Upplever ni samma som jag, stallägare?

ontjis

Trådstartare
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Jag säger som en känd hästtränare: "Beblanda er inte med häst- och hundägare, dom är fullständigt galna."
Han har så rätt! :up:
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)
 
Förstår precis vad du menar:p har haft ett inackorderingsstall under två år och det var nog bland det jobbigaste jag varit med om..Hästarna var inget problem - men alla dessa olika människor man måste beblanda sig med. Hade precis känslan som du, det var en person som inte ville betala någon kallhyra under sommaren för hennes sparpengar hade ju tagit slut när hon köpte hästen och var tvungen att börja spara igen..Men hallå, ska jag "betala" för hennes häst:banghead: ?
 
Om man ska räkna all tid det tar att sköta fullservice, lägga en "normal timlön" på det plus alla kostnader, då kommer man inte långt på 2800.
Men hästägare verkar tro att man gör allting för att det är så trevligt att ta hand om deras häst, kanske är det rent av en ynnest att få göra det?

Jag är glad att jag vare sig är stallägare eller behöver ha med den typen av folk att göra.
 
Jag tror att man som hästägare måste ha haft eget stall med allt vad det innebär, för att till fullo förstå att det kostar med fullservice. Har du endast stått inackorderad, i kollektivstall, halvpension osv - så fattar man nog inte vad slitage på stall, ta alla fodringar själv, fixa hagar etc kostar i pengar, tid och energi.

Jag tycker att det du erbjuder för 2 800 kr är BILLIGT! Jag har har i år haft mitt sto inackorderad på ett stuteri eftersom hon fick föl i år. För helpensionsinackorderingen betalade jag 100 kr/dag - och då skötte de allt! Folk omkring mig har tyckt att det varit väldigt dyrt - men i min värld har det varit värt varenda krona. Men så har jag stall hemma och det kostade 1000 kr mer per månad än vad hon kostade hemma. Inte dyrt med tanke på att de kollade till sto och föl, mockning etc ingick.

Dock förstår jag din frustration.

/Lizzie
 
@ontjis
Öhm hade jag haft heltidsjobb och häst hade jag gärna stallat upp hos dig. Var billigt tycker jag.

Och ja en del hästägare jösses. Har praktiserat i stort stall och kom dom en halvtimme innan intag satte dom sig ner på ändan och väntade tills hästen var intagen åt dom...
 
Om man ska räkna all tid det tar att sköta fullservice, lägga en "normal timlön" på det plus alla kostnader, då kommer man inte långt på 2800.
Men hästägare verkar tro att man gör allting för att det är så trevligt att ta hand om deras häst, kanske är det rent av en ynnest att få göra det?

Jag är glad att jag vare sig är stallägare eller behöver ha med den typen av folk att göra.

Men hästägarna måste ju ha råd med alla märkesgrejer! Hur ska de ha råd med detta om vi stallägare ockrar på stallhyrorna! ;):meh:
 
Håller med ovanstående, du är billig.
1000-1200 kr kallhyra som ska täcka el, stängelmaterial, slitage av boxarna, årliga ommåningen mm mm, 1000 kr hö, 300 kr strö.
Blir inte många kronor kvar till dig för allt ditt jobb.
 
Jag betalade glatt 4700:- för liknande. Eller ja, inte lika mycket. Ingen mockning eller tvättmaskin och insläpp på helger ligger rullande på inackorderingarna så det blir ca var 6e v. Och så finns det ridhus. Hos dig hade jag gärna stått och betalat mer för det hade jag kunnat!
 
Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och lite till!) allt ska vara färdigt serverat då de kommer till stallet, men de ska f*n i mig inte öppna plånboken för de tjänster de vill ha/kräver!? :eek: :devil:
Har en box för uthyrning där jag erbjuder full service till 2800kr. Detta är alltså allt: hö, strö, insläpp, utsläpp, kontroll av hästen, täcken på/av, mockning 7 dagar/veckan m.m.m.m. Inga hö/strö begränsningar utan man får själv bestämma hur mycket hö hästen ska ha och hur mycket strö man vill sätta in i boxen. Därtill finns det också uppvärmd sadelkammare med 2 sadelhängare/häst, 2 tränshängare/häst, täckeshängare för 6 täcken/häst samt ett eget skåp för allehanda borstar, skydd m.m. samt ett skilt skåp för ägarens kläder, skor, stövlar m.m. Tvättmaskin för täcken m.m. finns inne i huset i källaren och man slipper dit precis när helst man vill tvätta (24/7) samt att jag tvättar ca 1 gång/veckan. Så är det något som ägarna behöver få tvättat så är det bara att lägga det i "tvättkorgen" i stallet så tvättar jag, hänger upp och tar det tillbaka till stallet när det är torrt. :mad:
Skötselplats finns, varmt och kallt vatten i stallet, kaffe/tekokare och jag står för kaffet/teet, ett litet kylskåp, mikrovågsugn..... Jaaa, du kan ta mej sjuttan nästan bo själv i stallet om du så vill! :mad:
Och vad får man höra av hästägarna då man säger priset? "Är inte det lite väl dyrt? Inte äter ju hästen för så mycket i månaden, det måste ju räcka med en 1000-lapp i månaden." :banghead: :rage: :arghh: :wtf:
NEJ! Den ÄTER inte för så mycket i månaden, men det går el, vatten, min tid och energi för att sköta den, det kommer skavanker på boxar som ska fixas, hagarna ska hållas i skick, det går åt strö, utrymme, tvättningen tar tid m.m.m.m. till dig och din häst! Som jag ordnar till dig och din häst! :rage:
Varför är det så svårt för hästägare att fatta att det kostar en hel del att ha häst! :confused: :devil: Det är inte bara så att köpa en häst för en summa och sen ska de få resterande gratis!
Frågar man om de vill ha halvpension istället, och berättar vad som ingår i det, och diskuterar lite fram och tillbaka, så då tycker de att det är för lite tjänster istället. "Jag behöver ha full service på grund av jobbet/skolan/något annat." Jaaa, men då får du betala för det också.

Funderar seriöst på att låta boxen stå tom och strunta i att annonsera ut den mera O_o
Någon annan som också märker av detta i sitt stall/i samband med sökande av nya hyresgäster?

(ursäkta, jag vet att inte ALLA hästägare är så här, men jag måste bara få skriva av mig... inget illa menat)

Jag tycker att du tar alldeles för lite stallhyra för det du erbjuder. Hör prislappen med en tusenlapp per månad.
 
Om det verkligen är så att allt detta ingår så är det ett bra pris. Tyvärr har jag erfarenheter av att helt plötsligt så står man i ett stall och gör en del av det som stallägaren skulle göra. Rätt vad det är så står man i ett kollektivstall men betalar för service.

/Less på stallägare
 
Har sjölv inackorderingar, har haft det i fyra år ca. Nu tänker jag lägga av alt hårdare krav.
Jag hade för dyr hyra ett tag, andrade ett år att de betalade kallhyran och så delade vi på resten, blev för krångligt. Nu har jag en hyra på kollektiv 1300kr och hel pension 250. I båda ingår en box i litet stall., sadelkammare, uppvärmd där man kan hänga tecken på tork, hösilage 15 kg, strö, enklare variant av ridbana, upplyst. Fodringar 4-5 ggr/dag, varit olika från år till år.
Vissa har klagat på att det varit för lite hösilage andra för mycket hösilage för att hästen äter mindre. De fixas inte på stallet, de kommer råttor till stallet, Det är för lerigt i hagarna, vår och höst, hyran är för dyr, spånet är för dammigt. Listan går att göra lång.
Nu tänker jag börja avsluta inhyrnings kapitlet, det är inge roligt mer att ha häst för det blir bara gnäll om stallet.:mad:
 
Du borde höja priset. Jag fattar ärligt talat inte hur du får det att gå ihop? Ditt jobb, skatt, el, vatten, slitage, foder, strö, tvättmedel o.s.v.?
 
Jösses vad billigt för all den servicen! :eek: För billigt i mina ögon. Och så har de mage att försöka dra ner priset ännu mer? Jag hade också slitit mitt hår.
 
Vad säger de om du spaltar upp kostnaderna och din tid då?

Jag har en grundhyra utan något och lägger sedan till vad det kostar. Inte svårt att förstå då om ströet kostar 90 spänn om man köper en hel pall i butik så är inte 100 kr orimligt för att själv kunna ta en bal i stallet tex.

Men så har jag också världens bästa stallkompis!
 
Jösses. Jag är helinackorderad men har inte begränsad mängd hö och strö utan ett max på båda två, satta efter en "normal" storhäst. Vill jag ha mer får jag köpa till det själv. Min stallägares marginaler på hyran ökade nog när jag gick från häst till ponny.. ;)
Låt de åtminstone köpa te själva och ta betalt för tvätten.

Och om jag flyttar till någonstans i närheten hör jag av mig för där vill jag stå! :D
 
Helt ärligt fattar jag inte varför stallägare "säljer sig så jäkla billigt"
Ta ordentligt betalt för dina tjänster och och stallplats.
Varför jobbar du nästintill gratis?

Om jag hade hyrt ut box, då hade jag tagit 4500 för det du gör.
Eller 1200 i kallhyra och då får hästägaren gör allt själv, foder och strö tillkommer. Gnäll och klagomål höjer hyran med 1000 kr/månad.
 
Jag förstår faktiskt inte heller varför man ska sponsra någon annans hobby?

Jag o min sambo diskuterade fram vad vi tyckte var rimligt som kallhyra (innefattar liksom tusen grejer men som minst oftast: stall o hagunderhåll, markskötsel, el, vatten).

I kallhyran ingår ju dessutom automatiskt standby när man bor på platsen i de flesta fall, drar hästarna ner ett staket, en bräda i boxen, mosar en vattenhink och dränker sitt strö en kväll osv så ringer vi ju inte dit hästägaren utan fixar. Precis som man vintertid kan få skotta sig fram "mitt i natten" för att hinna utsläpp innan jobb, höst o vår få akutfixa mer dränering vid skyfall osv. Sådant som man automatiskt tar på sig när man flyttar till gård men som ju ändå måste läggas tid, energi och pengar på, oftast utan dröjsmål. Det är ju sådant man VILL men kanske inte vill göra gratis åt alla andra.

Lite i samma stil med att "bara för att det står ett äppelträd utanför stallet är äpplena faktiskt inte gratis".
 
Just därför jag inte tänker hyra ut några stallplatser på ett tag nu när jag flyttat till egen gård :) Det är inte värt besväret.

Jag har inte drivit något ställe men har hjälpt till (ingick i stughyran på gården jag bodde) de inhyrda vill gärna ha hjälp med både ditt och datt och erbjöd sig inte frivilligt att betala, de kunde tänka sig att göra "gentjänster" - saker som jag inte var intresserad av att få hjälp med och de få gånger man försökt göra ett utbyte av tjänster har det sällan funkat.

Skulle jag någonsin hyra ut platser så är det bara att inse att man får inta skepnaden av en gås och räkna med att folk gnäller på allt, förväntar sig allt och vill aldrig betala mer än absolut nödvändigt :)
 
Ta inte in hästägare som inte är likasinnade med dig?

Själv är jag mycket tacksam mot framförallt min stallägares sambo, hon är världsbäst!
Tar hand om min häst på bästa sätt och stallhyran är ganska billig men å andra sidan så är allting väldigt spartanskt och det finns inga faciliteter alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 407
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 390
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 568
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp