Bukefalos 28 år!

Fetma/övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fetma/övervikt.

Jag tycker tvärtom mer skolgymnastik, en lektion om dagen.

Men håller med att det borde finnas fler valmöjligheter, chans för ungarna att prova olika grejor och om de fastnar för nåt kunna fortsätta med det. Och ta för tusan bort betyget i ämnet, det tjänar ju inget till i allla fall.

Anledningen till att jag absolut vill ha kvar gymnastiken i skolan är att jag är väldigt skeptisk till att de som är i riskzonen skulle ta upp någon idrott på egen hand. De som redan är aktiva skulle få alla chanser att utvecklas med sin idrott, medan de som inte har något blir lämnade efter. Tänk på att många familjer inte heller uppmuntrar fritidsaktivteter, jobbigt att köra och hämta, sedan är det ju ofta en extra kostnad också.

Vad jag minns hade vi näringslära både på idrotten och i hemkunskapen på högstadiet, och på idrotten i gymnasiet. Så den biten finns faktiskt med i läroplanen, men kunde säkert ökas genom att leva som man lär, dvs servera mat som inte dryper av socker och fett i skolmatsalen tex.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Ja, om idrotten kunde bli mer inriktad på just kost, motin och hälsa och inte enbart det där eviga bollspelandet, så skulle jag också gärna se att den fanns på schemat en gång om dagen.

Men då ska själva idrotten vara individanpassad. När jag gick i skolan föstes i ihop i två olika lag och sedan skulle vi antingen spela fotboll eller bandy. Därmed basta. Ganska många som inte deltog då :crazy:

Varför ska det vara så svårt att utgå från en elevs kapacitet när det handlar om idrott? En överviktig kille som hatar sport kan ju omöjligt ha samma möjligheter inom den fysiska sporten som en tjej som tävlar inom gymnastik. Som exempel.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Läste det där häromdagen, stackars unge. Har inte föräldrarna någon makt över sina barn, eller skiter de helt enkelt i att de far illa? Eller har de helt enkelt inte bättre vett?
 
Sv: Fetma/övervikt.

*KL*

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1011669,00.html :(

Såna föräldrar blir man arg på.

Tur att det verkar finnas vettiga föräldrar här :bow:

Det sorgligaste i den artikeln är väl följande säg:
"– Men jag är inte störst i skolan. Många barn är feta."

Ungen väger 91 kg och är inte störst i skolan. (Jag räknar då inte med eventuella biffar som är 18 år och tränar på gym. Det står inte vilken typ av skola hon går på.)
Seriöst, 91 kg är riktigt mycket. Min pappa är 186 cm lång och väger mer än 10 kg mindre. Min fd är 194 cm lång och väger mer än 15 kg mindre. De är visserligen av den smala modellen men ändå, betydligt längre än tjejen och har dessutom mer muskelmassa.

Min teori är att föräldrar är mesproppar. De vill inte att barnet blir ledset så barnet får det h*n vill ha. Jättesmart, eller inte :crazy:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Konflikträdda föräldrar? Sådana umgås jag med varje dag. Och jag hoppas, hoppas att jag inte kommer bli sådan. Barn behöver ju föräldrar som vågar visa vad de vill. Man kan vara en kärleksfull förälder utan att skämma bort barn med en massa godis. Och barn tycker inte mindre om sina föräldrar bara för att de blir nekade saker.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Visst är det så. Som förälder får man vara beredd på att barnet ibland blir ledset för att h*n inte får se den och den filmen, får det och det godiset i affären eller inte får vara ute hur sent som helst. Är man inte beredd att ta den konflikten tycker inte jag att man ska bli förälder.

Jag har många gånger varit väldigt arg och sur och förbannad på mina föräldrar. Men jag tycker ju om dem ändå, de har gett mig så mycket annat i form av sunda värderingar och dylikt att jag kan ta att jag inte fick vara ute så sent som yngre.

Jag har inga barn och vet knappt om jag vill ha några. (Dagens barn är otäcka. Mina barn skulle förhoppningsvis vara väluppfostrade men deras klasskompisar :crazy: Skrev en tråd om det häromdagen faktiskt.)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Missriktad kärlek tror jag ligger bakom mycket sånt. Dåligt med tid för barnen, dåligt intresse och engagemang, dåligt samvete...köper sig fria med mat som barnen blir glada och tacksamma av?
 
Sv: Fetma/övervikt.

knapplån
Som förälder har man makt. Och den makten kan man även bestämma vad som ska finnas i klyskåp och skafferi, och vad man börjar med att stoppa i barnens munnar då de ska börja äta "riktig" mat eftersom baren då är så små att de bara gapar och äter/spottar ut det man stoppar in.
Många säger att de inte vill prata om mat och vikt för rädsla att barnen får onaturligt förhållande till mat. Jag har alltid varit som en hök över sockret då det gällt mina barn. Jag tror inte mina ungar någonsin kopplat ihop socker med att bli fet. (9 och 11 år) Vi snackar tandtroll, och att magen inte mår bra då man äter mycket socker, och hur bra både hjärta och lungor mår då man rör sig och hur viktigt det är.
Inte behöver man mässa om att man blir/är fet av att äta socker. Man köper helt enkelt inte hem skiten och ser till att det bara finns nyttigt grejer hemma, och ser till att det barnen stoppar i mun inte är onyttigt.

gulan
 
Sv: Fetma/övervikt.

Absolut.

Sedan kan man undra över detta med lördagsgodis.
Måste alla barn introduceras för godis?
Själv försöker jag sluta helt för jag kan inte se ngt positivt med det övht.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Har en bekant som gör samma som du, dock med skillnaden att hon själv och hennes sambo äter, men sonen (2 år) får aldrig smaka.

Jag kan inte riktigt se vitsen med att medvetet inte introducera barn för godis, skillnad om det bara inte finns hemma. Så småningom kommer de ändå att vilja ha, ifrågasätta varför de inte får, och de kommer ju få smaka hos vänner.

Eller var det just "lördagsgodis"-grejen du inte gillade?

Jag har bestämt mig för att inte göra någon big deal av godis, äter det så sällan själv att när jag gör det kan mina barn också få. Samma sak med fikabröd, äter det aldrig hemma, men är det "kalas" kan man ta.

Om man aldrig låter barnen smaka tror jag det får omvänd effekt, att det blir ännu mer intressant.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Lördagsgodis är väl bra som koncept ifall man har svårt att låta bli sånt i veckorna. Att då begränsa det till en dag i veckan tycker jag är vettigt. Men om man inte brukar äta några mängder godis annars och har en liten bebis så förstår inte jag heller varför man öht ska börja?

Varken jag eller sambon dricker tex läsk. Vi tänker inte introducera vår son till varken det eller saft på regelbunden basis när han blir större! Det är standardmjölk och vatten som gäller. Redan nu faktiskt. Han blir snart ett år och han dricker inte juicer. Det gör varken jag eller hans pappa heller. Är vi konstiga?

Vi tänker följa rekommendationerna om att inte ge godis/kakor/motsv förrän vid tidigast två års ålder. Och vi tänker absolut inte ge det bara för att "man ska"! Hemska tanke! Vi äter ju knappt sånt själva. Däremot kommer sonen att få prova på olika idrotter och äter grönsaker med god aptit gör han redan. ;) Precis som hans mamma och pappa. :) Men fy fasiken vad man anses som tråkmånsar bara för att vi knappt dricker alkohol, inte frossar i godis och snacks och dessutom tränar regelbundet (både hårt och frivilligt). Vi är tydligen från en annan planet?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag håller med dig. Bara man är ärlig mot sitt barn. Att propagera MOT sötsaker ständigt, men sedan smacka i sig både läsk och chips när de sover är ju helt sjukt.

Barnen blir ju ett resultat av hur man är själv, dricker man inte läsk hemma så behöver inte barnen heller gör det.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Om man aldrig låter barnen smaka tror jag det får omvänd effekt, att det blir ännu mer intressant.

Det tror jag också. Men det är rätt stor skillnad på att smaka lite nån gång då och då och nöja sig med det, eller att bli sockerberoende som liten parvel. Bebisar och barn äter det som föräldrarna stoppar i dem, de väljer inte själva i nån större utsträckning. Tids nog upptäcker de både kakor och godis etc. Men man behöver ju inte göra nån stor grej av det.

Varför tröstas och belönas det så ofta med godis tex? Man hetsar upp värdet av godis och snacks till närmast hysteri. :crazy:
 
Sv: Fetma/övervikt.

Bara man är ärlig mot sitt barn. Att propagera MOT sötsaker ständigt, men sedan smacka i sig både läsk och chips när de sover är ju helt sjukt.

Ja lite sjukt är det. Fast jag tycker det är mycket värre när föräldrarna smackar i sig både det ena och det andra och proppar i sin bebis (under ett år!) både efterrätter, godis (mest choklad var det då) och läsk. Fast det var ju bara hälften cider, hälften cola gubevars! :crazy: Gissa vilka som har en sockerberoende, överaktiv, okontrollerbar, lite outvecklad avkomma? Jo, desamma! :devil: Det värsta är att de fattar inte ens varför h*n är som h*n är. Mamman beklagar sig alltsomoftast över vilket kakmonster till barn hon har. :eek:

Typexempel: Var hemma hos dem på Nyårsfest senast. Då hade barnet (2,5 år alltså) fått tillräckligt med kakor för att sysselsätta sig själv med i ca en halvtimme. Så att föräldrarna fick lite lugn och ro i köket och kunde duka etc i fred. Gissa vems unge var så sockerspeedad att h*n bokstavligt talat hoppade ur skinnet i över en timme? Stod och hoppade jämfota helvetiskt frentetiskt och tokskrek rakt ut, för h*n kunde inte kontrollera sig. Slängde saker omkring sig, sprang runt överallt och var närmast okontaktbar. Pappan bara urskuldade sig med att h*n tycker ju om kakor och de hade fått lite tidsfrist. Liksom. Typ. Suck. Dubbelsuck.

Japp, deras 2,5 åring väger redan för mycket, rör sig alldeles för lite och är motoriskt underutvecklad och klumpig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fetma/övervikt.

Det är precis det du skriver som jag menar.

Eftersom det är så lätt att hamna i "sockerfällan" och man själv undviker sådant i kosten så behöver man väl inte introducera godis läsk osv?!

Försöker själv köra på frukt, nötter, färskpressad juice, naturliga smoothies osv :)

En del slutar röka när de blir gravida och skaffar barn...kanske idé att försöka sluta med snasket också ;)
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag håller med dig. Bara man är ärlig mot sitt barn. Att propagera MOT sötsaker ständigt, men sedan smacka i sig både läsk och chips när de sover är ju helt sjukt.


Fast jag förstår problematiken!
Föräldrarna VET att snaskandet inte är bra och de vill inte att barnen ska äta men själva är de "beroende" och kan inte låta bli :) !

Bra att de försöker hålla barnen från det så länge som möjligt iaf.
Många föräldrar låter mer än gärna barnen ta över deras osunda kostvanor.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Queen
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 518
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp