Fetma/övervikt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fetma/övervikt.

En sak är iaf säker om vi nu lämnar din familj och era barn utanför detta, det exploderar av feta ungar i vårt samhälle.
Har mulligt blivit gulligt?
Då kryllar det av gullisar.
Nej mulligt är inte gulligt. Det kan bli farligt! Ungar ska vara smala som stickor. Det ser friskt ut. Fetma håller på att bli en folksjukdom.......det är allvarliga saker.
Tyvärr så finns det massor av skit och gift på våra mathyllor i affärerna. Massor av socker, socker,socker,socker,socker,socker. Det blir vi tjocka av.......och sjuka!
Våra barn ska äta fett ochså -riktigt fett, inte mammas viktväktargryta gjord på lätt light creme fraische och margarin. Barn ska dricka vatten eller fet mjölk till mat -inte saft,läsk eller lätt mjölk. Eller hemska tanke lihgt saft = gift och döfarligt.
Människor bör äta mindre av mjölmat, pasta,ris och potatis och rikta in sig mer på kött och fisk.
gulan
 
Sv: Fetma/övervikt.

Här är mina barn, det är den lilla som jag bedömer som överviktig.


1468_casper_och_petronella.jpg
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag har tänkt på en sak som blir uppenbar nu när jag läser era inlägg. För 10 år sen var det allmän fettfobi i Sverige. Kanske i västvärlden. Tonåringar pep och skrek över smör (iiister!) och för att inte tala om tunna fettranden på köttet (eeekligt!). Man skulle rentav bli vegetarian för att bli smal (och tonåringarna åt vitt bröd med lightmarmelad och lurade hjärnan).

Jag märker det på vissa bekanta än idag, när man lagar ankbröst med svålen på (finns det något godare?). Det kan man väl unna sig? Men nej, ALLT fett måste skäras bort, men ta för all del mera vitt bröd.

Samma med smör. Är det för att det faktiskt är gott som det bara MÅSTE vara dåligt. Hellre äta smaklöst margarin-vax, som är mera syntetiskt än skidvalla.

Min mormor och mamma varnade alltid för nötter, för det är ju så FETT! Bättre att äta kex...

Nu verkar socker få samma behandling, och barnet åker ut med badvattnet. Inte äta frukt och russin för det är så mycket socker. Ajabaja en tesked socker i teet, det är ju jättedåligt och beroendeframkallande! Viktväktarnas tabeller och texter varnar för vissa frukter och grönsaker för att de är lite näringstätare än sallad.

Men vad är egentligen den stora boven?

Personligen är jag övertygad om att processad delvis hydrogeniserad stärkelse är en del av problemet. Den finns i allt. Det är billigt och fyller ut. Man äter pasta, bröd, sås och potatis(-mos i pulverform) och det utgör 70-80% av det dagliga energiintaget eftersom man är rädd för allt fett och rädd för det eventuella socker som kan finnas i frukten om du låter den komma för nära tallriken. Och denna snabbåtkomliga kolhydrat ställer till det med blodsocker och insulin, mycket mer än socker gör! Man kan testa att äta ett päron och en näve valnötter och se hur man känner sig i blodsockert, eller en rostad skiva frankbröd med lightpålägg.

Nu är det så att det finns socker, och så finns det socker. Majssirap som man använder i USA går ut i blodet som en raket. Vårt strösocker gör det långsammare. Tillochmed saktmodigare än bröd och sönderkokt pasta, för att inte tala om kina-ris! Strö-fruktsocker som finns att köpa i butik är jättelångsamt.

Fett och fett skiljer sig också åt. Jag tror att det som de friterar i på flottholken är beroendeframkallande, likaså det de stoppar i kakorna som håller sig ett halvår eller mer. Transfetter. Jag tror det är svårt att äta sig fet på lax. Pommes frittes däremot, går det nog fort med.

Fny
 
Sv: Fetma/övervikt.

För övrigt så tror jag också det handlar om betraktarens öga.
Men huruvida någon är "normalviktig" eller ej, är krallig eller kraftig är rätt så lätt att ta reda på - muskler ger fast konsistens och fläsk ger mjuk konsistens.


Ni i er familj kanske saknar kostkunskap?
Jag har ingen inblick i er familj så jag har ingen aning.
Utan att meddela dina barn kan du ju smygräkna deras kalori intag för att testa dig själv.
Sedan, är du säker på att de inte smygäter?
Det är annars otroligt vanligt bland skolungdomar.


En sak är iaf säker om vi nu lämnar din familj och era barn utanför detta, det exploderar av feta ungar i vårt samhälle.
Har mulligt blivit gulligt?
Då kryllar det av gullisar.



När det gäller muskler=fast konsistens och fläsk=mjuk konsistens så stämmer inte det heller. Inte när det gäller mig iaf.
Jag har varit överviktig och det spelar ingen roll om jag är överviktig, normalviktig eller näst intill underviktig, min konsistens är alltid fast. När jag är överviktig så är det naturligtvis mera fast konsistens men det är fortfarande väldigt fast.
Jag tror inte att man kan sätta en regel som ska gälla alla.

Vi saknar inte kostkunskap i vår familj. Jag skulle nog vilja påstå att vi ligger lite över medel vad gäller det. Jag kollar alltid näringsinnehållet när jag handlar, kcal per 100 g osv. Jag köper nästan alltid mörkt bröd eller Pauluns goda bröd. :d Alternativt bakar olika hälsolimpor. Nötter äter vi ibland, jag brukar ha en skål framme med solroskärnor, hasselnötskärnor, russin och rostade sojabönor som barnen och vi vuxna tar en näve av om vi blir sugna. Men inte för mycket utav det heller. Lagom är ledordet. Man kan egentligen äta allting, det mesta handlar om mängden.

Att smygräkna barnens kaloriintag var en bra idé. Det har jag inte tänkt på. :bow: Det ska jag absolut testa. Det som försvårar är ju när dom är borta hos kompisar osv. Ibland förfasar jag mig. Dottern var hos en kompis för några veckor sedan som tittar MYCKET på tv. Dom hade gjort just det när pappan i familjen kom och ville se nyheterna. (dottern är mycket bortskämd) Han BYTTE BORT tv:n mot en skål med glass och godis!!!!!!! :eek:
Jag höll på att få slag när jag hörde det! Då vet dom också om mina problem med dottern.

Smygäter tror jag faktiskt inte att dom gör. Jag är hemma mest hela dagarna och skulle nog märka det. Inbillar jag mig iaf. :crazy:

Jag håller med dig om att det har ökat explosionsartat med feta barn. Men jag vet inte om jag tycker att mätning av BMI från låg ålder är det rätta medlet att bekämpa fetman på. Eller rättare sagt; jag vet att jag inte tycker det. Fram för mer information till föräldrarna, för det är ju trots allt vi som styr vad barnen har för möjligheter att stoppa i sig av snask och snusk. Åtminstone till en viss ålder.
 
Sv: Fetma/övervikt.

I villervallan och fetthetsande är det lätt att glömma bort att människor är olika, har olika förutsättningar, ser olika ut.

Tycker inte nåt av dina barn ser överviktigt ut, vet inte heller hur gammal tösen är, men hon verkar ha en del kvar att växa...

Om du gör ditt bästa för att ge dem en bra kost och de rör på sig regelbundet så gör du rätt!

Tycker inte heller det är rätt att mäta BMI på barn för det blir så lätt missvisande då de inte är färdigväxta. Låt barnen vara barn tids nog kommer de också att komma in i fetthetset och välja själva hur de ska se ut, vad de äter. Det bästa du kan göra är att ge dem en sund uppväxt och en bra självbild.
 
Sv: Fetma/övervikt.

När det gäller muskler=fast konsistens och fläsk=mjuk konsistens så stämmer inte det heller. Inte när det gäller mig iaf.
Jag har varit överviktig och det spelar ingen roll om jag är överviktig, normalviktig eller näst intill underviktig, min konsistens är alltid fast. När jag är överviktig så är det naturligtvis mera fast konsistens men det är fortfarande väldigt fast.
Jag tror inte att man kan sätta en regel som ska gälla alla.

:D det där blir relativt eftersom jag mer menar att hårdheten/fastheten skiljer sig mellan en muskel och fett ;) . När det gäller bilden tycker jag flickan ser ut att vara i farozonen.
Jag tycker du låter medveten gällande kost men tror att lösningen till flickans vikt ligger i det antal kalorier hon får i sig. Även om ni äter bra mat så är en kalori alltid en kalori oavsett om den kommer från en fralla eller ett dinkelbröd :) !

Håller med dig om informationen!
Jag tror inte någon förälder göder sina barn för skoj skull utan för att de dels saknar kunskap och dels för att de låter sig blidkas av sina barn.
Till skillnad från Teilani(?) tycker jag definitivt att du ska hålla koll på flickans kost/matvanor och försöka hjälpa henne gå ned i vikt innan hon hamnar i tonåren, därefter finns risken att vikten skenar iväg och blir kvar in i vuxenlivet och tom ökar.

Sedan är det ju inte roligt när hon hamnar i sällskap som förespråkar TV och snask. Vilken nonchalant pappa som betedde sig så fast han var införstådd i problematiken.
 
Sv: Fetma/övervikt.

I villervallan och fetthetsande är det lätt att glömma bort att människor är olika, har olika förutsättningar, ser olika ut.

Det där håller inte.
Har våra genetiska/biologiska förutsättningar blivit så annorlunda på 20år?
Så snabbt har aldrig evolutionen arbetat tidigare.

Sanningen och ingen annan än sanningen är att: Du blir vad du äter och de flesta av oss håller på och äter ihjäl oss...eller gör sitt bästa iaf.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag vet att genetiken inte förändrats de senaste 20 åren, men det har alltid funnits människor som är knubbigare än andra. Precis som det finns människor som är naturligt spinkiga vilket diskuteras i en annan tråd. Det är det jag menar med olika, den genetiken är fortfarande samma.

Och jag vet som sagt inte hur gammal dottern är, men i mina ögon ser det ut mer som barnknubb än fetma, särskilt om hon rör på sig i den utsträckning som yamaha sagt. Om hon inte äter skräpmat eller nåt annat som föräldrarna inte vet om så kommer hon med ganska stor säkerhet att växa ifrån knubbet när hon kommer in i puberteten.

Jag tycker att det finns en klar fara i att hetsa för mycket med barn. Att det blir för mycket åt andra hållet vilket kan vara ödestigert för barnets självkänsla. Självklart ska man uppmärksamma föräldrarna på om barnet är på väg överstyr någonstans, smal såväl som tjock, men om föräldrarna gör rätt, vilket det låter som yamaha gör, så är det onödigt att skuldbelägga dem.

Det pratas mycket om kost, men det som verkligen gör människan är motion. Stillasittande är värre än chips för hälsan.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Vill bara tillägga att jag inte vill diskutera det enskilda fallet men yamahas dotter mer, det känns väldigt fel att diskutera en annan människa på detta sätt i ett offentliget forum även om det är ett barn och även om mamman lagt ut bilden själv.

Men diskuterar gärna vidare kring fetma och hur man kan se på och "lösa" problemet.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag är inne på din linje.

Jag håller med om att genetiken inte ändrats, den finns ju där fortfarande, i samma utsträckning som förr. Det som ändrats är att vi inte rör på oss i samma utsträckning som förr och att det är så himla lättillgängligt med snabbmat.

Även förhållandet till godis od tycker jag har ändrats. Jag blir 35 i år och jag har väl aldrig varit med om att jag i min skolungdom fått ta med mig godis och andra onyttigheter till skolan. Men nu finns det nästan med i läroplanen att vissa dagar ska barnen "mysa", dvs titta på film och ha läsk och godis med till skolan. En vanlig vardag. För mig känns det inte rätt.

Att skuldbelägga kring mat är så väldigt, väldigt lätt att göra även för folk som ska vara professionella, hur är det då inte för oss vanliga, dödliga? Flera läkare har flera ggr på ett mycket bryskt och klumpigt sätt kommenterat övervikten och talat om att kost och motion är såå viktigt. Jättebra. Men för oss som redan kör det stuket då? Vad finns det då kvar att tillämpa?

Men samtidigt så förstår jag vad No 1 menar och vill ha fram. På samma gång som vi blir mer och mer medvetna om nyttan av kost och motion och att väga ett visst antal kilo i förhållande till längden, rent hälsomässigt, så har det liksom blivit mer och mer accepterat att vara tjock. Utbudet i affärerna ökar åt båda hållen, mera godis, mera socker och sötningsmedel samtidigt som de nyttigare alternativen ökar. Det har blivit lite lättare att leva sunt men man måste vara observant, jag låter hellre mina barn äta socker än tex sötningsmedel.

Det handlar ju om att göra föräldrarna mer medvetna, det är ju trots allt vi som handlar hem det som familjen förväntas äta. Jag har en släkting som arbetar i butik och hon har slutat helt med godis. Varför? Hon blir så äcklad av att se vilka mängder folk köper. Så äcklad att hon har slutat helt att äta själv.

Det jag inte kan förstå i det här är varför genetiken inte gäller vid övervikt? Den gäller ju vid allt annat...? Kan tillägga som en liten parentes att när jag fick mitt andra barn så önskade jag planerat snitt efter att ha blivit akutsnittad första gången. Jag hänvisade till att jag kanske var trång i bäckenet, det är nämligen min mamma. Men då fick jag höra att det finns inte något som heter så. Det är 10 år sedan. Nu har dom visst återupptagit begreppet igen.:smirk:
Bla därför har jag lite svårt att tro på allt som läkarvetenskapen forskar fram.
 
Sv: Fetma/övervikt.

tycker det är enormt synd med den bilden som finns idag. när jag var liten, är snart 23, så cyklade jag jämt och var ute jämt och ständigt. sprang omkring och lekte. dagens "barn" växer upp så jävla snabbt. ja var barn så länge som jag bara kunde. dagens 12-13 åringar t.ex får betsämma va de ska få äta hemma. dom betsämmer allting. visst, jag är inte övernaturligt hälsosam, utan det är snarare tvärtom. mina föräldrar hade inga regler när det gällde mat. fick ta vad jag ville. äta godis om jag ville och så när jag var liten. men jag satt däremot aldrig stilla. jag och min kille kommer att ha lite bättre
matregler när vi får vårat barn, just för att vi vill ju att barnet ska må så bra som möjligt. jag tycker inte att det är dåliga föräldrar som ger sina barn godis, snacks, pizza m.m. men det är ett dåligt val.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Jag har reagerat på samma sak, när jag gick i skolan var det kanske en eller ett par som var tjocka. Under hela min låg-mellanstadieperiod kan jag bara komma på två stycken.
Idag ser man betydligt fler.

Som förälder har man ju så himla stor makt över hur ens barn kommer bli! Undrar om alla tänker på det..?

Jag brottas med övervikt, inte stor. Men ändå. Tre av mina fyra bästa vänner brottas med betydligt större övervikt. Och jag blir beklämd över att se hur två av dem gör med sina barn.

Par 1) (båda överviktiga) Godbys eller panpizza till middag för barnen (3 och fem år). Ibland bullar och kakor innan, vill de inte ha middag för att de är mätta på snacks så okey. Macka kan fås om de är hungriga sedan. Mamma och pappa äter sent på kvällen när barnen lagt sig, äter sällan samtidigt. Fikar vi ute så är det bulle eller kaka som gäller för barnen, och sötad dryck. Aldrig grönsaker. Mycket godis och snacks hemma. Ingen rörlig familj.

Par 2) (Båda överviktiga) Speciell mat för 1,5-åringen under dagarna, aldrig detsamma som färldrarna äter. Mamma och pappa äter senare på kvällen. Mycket sås och väldigt fet mat. Fikar vi ute med barnen tar mamman alltid något sött till fikat, sonen får salladsblad eller macka utan smör. Hinkar sötad dryck ständigt. Familjen rör aldrig på sig.

Jag (också överviktig) har en son på tio månader som i stort sätt äter samma mat som vi gör, kan han inte göra det får han smaka det han kan och äter sedan gröt när vi äter kvällsmat. Han älskar (speciellt kokta) grönsaker och frukt. Äter nästan alltid samtidigt som oss.

Får smaka godis, de få tillfällena jag själv köper det (Par ett skryter väldigt om att deras son aldrig någonsin smakat godis. Men tids nog kommer han ju vilja det, när de själva konsumerar kilovis med godis och chips och pizza i veckan). Eftersom jag själv äter nyttigt nästan alltid så gör sonen detsamma. Han äter samma som jag. Ibland på fredagarna fikar vi ute, några vänner. Och tar jag en kaka, får han smaka. Tar jag inget, får han inget heller. Men då har vi oftast frukt i bagaget. Han dricker vatten om han dricker något, men får ibland även lite juice eller mjölk.

Jag gör säkert många fel jag med, men jag tror så länge man inte blir hysterisk åt något håll så är det lungt. Man ska inte överdramatisera eller göra det så stort för barn. Skulle aldrig falla mig in att ge min son salladsblad vid lunchen om jag själv lyxade till det med en bulle. Med anledningen att socket är dåligt. Visst, men i nästan stund kan man inte hälla i sin son 5 dl MER-juice bara för att han ska ha något att göra.

Jag går i den mån jag kan (gravid), både jag och sambon åker skidor och gillar att vara ute. Givetvis hoppas vi att våra barn också kommer bli intresserad av det.

Vad gör man med sina vänner som gör fel? Inte kan jag som haft barn så kort tid lägga mig i deras liv. Dock vill jag själv att de lägger sig i om jag gör något fel, vilket de aldrig gjort. Kanske inte vågar? Jag tar gärna råd. Men det är svårt att försöka ge råd till någon som borde vara klokare och borde ha mer erfarenhet än jag själv.



Se fet text. Jag vet inte riktigt om jag tolkar rätt men, får han nästan bara vatten att dricka? Var är mjölken, i ditt inlägg tolkar jag det som att han bara får det ibland?
 
Sv: Fetma/övervikt.

Se fet text. Jag vet inte riktigt om jag tolkar rätt men, får han nästan bara vatten att dricka? Var är mjölken, i ditt inlägg tolkar jag det som att han bara får det ibland?

Jag drack aldrig mjölk som barn och inte nu heller, och har aldrig brutit något ben trots otaliga avfallningar från häst. Det är en modern myt att människan behöver komjölk. Det finns andra källor till kalcium...

Fny
 
Sv: Fetma/övervikt.

Det är svårt med genetiken kring övervikt och fetma, att en del har lättare att lägga på sig än andra är väl uppenbart för de flesta. Men det betyder inte att det finns en specifik fettgen.

Antalet fettceller som finns i kroppen grundläggs under fosterutvecklingen och de första åren, sedan är de i det närmaste konstanta under hela livet. Det går dock att peta in rätt mycket fett i en enda cell... I vilket fall, de som har lättare för att gå upp i vikt är ofta de som har fler fettceller. Sedan spelar andra saker in som metabolismen som bla styrs av tyroidea (sköldkörteln) många med underaktiv tyroidea har hemskt svårt att gå ner i vikt även när de behandlas medicinskt för sin övervikt.

Det som styr hur många fettceller som barnet får är enkelt uttryckt hur mycket fett det finns tillgång till. Detta har man inte haft kläm på så himla länge och det är med stor tvekan som man försöker påverka gravida att inte gå upp för mycket i vikt under graviditeten. Vet inte hur detta ser ut i praktiken, men socialstyrelsen har som vanligt en riktlinje.

Det blir ju då också väldigt viktigt vad barnet får att äta de första åren, sedan att det idag föds fler barn för tidigt ger också lite problem. Dessa barn vill man från BBs håll ska öka i vikt så fort det bara går och växa ikapp, så de proppas i mat bokstavligt talat. fetma och diabetes är vanligare bland för tidigt födda än hos normalgångna barn. Också ett väldigt känsligt ämne.

Men i slutänden så är det självkännedom som är nyckeln, om jag nu är begåvad med en kropp som lätt lägger på sig så får jag anpassa min livsstil därefter. Det är orättvist i den här frågan helt enkelt.

Jag tycker självklart att det är viktigt att föräldrarna får information och kan fatta vettiga beslut om hur de vill att deras barn ska födas upp. HUr mycket ojar vi oss inte över vilket foder hästkräken får!

Men skolan har faktiskt ett stort ansvar, barnen tillbringar en stor del av sin vakna tid här vare sig de vill eller inte. Att ha en lektion om dagen med fysisk aktivitet vore väl fantastiskt om det kunde genomföras! Och bannlys godis och läsk osv på skolorna tycker jag är en självklarhet.

Ett jätteproblem är att många tjejer när de kommer in i puberteten slutar att idrotta utanför skoltid, samtidigt som skolmaten blir ännu äckligare än den varit tidigare (på nåt mystiskt sätt), och de har mer pengar att köpa mat/godis utanför skolans område. Detta gör att gruppen tonårstjejer ökar i vikt, samtidigt som de får en felbalanserad kost och inte ovanligt ett ohälsosamt förhållande till mat överhuvudtaget.

Avslutar mitt löjligt långa inlägg med att konstatera att den fetaste gruppen i samhället fortfarande är män i övre medelådern, och hur vi ska få dem att banta diskuteras inte hälften så mycket!
 
Sv: Fetma/övervikt.

Så fort man inte garderar sig till 100% så förutsätts man missa viktiga delar. Jag tyckte inte hans hela kostprogram var speciellt relevant för andra, därför skrev jag inte ut det :smirk:

Han får mjölk nästan varje dag, ibland till frukost, ibland till kvällsgröten. Han äter även ost på smörgås.

Men det jag syftade på när jag skrev var det här drickandet "för att ha något att göra", som min vän jag beskrev sysslar med, oftast när vi träffas och ska fika/äta lunch/umgås. Där ges det gärna MER eller Festis i nappflaska som hennes son suger i sig under en halvtimme, (han är ett år äldre än min son och gillar inte alls att sitta still som hans mamma vill, då ges det saft i halvlitrar för att han ska hålla sig lugn och sysselsatt) och det är vid de tillfällena min son får vatten. När han vill roa sig med flaskan, ksta den runt och kolla på vattnet som rinner ut, och dricker för att det är kul, då tycker jag inte det behövs något annat än vatten.

Jag är inte ett dugg orolig över hans kost, eftersom han äter allt och smakar mycket nytt.
 
Senast ändrad:
Sv: Fetma/övervikt.

Ett jätteproblem är att många tjejer när de kommer in i puberteten slutar att idrotta utanför skoltid, samtidigt som skolmaten blir ännu äckligare än den varit tidigare (på nåt mystiskt sätt), och de har mer pengar att köpa mat/godis utanför skolans område. Detta gör att gruppen tonårstjejer ökar i vikt, samtidigt som de får en felbalanserad kost och inte ovanligt ett ohälsosamt förhållande till mat överhuvudtaget.

Precis vad min bekant kom fram till då hon avslutade sina högskolestudier med en undersökning som visade att 40% (:eek: ) av tjejerna 15-18år ALDRIG övht rörde sig i motionssyfte. Inte en endaste gång (bland killar var resultatet 20%).


Avslutar mitt löjligt långa inlägg med att konstatera att den fetaste gruppen i samhället fortfarande är män i övre medelådern, och hur vi ska få dem att banta diskuteras inte hälften så mycket!
[/QUOTE]

Just nu är det så men det kommer snart ändras. Våra pensionärer har bättre kroppsbalans än yngre generationer. Dvs våra pensionärer har helt andra kostvanor som grundar sig på hushållskost. De flesta pensionärer har även varit betydligt mer rörliga än vad många av oss är idag
 
Sv: Fetma/övervikt.

*kl*

Min ena bonusdotter är överviktig. Hon bor här varannan helg, om ens det, så det är svårt för oss att göra nåt rent praktiskt när det gäller maten.

Här får hon nyttig mat och vi försöker att hålla henne från att småäta (resultat= gnäll + att hon smygäter ibland, men sällan). Själv bryr hon sig inte ett dugg, det är det som är det svåra. Hon har varit hos både dietist och läkare (hon har astma också) som försökt prata allvar med henne, men hon lyssnar inte. Vi har på ett fint sätt försökt säga att det är farligt att väga för mycket. Lyssnar inte.

Få med henne ut på en promenad (eller något annat som är ansträngande) är nästan omöjligt. Skriker "ALDRIG" när det kommer på tal. Och får man med henne ut, för ibland går hon faktiskt frivilligt, så tar det 5 minuter så sätter hon sig nästan på marken och gnäller och gnisslar om att hon är jättetröööött och inte orkar mer! Tacka fan för det, hon väger ju lika mycket som jag! :crazy: Visst är jag "lätt", men jag är 17 år äldre och vuxen!

Hur får man henne att förstå, och att bry sig utan att ge henne ätstörningar...? Hon vet redan att hon väger för mycket... Men hon vill inte göra något för att minska, vill inte samarbeta för fem öre.
 
Sv: Fetma/övervikt.

Japp vi går mot en framtid som är rätt osäker, även om vi har insett detta tidigare än tex USA, men det pratas för mycket och görs för lite! Varför skär man ner på skolgymnastiken när man vet att det är den enda motion som hälften av eleverna får överhuvudtaget?

Vår höga medelåder kommer nog att sjunka en del de närmsta decennierna...

Till viss del är vi på rätt väg, många producenter inser att de kan tjäna pengar på att minska sockret och höja priset, och även konsumenterna blir mer medvetna om vad de köper för nåt. Såg ett alldeles förfärligt barnprogram för inte så länge sedan där det uppfanns danser som barnen uppmuntrades att ta del av, inte en helt dum idé ändå. Hoppas föräldrarna flyttar undan tvsoffan lite så det finns plats att skutta på! Om man nu måste ha barnen inne istället för ute...
 
Sv: Fetma/övervikt.

I slutänden kan man inte tvinga en annan människa att göra nåt de inte vill, om det är att banta, sluta röka eller flyga så är det deras val.

Det jobbiga i den här situationen är ju att det är ett barn (låter lite tonåring?), och hon har troligtvis inte valt att hamna här.

Den lilla tid ni får med henne kan ni ju inte göra så stor skillnad heller, hon vet om problemet och hon vet troligen lösningen också.

Det svåra för en ung människa är att det krävs tålamod för att gå ner i vikt, kanske flera månader av diet och förhatlig motion. Det passar inte riktigt den generationen, har inget radikalt hänt efter en vecka av försök så är det ett misslyckande och därför omöjligt och därför meningslöst.

Om ni orkar kan nu ju försöka hitta någon fritidsaktivitet som passar just den här tösen, badminton, fäktning, afrikansk dans det finns en del att välja på. Om hon får chans att prova olika grejor kanske hon hittar nåt som passar henne. OBS prova, första svaret kommer nästan garanterat att vara negativt, gör det till en kul grej ni gör ihop istället för att det ska vara motion och viktnedgång i centrum. Det kan istället få bli en bieffekt av att ni har kul. Finns det nån möjlighet att få med nån av hennes kompisar också kan det säkert hjälpa motivationen.

Inget lätt uppdrag...
 
Sv: Fetma/övervikt.

Japp vi går mot en framtid som är rätt osäker, även om vi har insett detta tidigare än tex USA, men det pratas för mycket och görs för lite! Varför skär man ner på skolgymnastiken när man vet att det är den enda motion som hälften av eleverna får överhuvudtaget?

Vet du, jag tror vi måste tänka om helt.

De 1-3 timmarna skolgymnastik ÄR inte tillräcklig om ungdomarna utöver det lever osunt dvs fel mat och stillasittande.

Vi skulle i princip helt kunna strunta i skolgymnastik OM ungdomarna istället aktiverade sig på sin fritid.

Jag TROR att det skulle kunna vara idé att göra om skolgymnastiktimmarna och nyttja dem på ett litet mer annorlunda sätt.

1. Göra att den fysiska delen mer handlar om frivilliga aktiviteter där man i mkt större utsträckning tidigt introducerar barnen i de olika idrotter/aktiviteter som finns.
Hjälper dem hitta sin nisch och räknar in vad individen faktiskt gör på fritiden.

2. Gör idrottstimmarna mer teoretiska - kostkunskap, näringsfysiologi. Inte att de på så sätt blir sittande i en lektionssal utan på ett pedagogiskt sätt får omsätta teorin i praktiken.

Människor lider idag stor okunskap om kost. De har vissa fragment men klarar inte av att få kunskapen till en fungerande praktik.

Jojobantning, blodsockerfall, 1000 olika dieter, en del undviker helt socker andra fett andra kolhydrater osv osv
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Har suttit ikväll och läst lite om olika symptom på adhd på barn. Någon här som har erfarenhet om detta? Det är vår son på 5år som...
2
Svar
24
· Visningar
4 006
Senast: Queen
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 519
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp