Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Här kommer ett trevligt svar.

Graningeridstövlar är jättebra både i stallet och när man rider. De har vattentät fotdel och lädret är garvat så att det tål att spolas av när man är för geggig.
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Fick ett tips av en annan väldigt trevlig person innan och jag har tittat på dom på internet. Så jag kan ju passa på att ställa en till fråga: Vad betyder vattentät fotdel? är det typ sulan och upp på tån? eller ätr det hela foten upp till ankeln?
Ett par skor jag tittade på stod det så och då var tån och hälen täckt med något svart, typ gummi skulle jag tro. Men i så fall så kan det ju läcka in på sidorna, eller precis bakom tån. Visste inte säkert om det var hela foten som var vattentät eller bara dessa klädda delar.:confused:
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Graningestövlarnas hela fotdel är vattentät :) Ungefär upp till fotknölen. De funkar jättebra om man vill ha lite grövre ridstövlar!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

ok, va bra. Jag tittade på de där mountain horse II eller vad de hette, de va väl du som tipsade om dom?! De verkade jättebra men tydligen säljs de inte i sverige. Hur fick du tag på dina?
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jaså? Då kanske jag har de vanliga MH Mountain Rider, classic eller nåt heter modellen. Köpte dem iaf en stor ridspportbutik här i Jönköping!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Det verkar som om det är sortimentet som varierar. I förra MH-katalogen så fanns både MH Rider Classic och MH Rider II med, men i sommarens katalog finns bara Classic. Har du tur så kanske din egen ridsportbutik har kvar från vinterns sortiment. I min butik hade de bara Rider II-modellen, men jag tyckte inte den var så bekväm. Undrar om det är nån skillnad på Classic-modellen...
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

oj, då kanske man ska skynda dit ifall de har så att de inte tar slut. Annars fanns det en till modell som verkade bra. Kanske kan ta den istället i så fall. Får åka dit och prova imorgon coh se vad som finns.:)
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Vill verkligen inte vara otrevlig, men jag tycker det känns som om inläggen blivit mer som personliga påhopp för att jag inte vill byta om än råd om vad för skor man kan använda eller svar på varför chapsen skulle bli sämre för att man tvättar de några gånger om året.

Hoppas få lite trevligare svar!
Tja, med tanke på ett par av dina frågor och kommentarer så är det kanske inte så konstigt att du får sådana svar. Men för att spåra tillbaka till din ursprungliga fråga:

Jag har letat efter skor/stövlar av den typ du söker. Jag har inte lyckats hitta några trots att jag har tittar i ett flertal affärer och på nätet. De som är vattentäta i foten är det just i foten. Skaften blir lik förbannat blöta och leriga. Det funkar inte när vinterhagarna blir så leriga och blöta som i t ex Göteborgstrakten där jag bor. Pga marken här är sällsynt usel för hästhållning har vi typ 10-30 cm blöt lera som fötterna fastnar i i de hagdelar som blir rejält upptrampade. Jag förstörde mina Graninge-stövlar på det. Det enda som funkar här är riktiga gummistövlar och sedan ombyte vid ridning.

Om hagarna där du bor har några cm gegga så går det utmärkt med de flesta ridskor och stövlar som har gummi på fotdelen t ex Mountain Horse Groom om man vill ha fodrade skor.

Jag har shortschaps i syntetmocka och har tvättat dem flera gånger. Det går jättebra, men jag går inte med dem i lera trots det eftersom jag vill se lite prydlig ut när jag rider och inte har leriga grejor. Inte innan ridturen i alla fall.;)
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jag använder antingen gummistövlar eller ridstövlar i konstläder om det är så lerigt i kring stallet. Jag orkar oftast inte heller släpa med mig ett extra par skor eller stövlar så jag rider med gummistövlarna ibland. Funkar bra tycker jag. Ridstövlar i konstläder är hur praktiskt som bara den när det är lerigt, bara att spola av innan man sitter upp och innan man går hem!
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Läcker inte konstläder in då? eller räcker det att man impregnerar dom innan? Låter smidigt. Jag är inte heller så noga med vad jag har på mig i stallet, men ibland på ridskolan kan de ju vara att föredra att inte ha lera upp till knäna. :angel:
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Jag har ett par graninge som håller till det mesta :angel: visserligen syns det lite att jag inte bara rider i dem men endå. Sedan hade jag sånna dära galocher som jag trär på med högt skaft (på stövlarna) så håller dem vattentätt
 
Sv: Finns det inga skor som är till för både stall och ridning?

Nä, de läcker inte in, de är som gummiridstövlar, men aningens snyggare ;) och bekvämare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 807
Senast: Zamira
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att inhandla 2 par nya ridstövlar. Till träning och tävling har jag ett par "fin" stövlar. Men jag skulle...
Svar
6
· Visningar
1 277
Senast: pulkaskurk
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 228
Senast: Lobelia
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 390
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp