Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

OutOfService

Trådstartare
Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom just för att jag har SÅ svårt att släppa kontrollen och lita på att någon annan kan ta hand om min bebis. Men för hans och min skull så hade jag inte så mycket val.

Hittade en jätte snäll och trevlig tjej som jag bestämde mig för att ge en chans. Jag skrev ett JÄTTE detaljerat kontrakt(som säkert är överdrivet i mångas ögon) för både min och fodervärdens skull.
Det står om skoning, foder, hantering, ridning(vilken bettsling som får användas, att han inte får ridas med sporrar och helst inte ens spö), utrustning, vad hon ska göra om han blir skadad, vad hon står för, vad jag står för, uppsägningstid, att jag får hälsa på när jag vill, att jag har rätt att säga upp kontraktet om jag inte är nöjd, att hon ska ringa mig vad det än gäller, täckning, klippning, att ingen annan än fodervärden får rida osv osv. Har även diskuterat alla tänkbara situationer med henne..

Jag gjorde en gårdsbesiktning, kollade tänderna, vaccinerade och skodde honom 4 dagar innan han åkte. Så jag känner att jag gjort allt i min makt för att det ska bli bra.


MEN jag har så jädra svårt att lita på henne, det är min bebis. Han kom till mig i april förra året som ohanterad nykastrerad vanvårdad 3 åring. Det är förutom kanske 7-8 ggr enbart jag som någonsin suttit på honom innan han lånades ut, han är verkligen min bebis och världens snällaste unghäst.


Jag beundrar henne som ändå valde att låna häst av en så kontrollerande och hysterisk matte som jag är och det finns verkligen inget ont i henne, hon är jätte snäll och mjuk i sin ridning(det lilla jag såg på provridningen).

Dock hjälpte det ju inte att första ridturen som hon tog på honom i hennes stall med sin kompis som också hade en unghäst slutade med att min prins vart sparkad av den andra hästen för att dom inte hade vett att hålla såpass mycket avstånd att det inte var möjligt. I min värld så håler man extra avstånd med hästar man inte jsälv känner och hästar som inte känner varandra. Och dessutom är man extra försiktig när man sitter på någon annans häst!

Dessutom köpte hon en ny sadelljord till honom redan efter 4 dagar för att den jag skicka med var för stor(den var nästan lagom/till gränsen på kort) när jag lämnade dit honom.
Jag fick säga till henne att öka krafttfodret på kvällen. För dom går i gräshage på dagen och får inget hö ute och i jag anser inte att gräset ute nu innehåller näring nog att räknas..

Nojjig matte blev såklart ännu mer nojjig efter detta.



Är jag ensam om att vara såhär hysteriskt nojjig?!
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Jag lånar inte ut mina hästar mer.
Har gjort det tidigare, och jag är också ett kontrollfreak!
Jättejobbigt ju! :nailbiting:
Bra att du kan ha lite koll.
Jag hade en fodervärd som trodde att mitt fullblod kunde ha en foderstat som en Shettis! Jag tog hem honom :/
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Misstänker att detta kommer vara både första och sista gången jag lånar ut en häst.. För det här är nästan jobbigare än att ha kvar hästen själv :s
Fodring och att han inte ska få tillräckligt med täcke på sig är nog mina värsta farhågor. Ridningen är jag inte så nervös för, för förstör hon den hästen så kommer jag personligen se till att hon blir bannlyst från allt som har med hästar att rida, för lyckas hon förstöra den hästen så ska hon fan inte sitta på en häst.

Just nu försöker jag hålla mig från att inte hälsa på riktigt än, bara gått 1 vecka..tänkte det skulle få gå 2 veckor iallafall.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Fodring och att han inte ska få tillräckligt med täcke på sig är nog mina värsta farhågor. Ridningen är jag inte så nervös för, för förstör hon den hästen så kommer jag personligen se till att hon blir bannlyst från allt som har med hästar att rida, för lyckas hon förstöra den hästen så ska hon fan inte sitta på en häst.

Förstår att du är orolig och upprörd, men jag funderar över hur du ska lyckas med att bannlysa henne från hästar i all evighet rent praktiskt? :)
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Man behöver kanske inte ta allt så bokstavligt? Det var mer för att tala om att lyckas man förstöra den hästen så är man så kass på att rida att det iinte borde få existera. Började också med att skriva att jag inte är så orolig för ridningen.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Det bästa tipset jag kan komma med tyvärr, är att kan man inte lita det minsta på fodervärd så bör man låta bli att låna ut sin häst för det är så himla lätt att man blir oense om saker och litar man inte på varandra alls dessutom känns risken för stora konflikter alldeles för stor.

En anledning till att jag aldrig kommer att låna ut på foder/att hästen åker iväg utan jag har hellre då någon som får ta hand om hästen i stallet den står i, altså att den står kvar men att jag står för det mesta ekonomiskt helst och då även får sista ordet som ägare.

Fodervärdar förväntar sig en delaktighet att bestämma om saker och ting, men det förstår jag för det är ju dem som har hästen i sin vård samt betalar för den.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Förlåt men jag tycker det låter extremt jobbigt för fodervärden. Jag har varit skötare till en häst vars ägare betett sig liknande dig och i mitt fall var det bara nerbrytande. Med ständiga pekpinnar och övervakning så slutade jag efter ett tag helt lita på min egen känsla. Det blev en ond spiral där jag gjorde dumma misstag då jag var osäker och ägaren tog dessa misstag som orsak att bli ännu mer kontrollerande, mer misstag, mer kontroll. Nu var jag relativt ung under den här perioden men ändå. Jag kan förstå att man som ägare är nojig men då bör man i mina ögon inte låna ut sin häst. Det blir inte schysst mot fodervärden.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Gör ett tillägg:

Fick veta nyligen om en foderhäst i stallet som hämtas idag av ägaren.
Anledningen är att ägaren haft för stort kontrollbehov bland annat att det inte funkade och fv fick tillslut säga "okej, hämta hästen nu" för att rädda sig från att bli indragen i konflikter som kanske utvecklas till skadestånd och vice versa.

Det är en del givande och tagande om det ska fungera tror jag. För ingen kommer att ställa upp i slutändan att vara fodervärd, betala för annans häst för att få bestämt helt och hållet för sig vad som får göras och inte. Blir det för åtstramat så blir det nog oattraktivt/ohållbart.

Så det är nog på vinst eller förlust som man her ut sin häst på foder och klarar man inte det, så fungerar det nog inte och måste man ta det steget, så kanske man måste acceptera vissa saker som hästägare också. Speciellt att andra kanske gör på annat sätt som inte behöver betyda att hästen skadas..för skadas hästen så är ju fv som ofta skyldig att betala vården..
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Att det blir jobbigt för fodervärden är jag ju medveten om och jag skrev också att jag beundrar henne som ändå ville låna min häst.
Och innan vi helt bestämde att hon skulle låna honom så fick hon läsa kontraktet, hon hade då inga invändningar eller åsikter. Jag talade om för henne att det är min bebis hon lånar och jsg kommer ha svårt att släppa kontrollen i början. Så jag har vart helt ärlig hela tiden och var lika "besvärlig" innan jag körde dit hästen och hon valde ändå att låna honom. Hon kunde valt att inte låna honom, jag har från början vart tydlig mot alla som ringt hur det är, att jag lånar för att jsg måste göra det om jag ska överleva.
Så även om jag förstår att det är jobbigt att låna häst av mig så har hon ändå valt det.

Och jag är fullt medveten om att saker händer, han kan skadas eller testa henne. Men att han blev sparkad under ridturen är för mig inte ett okej misdtag, det är för en nybörjarmiss och nybörjare är hon inte. Och den incidenten hjälpte inte mig att lita på henne.

Och ja hon betalar allt utom försäkringen så visst får hon ha honom lite som sin egen. Men det är ändå min häst och vill jag tex inte att han ska ridas med sporrar och annat bett så ska hon heller inte göra det.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hur kan någon fodervärd orka med en ägare som ska bestämma allt? Antingen så tar du tillbaka hästen eller också slutar du att lägga dig i. Du kan ju inte begära att hon skall betala och du bestämma.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Men varför taggar du inte ner lite då när du vet att det är jobbigt för fodervärden? Har man så stort kontrollbehov kanske man inte ska låna ut utan isåfall sälja istället.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Beundrar fodervärden! Jag hade ALDRIG velat låna en häst av någon som sätter upp så många regler.. :crazy: Å andra sidan är jag inte pigg på att låna ut mina egna heller precis, men det bestämmer man ju själv. Vad har du för anledning att låna ut hästen? Kanske hade varit bättre att sälja?
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ja det kan ju bara hon svara på? Som sagt hon visste om allting innan hästen kördes dit och hon valde att låna hästen ändå.

Det är inte så lätt att tagga ner, speciellt inte när hon tabbar sig det första hon gör. Men återigen så är det inget ont i människan, hon är jätte snäll och trevlig och hästen gillade henne det lilla jag såg henne rida.



Sälja är inget alternativ, jag älskar den där hästen.. Han är min bebis! Men eftersom jag nu är sjukskriven för att jag träffat den fantastiska väggen så fixade jag inte det ansvaret som häst innebär nu och jag tyckte inte det var kul.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hästen har som sagt varit borta 1 vecka, så jag hoppas naturligtvis att jag ska våga släppa kontrollen mer och mer. Och lita på att hon följer kontraktet.. Känner jag likadant om ett tag så lär jag ta hem hästen igen. Hon har ju dessutom rätt att säga upp kontraktet också.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Du får nog lära dig att tagga ner annars kommer du springa in i väggen om och om och om igen.

Jag har en häst på foder nu och har haft ytterligare en på foder tidigare. Fantastiska ägare till båda två. Båda två bryr sig om sina hästar men ingen av dom petar i smådetaljer utan låter mig fatta egna beslut om alla de små vardagliga sakerna som dyker upp. Jag är väldigt tacksam för det. Är det något exceptionellt som händer eller större beslut som ska tas så har vi en dialog. Man måste helt enkelt ha ett ömsesidigt förtroende för varandra.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Jag lånade också ut min häst för något år sedan pga omständigheter som gjorde att jag hade att välja på att sälja eller låna ut. Jag valde att låna ut och gjorde ungefär om du innan han åkte. Fodervärden var hos oss flera gånger och red innan och allt såg ut att funka väl.

Min häst kom tillbaka med ont i ryggen pga av att han spänt sig i ridningen. Tack och lov gick det att få ordning på det. Jag tror fodervärden gjorde sitt bästa, men besviken blev jag ändå eftersom vi gjort ett så detaljerat kontrakt och jag hade informerat henne om allt kring hästen. Efteråt ångrar jag att jag inte åkt dit oftare... Ångrar ändå inte att jag lånade ut honom, är glad att jag slapp sälja :)

Hoppas det går bra för din häst. Bara för att fodervärden inte gör exakt som du skulle gjort behöver det inte vara dåligt, så försökte jag tänka.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Man behöver kanske inte ta allt så bokstavligt? Det var mer för att tala om att lyckas man förstöra den hästen så är man så kass på att rida att det iinte borde få existera. Började också med att skriva att jag inte är så orolig för ridningen.

Jag läser det du skriver . Hur ska jag kunna veta att du var ironisk?
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Du måste helt enkelt lära dig att folk har olika åsikter om saker och att ingen kommer göra allting exakt som just du vill att den ska göra i alla situationer.
Att hon ska följa kontraktet är ju självklart, men saker kan hända och det behöver inte vara fel.

En häst KAN bli sparkad när man rider utan att någon gör fel, det måste du väl själv förstå/veta om du håller på med unghästar?!
Det räcker ju med att den ena hästen blir rädd och kastar sig för något så är de så pass nära att en spark kan komma åt.
Med en helt ny (ung) häst kan man ju heller inte läsa av allting direkt så att det kan ske missförstånd är absolut inget konstigt.

Och att hästar tappar i vikt vid stallbyte är definitivt inget konstigt. Känner man inte hästen vet man heller inte exakt hur mkt mat man ska ge för i hur många dagar för att undvika viktnedgång och senare ev. viktuppgång vid stallbyten.
Men vet du att hästen behöver en viss mängd mat ät det såklart bra att säga det. (UTAN pekpinnar.)
På en vecka kan man varken säga si eller så om hästens hull eller beteende om man inte känner den väldigt väl (Vilket man ju givetvis inte gör när man bara haft hästen en vecka. ;) ).



Det du kan göra är att OM något händer, eller om hon bara hör av sig och berättar något - Ta tid på dig att svara..
Fundera på om det är något att bli irriterad på, om det verkar fel, eller om det bara är att strunta i det. Ibland måste man svälja stoltheten så att säga.
Tänk på att saker som skrivs eller sägs kan misstolkas och undvik att övertolka saker.
Allt hon gör är garanterat inte fel, bara för att du hade valt att göra något annat.

Och är det något du tycker är fel - ge det åtminstonde några månader. Det tar ett tag att lära sig hästen, att få hästen att känna sig bra i sin nya miljö, med sina nya kompisar och med sin nya människa.


När jag lånade ut min hästför hundra år sen så hade jag iprincip ingen kontakt med fodervärdarna eftersom mycket kontakt garanterat fått mig att må sämre. Visst blev man lite mindre nöjd när hästen hade fått strålröta (Hon hade jättefina hovar!!), men jag visste att hästen trivdes och att det var snälla människor. Om de gör nåt misstag så får det väl vara så, så länge det inte är allvarligt.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Du måste helt enkelt lära dig att folk har olika åsikter om saker och att ingen kommer göra allting exakt som just du vill att den ska göra i alla situationer.
Att hon ska följa kontraktet är ju självklart, men saker kan hända och det behöver inte vara fel.

En häst KAN bli sparkad när man rider utan att någon gör fel, det måste du väl själv förstå/veta om du håller på med unghästar?!
Det räcker ju med att den ena hästen blir rädd och kastar sig för något så är de så pass nära att en spark kan komma åt.
Med en helt ny (ung) häst kan man ju heller inte läsa av allting direkt så att det kan ske missförstånd är absolut inget konstigt.

Och att hästar tappar i vikt vid stallbyte är definitivt inget konstigt. Känner man inte hästen vet man heller inte exakt hur mkt mat man ska ge för i hur många dagar för att undvika viktnedgång och senare ev. viktuppgång vid stallbyten.
Men vet du att hästen behöver en viss mängd mat ät det såklart bra att säga det. (UTAN pekpinnar.)
På en vecka kan man varken säga si eller så om hästens hull eller beteende om man inte känner den väldigt väl (Vilket man ju givetvis inte gör när man bara haft hästen en vecka. ;) ).



Det du kan göra är att OM något händer, eller om hon bara hör av sig och berättar något - Ta tid på dig att svara..
Fundera på om det är något att bli irriterad på, om det verkar fel, eller om det bara är att strunta i det. Ibland måste man svälja stoltheten så att säga.
Tänk på att saker som skrivs eller sägs kan misstolkas och undvik att övertolka saker.
Allt hon gör är garanterat inte fel, bara för att du hade valt att göra något annat.

Och är det något du tycker är fel - ge det åtminstonde några månader. Det tar ett tag att lära sig hästen, att få hästen att känna sig bra i sin nya miljö, med sina nya kompisar och med sin nya människa.


När jag lånade ut min hästför hundra år sen så hade jag iprincip ingen kontakt med fodervärdarna eftersom mycket kontakt garanterat fått mig att må sämre. Visst blev man lite mindre nöjd när hästen hade fått strålröta (Hon hade jättefina hovar!!), men jag visste att hästen trivdes och att det var snälla människor. Om de gör nåt misstag så får det väl vara så, så länge det inte är allvarligt.


Självklart kan sånt hända, att en häst blir sparkad vid ridtur. Men inte såhär och inte första gången hon rider, då håller man såpass mycket avstånd att det finns plats att hoppa till och kan man inte hantera det så får den ena riden bakom på ordentligt avstånd.

Och jag har inte sagt att allt hon gör är fel, jag har skrivit flera ggr att det är en jätte bra tjej och att det inte finns något ont i henne!

Problemet är att när något händer så skickar hon sms, hon ringer inte och pratar med mig, vilket gör att jag blir grinigare. Hade hon ringt och sagt:"Fan det vart fel idag på ridturen, vi tänkte oss inte för och den andra hästen hoppade till så den sparkade *****" - så hade det vart lugnt, men istället fick jag ett sms om att allt gått jätte bra och sen 5 timmar senare skrev hon: "Förresten han vart sparkad idag på ridturen" - sånt gör mig grinig!




Och att jag har detaljer med som att hon inte får rida med sporrar, annat bett och spö bara om det är nödvändigt. Är för att sporrar är aldrig nödvändigt om man inte tävlar på hög nivå i dressyr. Annat bett är för att jag vill inte att han ska ha något skarpare. Skulle hon behöva byta bett eller använda spö på den hästen så måste hon först rannsaka sig själv och sin egen ridning, för från inridiningen i Maj 2012 tills nu när han åkte har jag haft samma bett hela tiden och aldrig behövt använda spö, inte ens för att förstärka skänkeln under inridningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Nej du är inte ensam. När jag lånade ut min häst så lånade jag ut den till en bekant och sen så hade jag min kompis i närheten som kunde checka läget flera gånger i veckan om det behövdes.

Medryttare är ju ett alternativ men jag tror ändå att fodervärdar tar mer ansvar än vad en medryttare gör.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 481
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 545
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 229
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp