Upplever ni samma som jag, stallägare?

Om det verkligen är så att allt detta ingår så är det ett bra pris. Tyvärr har jag erfarenheter av att helt plötsligt så står man i ett stall och gör en del av det som stallägaren skulle göra. Rätt vad det är så står man i ett kollektivstall men betalar för service.

/Less på stallägare

Håller med!
Varit med om det ett antal gångernu. Blivit lovad än det ena och än det andra. Senare det blivit helt tvärtom.
Flyttade till ett stall endast för att jag ville att min häst skulle få vara ute llängre. Där skulle han få gå i stor hage med sällskap och komma in vid 17 tiden.
Det hände inte en enda gång. Han togs in vid 12 och fick alltså vara ute mindre än i förra stallet.

Nästa stall delade vi på helgerna, jag var tydlig med att jag jobbar varannan helg men självklart tar de pass jag kan. Fungerarade jättebra tills det kom in en till i stallet. Då skulle vi plötsligt ta hela helger var tredje helg vilket blir totalt omöjligt för mig med mitt jobb. Svaret på det var att det får du lösa. Så jag löste det genom att flytta.

Till ts, tycker det låter som ett väldigt bra pris för den servicen. Det finns bra inackorderingar, väldigt bra.
Där jag står nu funkar allt helt perfekt och vi trivs med varandra. Min stallägare är supernöjd med mig och håller hårt i mig.
 
Jag förstår faktiskt inte heller varför man ska sponsra någon annans hobby?

Det är nog det som är problemet, att det är just en hobby.
"Jag är ju i stallet eftersom jag tycker att det är kul och det ger mig något, då borde du ju tycka att det är lika givande och kul att göra allt slit som jag vill slippa och inget av det roligaste med min häst. Du får nöje av min häst gratis, räcker inte det?"
Alla förstår inte att ens hobby är en annans arbete.
 
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Jag säger som en känd hästtränare: "Beblanda er inte med häst- och hundägare, dom är fullständigt galna."
Han har så rätt! :up:
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)

Vart ligger detta stallet för där vill jag stå!
 
Det är ganska enkelt egentligen. Du tar för lite betalt för vad det är värt för att allt ska gå runt. Men "marknaden" (det vill säga hästägarna) är inte villiga att betala. Antingen finns det ingen "marknad" (behov) för fullservice-stall eller så har hästägarna tagit sig vatten över huvudet som tror att de ska hinna med heltidsjobb, häst, barn och livet i största allmänhet.

Tycker faktiskt att många hästägare är slarviga med pengar och köper hästar hit och dit fast de inte har råd. Sen måste den dyra hobbyn finansieras genom ett heltidsjobb. Sen gnäller de på att de inte har tid med hästarna och att det är så jobbigt med att mocka, ha stalltjänst och då hinner de ju inte med det roliga, som att rida. Det blir en ond cirkel och både hästen och familjen kommer i kläm.

Men jag förstår din frustration. Om du höjer priserna och är konsekvent med det så kommer det att gnällas och människor kommer att flytta till billigare stall med mindre service. Då har du plötsligt inga inackorderingar och inga pengar som kommer in varje månad.

Det bästa är kanske att vara tydlig med information om vad det verkligen kostar att driva ett fullservice-stall och så får människor ta ställning till det helt enkelt.
 
Tack för svaren! Bra, då är det inte bara jag som har råkat ut för "underliga typer" då med andra ord :up:
Och jo, ALLT ingår ALLTID. Jag stiger upp ca 4 varje morgon och utfodrar och släpper ut hästarna, åker till jobb (jo, jag jobbar ännu till vid sidan av "stalljobbet" :grin:) , kommer hem och fixar mockning m.m. som ska ordnas. Eventuella renoveringar görs på helgerna (om det inte är något panik, i så fall görs det direkt) Hästarna står ute från ca klockan 5 till ca kl 21-22 tiden. Då tar jag in dem och stänger stallet för natten. På helgerna går de ut kl 7 (jag tar lite sovmorgon då :angel:) och in vid samma tid.
Många bekanta säger att jag är tokig som håller på så här. Njaa, kanske det, men det här är mitt liv. Jag är en människa som hela tiden behöver något att göra, kan aldrig sitta stilla, så jobbet med hästarna passar mig perfekt. MEN för den sakens skull så vill jag ju inte ta hand om en hel bunt med hästar till andra för i princip s*it och ingenting liksom ;) men det verkar vara så hästägarna anser att stallägarna ska göra :banghead:
 
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Jag säger som en känd hästtränare: "Beblanda er inte med häst- och hundägare, dom är fullständigt galna."
Han har så rätt! :up:
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)
Har betalat nästan de dubbla i stallhyra utan att ens vara i närheten av den servicen! Tycker det verkar vara ett riktigt pangpris för allt du erbjuder....
 
Tack för svaren! Bra, då är det inte bara jag som har råkat ut för "underliga typer" då med andra ord :up:
Och jo, ALLT ingår ALLTID. Jag stiger upp ca 4 varje morgon och utfodrar och släpper ut hästarna, åker till jobb (jo, jag jobbar ännu till vid sidan av "stalljobbet" :grin:) , kommer hem och fixar mockning m.m. som ska ordnas. Eventuella renoveringar görs på helgerna (om det inte är något panik, i så fall görs det direkt) Hästarna står ute från ca klockan 5 till ca kl 21-22 tiden. Då tar jag in dem och stänger stallet för natten. På helgerna går de ut kl 7 (jag tar lite sovmorgon då :angel:) och in vid samma tid.
Många bekanta säger att jag är tokig som håller på så här. Njaa, kanske det, men det här är mitt liv. Jag är en människa som hela tiden behöver något att göra, kan aldrig sitta stilla, så jobbet med hästarna passar mig perfekt. MEN för den sakens skull så vill jag ju inte ta hand om en hel bunt med hästar till andra för i princip s*it och ingenting liksom ;) men det verkar vara så hästägarna anser att stallägarna ska göra :banghead:
Ditt ställe låter toppen. Jag hade älskat att stå i ett stall där man tog in 21-22 och att hästarna kom ut tidigt på morgonen. Just det här med insläpp och utsläpp är en viktig fråga, har mest hittat stall där man "tar in när det blir mörkt". Kul i december! Och när man kommer på helgmorgonen så är hästarna fortfarande inne 10.30......
 
En av orsakerna till varför jag lägger ut tidigt och tar in sent så är på grund av att jag själv har en häst som blir sjuk i kroppen om han står inne för länge. Han måste få vara ute och röra på sig större delen av dagen. Dessutom anser jag att hästar är gjorda för att röra på sig, inte för att stå instängda. Det är människans påhitt med boxar och stall, för att underlätta för oss (tydligen :D), jaaa, men hästarna ska inte "lida" för det genom att vara instängda 20 timmar/dygn och få vara ute 4 timmar/dygn. Det är helt absurt och något som jag blir totalt galen på! :arghh:

Och angående mörkret, det finns lampor att montera upp ;) :D
 
För det första så håller jag med alla ovanstående om att jag skulle vilja stalla upp hos dig på direkten, vilket kap!

Alla hästmänniskor borde testa på att vara både stallägare och inhyst för att verkligen kunna förstå den andra parten så bra som möjligt.

Min kära mor har drivit inackorderingsstall under min uppväxt, och det var bara att hugga i.
Som vuxen har jag nu stått inackorderad i några år, på annan ort, både i kollektiv och stall utan pass.
Nu skall jag snart tillbaka till hemmet och det är med så blandade känslor, lättad över att kunna "ha det på mitt vis" men med viss bävan för allt jobb jag vet att det är!

Min uppfattning är att det är just jobbet som man inte vill betala för, eftersom att det är en hobby och att "det tar ju bara någon sekund att fixa". Jo visst, men om jag skall ta av och på benskydd varje dag på 14 hästar så är det timmar det handlar om.

Som inackorderad tror jag att det är svårt att förstå hur mycket jobb det blir, och att det är jobb varje dag. Kanske att man som hyresgäst hjälper till någon enstaka gång - då är det ju bara mysigt...

Summa summarum, ta in de hyresgäster som är dig lik och sök bara plats i stall där du tror att du passar in.
Och hästägare, ta betalt för er tid!
 
Har man inte ägt en egen gård med stall så är det nog många som inte har en aning om vad det kostar. Eller vilken tid det tar. Och vad kostar det egentligen att köpa en gård med mark, måste inte det också tas i beaktande när man sätter hyror egentligen? Själv beslutade jag mig för att inte ha några inackorderingar och byggde dessutom en lösdrift, inte för att blir speciellt mycket mindre jobb men de får vara ute mycket mer och jag skulle faktiskt inte orka gå upp kl 6.00 varenda dag då jag jobbar kvällar ibland

@ontjis du borde snarare höja priset. Och varför inte låta boxen stå tom så kanske "rätt" hyresgäst dyker upp så småningom.
 
Jag tror att man som hästägare måste ha haft eget stall med allt vad det innebär, för att till fullo förstå att det kostar med fullservice. Har du endast stått inackorderad, i kollektivstall, halvpension osv - så fattar man nog inte vad slitage på stall, ta alla fodringar själv, fixa hagar etc kostar i pengar, tid och energi.

Jag tycker att det du erbjuder för 2 800 kr är BILLIGT! Jag har har i år haft mitt sto inackorderad på ett stuteri eftersom hon fick föl i år. För helpensionsinackorderingen betalade jag 100 kr/dag - och då skötte de allt! Folk omkring mig har tyckt att det varit väldigt dyrt - men i min värld har det varit värt varenda krona. Men så har jag stall hemma och det kostade 1000 kr mer per månad än vad hon kostade hemma. Inte dyrt med tanke på att de kollade till sto och föl, mockning etc ingick.

Dock förstår jag din frustration.

/Lizzie
100 kr/dygn... Lek med den summan lite;

Vad tjänar man själv per timme? Hur lång tid tar det att sköta en häst inkl mockning, utsläpp och insläpp, fodring, täcke på och av osv osv i all oändlighet...

100 kr per dygn skulle generera 3 000 kr /månad. Om man räknar om summan i timlön är det ju löjligt billigt... Att sen foder och strö ingår är ju bara fantastiskt...! Jag skulle nog inte sköta om nån annans häst inkl allt för bara 100 kr/dygn...

Jag tycker 100 kr/dygn är fantastiskt billigt!

TS: Fantastisk service och ett otroligt engagemang! Hälsa dina hyresgäster och gratulera från mig...;)
 
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Jag säger som en känd hästtränare: "Beblanda er inte med häst- och hundägare, dom är fullständigt galna."
Han har så rätt! :up:
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)


Ditt stall och dina tjänster låter rent ut sagt som en dröm. Har stått på ställen med myyycket mindre tjänster men dyrare hyra. Jag hade varit en perfekt inackordering till dig :P
 
Håller med de andra, tycker ditt stall låter som rena drömmen, och tycker också att du är väldigt snäll när du sätter hyran. Du hade med lätthet kunnat ha en högre hyra och det hade fortfarande varit bra, sett till vad du erbjuder. Bara en sån sak som tvättmaskinen, och att du tvättar, jag som inte har den möjligheten måste lämna iväg mina täcken, och har man ett par stycken tickar priset genast iväg...! Tänk på en sån grej som att kallhyran här där jag bor (och här är stallplatserna ändå relativt billiga) ligger på 1000 kronor, då ingår ingenting mer än boxen och hagen.

Sen finns det hästägare och hästägare, så klart. En del av oss är faktiskt villiga att betala vad det kostar, medan andra vill göra så lite som möjligt för så lite pengar som möjligt. Jag tycker att antingen kan man komma undan lite billigare i pris, men då gör man det mesta själv och skaffar sitt egna foder, eller så finns det på plats, och då betalar man vad det kostar. Punkt. Men vissa människor inser inte vad det egentligen innebär att ha häst, varken i tid eller kostnader.
 
Fast självklart vill man ju som medveten konsument betala så lite som möjligt för så mycket som möjligt. Hur ser priserna ut i området?

Om TS inte får hyresgäster trots lågt pris och mycket service så är ju marknaden i hennes område mättad. Alternativen är sänk servicenivån och priset, eller vänta.
 
Det är ganska enkelt egentligen. Du tar för lite betalt för vad det är värt för att allt ska gå runt. Men "marknaden" (det vill säga hästägarna) är inte villiga att betala. Antingen finns det ingen "marknad" (behov) för fullservice-stall eller så har hästägarna tagit sig vatten över huvudet som tror att de ska hinna med heltidsjobb, häst, barn och livet i största allmänhet.

Tycker faktiskt att många hästägare är slarviga med pengar och köper hästar hit och dit fast de inte har råd. Sen måste den dyra hobbyn finansieras genom ett heltidsjobb. Sen gnäller de på att de inte har tid med hästarna och att det är så jobbigt med att mocka, ha stalltjänst och då hinner de ju inte med det roliga, som att rida. Det blir en ond cirkel och både hästen och familjen kommer i kläm.

Men jag förstår din frustration. Om du höjer priserna och är konsekvent med det så kommer det att gnällas och människor kommer att flytta till billigare stall med mindre service. Då har du plötsligt inga inackorderingar och inga pengar som kommer in varje månad.

Det bästa är kanske att vara tydlig med information om vad det verkligen kostar att driva ett fullservice-stall och så får människor ta ställning till det helt enkelt.

Jag tycker detta var en väldigt bra sammanfattning.

Man får vara tydlig från början, kanske t o m speca upp en kalkyl att visa där det först framgår kallhyrans kostnad/utgiftspost och sedan alla tilläggstjänster, vad foder och strö kostar per kg osv - i olika proportioner..först för endast 1 häst/månad och sedan kanske utslaget på alla stallplatser men då förutsätter det att alla är uthyrda med..Då är det lätt att visa hur lätt man går minus..Alltså att man visar vad hyresgästerna kostar per månad.
Sedan vara noga med vilka man erbjuder plats till (kanske t o m kräva bevisad inkomst etc?), att hyresgästen är så som man vill/att man är likasinnade


Jag tycker att de som bedriver fullinack utan att ha det som heltidsysselsättning ska ha en stor eloge faktiskt..utöver det jobbar ju många dessutom heltid vid sidan av för att man får inte nog betalt..säkert de allra flesta.
Jag hade ALDRIG gjort det, folk är inte villiga att betala en faktisk och rättvis kostnad för det - jag vill ha betalt inte bara för vad saker kostar i inköp, det ska rymmas påslag och en rimlig lön till personen som jobbar!! Det ska på den nivån kunna bli ett företagande, inte en HOBBY att serva andra gratis..Smakar det, kostar det.


Jag hade som sagt aldrig orkat iom att få vill betala..utan jag hade gjort ungefär som i mitt stall där jag tror att man beräknat på inköpspris, utgifter och sedan ett påslag som ska kunna bli en liten vinst varje månad:

- Kallhyra för stallkostnad; hage, el, vatten box mm
- Foder + strö köps efter förbrukning.
- In/utsläpp får hyresgästerna fixa sinsemellan själva
- Mockning, göra foder och allt fixar man själv
...Det vill säga helkollektiv på skötsel och man får betala ALLT vad faktisk förbrukning kostar.

Enda gången jag hade gjort helinackordering är OM jag hade kunnat få ut det i att jag faktiskt kan leva av det, dvs ingen slavlön, inga minuskostnader och jag ska kunna totalt med alla boxplatser kunna bedriva det som 100% egen företagare må-fre minst. Det är liksom inga problem att få till 8 arbetssamma timmar eller mer av att bedriva ett sånt stall..problemet är att få betalt för det.

Av vad jag ser så är det fler och fler stall som övergår till mer eller mindre kollektiva lösningar..Här är inte ens fullinack vanligt, utan det brukar halvinack: utsläpp och en del av dagens fodringar som ingår. Insläpp i vissa stallar med men ofta går det på ett rullande schema bland hyresgästerna. Helger brukar typ aldrig ingå utan där är det kollektiv lösning alla dagar.

Det kostar för mycket och det tar för mycket gratistid i anspråk, hyresgäster är trots servicen inte nöjda..man tröttnar helt enkelt på att sponsra andra.
 
Senast ändrad:
I jämförelse tex att hyra ett hus eller en lägenhet så är ju samma förekommande där väldigt vanligt? Dvs att man får betala för: kallhyra/grundhyra och sedan får man stå för alla andra nödvändiga utgifter själv utöver det (hyran + el, vatten, snöröjning, sopor, kanske vägavgifter osv) plus de faciliteter man brukar vilja ha, tv, internet osv..

Inte gör hyresvärden nåt gratis där inte..reparationer och dylikt brukar vara kalkylerade i att hyran ska täcka.
 
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Jag säger som en känd hästtränare: "Beblanda er inte med häst- och hundägare, dom är fullständigt galna."
Han har så rätt! :up:
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)

Jag tycker du verkar ha himla trevlig service. Nu vill ju jag ha ridhus där jag står. Men annars hade det varit drömstallet för mig!

Har du ett tydligt kontrakt till dina inhyrningar?

Jag har som tur är inte stött på så många som efter inflytt ska försöka förhandla om priset om allt står specat.

Och jag tillhör den skaran som faktiskt inte bara vill ha så billigt som möjligt. Jag betalar så mycket så det känns skäligt. Jag vill inte utnyttja någon.
Så finns det fler som tänker, som tur är.
Även om det så klart finns assholes med.
 
100 kr/dygn... Lek med den summan lite;

Vad tjänar man själv per timme? Hur lång tid tar det att sköta en häst inkl mockning, utsläpp och insläpp, fodring, täcke på och av osv osv i all oändlighet...

100 kr per dygn skulle generera 3 000 kr /månad. Om man räknar om summan i timlön är det ju löjligt billigt... Att sen foder och strö ingår är ju bara fantastiskt...! Jag skulle nog inte sköta om nån annans häst inkl allt för bara 100 kr/dygn...

Jag tycker 100 kr/dygn är fantastiskt billigt!

TS: Fantastisk service och ett otroligt engagemang! Hälsa dina hyresgäster och gratulera från mig...;)

Visst är det billigt! Nu ingick inge täckesservice eller dylikt eftersom det handlade om dräktiga ston. Det finns ordentliga ligghallar vid detta stuteriet och fri tillgång till bra grovfoder.

Men bara detta att få hjälp med in- och utsläpp av nyfött föl, som behöver in- och ut beroende på väderlek. Mitt sto fölade på valborg och det var några dagar i maj som det var för dåligt väder för att föl och sto skulle vara ute hela dagen. Fantastisk bra service :bow:

/Lizzie
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 543
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 403
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 641
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp