Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Elina8

Trådstartare
Hej, jag har en liten fråga angående skor/stövlar. Jag har alltid använt skor, rätt så kraftiga i stallet, lite nättare på ridskolan (de har jag även i stallet på sommaren). Jag använder också shortchaps och den här årstiden blir ju allting geggamoja!. Så det har satt sina spår på chapsen, de är mer lerfärgade än svarta. Funderade på att köpa ett par nya som jag kan ha i ridskolan (där de inte blir smutsiga) och köra på med de smutsiga i stallet.
Var inne i en Hööksbutik igår och frågade om de hade några som gick lätt att tvätta hemma. Eftersom de blir så leriga.
Svaret jag fick var: Men chapsen ska du ju bara ha när du rider, de ska du ju inte gå i hagen med. Om det är lerigt får du ju köpa gummistövlar!! Hon sa att så gjorde hon, att hon bytade om i stallet.
Men mitt stall är en omgjord ladugård, så då får jag släpa med mig dubbla par skor.
Mina vinterskor är grova och har gummi där fram som går att skölja av.
Finns det inga skor/stövlar som är anpassade till både leriga hagar och ridpass? Det borde väl inte vara så svårt att ta fram en ridsko som är lite vattentät, och om det nu finns chaps som går utmärkt att tvätta, varför skulle man inte ha dom i hagen och sen bara tvätta dom när de blir leriga, jag menar, de blir ju ändå blöta när det regnar:p.

Någon som har något bra svar på varför det är så?
Eller någon som vet några bra skor som man kan klafsa i lera med?
Hon i affären sa att även om skorna var vattentäta så var den inte meningen att man skulle ha dom och gå med i hagen, för dom slits då! Men bra för dom, då köper ju folk nya skor oftare!!!:D
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jag har sådana där jodhpurs med stålhätta som går utmärkt både att rida och göra stalljobb i. Chapsen sätter jag dock bara på under ridning. Är det hemskt lerigt (vilket är rätt sällan där jag bor) så har jag ett par gummistövlar i stallet jag drar på när jag hämtar/lämnar i hagen.
Annars är ju sådana där gummiridtövlar ett alternativt om man promt vill ha samma sko hela tiden men som jag minns det blir de lätt sunkiga inuti.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jag har MH's Mountain Rider II, funkar kalasbra! Lite vattentäta, jag klampar fram i den värsta leran i hagen hyfsat obesvärad.
Bra stabilitet när man rider och ganska hårda så det gör inte särskilt ont att bli trampad.
Brukar ha Jacsons shortchaps när jag rider, då blir det jättebra stabilitet :) Blir de leriga så borstar jag av dem när de är torra. Har ibland på shortchapsen i hagen om det är väldigt lerigt så det inte ska komma över skokanten :p Har funkat super.

Låter f.ö. som en sjukt skum försäljare!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Haha, den taktiken kör jag med. Använder chapsen som lerskydd. Jag är en stor fan av ridskor. Har aldrig riktigt gillat stövlar, så om man ska ut i den lerigaste hagen måste man nästan ha nåt som gör att det inte rinner in i skorna.
Jag som är äkta bonnen tänkte lite surt för mig själv att försäljaren var nog en sån där :devil: snobb med stall lika fint som mitt hus och skötare som hämtar och gör iordning hästen. Hon har säkert uppvärmd sadelkammare och varmvatten och hela kittet. Med egna garderober som hon kan byta om till sina fina märkesridkläder i.:devil:

Men men, jag kan ha fel. (Jag vet, det är fel att döma folk!:p)
Tänker nog fortsätta skita ner mina skor och chaps ändå och sen köpa nya i en ANNAN AFFÄR!!! och inte den som hon jobbade i.
HAHA, SÅ DE SÅ!!!!:devil:
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

:rofl: You go bonnen! :D

Varför gynna folk som inte delar ens världsuppfattning, liksom :p
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Precis, jag har alltid varit av den uppfattningen att skit är en del av livet, men vill hon ha det prydligt och rent, så fine. Jag har hittat ett har skor från mauntainhorse som jag tror jag ska åka och prova. De var 100%v vattentäta och det stod att de var lämpade för alla miljöer som fanns runt hästar. (=lera) Behöver iofs kanske ett par nya tvättbara chaps också, de e så tråkit att borsta med sån där mockaborste, de blir ju inte helt rent heller.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jag köpte ett par vinterskor på hööks i höstas, så värdelösa va! Gummiklädd längst ner för att hålla vätan ute- ahh visst... Det räcker med lite regn så blir man blöt. Och nu håller sulan på att lossa från skon, köpte dom som sagt i höstas... De höll inte för att vara stallsko ens i en säsong. Dessutom var de halkiga i sulan så att rida med var de värdelösa...

Nä, vet du vilken skotyp man skall satsa på för att få en riktigt bra sko? Antingen en jägar-känga eller helt enkelt en arbetskänga, nu menar jag de lite dyrare modellerna. Jag själv har arbetsskor från märket Sievi hemma, de har jag haft på mig varje dag nu i tre år -de håller inte vätan ute lika bra längre men den första tiden var de grymt bra! Knata runt i lera funkar bra det med- men inte vattenpölar. De är skitsköna att rida i! På jobbet använder jag vinterkängor från arbesko, de tål både snö och vatten till en viss gräns, grymt bra! Snart skall det paret hem och bli stallsko då jag beställt nya, skall bli spännande om de duger till det.

Men det allra bästa du kan hitta i skoväg hittar du i jaktaffärerna. De är svindyra visserligen men verkligen gjorda för att tåla alla underlag vare sig det är sumphål, bäckar eller lera. Sambon har ett par av märket Viking, bara 3500:- :D Men när han vart o trövt i sumpmarker syns det kanppt ens på skorna och han är helt torr om fötterna. De borde vara perfekta för leriga hagar. Dessutom lite högre i skaftet så de ger kanske lite stöd vid ridning oxå!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Graninge!

De har både skor, jodhpurs och stövlar. Det är gummi längst ner och kraftigt läder upptill. De har nog även shortchaps tror jag.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jag brukar faktiskt byta skor i stallet. Jag åker dit i träskor, hoppar i gummitstövlar när jag gör stalltjänst eller traskar i lera. Eller så väljer jag ridstövlar om jag ska rida.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

det finns en slagt jättebra sko för lerhagar: Gummistövlar, kallas det visst ;)

Eller så kan du skaffa ridstövlar av gummi som du kan spola av hur lätt somhelst när du kommit innanför stalldörren...

Eller adidas-sneakers, funkar till allt från leriga hagar till ridning, men hur fräsha dom är ska vi inte tala om :angel:



men måste du ha samma skor i lerhagen som när du rider?

själv åker jag till stallet i sneakers, sätter på gummistövlar som står i sadelkammaren, tar in hästen. Sätter på mig ridskor + chaps.
inte alls jobbigt
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Hm, om de jag hittade inte är sköna kanske man skulle ta och köpa sig en jägarkänga?!:p Tack för tipset.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

ok, vet inte om det märket finns hemma i butiken, men ska kolla det. Vet du vilken prisklass de ligger i på ett ungefär? Har du haft några själv förresten, så du vet om dom funkar?
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jo det måste jag prompt!!:devil:
Nä det måste jag väl inte men jag trivs bäst med att inte byta. Vårt stall är väl inte det renaste, det skulle behövas ny cement för att få golvet rent, men då skulle det ändå bara dröja några minuter tills all skit i luften lagt sig som ett grått täcke. Så jag sätter mig helst inte och bytar skor där.:angel:
Dessutom vet jag inte var jag skulle göra av de skoran jag inte har på mig. En gång glömde syrran sin hjälm i stallet och den pissa katterna i, samma sak hände med en väst. Så jag föredrar faktiskt att ha på mig mina skor hela tiden från det att jag åker hemifrån tills jag kommer hem.:p
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Du kan ju ha skorna/stövlarna i bilen om du åker bil.:idea: Jag byter också i stallet. Vi har visserligen en sadelkammare, men jag sitter inte på golvet vare sig där eller hemma när jag tar på mig skor. Hur gör du?
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jo, bilen hade nog funkat.
Hemma sitter jag i trappan, vi får inte ha våra skitiga skor i hallen för mamsen (bor fortfarande hemma) så de får stå i trappen. Men i stallet har vi inget att sitta på, har två trappsteg där, men de är ju lika skitiga som resten av golven. Vi har inga pallar i stallet, de närmsta i pallväg är väl ett skrangligt litet bord men det vågar jag inte sitta på.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Men herregud, ta ut en pall i stallet, det behövs väl när du gör vid hästen, kollar sadelläge, rycker manen, sitter upp - det är ju ofta man behöver en pall!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Eh, nä, hästen jag rider är 128 i mkh så det går alldeles utmärkt utan pall, dessutom har vi en liten "mur" utanför stallet om man nu inte skulle kunna ta sig upp:p

Ska in i ridsportsbutiken nu snart, har hittat ett par på internet som verkade bra. De var vattentäta och det stod att de var anpassade för alla miljöer runt hästar och stall. Då borde de ju funka hyfsat i hagen tycker man. Ska höra om de har den modellen och om de är så bra som de låter. Hoppas hoppas:)

Märker att vissa av er tycker jag är lite fånig som vill ha skor som tål lite fuktig mark, men det tycker jag inte alls är för mycket begärt av en sko, de har ju lyckats göra all annan utrustning mer eller mindre vattentät, så varför inte skor?
Dessutom har jag hittat ett par stycken som verkar uppfylla mina krav. Så jag tänker strunta i att det finns gummistövlar och köra på dessa istället!:p

Tack för tipsen allihopa!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Förresten är det någon som vet varför man inte ska smutsa ner chapsen om de ändå är tvättbara?
Jag vet att de är till för ridning, men är det någon som vet svaret på ovan nämnda fråga?
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Klarar du inte av att stå upp när du tar på dig skor?

Klart du kan smutsa ned chapsen om du vill. Det är väl upp till dig om du vill ha dem leriga alt. tvätta dem stup i ett?
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Det handlar väl inte så mycket om vad jag klarar av utan mer vad jag har lust till.
När jag skapade den här tråden så var inte meningen att den skulle handla om hur man byter om i stallet eller ens om man ska byta om eller inte. Jag trivs helt enkelt bäst med att ha samma skor under hela tiden och frågan jag hade i den här tråden var om någon vet några bra skor som lämpar sig för leriga hagar och om någon vet varför det skulle vara dåligt för chapsen att tvätta dom? Rent kvalitetsmässigt. Och nu menar jag inte att jag tvättar den efter varja stallvistelse utan kanske varannan månad eller nåt när de blivit rejälv nersmutsade.

Vill verkligen inte vara otrevlig, men jag tycker det känns som om inläggen blivit mer som personliga påhopp för att jag inte vill byta om än råd om vad för skor man kan använda eller svar på varför chapsen skulle bli sämre för att man tvättar de några gånger om året.

Hoppas få lite trevligare svar!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 807
Senast: Zamira
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att inhandla 2 par nya ridstövlar. Till träning och tävling har jag ett par "fin" stövlar. Men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 228
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp