Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Om man nu har ett så stort kontroll behov så skulle jag aldrig lånat ut en grön unghäst på foder.
Du skriver att "det lilla jag såg på provridningen)"
Hade du bett tjejen och kommit fler gånger osv och sett henne hantera honom fler gånger så hade du nog sluppit lite av den här nojan.

En unghäst mår inte dåligt av att gå lite mindre under en period.
Du hade kunnat skaffa en medryttare osv.
Efterdom du uppenbarligen har ett kontrollbehov som är stort.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

För mig låter det som ditt kontrollbehov du känner för denna häst situation kommer vara en bidragande faktor att du fortsätter vara utbränd ... Otroligt destruktivt .
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Om man nu har ett så stort kontroll behov så skulle jag aldrig lånat ut en grön unghäst på foder.
Du skriver att "det lilla jag såg på provridningen)"
Hade du bett tjejen och kommit fler gånger osv och sett henne hantera honom fler gånger så hade du nog sluppit lite av den här nojan.

En unghäst mår inte dåligt av att gå lite mindre under en period.
Du hade kunnat skaffa en medryttare osv.
Efterdom du uppenbarligen har ett kontrollbehov som är stort.


Jo jag tror att jag hade haft samma nojja oavsett om hon kommit 10 ggr, för då var han fortfarande hos mig.


Men nu har jag inte hört ett ord sen i fredags, då fick jag fråga henne hur ridningen gått och bad henne ta någon ny bild på honom.

Jag hörde inte av mig igår och har hittills inte hört av mig idag för jag testar och ger henne en chans för att se om hon hör av sig. Som hon lovade att hon skulle göra innan jag körde dit honom..


Ska åka dit och hälsa på honom i veckan, då har han vart där i 2 veckor och se till att åka dit när hon ska rida honom så jag får känna av läget lite på plats. Känns det inte bra så kommer jag ta hem honom igen, jag hade ju hoppats och trott att jag skulle lita på henne mer och mer. Men det verkar tyvärr inte vara så lätt.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

För mig låter det som ditt kontrollbehov du känner för denna häst situation kommer vara en bidragande faktor att du fortsätter vara utbränd ... Otroligt destruktivt .


Ja visst har du säkert rätt i det. Men det är lättare sagt än gjort att bara släppa kontrollen.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hur ofta tycker du att fodervärden ska höra av sig? Låter som att du vill att hon ska rapportera allt varje dag men det har jag förhoppningsvis missuppfattat för det är ju helt ohållbart i längden om det är så.

När jag läser denna tråden så blir jag så oerhört tacksam över vilken tur jag har haft med ägarna till mina foderhästar, både den nuvarande och den f d. De bryr sig men petar inte i alla de vardagliga smådetaljerna. I och för sig har de båda själva frågat om jag velat ha deras hästar på foder och det hade de väl inte gjort om de inte hade litat på mig.

Säger som Mackan att om du inte vågar släppa kontrollen så kommer du sitta fastnaglad vid den där väggen utan att kunna komma loss.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Återigen ni behöver inte tala om att ni aldrig skulle lånat häst av mig och hur mycket bättre alla andra hästägare är. Jag vet om mitt problem, men hon valde ändå själv att låna hästen av mig!

Och ja, jag vill att hon skall skicka ett mezz och tala om läget varje dag nu i början och det bestämde vi tillsammans. Hon gick med på det innan jag körde dit honom, så det är inga konstigheter egentligen.. För jag sa till henne att jag kommer vilja ha mer kontakt i början och sen kommer det dras ut och bli mer sällan.. vilket hon var helt med på.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Fast om du frågar "Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!" så får du nog leva med att få svaret "Nej, det finns det inte." De som vet med sig att de har ett sånt stort kontrollbehov lånar troligtvis inte ut sin häst.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Om du redan nu känner sånt missnöje med fodervärden, varför inte ta hem hästen igen?
Du vet ju om ditt kontrollbehov då är det väl bäst att du sköter hästen själv då blir det ju som du själv vill ha det.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Ja visst har du säkert rätt i det. Men det är lättare sagt än gjort att bara släppa kontrollen.

Jag har själv Erf av utbrändhet och ett av sjukdoms symptomen är just att inte kunna släppa kontrollen . Det kontrollbehovet "föder" ditt mående, så har du en diagnos och är sjukskriven för detta och nu hästen innebär dessa känslor du beskriver så är det som sagt mkt negativt för ditt tillfrisknande .

Ett plus ironiskt sett i sammanhanget är att vore du fullständigt utbränd skulle du öht inte orka bry dig ett skvatt om vare sig häst eller fodervärd ... Ja du förstår ironin hoppas jag men så är det ! Om du vore mer körd i botten hade du legat som en död sill och skitit i allt . Så illa däran har jag aldrig varit , men jag förstår ändå tillräckligt ang diagnosen efter att ha varit där själv , och har du diagnos men fortfarande ork att kontrollera på denna nivå , så kommer du bli sämre om du inte kan släppa på ngt sätt och finna ro . Det är helt destruktivt .

Måste du låna ut ? Varför kan du inte stalla upp den med helservice eller lösdrift tex och bara åka ut och pyssla/umgås när du orkar ? Det är ju en unghäst ? Vad gör det om den inte rids några månader nu framöver ?

Jag tycker det låter ohållbart , både för dig och fodervärden .ang dagliga sms rapporter : varför ? Är det inte betydligt sundare från alla håll att principen är att hör du inget är allt normalt och inget har hänt , hästen mår bra och allt är bra ?

Har ngt utöver det vanliga hänt tas kontakt .

Jag förstår hur du mår men ärligt hade jag aldrig ngnsin utsatt ngn fodervärd för de krav du ställer här ang dagliga rapporter och sms osv . Det är inte skäligt . Varesig för dig och ditt mående eller fodervärdens ....
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Fast ett sms varje dag? Det känns ju faktiskt helt orimligt...:crazy: Du MÅSTE nog lugna ner dig lite! Vad är det egentligen du vill höra angående hästen varenda dag?
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Jag tror man måste inse diagnosen på ts som en faktor i sammanhanget innan man börjar fråga/deklarera så att säga ....
Om man inte förstår komplexiteten ang diagnosen i sammanhanget så blir det svårt att vare sig kommentera eller råda på ngt vettigt sätt . Tråd ämnet i sig är komplext även utan angivna bakgrund så att säga .

Ts : denna tråden borde ligga på Hästmänniska - inte Gnägg .
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hej!

Jag är minst lika nojig bara över min medryttare. I mitt fall är jag ju där och kan kolla hästen själv flera dagar i veckan och jag VET att hon har det bra när jag inte är där och försöker verkligen lära mig att slappna av.

I ditt fall, du gör rätt i att vara nojig. Hade jag varit du hade jag sett till att hålla kontakten i början, sett till att få komma och hälsa på. När du ser att allt går bra och dina farhågor inte infrias kommer du må bättre och kunna slappna av mer.

Jag skickade min pärla på konvalescens för några år sen, det var hemskt i början men gick jättebra och jag fick (trots mina farhågor) hem en smalare, gladare och friskare häst (trots ett extremt näringsrikt hö!).

Så, det är ok att vara hysterisk i början, jag tror säkert att fodervärden kan ha viss förståelse om du förklarar för hen hur du känner.

/Lavinia
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

förstår du TS diagnos - utifrån ditt råd???? ts har ju svarat ytterst sunt ifråga om att hälsa på osv regelbundet? det är väl inte problemet i sig? eller har jag förstått det fel det du skriver? dina råd är ju ytterst sunda i sig, det du skriver, men TS har ju ett helt annat detalj kontroll behov som är det som är jobbigt för denna och anledningen att ts skriver tråden?
 
Senast ändrad:
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hej!

Jag är minst lika nojig bara över min medryttare. I mitt fall är jag ju där och kan kolla hästen själv flera dagar i veckan och jag VET att hon har det bra när jag inte är där och försöker verkligen lära mig att slappna av.

I ditt fall, du gör rätt i att vara nojig. Hade jag varit du hade jag sett till att hålla kontakten i början, sett till att få komma och hälsa på. När du ser att allt går bra och dina farhågor inte infrias kommer du må bättre och kunna slappna av mer.

Jag skickade min pärla på konvalescens för några år sen, det var hemskt i början men gick jättebra och jag fick (trots mina farhågor) hem en smalare, gladare och friskare häst (trots ett extremt näringsrikt hö!).

Så, det är ok att vara hysterisk i början, jag tror säkert att fodervärden kan ha viss förståelse om du förklarar för hen hur du känner.

/Lavinia


Ja det är ju det som var "planen", att ha mer koll och kontakt i början och sen förhoppningsvis våga släppa det mer och mer när man ser att allt går bra.


Och jag förklarade ju för fodervärden hur jag känner och att jag vill ha mer kontakt i början och hon godkände det.. så jag tycker ine att det är så konstigt att jag "begär" den här kontakten nu i början..


Tack! :)
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Fast ett sms varje dag? Det känns ju faktiskt helt orimligt...:crazy: Du MÅSTE nog lugna ner dig lite! Vad är det egentligen du vill höra angående hästen varenda dag?


Nej det är inte orimligt eftersom fodervärden gick med på det och sa att det inte var några problem.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Jag har själv Erf av utbrändhet och ett av sjukdoms symptomen är just att inte kunna släppa kontrollen . Det kontrollbehovet "föder" ditt mående, så har du en diagnos och är sjukskriven för detta och nu hästen innebär dessa känslor du beskriver så är det som sagt mkt negativt för ditt tillfrisknande .

Ett plus ironiskt sett i sammanhanget är att vore du fullständigt utbränd skulle du öht inte orka bry dig ett skvatt om vare sig häst eller fodervärd ... Ja du förstår ironin hoppas jag men så är det ! Om du vore mer körd i botten hade du legat som en död sill och skitit i allt . Så illa däran har jag aldrig varit , men jag förstår ändå tillräckligt ang diagnosen efter att ha varit där själv , och har du diagnos men fortfarande ork att kontrollera på denna nivå , så kommer du bli sämre om du inte kan släppa på ngt sätt och finna ro . Det är helt destruktivt .

Måste du låna ut ? Varför kan du inte stalla upp den med helservice eller lösdrift tex och bara åka ut och pyssla/umgås när du orkar ? Det är ju en unghäst ? Vad gör det om den inte rids några månader nu framöver ?

Jag tycker det låter ohållbart , både för dig och fodervärden .ang dagliga sms rapporter : varför ? Är det inte betydligt sundare från alla håll att principen är att hör du inget är allt normalt och inget har hänt , hästen mår bra och allt är bra ?

Har ngt utöver det vanliga hänt tas kontakt .

Jag förstår hur du mår men ärligt hade jag aldrig ngnsin utsatt ngn fodervärd för de krav du ställer här ang dagliga rapporter och sms osv . Det är inte skäligt . Varesig för dig och ditt mående eller fodervärdens ....


Jag förstår absolut dina tankar och det du skriver. Och jag håller med dig, det är inte sunt och det hjälper mig absolut inte i att bli bättre. Är också läskigt medveten om att det kan bli sämre igen, tyvärr är väl lite problemet att när jag bestämde mig för att låna ut honom så var jag mer i mörkret än jag är nu och då brydde jag mig inte på samma sätt, jag brydde mig om hästen men jag ville mest bara bli av med "problemet" och ansvaret.. Nu har jag vart sjukskriven några veckor och dessutom vart i väg hos en kompis i en annan del av Sverige och fått en paus från verkligheten och då också ny energi. Och det som fick droppen att rinna över för mig och knäckte mig var att jag fick avliva min hund, vilket är 3 veckor sen och jag börjar få distans till det och dom andra sakerna som hjälpt till att knäcka mig.
Fick inte tiden till samtalsstöd jag skulle haft i veckan och det har väl gjort att jag börjat stänga av allt det jobbiga lite och kan nästan inte tänka på något annat än hästen. Nästan så att det blivit en besatthet, fokusera på honom istället för på mig själv som jag borde.. för att det är så mycket jobbigare att ta itu med mig själv.



Och återigen, fodervärden godkände trots alla mina "krav" om kontakt osv.. hon var mycket medveten om vad hon gav sig in i. Så ja, jag förstår återigen vad ni menar. Men fodervärden har trots allt valt detta.
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Återigen ni behöver inte tala om att ni aldrig skulle lånat häst av mig och hur mycket bättre alla andra hästägare är. Jag vet om mitt problem, men hon valde ändå själv att låna hästen av mig!

Och ja, jag vill att hon skall skicka ett mezz och tala om läget varje dag nu i början och det bestämde vi tillsammans. Hon gick med på det innan jag körde dit honom, så det är inga konstigheter egentligen.. För jag sa till henne att jag kommer vilja ha mer kontakt i början och sen kommer det dras ut och bli mer sällan.. vilket hon var helt med på.

Problemet är att när något händer så skickar hon sms

Du har ju sagt åt henne och messa?
På dig låter det som att något hänt flera gånger och att hon alltid messar. Hur mycket hinner hända på en vecka.
Andas!
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Hon skall skicka sms enbart för att tala om hur ridpasset gått, händer något så ska hon givetvis RINGA och det är vad som är avtalat.

Hur mycket som kan hända på 1 vecka? Ja att hästen vart sparkad under ridtur, han har tappat i vikt(hon tycker att gräs räcker som näring hela dagarna), hans sår som var fint och halvt läkt när jag körde dit honom har spruckit upp igen och det rann var, han kryper tydligen ur sitt täcke typ varje dag(aldrig hänt innan)..


Och nej det är inga allvarliga saker som skett, men det har ändå hänt saker och hon envisas med sms. När han vart sparkad på ridturen så ringde jag för att jag inte ville skicka sms, då kunde hon inte svara för att hon hade dålit batteri och ringde heller inte upp när hon kom hem.

Eftersom vi avtalade att sms är okej, men att jag vill att hon ringer om det är någonting och att vi har en avstämning på telefon(oftare i början och sen förhoppningsvis mer sällan). Och allt detta gick hon med på och sa att det är inga problem och hon ringer hellre än skickar sms.

Så nej det är inte orimliga krav eftersom det är vad vi kom överens om!
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Om ni ska ha daglig kontakt så skulle jag vilja tipsa om att ni ringer varandra i stället för sms/skrift.

Det är så himla lätt att det blir värre än vad det är när man skriver eller att det blir feluppfattat, ibland uppförstorat tror jag och då kanske en del att det känns extra "okontrollerat".
 
Sv: Finns det någon mer hysterisk kontrollmänniska som lånat ut sin häst på foder?!

Om ni ska ha daglig kontakt så skulle jag vilja tipsa om att ni ringer varandra i stället för sms/skrift.

Det är så himla lätt att det blir värre än vad det är när man skriver eller att det blir feluppfattat, ibland uppförstorat tror jag och då kanske en del att det känns extra "okontrollerat".

:up: Precis just därför jag blir lite trött på att hon smsar och därför jag ringde tex när han blivit sparkad.

Men även innan hästen kom hem till henne så tog hon alla förberedande diskussioner om utrustning, hästen, veterinärbesiktning och allt runtomkring på sms/fb-chatten. Jag förklarade då för henne att det är en anledning till att jag då tvekade på att låna ut hästen till henne och varför jag kände så, hon sa att hon förstod, att hon hellre ringer än smsar osv.. det har dock fortsatt på samma sätt som innan jag förklarade för henne hur jag kände.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 752
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 483
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 546
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 237
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp