzapreti. Den är så lagom skårig och fångar upp pastasås utan att det blir för såsigt, den blir heller inte sladdrig.

Pastasorter som jag köpte på 90-talet men aldrig skulle välja nu är fusilli och penne. (Fusilli bucati corti var däremot en favorit förr i världen, skulle kanske kunna tänka mig att prova just den igen.)

En sort som däremot fått en revival hos mig, det är tagliatelle!
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 201
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 387
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
993
Senast: starcraft
·
Mat Behöver gå ner i vikt och hade velat ha recept hjälp av ngn app. men alla jag sett har inga val för att välja bort saker man är...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp