Upplever ni samma som jag, stallägare?

@ontjis
Allt detta ingår för 2800? Det är (precis som tidigare påpekat) en riktigt bra affär (för hästägaren). Jag förstår om du blir less över gnäll, jag hade flugit i taket.

Men man stöter på de här människorna överallt och jag är fortfarande förundrad över att om ens livsuppgift är att hålla hårt i plånboken så varför börja med ridsport överhuvudtaget? Det är ju skvatt omöjligt att förväxla en häst med en spargris.

Köp en storleken större canvasduk och skriv "Om hyran förhandlas icke" på, rama in och sätt på lämplig plats i stallet. Det besparar dig mycket tid då du inte behöver diskutera utan bara peka på tavlan. :p
 
Du är för billig!!! Folk uppskattar inget om det inte är dyrt (lite hårddraget, men typ så)

När jag räknat på att ta inackorderingar kom jag fram till att mellan 6 - 7000.- skulle vara rimligt om man räknar in reella kostnader plus min tid och arbete. Det priset fungerar ju inte alls i mina trakter, så jag har hellre boxar tomma än att ha in (eventuellt) surskallar och inte ens få betalt för det. Det är skönt med eget stall! :p
 
Det är nog det som är problemet, att det är just en hobby.
"Jag är ju i stallet eftersom jag tycker att det är kul och det ger mig något, då borde du ju tycka att det är lika givande och kul att göra allt slit som jag vill slippa och inget av det roligaste med min häst. Du får nöje av min häst gratis, räcker inte det?"
Alla förstår inte att ens hobby är en annans arbete.
Fast i stallen som då inte varit större anläggningar, alltså i dom mindre privatstallen med kanske runt mellan 4-8 hästar som jag stått i, dom där stallägarna har inte behövt inackorderingar för ekonomins skull, dom har haft det för att dom tycker det är kul. Det finns få som har stall som går runt på det sättet, då är inte inackorderingar det rätta att ha.

Jag har oftast nästan vart med om stallägare som är alldeles för slappa, det är jag som fått åka upp och släppa ut på morgonen om dom ska ut i tid osv. Fått kämpa massor trots att det är något jag betalar för. Tror det är lika åt båda hållen, lika svårt att hitta vettiga stallägare som det är att hitta bra inackorderingar.
 
Jag tycker att du ska höja hyran till iallafall minst 4000 kr/månad. Ändra också så att de betalar för vad de faktiskt gör åt i grovfoder och strö. Specificera exakt vad allt kostar inklusive din timpeng och skatt. Om du t ex betalar 1,50 kr/kg grovfoder så kan du lugnt ta 2,50kr/kg för dina hyresgäster. Varför ska du ligga ute med pengar som du istället kunde fått ränta på? Glöm inte att ta med lånekostnader för varje box oavsett om du har lån på stallet eller inte så räkna ut vad ett lån på stallet skulle kosta med en normal ränta och dela det på antalet boxar så har du vad varje box faktiskt kostar. Lägg på för förslitning, el, vatten, hagmaterial, dränering, ev. arrendekostnader och allt annat som du faktiskt betalar.

Mina boxar kostar 500 kr ungefär i ränta varje månad och skulle jag hyra ut här så skulle ingen ens betala det. Här kan du få betala 300-400 kr i kallhyra för en box och då kräver folk att in-utsläpp och fodringar ska ingå. Jag vägrar att sponsra någon annans hästägande så därför har jag valt att ge den boxen som inte används till mina stallkatter istället. Hellre att de har det mysigt och bra än att jag har en hyresgäst som bara gnäller, klagar och kräver saker som är helt orimliga.
 
Jag tycker att du ska höja hyran till iallafall minst 4000 kr/månad. Ändra också så att de betalar för vad de faktiskt gör åt i grovfoder och strö. Specificera exakt vad allt kostar inklusive din timpeng och skatt. Om du t ex betalar 1,50 kr/kg grovfoder så kan du lugnt ta 2,50kr/kg för dina hyresgäster. Varför ska du ligga ute med pengar som du istället kunde fått ränta på? Glöm inte att ta med lånekostnader för varje box oavsett om du har lån på stallet eller inte så räkna ut vad ett lån på stallet skulle kosta med en normal ränta och dela det på antalet boxar så har du vad varje box faktiskt kostar. Lägg på för förslitning, el, vatten, hagmaterial, dränering, ev. arrendekostnader och allt annat som du faktiskt betalar.

Mina boxar kostar 500 kr ungefär i ränta varje månad och skulle jag hyra ut här så skulle ingen ens betala det. Här kan du få betala 300-400 kr i kallhyra för en box och då kräver folk att in-utsläpp och fodringar ska ingå. Jag vägrar att sponsra någon annans hästägande så därför har jag valt att ge den boxen som inte används till mina stallkatter istället. Hellre att de har det mysigt och bra än att jag har en hyresgäst som bara gnäller, klagar och kräver saker som är helt orimliga.
Helt rätt tänkt, jag tycker det är på tiden att stallägare går ihop och höjer hyrorna överlag.
 
Fast i stallen som då inte varit större anläggningar, alltså i dom mindre privatstallen med kanske runt mellan 4-8 hästar som jag stått i, dom där stallägarna har inte behövt inackorderingar för ekonomins skull, dom har haft det för att dom tycker det är kul. Det finns få som har stall som går runt på det sättet, då är inte inackorderingar det rätta att ha.

Jag har oftast nästan vart med om stallägare som är alldeles för slappa, det är jag som fått åka upp och släppa ut på morgonen om dom ska ut i tid osv. Fått kämpa massor trots att det är något jag betalar för. Tror det är lika åt båda hållen, lika svårt att hitta vettiga stallägare som det är att hitta bra inackorderingar.

I detta fallet verkar ju TS knappt ta betalt för mer än vad den inhyrda hästen kostar hen att ha hos sig, det är ju inte orimligt att vilja ta betalt för vad man själv behöver lägga ut. Annars får man ju krasst sett betala för någon annans häst.
Oavsett varför någon hyr ut en box, vad som ingår och till vilket pris är det ett ofog att klaga på priset och/eller förvänta sig mer än vad man betalar för utan att kompensera för det på vettigt sätt. Antingen passar det eller så får man hitta ett annat alternativ, inte beté sig illa mot stallägaren.

Stallägaren som inte sköter sig finns det självklart också, just denna tråden handlade ju om hästägare.
 
Ditt ställe låter toppen. Jag hade älskat att stå i ett stall där man tog in 21-22 och att hästarna kom ut tidigt på morgonen. Just det här med insläpp och utsläpp är en viktig fråga, har mest hittat stall där man "tar in när det blir mörkt". Kul i december! Och när man kommer på helgmorgonen så är hästarna fortfarande inne 10.30......

Just det där att "ta in när det blir mörkt" och "de är mörkrädda" har gjort mig vansinnig tusen gånger om:banghead: Även när man kommit till stallet vid 8-9tiden och hästarns inte fått frukost och än mindre blivit utsläppta :mad:

Numera slipper jag slösa min energi på att vara irriterad på såna dumheter eftersom jag har hästarna hemma på gården och jag älskar det :love:
 
Tycker min hyra är rimlig, men jag klagar eftersom ridhuset jag betalar för inte har något bra underlag. Men har hört andra i stallet klaga på priset.
 
Tycker min hyra är rimlig, men jag klagar eftersom ridhuset jag betalar för inte har något bra underlag. Men har hört andra i stallet klaga på priset.

Det kan vara uttryck för precis samma sak. Jag vill inte betala så mycket för fel XX finns eller fel XX finns vilket jag anser ska ingå i hyran som annars är rimlig.
 
Det kan vara uttryck för precis samma sak. Jag vill inte betala så mycket för fel XX finns eller fel XX finns vilket jag anser ska ingå i hyran som annars är rimlig.
Det är väl så. Men när underlaget i ridhuset är så dåligt att det inte går att rida i. Men skulle jag skriva ut min stallhyran här så skulle ni antagligen tycka att den var billig. Så man kanske inte kan få allt.
 
Det är väl så. Men när underlaget i ridhuset är så dåligt att det inte går att rida i. Men skulle jag skriva ut min stallhyran här så skulle ni antagligen tycka att den var billig. Så man kanske inte kan få allt.

Om många här skulle anse hyran är billig så kanske den är det också och ger då inte ägaren ekonomiskt utrymme att sköta underlaget.

Själv betalar jag 2500 kr i månaden och då ingår box, fodringar, utsläpp och ridhus med bra underlag som sköts, har ett stallpass i månaden ungefär. Ingen mat och inget strö ingår.
 
Om många här skulle anse hyran är billig så kanske den är det också och ger då inte ägaren ekonomiskt utrymme att sköta underlaget.

Själv betalar jag 2500 kr i månaden och då ingår box, fodringar, utsläpp och ridhus med bra underlag som sköts, har ett stallpass i månaden ungefär. Ingen mat och inget strö ingår.
Jag betalar också 2500, med anställd personal som sköter utsläpp och lunchfodringar på vardagarna. Resten får vi själva fixa. Men då ingår begränsad mängd spån och 6 kg hösilage.

Men priset på stallplatsen är ju inget som jag bestämmer själv. Det gör ju den jag hyr av.

Att underlaget i ridhuset är så dåligt beror på att de inte har kunskaper att sköta det...
 
Samma som oss, men inklusive viss mat och spån, vet inte riktigt om det krävs så stora kunskaper att sköta underlaget. Vårt harvas regelbundet och vattnas vid behov, inga konstigheter direkt.
 
Jag tar in hästarna när det blir mörkt, vilket också står i mitt kontrakt. När det är som mörkast betyder det att vi börjar släppa in hästarna redan vid 15.30. Det handlar inte alls om att hästarna är mörkrädda, utan det är mest en säkerhetsgrej för våran egen del. Att kunna se när vi arbetar.

Nu har jag aldrig varit med om någon som gnällt över att vi tagit in för tidigt, de flesta kommer vid femsextiden och rider, och uppskattar att hästarna kommit in, ätit upp och torkat.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan.
A och O tror jag är att specifiera allt i kontraktet. Jag har varit väldigt tydlig med när hästarna går ut, när hästarna går in (tillagt plus minus en halvtimme), vad som ingår, och vilka skyldigheter hästägaren har.
 
Men hur underlaget skall skötas beror ju på vilken typ av underlag men har.

Lämnar nu tillbaka tråden till ts
 
@ontjis Nu är jag så nyfiken på om jag vet vem du är... Skötte du om en svart hund sista helgen i augusti som kom lite söder ifrån? :) Om du inte gjorde det kan du ignorera följande text ;)

I så fall tycker jag verkligen att du tar alldeles för lite betalt! Inte för att jag vet så mycket om stallet, då det var mest hund vi pratade, men jag har ju sett byggnaden. Dessutom ligger det inte alls långt från centrala delarna av orten. Det tog väl 10 minuter att köra dit om jag kommer ihåg rätt, så det ligger ju inte långt ute i obygden. Om du är den jag tror tycker jag att du borde kunna höja priset! Du är alldeles för billig, även som hundvakt!!
 
Till TS, höj hyran med tusen kronor, så filtreras de kunder bort som inte har råd att betala och som vill pruta.

Lär dig att värdera ditt arbete och dina kostnader.
Till exempel. Gör ett påslag med 1,2 på kraft, hö och strö. Gärna högre påslag. Påslaget skall täcka att du ligger ute med pengarna, din arbetstid att göra inköp etc.
Gör en analys av din arbetstid du lägger ned på inackorderingstillägg hästar.
Därefter sätter du en peng på det. Timpenning lika en undersköterska, kanske. Är du utbildad inom hästeri, tycker jag gott du kan öka, lika timpenning en snickare. Du kommer att inse att du satt för lågt pris.
Hänvisa prutade till andra annonser.
 
Vi tar 3000kr/mån. Då ingår hö och strö, ut-och insläpp och fodringar. Nytt, fint stall med bekvämligheter såsom uppvärmd sadelkammare och toalett osv. Belyst ridbana med bra underlag. Mycket utevistelse i stora hagar. Stallet ligger i utkanten av en stor stad i mellansverige.

För tillfället har vi inga inackar, de senaste flyttade för att de kom på att de ville ha ridhus. De var rätt trevliga, men det är skönt att bara ha våra egna hästar hemma nu. Det var alltid någonting liksom, det klagades på att hagen var lerig, det kom sms på kvällen med "snälla kan du mocka åt X idag, jag hinner inte till stallet, jättegulligt!", det skulle duttas med extra fodringar, täckesbyten, spolning av ben, massa sånt som inte ingick. Små saker, men många droppar små blir en stor å. Och jag bryr mig om hästarna, jag kunde inte lämna en häst i smutsig box och dyngblött täcke bara för att.

Massa extra jobb och vi tjänade inte en krona, det gick plus minus noll. Det finns ingen marknad i våra trakter för högre pris, iaf inte utan ridhus. Så det får vara, jag har hellre tomma boxar.

TS, jag tycker verkligen att du ska ta mer betalt, det låter som ett kanonstall med så mycket service!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 428
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 395
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 577
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp