Fikabesvikelser

Det är supergott! Men det ska vara en arraksboll i en fralla! Chokladboll är också gott men arraksboll är bäst!

Nar jag var tonaring, nagon gang pa hedenhos tid, och hangde i stallet sa lange som mojligt at vi chokladbollar i fralla och tyckte det var jatte gott. Det var langt innan det fanns jordnotssmor i Sverige (eller, innan det fanns i Stockholm i alla fall) men vi hade en annan god ide som var att kopa en fralla och en liten pase jordnotter som vi hallde in i frallan.

Upplevde en stor fikabesvikelse för några veckor sedan då jag var på jobbresa i Nederländerna. Efter bagarväckning i ottan, flygresa och därefter en fullproppad arbetsdag började energin dala framåt 15-tiden. Då aviserade våra värdar en kort fika-paus och fram dukades... inte något sött och gott som jag hade hoppats på och behövt utan en varmkorv (tänk er i stil med Bullens pilsnerkorv) inbakad i något smördegsliknande hölje. Jag brukar av artighetsskäl äta det jag blir bjuden på men i det här fallet gick det inte, trots att lunchen hade bestått av bitterballen vilket även det var något svårätet, framförallt avseende utseende och konsistens. All form av besvikelse-fika som presenterats i tråden hade varit bättre än denna gruvliga besvikelse.

Och Hollandarna som har strossel pa mackor och kunde ha serverat sa mycket godis ...
 
Inga problem! Hos oss får man ta med egen mjölk om man vill vara säker på att det finns. Vi har inte mjölk till något annat och dricker det inte i kaffet så kommer man relativt spontant får man räkna med att dricka svart. Vet vi att vi får besök av mjölkdrickare brukar vi dock köpa hem ett sånt litet paket.
Samma här, och då bor vi ändå på mjölkgård med tanken ett stenkast bort. Glömmer jämt att hämta in :rofl: :o
 
Borde inte Lusse ha något att göra med Lucia och ljus? Rent språkligt typ latin? Lux, la luz etc?

Man jag vet inte alls bara spånar ^^
 
Lussekatten har många olika namn, även om lussekatt är det vanligaste. Den kallas exempelvis också för lussebulle, julgalt O_o lussekuse, saffranskuse, julkuse och saffransbulle.
Namnet ”lussekatt” kommer förmodligen från det holländska duivekater, som är ett sött julbröd bakat på vete.
https://smakasverige.se/mat/brod-och-bakverk/lussekatt
Googlade lite på duivekater och hittade detta:

"The real interesting part about the bread is the shape: it is thought that the duivekater was a sacrificial offering, from Germanic origen, a bread that replaced an actual, physical sacrifice to the gods. If the gods were pleased, the devil would stay away. As the bread is shaped like a bone, a shinbone perhaps, it is assumed that the bread replaced an animal offering (kater = tomcat) . The richly decorated body of the bread represents the shaft, and both ends are shaped like medials, or the lumpy bits at the end of a bone."
 
Upplevde en stor fikabesvikelse för några veckor sedan då jag var på jobbresa i Nederländerna. Efter bagarväckning i ottan, flygresa och därefter en fullproppad arbetsdag började energin dala framåt 15-tiden. Då aviserade våra värdar en kort fika-paus och fram dukades... inte något sött och gott som jag hade hoppats på och behövt utan en varmkorv (tänk er i stil med Bullens pilsnerkorv) inbakad i något smördegsliknande hölje. Jag brukar av artighetsskäl äta det jag blir bjuden på men i det här fallet gick det inte, trots att lunchen hade bestått av bitterballen vilket även det var något svårätet, framförallt avseende utseende och konsistens. All form av besvikelse-fika som presenterats i tråden hade varit bättre än denna gruvliga besvikelse.
Fast med holländska mått låter det ändå inte så illa? Bitterballen är ju rätt gott ändå.

Jag har konferensat en del i Nederländerna, och de verkar verkligen ha en annan idé om lämplig mat under arbetsdagen. En gång fick vi inlagd sill i korvbröd till lunch. Hackad rå lök till. Jag gillar sill, men det var svårt att få i sig särskilt mycket av den kombinationen.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 263
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 306
Senast: Hedinn
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: VLMF
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 847
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp