Feber och röda kliande utslag vuxen

Pratat med hälsocentralen nu. De hade så klart slut läkartider i dag, men efter att sköterskan pratat med deras rådgivande läkare så kom de fram till att jag skulle få en tid hos en sköterska. Då ska de kolla crp, visar inte det något så får jag betapred och allergimedicin att ta för att se om detta går över. Har både betapred och allergimedicon hemma så lite onödigt känns det att åka in. Men eftersom att det är fredag så vill jag inte vänta och riskera att det blir värre under helgen. Fotlederna är så onda att jag knappt kan gå 😫
När jag hade bältros så fick jag tid hos en sköterska, som sedan hämtade en läkare en liten stund för diagnosticering. Nu vet jag inte om det var möjligt bara för att det var en liten VC, men helt klart värt med besök hos sjuksköterska oavsett tycker jag!
 
När jag hade bältros så fick jag tid hos en sköterska, som sedan hämtade en läkare en liten stund för diagnosticering. Nu vet jag inte om det var möjligt bara för att det var en liten VC, men helt klart värt med besök hos sjuksköterska oavsett tycker jag!
Ja jag känner att jag får ta det. Hellre det än att kanske behöva åka in på akuten i helgen och behöva vänta där flera timmar. Tänker oxå att sköterskan hämtar en läkare om hon anser att det behövs.
 
Varken sköterskan eller läkarstudenten hade någon blekaste aning om vad det är som är fel på mig. CRP 33, lite högt blodtryck och puls, 38,2 i temp. De ringde och rådgjorde med läkaren men eftersom de ändå inte kan ta prover en fredag så tyckte inte läkaren att det var någon idé att träffa mig idag utan jag fick en tid på måndag. Blir det värre ska jag kontakta 1177 för vidare råd och blir det bra så ska jag avboka tiden.

Har fortfarande ont i lederna och blir stel och får som träningsvärk i musklerna direkt jag gjort minsta lilla, eller legat/suttit i samma ställning en stund. Inga fler utslag i alla fall, de ser ut att till och med blekna lite. Trött och ont i huvudet. Vore ju skönt om det gick över av sig själv men samtidigt vill jag veta vad det är jag drabbats av!
 
Läkarstudenten nämnde att utslagen såg exakt ut som vid Ockelbosjukan, men både han och jag avfärdade det eftersom jag inte varit i de trakter där den brukar förekomma. Tänkte inte mer på det men nu under eftermiddagen kom jag att tänka på det och blev nyfiken på vad det var för något.
När jag då läser på om det så stämmer alla symptom in exakt på mig - kliande utslag, feber och kraftig ledvärk. Utslagen ser exakt ut som mina (små röda prickar med vit ring runt om). Läser också att utbrott av Ockelbosjukan förekommer även efter norrlandskusten och att Umeå universitet har forskat på detta och 2018 kom fram till resultat som visar på att den vanligaste myggan här uppe i norr på sensommaren kan vara bärare av viruset. Så det känns ju troligt att det är det. Sjukdomen påvisas genom provtagning för antikroppar så jag får invänta provsvar under nästa vecka helt enkelt.
 
Jag är så besviken på dagens läkarbesök. Det började med att läkaren glömde bort mig och eftersom att jag skulle sitta i bilen och vänta och sedan gå via infektionsingången när det blev min tur så kunde jag inte komma i kontakt med receptionen. Fick ringa via 1177 och stå i telefonkö i 40 min för att de skulle hjälpa mig att komma i kontakt med hälsocentralen. Fick då kontakt med chefen som bad om ursäkt och gick och pratade med läkaren som då fick klämma in mig mellan två andra patienter.
Läkaren var väldigt nonchalant och undrade i stort sett vad jag gjorde där då jag har blivit lite bättre under helgen.
Utslagen är inte aktiva längre, de har blivit lite blekare men jag är fortfarande prickig över hela kroppen. Har fortfarande ont i lederna även om det är bättre än de två första dagarna. Är trött, stel i muskler, trött i muskler, ont i huvudet. Får på gränsen till feber när jag är igång för mycket, tex duscha eller klä mig osv.
Nämnde Ockelbosjukan och att läkarstudenten tyckte symptomen överensstämde samt att allt har stämt in när jag själv läst på. Hon såg knappt ut att veta vad jag pratade om. Sa att jag ville provta för det och hon sa att hon inte viste om man kunde provta för det…
Hon sa att jag kunde komma tillbaka senare i veckan och ta prover. Jag trodde hon skämtade. Har åkt fyra mil, skaffat barnvakt, väntat över en timme i bilen för att hon glömt bort mig, är så trött och har ont i hela kroppen! Jag höll på att börja grina och sa bara att jag ska ta prover nu. Så det togs en hel hög med rör, bara att invänta svar nu då.
 
Fick provsvaren idag och det var Ockelbosjukan som orsakade mina konstiga besvär. Så här två veckor senare har jag fortfarande ont i lederna, framförallt höger handled. Men jag hoppas det ger med sig snart och att jag slipper långvariga besvär.
Så se upp för myggorna nu på sensommaren/hösten!
 
Fick provsvaren idag och det var Ockelbosjukan som orsakade mina konstiga besvär. Så här två veckor senare har jag fortfarande ont i lederna, framförallt höger handled. Men jag hoppas det ger med sig snart och att jag slipper långvariga besvär.
Så se upp för myggorna nu på sensommaren/hösten!
Så spännande att läsa ändå! Men krya på dig!
 
Hoppas du körde ner det svaret i halsen på läkaren
Jag jobbade när hon ringde och hade ingen möjlighet att svara. Gick sedan in och tittade i min journal på 1177 och där stod det att det var Ockelbosjukan. Står även där att jag kommer få svar via brev. Tydligen för jobbigt att ringa en patient två gånger…😏
Men det känns skönt att det var Ockelbosjukan då jag fick övertala henne att provta för det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vänder mig till det allsmäktiga buke i hopp om att få någon aning om vad detta kan vara. Jag har i 3 dagar nu haft ett utslag på insidan...
2
Svar
20
· Visningar
1 668
Senast: Nevermind
·
Kropp & Själ Såg en annons här på buke från något som hett urinkollen(punkt)se, och eftersom det låg i annonser hoppas jag det är okej med den här...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 646
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Ja, vad är det för skit jag har? För mer än två veckor sen fick ja ont i halsen. Bara lite, kunde äta o så utan problem. Nu för lite...
Svar
10
· Visningar
2 229
Senast: Linnea F
·
Gravid - 1år Upptäckte nyss att dottern på 10 mån har hela kroppen full av små små röda utslag! De finns i princip över hela kroppen, mest på ryggen...
Svar
11
· Visningar
2 034
Senast: Rizto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp