Bukefalos 28 år!

Favoritpasta

Kommer du ihåg vilket märke som har utan ägg? Så kanske jag kan leta efter det i butiken
Garant har en utan ägg och en med ägg. Hemköp/Willys.

Barrillas Collezione Tagliatelle verkar också vara utan ägg.

Dock brukar det stå ”kan finnas spår av ägg” på precis allihopa, så om det är allergi bakom kanske man måste få tag på nån specialprodukt som tillverkas på egen lina?
 
Garant har en utan ägg och en med ägg. Hemköp/Willys.

Barrillas Collezione Tagliatelle verkar också vara utan ägg.

Dock brukar det stå ”kan finnas spår av ägg” på precis allihopa, så om det är allergi bakom kanske man måste få tag på nån specialprodukt som tillverkas på egen lina?
Ingen allergi. Får se om de har Barillas, tack:)
 
Den allra godaste pastan är den man bakar från grunden färsk och tillagar direkt, men då klarar i alla fall inte jag av att göra särskilt avancerade former. Spaghetti, tagliatelle klarar maskinen av, men annars blir det lasagne och ravioli som funkar bäst. Men ska prova fyllda tortellini nästa gång.

Nån som gör några mer avancerade grejer att rekommendera?

Snarare oavancerad, men hemlagad gnocchi är ju något annat än det man köper som torrvara på pastahyllan :)
 
Har du någon favoritform på pasta? Någon slags pasta som absolut måste vara till rätt sås/tillbehör? Någon du inte gillar?
Föredrar gnocci, penne, linguine eller tagliatelle till såsiga, krämiga pastarätter, fastnar mkt sås inne i/ på dom.
Har också alltid vanliga makaroner hemma, perfekt till Mac n cheese eller bara stuvade.

Jag är en riktig pastamissbrukare och älskar ju den mesta pastan egentligen, men jag förstår inte alls vitsen med pastahjulen om jag ska vara ärlig...
 
Korvstroganoff och idealmakaroner är mumsens! :up:
Idealarna ska man ju bara stuva, det är det enda de duger till, de är ju så stora och liksom tjocka :D Till korvstroganoff har jag faktiskt test att snabbmakaroner (hos min bror...), men även om det var bättre än mos så skär det sig liksom, smaklökarna är inställda på ris och så smakar det makaroner! :O Som en tröskel som verkar vara svår för lökarna att ta sig över!
 
Jo det är mums med snabbmakaroner! Kan tänka mig att ideal är ännu bättre som @voltis skriver,jag är mest bara för bekväm att köpa hem nått som tar längre tid att koka 😂 men, korvstroganoffen ska ju göras på chorizo korv! Ingen mjäkig falukorv.
Ska testa med chorizo korv nästa gång! Bra tips! Men med ris :D
 
Har gått över helt till lins/bönpasta. Jag har IBS och problem med mycket olika saker annars. Jag älskar pasta, men märker iaf skillnad över vi bytt. Min sambo som är rätt traditionel med sin mat har även börjat gilla dessa pasta sorter jätte mycket (Han är ganska petig med vissa saker). Jag tycker det är jätte gott när man väl har börjat :D
 
Har gått över helt till lins/bönpasta. Jag har IBS och problem med mycket olika saker annars. Jag älskar pasta, men märker iaf skillnad över vi bytt. Min sambo som är rätt traditionel med sin mat har även börjat gilla dessa pasta sorter jätte mycket (Han är ganska petig med vissa saker). Jag tycker det är jätte gott när man väl har börjat :D
Jag har försökt så många gånger men tycker verkligen inte det smakar gott alltså:o På sin höjd kan jag äta sån pasta där de blandat i 30% linser:laugh:
 
Jag har försökt så många gånger men tycker verkligen inte det smakar gott alltså:o På sin höjd kan jag äta sån pasta där de blandat i 30% linser:laugh:
:D Jag förstår dock. Men iaf för mig va det iaf lätt att byta ut efter ett tag, jag känner det typ landar bättre i magen än bara vanlig pasta med min IBS. Men försöker undvika gluten och har endast laktosfria produkt hemma med- men det är den mixade inte den som är gjort 100% på linser som jag köper.
 
:D Jag förstår dock. Men iaf för mig va det iaf lätt att byta ut efter ett tag, jag känner det typ landar bättre i magen än bara vanlig pasta med min IBS. Men försöker undvika gluten och har endast laktosfria produkt hemma med- men det är den mixade inte den som är gjort 100% på linser som jag köper.
Ja men då är jag med, den mixade smakar ju typ som vanlig pasta :)
 
Jag gillar bara pasta som är al dente, så snabbmakaroner kommer inte innanför dörren. Gillar nog helt vanlig spaghetti bäst, och penne. Gillar stora rör också, och gnocchi.

Någon gång om året gör jag stuvade makaroner och då är det bara gammaldags idealmakaroner som duger.

Köper ibland hjul och farfalle till sonen men de blir aldrig perfekta i konsistensen. Samma med tagliatelle.
 
Jag gillar bara pasta som är al dente, så snabbmakaroner kommer inte innanför dörren. Gillar nog helt vanlig spaghetti bäst, och penne. Gillar stora rör också, och gnocchi.

Någon gång om året gör jag stuvade makaroner och då är det bara gammaldags idealmakaroner som duger.

Köper ibland hjul och farfalle till sonen men de blir aldrig perfekta i konsistensen. Samma med tagliatelle.
Men hela grejen med farfalle är att de är so perfekta i konsistensen ju:confused:
 
Till bolognese och carbonara är det vanlig spaghetti som gäller.

Ibland gör jag pasta med vitlök, olivolja, räkor, citron och persilja och då är allt annat än den tunnare varianten av spaghetti uteslutet. Förstår inte hur det kan bli sån skillnad mot annan pasta.

Till annan mat kan andra sorter fungera med ett undantag. Pastahjul! Blä.
 
Varje gång jag läser pastahjul tänker jag på en gammal reklam där en man tror att hans lilla unge säger pappa men ungen säger patta lul (pastahjul) eller liknande. Minns precis rösten på barnet även om det var evigheter sedan.
 

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
13 14 15
Svar
281
· Visningar
11 197
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 387
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Jag och sambon vill skriva testamente för att "reda ut" ett par saker. Men vi har ju absolut inte råd att ta hjälp av någon att skriva...
2
Svar
25
· Visningar
993
Senast: starcraft
·
Mat Behöver gå ner i vikt och hade velat ha recept hjälp av ngn app. men alla jag sett har inga val för att välja bort saker man är...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp