Fjordingtråd nr 3

En öppen klass är väl just öppen?

Ja fast i just det här sammanhanget menar man "öppen för andra ekipage än de som är SM-kvalade".
Samtidigt vill man att deltagande hästar ska ha startat på nivån (vilket är intressant, håller med, eftersom man på hemmaplan får starta hur man vill i de klasserna så länge hästen/ponnyn har åldern inne).
 
Ja fast i just det här sammanhanget menar man "öppen för andra ekipage än de som är SM-kvalade".
Samtidigt vill man att deltagande hästar ska ha startat på nivån (vilket är intressant, håller med, eftersom man på hemmaplan får starta hur man vill i de klasserna så länge hästen/ponnyn har åldern inne).
Fick läsa ett par gånger innan jag förstod hur dom tänkt, lite lustig att använda ordet öppen på en klass man måste kvala till tycker jag.
Hade nog faktiskt hellre sett att vissa klasser var öppna på riktigt. Startfälten behöver bli större, och då kanske man får igång några ekipage som annars inte är ute och tävlar så ofta.
 
Fick läsa ett par gånger innan jag förstod hur dom tänkt, lite lustig att använda ordet öppen på en klass man måste kvala till tycker jag.
Hade nog faktiskt hellre sett att vissa klasser var öppna på riktigt. Startfälten behöver bli större, och då kanske man får igång några ekipage som annars inte är ute och tävlar så ofta.

Jo, fast 55% är inte så svårt att uppnå (visst är det 55% på de öppna??? Har inte kollat men har ett starkt minne av det)
 
Bild från gårdagens premiärförsök.
Det gick rätt bra.
Och jo, medhjälparen är nära men bakom kameran...
180820 (6).JPG
 
Blä, den senaste ridturen blev till ingenting. Spänd, okoncentrerad och överkänslig häst. Väldigt sällan han är sådär (max ett par ggr om året) men Tintin är verkligen inte rolig att rida då. Monster i buskarna och ville inte böja sig på volten, rusade i traven.. Orkade krångla i 20 min, sen fick det vara och jag slutade när han var något så när lugn. Vi försöker igen nån annan dag.
 
Jo, fast 55% är inte så svårt att uppnå (visst är det 55% på de öppna??? Har inte kollat men har ett starkt minne av det)
Stämmer, det gällde i år i alla fall.
Håller med att 55% är låga krav, men vill man ha fler starter får man kanske ändra på något. Kan man locka dit några som inte har orkat/hunnit åka på andra tävlingar för att kvala hade det varit värt det tycker jag.

Om jag förstått det rätt så togs kval bort till en utställning (tror det var den stora, är det RIKS den heter? Gällde 3-åriga ston) just för att fler skulle få chans att åka - tycker man ska göra samma med ridningen.
 
Stämmer, det gällde i år i alla fall.
Håller med att 55% är låga krav, men vill man ha fler starter får man kanske ändra på något. Kan man locka dit några som inte har orkat/hunnit åka på andra tävlingar för att kvala hade det varit värt det tycker jag.

Om jag förstått det rätt så togs kval bort till en utställning (tror det var den stora, är det RIKS den heter? Gällde 3-åriga ston) just för att fler skulle få chans att åka - tycker man ska göra samma med ridningen.

Det har varit tre varianter på "öppen klass" beroende på år och arrangör.

Första gången det var så var det helt öppen klass som namnet gör gällande. Alla fick anmäla sig.
Sedan blev det av förklarliga skäl extremt stort och det var en massa hästar som skulle stallas upp och tas om hand och alldeles för stor arrangemang. Vilket jag verkligen förstår. Det är ju redan nu runt 40-70 hästar på ett SM.

Sedan blev det öppen klass för de som var anmälda till SM i vilken klass som helst. Den är ju smart tänkt. Ska man ändå dit, bara kvalat i en klass, måste betala uppstallning för ett helt meeting, så är ju detta ett ypperligt tillfälle att tävla lite fler klasser på plats.
Dock har det, som varit SM´s problem i många år att kvaliteten har varit väldigt låg och folk som inte tävlar grenarna i vanliga fall startar eller hästar som inte är förberedda för uppgiften har tagit upp plats och tid när arrangemanget ändå varit långt och begränsat. På detta sätt späddes ju detta på en hel del. Precis som i första exemplet.

Nu är det alltså så att man måste vara kvalad för att starta i "öppen klass" vilket känns lite konstigt och väldigt kontraproduktivt men samtidigt har det ju löst de båda förra problemen.

Jag vet faktiskt inte vilket jag tycker är bäst men jag kan ju säga att jag de senaste åren sett en höjning på kvalitet hos både ryttare och hästar, med några väldigt få undantag.
Om det är just av denna anledning vet jag inte men jag tycker att det igen är väldigt roligt att se SM, som i många år var några riktigt bra och resten låg långt under medel och det kan man ju inte säga längre.
 
Vad säger du, @Efwa , visst är högerhästen duktig på att släppa sina linor och ytterhästen är den som spänner sina... Fast jag kanske skulle länga stången ett snäpp.

Till vardags (inte tävling och dressyrträning) skulle jag investera i en våg. Det gör att båda får dra lika mycket oavsett, och man slipper vara på den late hela tiden.

Speciellt blir det ju mer känsligt när du inte kör med skygglappar, då den som drar lätt kan vilja dra mer.

Egentligen kan man ju ha skaklar och stång så lång som man vill, dock rekommenderar man ca 50 cm från svängel till hasspets.
Man kan givetvis också ha olika långa draglinor på olika hästar för även om man tycker de är lika långa i cm så är det sällan de är det.

Märk väl nu att jag inte är speciellt duktig på parkörning och dess inspänningar. Jag har kört mycket par men bara till vardags och fått hjälp med inspänningarna. Jag försöke lära mig så mycket som möjligt på kurserna men det är svårt tycker jag.
 
Till vardags (inte tävling och dressyrträning) skulle jag investera i en våg. Det gör att båda får dra lika mycket oavsett, och man slipper vara på den late hela tiden.

Speciellt blir det ju mer känsligt när du inte kör med skygglappar, då den som drar lätt kan vilja dra mer.

Egentligen kan man ju ha skaklar och stång så lång som man vill, dock rekommenderar man ca 50 cm från svängel till hasspets.
Man kan givetvis också ha olika långa draglinor på olika hästar för även om man tycker de är lika långa i cm så är det sällan de är det.

Märk väl nu att jag inte är speciellt duktig på parkörning och dess inspänningar. Jag har kört mycket par men bara till vardags och fått hjälp med inspänningarna. Jag försöke lära mig så mycket som möjligt på kurserna men det är svårt tycker jag.

Våg sitter på plats, man kan "fästa" den så det inte blir någon rörlighet men jag har den rörlig. Det var så i originalutförandet.
Sedan är inte rörligheten enorm, men den ger nog 15-25 cm ungefär i skillnad om man tänker "fullt utslag".
Jo, de har ca 50 cm från has till svängel när de "står i drag".
Jag tänkte mer att det ju rekommenderas att stången framtill når ungefär halvvägs fram på halsarna, och där kunde jag eventuellt länga lite till (det finns mer att länga ut).

Tack och lov är ju ingen av dem särskilt lat, men Reggie har ett lite mer energiskt steg i skritten jämfört med Yngve. I traven känns de ganska lika.
Igår var det ju bara test, så det var skritt och svänga med volter och serpentiner, och så lite mesig trav i undertempo och lite volt och serpentin.
Men jag hade gjort lite fel med korstömmen, så jag har kortat av "yttertömmen" till båda hästar till nästa försök så jag kan få jämnare kontakt.
Inte precis så de var "körda fram till tömmen" igår utan mest bara långsamt larvande.
Igår gick det mest ut på att se att de inte blev upprörda av att sitta ihop (det blev de uppenbarligen inte) och styra lite grann.
Men det ska tränas mer...

Nästa tillfälle jag hinner träna dem i par blir väl lördag, om den dagen blir rimlig (ska på inofficiell tävling med islandshästar, får se när jag är hemma igen).
Det kommer att bli en körtävling till i dressyr och precision "på hemmaplan" i slutet av september; skulle kunna vara kul att testa att köra par i LB där ändå. Om de är något så när koordinerade (vill, för att kunna få prestationsmedalj i brons åt Reggie, komma över 50% i dressyren vilket jag väl i och för sig borde kunna göra även med ett par) vore det ju skoj att testa. Lite mer logistik för då behöver jag köra bort vagnen också, men den anläggningen ligger 45 min bilresa hemifrån så jag kan köra dit vagnen kvällen innan och hämta den dagen efter, om jag inte vill köra som en jojo.
 
Nu har SFF ändrat sig...
Unghästchampionatet blir kvar -19 och -20.
Härligt att se! Men samtidigt inget som dom kunde plocka bort om det bestämts på ett årsmöte. Känns som dom tänkte fort och fel i första läget, så bra att dom ändrade sig.
Då fortsätter jag och pållen att planera för en tur till Västervik nästa år:)!
 
Härligt att se! Men samtidigt inget som dom kunde plocka bort om det bestämts på ett årsmöte. Känns som dom tänkte fort och fel i första läget, så bra att dom ändrade sig.
Då fortsätter jag och pållen att planera för en tur till Västervik nästa år:)!

Det finns många årsmötesbeslut som denna och förra styrelsen valt att "ta bort". Det är varken första eller sista gången det lär hända.
 
Det finns många årsmötesbeslut som denna och förra styrelsen valt att "ta bort". Det är varken första eller sista gången det lär hända.
Jisses:eek:! Skicka gärna PM om du orkar och hinner någon dag, bra att veta.
Eftersom dom vägrar lämna ut protokoll med beslut så kan dom ju göra lite som dom vill, skrämmande om dom fått hålla på så här länge. Men känns som det räcker nu:sneaky:..
 
Det finns många årsmötesbeslut som denna och förra styrelsen valt att "ta bort". Det är varken första eller sista gången det lär hända.
Nu bor jag ju i Finland och rasföreningarna fungerar på ett lite annorlunda sätt här (inte lika mycket beslutsfattanderätt som de svenska, bland annat) men får en styrelse verkligen göra så?

Den finska fjordhästföreningen är väldigt liten, men finns bara runt 500 fjordingar i hela landet. Fungerar mer som en intressebevakning. Inget registerförande eller dylikt. Vilket också medför att det inte finns något liknande fjord-sm heller..
 
Nu bor jag ju i Finland och rasföreningarna fungerar på ett lite annorlunda sätt här (inte lika mycket beslutsfattanderätt som de svenska, bland annat) men får en styrelse verkligen göra så?

Den finska fjordhästföreningen är väldigt liten, men finns bara runt 500 fjordingar i hela landet. Fungerar mer som en intressebevakning. Inget registerförande eller dylikt. Vilket också medför att det inte finns något liknande fjord-sm heller..

Nej, det får de givetvis inte men å andra sidan så är det ju liksom inte lagstadgat, vad jag vet.
 
Härligt att se! Men samtidigt inget som dom kunde plocka bort om det bestämts på ett årsmöte. Känns som dom tänkte fort och fel i första läget, så bra att dom ändrade sig.
Då fortsätter jag och pållen att planera för en tur till Västervik nästa år:)!

Svarar på mig själv för enligt styrelsen avslogs förslaget på stämman och det var dom själva som sen bestämde att UC skulle testat i tre år. Och då er det ju en annan sak.
Svårt bara att veta om det stämmer eftersom dom vägrar lämna ut protokoll från årsmötena. Det är något som bestämts säger dom, men svårt att veta eftersom vi inte får ut några protokoll...suck
 
Svarar på mig själv för enligt styrelsen avslogs förslaget på stämman och det var dom själva som sen bestämde att UC skulle testat i tre år. Och då er det ju en annan sak.
Svårt bara att veta om det stämmer eftersom dom vägrar lämna ut protokoll från årsmötena. Det är något som bestämts säger dom, men svårt att veta eftersom vi inte får ut några protokoll...suck

Man kan ju vägra publicera protokoll men man får inte vägra medlemmar att se protokoll, mig veterligen.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 367
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 572
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp