Fetmaepidemin

PS2, Kan någon komma på någon koststudie som går att utföras som blindtest överhuvudtaget, åtminstone praktiskt och etiskt möjlig? Folk måste ju äta maten för att man ska kunna forska på det och utför man inte sondmatning eller liknade så vet folk i allmänhet vad de får i sig.

Studier på antioxidanter, exempelvis. Epidemiologiska studier fungerar egentligen bara om sambandet som man hittar är väldigt starkt.

Koststudier? Hur tänker du här?
 
Du väljer att bryta ut ett kort stycke ur en helhet vilket gör att du hoppar på fel saker.
Sammantaget, utifrån hur man värderar forskning, är detta inte seriösa källor (ur ett medicinskt forskningsperspektiv).
Nej, det går rimligen inte att göra någon dubbelblind studie om kost, men enkelblind kan man göra den - om man har medel och intresse.

En tillräckligt långvarig prospektiv studie skulle kunna ge vettiga data, men är säkert också svår att genomföra eftersom det är välkänt att det är svårt att få människor att konsekvent hålla sig till en specifik diet under en tillräckligt lång tidsperiod för att kunna dra säkra slutsatser (vi pratar här om 10-15 års tid för att slutsatserna ska vara rimliga att dra utifrån medicinskt perspektiv, vad gäller både varaktighet i viktnedgång och vad gäller hjärt-kärlrisk och diabetes vilket torde vara rimliga end-points när det gäller kost och vikt.

Jag har inte påstått att det finns "bättre" forskning - det jag har skrivit är att detta inte är länkar av god kvalitet på "forskningen".

Jo, vilken väg man väljer att presentera sina fynd speglar ganska väl huruvida man är seriös när det gäller medicinsk forskning. Inte nödvändigtvis när det gäller annat.

Att man väljer att vända sig till allmänheten via sociala media hellre än att visa sina "fynd" i medicinska tidskrifter eller liknande, antyder en hel del om hur pass underbyggda idéerna är.
Väl underbyggd forskning välkomnas som intressant. Ju mer udda resultat, desto mer spännande.
Men för att kunna publiceras och respekteras inom den vetenskapliga världen måste man ha mycket på fötterna.

Och än en gång: det är inte min sak att motbevisa någons påstående.
Det är den som framför sin tes som ska kunna visa att man har rätt.

och jag kommer inte att försöka bemöta ytterligare tjat från din sida i detta. Jag har flertalet gånger försökt förklara för dig om sund forskningsmetodik och seriös medicinsk forskning, men jag känner att jag talar inför döva öron.

Läs gärna, om du inte redan gjort det, lite grundläggande vetenskapsteori.

det är möjligt att du inte kommer att hålla med mig sedan heller gällande källkritik.
Och vi behöver inte vara överens.
Så har skrev du när du förklarade din kritik



Jag vill liksom du påpeka att det är möjligt att du har rätt i sak, att de är oseriösa, men ditt tvärsäkra uttalande om att de är oseriösa utifrån att de inte hänvisar till "dubbelblindad randomiserad jämförande studie " och därmed inte är värd något i forskningssammanhang visar att du inte har mycket på fötterna. Det är långt ifrån den enda vedertagna metoden för forskning så här känns det mest som du svänger dig med ord och inte räknade med att bli påkommen, din kritik här låter mest som floskler avsedda för att vinna en poäng.

Seriös kritik är inte som din svepande och man buntar inte ihop folk. Din kritik är full med felaktigheter och floskler och där är inte en enda hänvisning till vad för undersökningar som inte är relevanta och varför. Hur man presenterar fynden borde rimligen inte påverka fynden i sig. En seriös bedömning görs utifrån forskningsresultaten och inte vilket medie de sprids genom.

Jag är också nyfiken på om det överhuvudtaget finns någon studie om kostens inverkan, vilket kostval som helst, vegan, vegetarian, LCHF, attkins, Medelahvsdiet etc som utförts som dubbelblind test? Är det ens möjligt att enligt dina kriterier vara seriös. Det låter mest som du diskuterar test av läkemedel där det är rimligt att i de flesta fall kräva den typen av test, där är det lätt att dela ut till synes identiska tabletter i lottade grupper med placebo, men mat funkar inte på det viset.[/QUOTE
 
Det är inte värderingen utan sammanhanget. Stora ord om hur man värderar, men vad spelar det för roll om hon nogsamt undviker att belysa omständigheterna varför de summariskt dissade personerna tillhör skaran. Du kanske kan upplysa mig varför de Rolle pekar ut inte är seriösa. Vad de som individer gjort för att anses som oseriösa?

Jag har redan påpekat att de personer Rolle pekar ut, presenterar sina "fynd" i oseriösa källor (om vi nu ser saken vetenskapligt). Dessa personer har inte presenterat sin forskning för peer review, de har inte visat hur de kommit fram till sina slutsatser.
Du tjatar hål i öronen på oss genom att konsekvent inte vilja se att det kanske är så att @Kattennizze med flera kanske har förutsättningar att värdera studier.

Du tjatar sönder själva diskussionen genom att begära en vetenskapsteoretisk föreläsning.
 
Intressant att läsa inläggen i denna tråd, känner igen mig själv och det jag trodde innan ;-) Var och en ska ju prova vad man själv vill, tänkte bara tala om min resa fram till nu.
Jag har under mer än 25 år provat allt för att må bättre och minska inälvs-fettet som bl.a. visar sig på växande mage. Jag har under längre perioder, upp till ett par år, provat att äta enligt:

- Vegetariskt
- Pulver dieter
- Räknat kalorier
- Ät efter din blodgrupp
- Ätit efter matpyramiden
- Samt ett antal andra koncept

Rör på mig mycket, har både lantbruk och egen firma samt rider och arbetar mycket med hästarna och cyklar extra.

Vad har detta lett till? Jo övervikt och allmän plufsighet, svårare att röra sig, ont i leder på kvällarna, högt blodtryck, ballongmage, känslan att kroppen håller på att degenerera samtidigt är det lätt att få depressioner med allt detta i bagaget. Bara för att nämna något ;-)
Kollade vad jag inte provat, jag levde ju i den etablerade fett och kolesterolskräcken ivrigt påhejad av livsmedelsindustrin. Så jag tänkte, jag gör tvärt om, drar ner på kolhydraterna och ersätter med mättat och omättat fett.

Började med att lyssna på föreläsningar av professorer, docenter, läkare m.fl som forskat i ämnet på cellnivå. Alla människor processar maten på samma sätt under förutsättning att man är någorlunda frisk. Vi är mer eller mindre bra på att processa olika näringsämnen, det vi är dåliga på är här uppe i norden är bl.a. stärkelse. Det började odlas nere runt Egypten för c:a 10 000 år sedan men det är bara 2-3000 år sedan vi började här uppe i norden. Därför finns det fler människor här uppe som har svårt att processa stärkelse.

Nåväl, jag snubblade på Kostdoktorn för drygt ett år sedan, en icke av livsmedelsproducenter, läkemedelsföretag eller annat kommersiellt syfte startad gräsrotsrörelse. När man ska prova något nytt måste man veta hur för att inte misslyckas. Fick många goda råd och startade med ganska strikt LCHF 5 E% kolhydrater, c:a 20 E% protein och c:a 75 E% mättat eller omättat fett. Ska man göra det så gäller det att veta hur.

Det innebär att man äter när man är hungrig och äter tills man är mätt. Jag har aldrig varit hungrig på morgonen så jag tar bara en kaffe med 1/4 dl vispgrädde på morgonen. Jag blir inte hungrig förrän mellan 12 och 15 på eftermiddagen. Sedan äter jag runt 18 tiden men inte alla dagar då blir det bara en gång om dagen. Det blir också ytterligare två koppar fetkaffe under dagen. Räknar inga kalorier men har kollat för skoj skull och det skiljer mer än 1000 Kcal de dagar jag äter minst och mest. Jag äter inte potatis, ris, pasta och bröd eller dricker öl som är flytande bröd :D Jag äter potatis tre gånger under året och dricker öl en gång om året ungefär :D Annars är det rödvin och Whiskey som gäller:cool:

- Vad ha då hänt?
- Har ingen värk i kroppen längre
- Ingen uppsvälld mage
- inget eftermiddagströtthet, pigg hela dagen
- Bättre humör
- Inte ”sugen” eller hungrig mellan måltiderna
- Slutat med mina mediciner, statiner och blodtryckssänkande
- Har mycket mer ork både psykiskt och fysiskt

Vad har då hänt fysiskt/medicinskt? Se nästa inlägg
 
Jag har gått ner 12 kg, midjemåttet från 108 till idag 96 cm så kroppen har ändrat form.

Blodvärden:

Triglycerider 0,8
Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden.
Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .

LDL 3,7
Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, LDL består av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna. För övrigt verkar LDL-värdet av analystekniska skäl ofta överskattas när triglycerider är under 1,1 (vanligt vid lågkolhydratkost), ref
12.
Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.

HDL 1,9
Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde.

Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor).

Apo-kvoten 0,66
Ger en bild av antalet LDL partiklar, det är de små täta, mindre än 25 nm som är inflammatoriska och skadar kärlväggarna om de får transporteras fritt i kärlen. LDL partiklarna ska vara stora och ”fluffiga”.Så har man låg apo-kvot har man troligtvis stora LDL partiklar. Ref. Professor Tore Scherstén
samt Docent Ralf Sundberg

Rekommenderad apokvot, lite godtyckligt kanske men ändå.
Män:

  • Under 0,7 = mycket bra
  • 0,7-0,9 = ok
  • Över 0,9 = förhöjd risk
Kvinnor:
  • Under 0,6 = mycket bra
  • 0,6-0,8 = ok
  • Över 0,8 = förhöjd risk
Blodtryck 115-120/75 som när jag var i tjugoårsåldern.

Sedan jag började med denna kost har jag minskat min risk för metabolt syndrom radikalt från den tid jag stoppade i mig massor av kolhydrater. Nu finns det många som mätt sina resultat i 10-15 år och de håller sig friska.

Vad jag gjort är att prova det jag inte trodde var en väg att gå och efter bara några veckor kände jag stor skillnad. Jag hade omställningskänningar efter 1,5 vecka med yrsel, illamående, svettningar m.m. en det var bara 1-2 dagar sedan var det borta. Har knappt varit förkyld heller trots frun jobbar i skolan och har med sig en massa ny bassiller:D
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo jag planerar att dö frisk vilket blir mer och mer ovanligt idag. Vi är 10 000 tals i Sverige som gjort samma resa med samma/liknande resultat.
Jag säger, prova i 6-8 veckor på rätt sätt och avgör själv, det är inget kvickfix som man kan göra 5 dagar i veckan, det hjälper inte.
Ta del av de senaste forskningen på cellnivå, finns många lättittade på Youtube.

Med vänlig hälsning,
Rolle
 
Jag har redan påpekat att de personer Rolle pekar ut, presenterar sina "fynd" i oseriösa källor (om vi nu ser saken vetenskapligt). Dessa personer har inte presenterat sin forskning för peer review, de har inte visat hur de kommit fram till sina slutsatser.
Du tjatar hål i öronen på oss genom att konsekvent inte vilja se att det kanske är så att @Kattennizze med flera kanske har förutsättningar att värdera studier.

Du tjatar sönder själva diskussionen genom att begära en vetenskapsteoretisk föreläsning.
Jag har inte mig veterligen begärt någon föreläsning av något svar, citera gärna var du menar jag gjort det.

Det jag bett om men aldrig fått är mer precis varför just dessa personer är oseriösa. Vilka undersökningar de hänvisar till som är oseriösa och varför. Din ovilja att svar på denna fråga får mig att tro att du egentligen inte vet utan slingrar dig. Du gör det här igen genom att fara med osanning att jag begärt vetenskapsteoretiska föreläsningar. Varför ljuga om den biten? För att rikta blicken från min fråga skulle jag tro.

Jag har sett samma tendens fler gånger i kritiken av LCHF, debatten är livlig, folk sågar LCHF, sågar förespråkarna men just som du i generella ordalag men sällan har jag sett någon besvära sig med att visa på att de generella ordalagen passar på en viss individ och varför. Det kanske finns massor av saklig kritik mot dessa människor, du kanske sågar dem med rätta men visa i så fall på varför.
 
Det hänvisas till en massa undersökningar till höger och vänster. För att avgöra relevansen måste man läsa hela undersökningen vilket är en omöjlig uppgift för oss som har jobb och ett liv som inte innefattar att analysera vetenskapliga undersökningar dagligen:cool:
Vad man dock kan göra är att se vilka som betalar/sponsrar undersökningen. Jag är helt övertygad om att livsmedelsproducenter och läkemedelsföretag inte skulle betala för en undersökning som skulle skada deras försäljning:cool:

Därför hänvisar jag till professorer, läkare och biokemister som forskar på cellnivå och lägre. Då kan man få en bild av hur våra kroppar processar näringsintaget och bilda sig en uppfattning vad som är bra för en.

Sedan anser jag det förmätet att kalla erkända forskare för oseriösa, lyssna och förklara varför det har fel så vi kan hålla det på en saklig nivå som för diskussionen framåt.

Tackar på förhand
Rolle
IpL
 
Det hänvisas till en massa undersökningar till höger och vänster. För att avgöra relevansen måste man läsa hela undersökningen vilket är en omöjlig uppgift för oss som har jobb och ett liv som inte innefattar att analysera vetenskapliga undersökningar dagligen:cool:
Vad man dock kan göra är att se vilka som betalar/sponsrar undersökningen. Jag är helt övertygad om att livsmedelsproducenter och läkemedelsföretag inte skulle betala för en undersökning som skulle skada deras försäljning:cool:

Därför hänvisar jag till professorer, läkare och biokemister som forskar på cellnivå och lägre. Då kan man få en bild av hur våra kroppar processar näringsintaget och bilda sig en uppfattning vad som är bra för en.

Sedan anser jag det förmätet att kalla erkända forskare för oseriösa, lyssna och förklara varför det har fel så vi kan hålla det på en saklig nivå som för diskussionen framåt.

Tackar på förhand
Rolle
IpL

Det är förmätet att kalla någon oseriös oavsett om de är det eller inte utan att tala om varför. Hur ska man kunna bemöta "du är oseriös"? Det borde ligga på den anklagande att tala om vad som ligger till grund.
 
Nu har jag lyssnat på klippen

Docent Ralf Sandberg talar om de små skadliga LDL som bildas vid en fettsnål och kolhydratrik diet framför allt rik på socker och fruktos och att brist på kolesterol är skadligt. Han talar även om aterogen dyslipidemi.

Robert Lustig pratar också om fruktos men då tillsatt fruktos som sötningsmedel i drycker. Det är skillnad på fruktos i frukt med fiber och fruktos rent tillsatt. Robert Lustig arbetar med barn med fetma och förespråkar att dessa barn inte ska äta livsmedel som är energitäta varken sockerrika eller fettrika. När han nämner socker som gift är det i sammanhang med barn som överkonsumerar snabba kolhydrater och utvecklat fetma. Han pratar även om en andel på ca 18% av befolkningen som är mer känsliga för socker och kan må bra av att sänka sitt kolhydratintag men han talar inte om några 5-10 E% eller 70-80 E% fett
Tore Sherstén nämner dessa bara kort i slutet i övrigt verkar han mycket skeptisk till läkemedel som Statiner men märkligt nog inte lika skeptisk till motionsläkemedlet som höjer andelen brunt fett men det är möjligt att han var ironisk där också. Motion har ju en effekt långt mer än den Sherstén nämner på bla på blodtryck, muskeluppbyggnad och framför allt insulinkänslighet. Dessutom så förbrukar vi våra glykogendepåer och ökar vår ämnesomsättning flera timmar efter ett träningspass det göt att när vi äter kolhydrater så går dessa först till att bygga upp våra glykogendepåer, överskottet omvandlas till fett. Det kan knappast ersättas av ett piller som ökar brun fettväv men det är möjligt att han var ironisk.

Personligen så är jag skeptisk till alla former av extremdieter. Brist är inte bra men för mycket av något är inte heller bra. Vitaminer är ett tydligt exempel på detta. Brist på ett vitamin är skadligt men för mycket av det är också skadligt. Vitaminer är nyttiga och viktiga men det är inte hälsosamt att trycka i sig en massa vitaminer om man inte har någon brist. Vår kropp är väl anpassad för att ta hand om både fett, kolhydrater och proteiner. Under 1990 talet var jag mycket skeptisk till hur viktväktarna kunde sätta 0,5 Points på 2 dl yoghurt med 0,2% fett och en massa socker men 2 Points på filmjölk med 3% fett. Det är ju nästan samma kalorivärde men filmjölken är i min värld betydligt nyttigare än sötad yoghurt. Något jag har lagt märke till när LCHF diskuteras är att många(långt ifrån alla) som äter enligt LCHF verkar tro att alla som är skeptiska mot LCHF är fettskrämda och förespråkar 0,2% fett och en massa socker eller Becell. I min familj väljer vi filmjölken, Bregott och är inte rädda för att äta potatis men vi är mycket restriktiva med chips godis, läsk, hamburgare och pizza.
Jag tror lika lite på en extremt fettsnål och kolhydratrik diet som jag tror på en extremt fettrik och kolhydratfattig diet. Det jag gillar med kostdoktorns sida är att människor uppmuntras till att äta mer grönsaker det jag är skeptiskt till är extremformen.
 
Robert Lustig pratar också om fruktos men då tillsatt fruktos som sötningsmedel i drycker. Det är skillnad på fruktos i frukt med fiber och fruktos rent tillsatt. Robert Lustig arbetar med barn med fetma och förespråkar att dessa barn inte ska äta livsmedel som är energitäta varken sockerrika eller fettrika. När han nämner socker som gift är det i sammanhang med barn som överkonsumerar snabba kolhydrater och utvecklat fetma. Han pratar även om en andel på ca 18% av befolkningen som är mer känsliga för socker och kan må bra av att sänka sitt kolhydratintag men han talar inte om några 5-10 E% eller 70-80 E% fett

Har lyssnat på ytterligare en föreläsning av Robert Lustig mycket intressant men där talar han också om hur fruktosrik majssirap tillsätts i allt möjligt och hur det påverkar att människor utveklar fetma. Han talar inte om att potatis eller äpplen är gift, han talar om att fruktos tillsatt i livsmedel är ett gift -Stor skillnad.


Han talar intressant nog om LDL som ett tankefel A-LDL ökar vid intag av fett B-LDL ökar risken för hjärtinfarkt alltså måste A-C risken för hjärtinfarkt kunna minskas om A minskas. Detta ledde till att fettkonsumtionen minskades och ersattes av ännu mera socker. Intressant nog gör många som förespråkar just LCHF samma tankevurpa. Att överkonsumtion av fruktos och socker är skadligt betyder inte att vi ska sluta äta potatis, ris och pasta och ersätta det med fett istället.
 
Det är inte värderingen utan sammanhanget. Stora ord om hur man värderar, men vad spelar det för roll om hon nogsamt undviker att belysa omständigheterna varför de summariskt dissade personerna tillhör skaran. Du kanske kan upplysa mig varför de Rolle pekar ut inte är seriösa. Vad de som individer gjort för att anses som oseriösa?
Därför att de inte kan verifiera, legitimera och stödja sina åsikter mot en gedigen forskning, kunskap, studier och evidens. Det är därför. Mycket enkelt egentligen. Imorgon kan det komma andra studier, det vet man inte. Mycket medicinsk forskning är av usel kvalité, framförallt finns det mycket felkällor och viktigaste, det finns ibland ingen långtidsuppföljning. Nu talar jag enbart om det området som jag använder i mitt jobb, fysioterapi och beteendevetenskap. Men det finns också bra studier och med god evidens och det är ju de studierna man får gå på i sitt jobb.
 
Senast ändrad:
Du kanske kan upplysa mig varför de Rolle pekar ut inte är seriösa. Vad de som individer gjort för att anses som oseriösa?

Annika Dahlquist behöver jag väl knappt kommentera

Det Robert Lustig säger stämmer väl överens med vad jag fått lära mig under min utbildning men så förespråkar han ju inte LCHF heller i de klipp jag har sett. Han säger ju till och med ”every living thing on the face of the earth can use glucose because glucose is the energy of life. Glucose is what we are ment to eat” i klippet jag länkade till vid ca 0.45.30
Han förklarar även varför fruktos inte är farligt ihop med fibrer vid 1.13.15 och varför fysisk aktivitet är bra för att motverka fetma vid 1.11.20

För att motverka fetma hos barn ger han 1.10.00 rådet att
  • Sluta drick sötade drycker-drick vatten eller mjölk
  • Ät kolhydrater med fiber
  • Vänta 20 min innan du tar en andra portion
  • Köp din skärmtid med fysisk aktivitet minut för minut
Där han även säger att det fungerar om det följs, attden sista punkten är svårast att motivera och den första punkten har störst betydelse.
Han förklarar vidare att Italienarna kan äta sin pasta, och kineserna kan äta sitt ris men låt bli allt som är sötat med fruktos och motionera.

Tore Persson säger ät mat men låt bli sötsaker inte specifikt byt ut potatis, ris och pasta mot fett.
 
Det hänvisas till en massa undersökningar till höger och vänster. För att avgöra relevansen måste man läsa hela undersökningen vilket är en omöjlig uppgift för oss som har jobb och ett liv som inte innefattar att analysera vetenskapliga undersökningar dagligen:cool:
Vad man dock kan göra är att se vilka som betalar/sponsrar undersökningen. Jag är helt övertygad om att livsmedelsproducenter och läkemedelsföretag inte skulle betala för en undersökning som skulle skada deras försäljning:cool:

Därför hänvisar jag till professorer, läkare och biokemister som forskar på cellnivå och lägre. Då kan man få en bild av hur våra kroppar processar näringsintaget och bilda sig en uppfattning vad som är bra för en.

Sedan anser jag det förmätet att kalla erkända forskare för oseriösa, lyssna och förklara varför det har fel så vi kan hålla det på en saklig nivå som för diskussionen framåt.

Tackar på förhand
Rolle
IpL

Jag är lika övertygad om att de som har ekonomiska intressen i kostindustrin inte skulle betala för en undersökning som visar att just deras diet är skadlig. De är inte riktigt lika mäktiga; men ska absolut inte underskattas i bias. Biasen är stenhård på detta område.

Annars håller jag med. Men det blir svårt att ta något för seriöst när det enda som finns är agitatoriska YouTube-klipp av vildsinta förespråkare som ibland kallar sig forskare om hur alla är "lurade" och nu kommer den enda riktiga "sanningen" som alla blivit undanhållna. Då är det inte seriöst. Därmed inte sagt att allt i tråden är på den nivån.
 
Det var väl i kontexten att längta efter något man inte "får" äta? Jag går i alla fall inte omkring i mataffären och suktar efter fläskkotletter, det jag valt bort är inte förbjudet utan helt enkelt motbjudande. Jag tror att @Niyama pratade om just den skillnaden, att det är kanske inte så sunt att förbjuda sig "farlig" mat man egentligen vill ha.

Edit, sorry skulle väntat på att Niyama förklarad sig själv, jag tycker bara skillnaden är intressant också. :o
Som jag ser det så har nog många "regler" när dom handlar mat
Ofta är reglerna så invanda att man inte ens tänker på dom.
Tidigare hade jag regler när det gällde ekologiskt, svenskt mm. Jag sökte efter varor som va tillåtet i mina ögon.
Ingen blundar väl i affären och lägger varsomhelst i vagnen?
Jag kan förstå att man blir äcklad av tanken på att äta kött, ägg mm, jag kan förstå att man inte blir sugen på fläskkotlette.
Däremot glass, smågodis eller tårtor har jag svårt att någon blir äcklad av i affären. Men det kanske finns också
 
Blodvärden:

Triglycerider 0,8
Lågt värde är bra. Höga värden beror oftast på högt intag av kolhydrater. >1,7 är dåligt, det är ett tecken till metabolt syndrom och innebär ökad risk för hjärtsjukdom. De flesta som äter LCHF-kost har mycket låga värden.
Lågt är bra. Bör åtminstone vara under ca 1,7 .

LDL 3,7
Ofta rekommenderas värdet vara under 3,0. Det är dock ett lurigt värde att tolka, LDL består av olika storlekar, där de små är de farliga. Ett lågt triglyceridvärde (och högt HDL) antyder att det mesta av LDL bör vara snällare stora partiklar – då kan man antagligen ha betydligt högre LDL utan ökad risk. Ett högt triglyceridvärde (och lågt HDL) antyder att det finns mer av de små farligare LDL-partiklarna. För övrigt verkar LDL-värdet av analystekniska skäl ofta överskattas när triglycerider är under 1,1 (vanligt vid lågkolhydratkost), ref
12.
Svårtolkat och av begränsat värde utan att relatera till övriga kolesterolprover.

HDL 1,9
Lågt är bra, rekommenderas vara under 6. Om man vill ha ett enda enkelt mått utifrån traditionella kolesterolvärden på risk för hjärtsjukdom har detta visat sig vara det bästa. Det säger mycket mer än totalkolesterol, LDL, och mer även än triglycerider. Det är även bättre än LDL/HDL som ibland används. Att äta LCHF ger ofta ett förbättrat värde.

Högt är bra. Bör åtminstone vara över ca 1,0 (män) eller 1,3 (kvinnor).

Att ett högt värde oftast skulle bero på högt intag av kolhydrater håller jag inte med om, triglycerider är fett. Fett transporteras från tarmarna via lymfan i kylomikroner och för över i blodet vid hålvenen alltså ganska direkt till hjärtat. Lite av triglyceriderna kommer tas upp på vägen men det mesta hamnar i lever där det tillsammans med triglycerider som levern bildat av kolhydrater packas i (VLDL very low density lipoprotens) tillsammans med kolesterol och transportproteiner. VLDL blir IDL (intermediate low density lipoproteins) och slutligen LDL (low density lipoproteins). Efter en fettrik malted kan plasman bli alldeles mjölkig av alla kylomikroner i flera timmar.

Fenomenet med små LDL och lågt HDL är intressant men det jag hittat om det är möss som utfodrats på en extremt fettfattig och extremt fruktosrik kost. Dessa får många små LDL och lågt HDL och ökad risk för arteroskleros. Jag har inte hittat någon källa på att detta sker vid normalkost.

Andelen HDL är mycket viktig då HDL motverkar LDL. HDL bildas inte av vad vi äter. HDL ökar vid viktnedgång och fysisk aktivitet. Ytterligare ett skäl till fysisk aktivitet.

Tillägg: Det kan vara intressant att notera at VLDL och LDL minskar i storlek med tiden då de levererar triglycerider respektive kolesterol.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 405
Kropp & Själ Pratade med en närstående som fått kämpa så mycket för att få hjälp med misstänkt endometrios, utan resultat. Kan tilläggas att hon är...
Svar
12
· Visningar
874
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Människor verkar i allmänhet haka upp sig på de närmaste små detaljerna. Och missa hur de stora sammanhangen påverkar de villkor som vi...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
6 154
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ TW om övervikt och känslor kring det. Jag ska på spa om två veckor med en möhippa och jag har sån ångest över det att jag vill gråta...
2
Svar
39
· Visningar
4 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp