Fjordingtråd nr 3

Man kan ju vägra publicera protokoll men man får inte vägra medlemmar att se protokoll, mig veterligen.
Dom verkar inte ha skickats ut till dom som var med på mötet heller efter 2015, flera som saknar det i alla fall.
Börjar fundera på om dom aldrig skrivit ordentliga protokoll, förstår inte varför det är så hemligt:confused:?
 
Dom verkar inte ha skickats ut till dom som var med på mötet heller efter 2015, flera som saknar det i alla fall.
Börjar fundera på om dom aldrig skrivit ordentliga protokoll, förstår inte varför det är så hemligt:confused:?

Vilka menar du då? Vi får ju de vanliga styrelseprotokollen till vår förenings mail, så dit kommer de ju i alla fall. Vi läser upp dem på våra styrelsemöten i SUFF.

Förra ordförandet såg aldrig till att det kom ut till någon men sedan den som sitter nu kommit in så har i alla fall vi fått protokollen.
 
Vilka menar du då? Vi får ju de vanliga styrelseprotokollen till vår förenings mail, så dit kommer de ju i alla fall. Vi läser upp dem på våra styrelsemöten i SUFF.

Förra ordförandet såg aldrig till att det kom ut till någon men sedan den som sitter nu kommit in så har i alla fall vi fått protokollen.
Det är protokollen från årsmötena, främst från 2016 som dom jag tagit kontakt med saknar. Har ni fått det? Vore skönt om det finns nånstans:)
 
Det är protokollen från årsmötena, främst från 2016 som dom jag tagit kontakt med saknar. Har ni fått det? Vore skönt om det finns nånstans:)

Det är klart att de finns någonstans. Jag är den första att ha åsikter om beslut och annat men att de skulle fuska med protokoll är jag säker på att de inte gör.

Ja, jag har sett årsmötesåprotokoll och jag vet att de finns eftersom jag känner minst en som suttit i styrelsen jag litar på till 100% och den personen har också sett dem.
 
Varit ute och tävlat igen...

Igår i regnet red jag Yngve och Reggie i LB:2. Reggies premiär på lång bana. Regn, tungt underlag.
Jag kom sist och näst sist med mina hästar i en klass med fyra startande... Vinnaren fick fina 70%...

Reggie kändes trött och motsträvig, ingen rolig känsla. Vinglig när jag red upp mot domaren för att hälsa. Sedan trögdriven men i övrigt var det väl OK. Galopprogrammet väntat besvärligt (han kör ut högerbogen; igår började han med det i vänstervolten och sedan var förstås övergångarna över diagonalen och högergaloppen lite besvärliga, men det var inte sämre än "normalt" för han har ju inte riktigt hittat balansen i högergaloppen än.

Min förhoppning med Reggie var över 60%, eller åtminstone över 55%, och efter ritten tänkte jag "aldrig att vi kom över 60%, men sämre än 55 ska det väl inte ha varit...

_Jag blev väldigt förvånad när jag såg första sidan av protokollet (skritt- och travprogrammet, galoppdelen är på sida två). Idel sjuor. Visst, två 6.5 och en sexa (för ena travökningen som var lite för mesig).
Sammanlagt elva sjuor i programmet, sänktes av fyra femmor i galoppdelen men ändå! 63.5% i slutresultat i LB:2.
Därmed är Reggie kvalad till UC i både dressyr och i precisionskörning (det var klart sedan förut), och fick resultat nummer två för prestationsmedalj i silver i dressyr. Ska anmäla till en tävling i början av oktober och hoppas att jag kommer att kunna rida då (lite osäkert eftersom det är tänkt att jag ska bli opererad i höger handled under september så det är verkligen en chansning).

Yngve var ganska trevlig i skritt- och travprogrammet men inte så samarbetsvillig när det var dags för galoppen. En jättesen fattning till första galoppen, problem att hålla igång honom och så ett avbrott. Jaja. Vi fick i alla fall drygt 62% så det var åtminstone godkänt.

Jag tyckte att domaren var generös med poängen, särskilt Reggies fina poäng i skritt och trav, men en kompis som såg protokollet viskade att "oj, för den domaren! Hon är ju snål av sig!" men det tycker ju inte jag, då. Det var samma domare som dömde förra gången jag var iväg och jag tycker att jag fick generösa poäng i LB:1 då med Reggie på hans premiär i den klassen.

Hur som helst är jag förstås glad att vara kvalad till UC i två klasser tills nästa år, ska försöka sätta bruksridningen också och det känns inte som om det kommer att vara något problem eftersom Reggie har gått utan u de gånger han startat bruksridning.
 
Jag tyckte att domaren var generös med poängen, särskilt Reggies fina poäng i skritt och trav, men en kompis som såg protokollet viskade att "oj, för den domaren! Hon är ju snål av sig!" men det tycker ju inte jag, då. Det var samma domare som dömde förra gången jag var iväg och jag tycker att jag fick generösa poäng i LB:1 då med Reggie på hans premiär i den klassen.

De som är "snåla" har jag ofta uppfattningen är relativt "generösa" (eller ska man säga verklighetsknutna) med fjordhästar, konstigt nog.

Vi har en del riktigt "snåla" domare i körningen här i Stockholmstrakten. En av dem är iallafall gångartsdomare också.
De domare vi fått bäst poäng från har alltid varit de "snåla" och de domare som andra fruktar. Jag får känslan av att de ser genom det som andra har som fördomar om och tittar verkligen på individen och hur hästen framförs.

Jag satt också bredvid en av dem som sekreterare på en tävling och jag fattade efter det att detta var domare som dömer efter utbildningsskalan på ett sätt som få gör och också dömer efter hur de olika programmen ska dömas. Mycket rättvist alltså, inte bara kolla på hur wowigt de rör sig, eller hur snygga de är.

Sedan vet jag av det jag sett av dig och din ridning att, visst, det ser kanske inte så jäkla posch och fläschigt (min egna stavning) ut men du har väldigt lydiga, fina hästar med bra och fin takt och du rider med fina hjälper och rider inte som om du jagar livet ur dem utan sitter lugnt, rakt och ser ut att bara åka med och njuta. Det är nog mycket värt.
 
De som är "snåla" har jag ofta uppfattningen är relativt "generösa" (eller ska man säga verklighetsknutna) med fjordhästar, konstigt nog.

Vi har en del riktigt "snåla" domare i körningen här i Stockholmstrakten. En av dem är iallafall gångartsdomare också.
De domare vi fått bäst poäng från har alltid varit de "snåla" och de domare som andra fruktar. Jag får känslan av att de ser genom det som andra har som fördomar om och tittar verkligen på individen och hur hästen framförs.

Jag satt också bredvid en av dem som sekreterare på en tävling och jag fattade efter det att detta var domare som dömer efter utbildningsskalan på ett sätt som få gör och också dömer efter hur de olika programmen ska dömas. Mycket rättvist alltså, inte bara kolla på hur wowigt de rör sig, eller hur snygga de är.

Sedan vet jag av det jag sett av dig och din ridning att, visst, det ser kanske inte så jäkla posch och fläschigt (min egna stavning) ut men du har väldigt lydiga, fina hästar med bra och fin takt och du rider med fina hjälper och rider inte som om du jagar livet ur dem utan sitter lugnt, rakt och ser ut att bara åka med och njuta. Det är nog mycket värt.

Tack för snälla ord!

Jo, det är klart att lydigheten och taktfastheten verkligen hjälper.

Den häst som landade före Reggie i placeringen hade 63.667% (inte så stor skillnad alltså). Den hade fått 7.5 för gångarter - vilket mer än motsvarade skillnaden i procent eftersom Reggie fick 6.0 där.
Alltså måste den ryttaren ha misslyckats mer än jag gjorde, typ, med programmet. Det ekipaget hade ett par 7.5 i programmet också men Reggie hade plockat till sig fler sjuor och hade - förutom problemen i galoppen - jämna trevliga siffror.

Jo, jag tror att du kan ha rätt.
De domare som anses "snåla" ser förbi fläschig (härlig stavning) gång och ser att det är krångel och bråk och olydnader medan de där lite mer medelmåttiga pållarna får bra betalt för sin stabilitet kanske, då.

sist jag var på körtävling hade ju domaren verkligen använt skalan till Reggie. Femmor där det vinglade (väldigt rättvist). Som bäst 8.5 på något moment i skritten - där det var trevlig vägvinnande skritt.

Och även i dressyrprogram "ska" Reggie få sjuor för skritten för han tar stora, lugna men ganska energiska steg. Bra kvalitet på skritten, helt enkelt.

Jaja.
Det blir nog kul framöver när Reggie blir starkare, och orkar hålla lika bra i galoppen som i traven. Då kan han börja konkurrera med halvbloden på hemmaplan.

Min lokala dressyrtränare kommenterade ju veckan innan SM (när hon fick höra att jag skulle åka och tävla dressyr) att "du får inte ge bort poäng men du kan rida på 70% på den hästen.".
Hon dömer intermédiaire, så jag tänker att hon har rätt stort jämförelsematerial.
Och nu när jag såg gårdagens poäng så: jo, Reggie kommer att kunna gå på 70% även i LB och troligen också LA med mer ålder, styrka och träning.
Och rider man (på jättelångt sikt när jag lyckats med bedriften att träna hästen...) LA på 70% så placerar man sig här omkring.
Vore ju lite kaxigt, förstås.
 
Fin dressyrträning igen i fredags :up: det var väl 1,5 månad sen sist ungefär. Kan inte påstå att jag dressyrat speciellt aktivt den senaste tiden men Tintin var duktig och kändes fin. Lite svårare att böja på volt till vänster (hans sämre sida) men höger riktigt bra. Vi jobbar vidare med galoppen men den blir bättre. Lyften flyter bättre och Tintin vågar framför allt ta galopphjälperna bättre också. Höger galopp mycket starkare än vänster så han tar gärna och kör förvänd galopp i vänster varv. Var riktigt nöjd med honom.

Uteritt igår - allt var småläskigt och Tintin lite hoppig och överkänslig. Vi har haft "sommarstugeavslutning" i lördags vilket innebär att folk skjuter fyrverkerier som dårar.. :devil: Även brevid hästhagen hade de skjutit mer än nångång tidigare, hästarna förstås stressade men alla höll sig i rätt hage i år åtminstone. Så det är väl förståeligt om man är lite på övervarv även dagen efter (dessutom finns det folk som skjuter både dagen före och efter..), mötte också en fartdåre på moppe som gasade förbi Tintin och vårt sällskap även om han helt tydligt såg att Tintin blev rädd. Känns som ett meningslöst projekt att få en nån gång någolunda trafiksäker häst med alla fartdårar vi tyvärr rätt ofta träffar på :(
 
I förrgår var Reggie och jag och "jobbade".
Vi drog barn (och föräldrar) i vagn på ett lokalt "jippo" som heter Lillerudsdagarna.
Trevlig dag, lagom väder förutom en kort regnskur.
Snäll och duktig Reggie som i vanlig ordning ställde upp på allt jag hittade på.
 
Fick hem den senaste medlemstidningen från finska ryttarförbundet häromdagen, där fanns en artikel från finska fjordhästföreningens 30-årsjubileum i somras. Blir fortfarande förvånad över hur liten föreningen är, strax under 200 medlemmar.. Och ett par hundra fjordingar i hela landet. Är det ingen i detta land som förstår hur härliga dessa hästar är? Nämen skämt å sido, artikeln förklarade varför rasen ännu är rätt ovanlig här.

Det har varit importförbud på fjordingar till Finland, det hävdes först 1995 när Finland gick med i EU. Innan dess fick man bara i specialfall ta in dem till landet, t.ex vid flytt eller som handikappridninghäst, helst valacker då. Fjordingarna sågs som ett hot mot finnhästen och det ansågs inte finnas något behov av fjordingar i Finland :wtf: Vad har det suttit för knasbollsgubbar i styrelsen som bestämt detta.. Finland är sorgligt efter Sverige i allt som rör hästsport, så är det bara.
 
.

Det har varit importförbud på fjordingar till Finland, det hävdes först 1995 när Finland gick med i EU. Innan dess fick man bara i specialfall ta in dem till landet, t.ex vid flytt eller som handikappridninghäst, helst valacker då. Fjordingarna sågs som ett hot mot finnhästen och det ansågs inte finnas något behov av fjordingar i Finland :wtf: Vad har det suttit för knasbollsgubbar i styrelsen som bestämt detta.. Finland är sorgligt efter Sverige i allt som rör hästsport, så är det bara.

Jag bodde två år i Finland (mellan Vasa och Jeppis) i början av 80 talet, och det var otroligt frustrerande att ens hitta andra hästar än finnhästar och en och annan travare av varmblodstyp. hoppas verkligen det har hänt en massa sedan de tiderna :)
 
Jag bodde två år i Finland (mellan Vasa och Jeppis) i början av 80 talet, och det var otroligt frustrerande att ens hitta andra hästar än finnhästar och en och annan travare av varmblodstyp. hoppas verkligen det har hänt en massa sedan de tiderna :)
Va kul, då har du ju bott i mina hemtrakter (bor själv i Jeppis numera men uppväxt i grannkommunen på landet så att säga.). Tja, hästmaterialet är väl till stor del fortfarande mycket finnhästar och varmblodstravare. Men en hel del halvblod och olika ponnyer också. Mycket importer från Estland. Tävlings- och träningsmässigt är Österbotten fortfande en vit fläck, man blir tvungen att åka en bit om man vill hålla på med bägge regelbundet. Det mesta ordnas i södra Finland fortfarande och tränarna är inte så intresserade av att åka upp hit. Men det är ju lite enklare med internet åtminstone.. :)
 
Va kul, då har du ju bott i mina hemtrakter (bor själv i Jeppis numera men uppväxt i grannkommunen på landet så att säga.). Tja, hästmaterialet är väl till stor del fortfarande mycket finnhästar och varmblodstravare. Men en hel del halvblod och olika ponnyer också. Mycket importer från Estland. Tävlings- och träningsmässigt är Österbotten fortfande en vit fläck, man blir tvungen att åka en bit om man vill hålla på med bägge regelbundet. Det mesta ordnas i södra Finland fortfarande och tränarna är inte så intresserade av att åka upp hit. Men det är ju lite enklare med internet åtminstone.. :)
Jag har några vänner kvar sedan den tiden, som har halvblod, så jag har förstått att det går sakta, men ändå åt rätt håll. Jag har även exporterat fyra ponnyer till Finland, och märker att ni har bra koll på stammar och sånt, trots liten inhemsk avel. ( jag bodde förresten i Oravais)
 
Jag har några vänner kvar sedan den tiden, som har halvblod, så jag har förstått att det går sakta, men ändå åt rätt håll. Jag har även exporterat fyra ponnyer till Finland, och märker att ni har bra koll på stammar och sånt, trots liten inhemsk avel. ( jag bodde förresten i Oravais)
Ja det finns eldsjälar inom olika raser (har mest koll på ponnyraserna samt fjording eftersom jag är mest intresserad av dem) som drar stora lass för respektive ras. T.ex om man ska knyta till fjordingarna så föds det ca 10-20 föl om året här. Största delen av dem föds hos en enda uppfödare, det var för övrigt hos henne som min valack blev ”tillverkad”. Hon hade Kim Hero som leasinghingst 2010 :)
 
Är så glad! Var iväg på vår tredje tävling idag (LC:1), och nu så lyckades vi ha en hyfsad energi uppe hela programmet. Känns som Huxi börjar inse vad det går ut på - vi fick drygt 74%.
Planerar att åka på fjordhästtävlingen i slutet av månaden, men sen är det färdigtävlat för oss i år. Ser redan fram emot nästa säsong!
 
Här förbereder vi oss för Grevagården. Mentalt, kan man väl säga, för det r ju det som är den verkliga förberedelsen kan jag tycka.

Som vanligt går man och tittar på hästarna hela tiden. Hittar en dagen bara massa fel, för fet, för mager, ful klippt man, inte till sin fördel........allt är bara fel.
Andra dagen är de skitsnygga, fint hull, bra päls,inga skavanker, bara bästa, snyggaste hästarna i världen.

Jag vet givetvis att Burret är en hel del överviktig fortfarande. Tack och lov syns det inte så farligt från sidan. Men vi har ju fått ett hö som inte lämnar något åt fantasin när det gäller MJ, det är ordentligt högt. Jag får dryga ut med halm på honom nu sista veckan vilket då ökar halmmage istället. Phu!
Trots det är det ju så att Bruno ju är hingst och är dessutom svår att få alla delar att passa samtidigt. Honom måste man verkligen känns på och ändå är det svårt att se hur han egentligen ser ut.

Bruno ska på sundhetskontroll och den är vi ju inte nervösa över alls. Vi passade på och tog båda med på utställningen. Det är ju både roligt och nervöst.
 
Här förbereder vi oss för Grevagården. Mentalt, kan man väl säga, för det r ju det som är den verkliga förberedelsen kan jag tycka.

Som vanligt går man och tittar på hästarna hela tiden. Hittar en dagen bara massa fel, för fet, för mager, ful klippt man, inte till sin fördel........allt är bara fel.
Andra dagen är de skitsnygga, fint hull, bra päls,inga skavanker, bara bästa, snyggaste hästarna i världen.

Jag vet givetvis att Burret är en hel del överviktig fortfarande. Tack och lov syns det inte så farligt från sidan. Men vi har ju fått ett hö som inte lämnar något åt fantasin när det gäller MJ, det är ordentligt högt. Jag får dryga ut med halm på honom nu sista veckan vilket då ökar halmmage istället. Phu!
Trots det är det ju så att Bruno ju är hingst och är dessutom svår att få alla delar att passa samtidigt. Honom måste man verkligen känns på och ändå är det svårt att se hur han egentligen ser ut.

Bruno ska på sundhetskontroll och den är vi ju inte nervösa över alls. Vi passade på och tog båda med på utställningen. Det är ju både roligt och nervöst.
Lycka till :) ska bli intressant att följa med resultaten sen.
 
Är så glad! Var iväg på vår tredje tävling idag (LC:1), och nu så lyckades vi ha en hyfsad energi uppe hela programmet. Känns som Huxi börjar inse vad det går ut på - vi fick drygt 74%.
Planerar att åka på fjordhästtävlingen i slutet av månaden, men sen är det färdigtävlat för oss i år. Ser redan fram emot nästa säsong!

Kanonsiffror!
 
Här förbereder vi oss för Grevagården. Mentalt, kan man väl säga, för det r ju det som är den verkliga förberedelsen kan jag tycka.

Som vanligt går man och tittar på hästarna hela tiden. Hittar en dagen bara massa fel, för fet, för mager, ful klippt man, inte till sin fördel........allt är bara fel.
Andra dagen är de skitsnygga, fint hull, bra päls,inga skavanker, bara bästa, snyggaste hästarna i världen.

Jag vet givetvis att Burret är en hel del överviktig fortfarande. Tack och lov syns det inte så farligt från sidan. Men vi har ju fått ett hö som inte lämnar något åt fantasin när det gäller MJ, det är ordentligt högt. Jag får dryga ut med halm på honom nu sista veckan vilket då ökar halmmage istället. Phu!
Trots det är det ju så att Bruno ju är hingst och är dessutom svår att få alla delar att passa samtidigt. Honom måste man verkligen känns på och ändå är det svårt att se hur han egentligen ser ut.

Bruno ska på sundhetskontroll och den är vi ju inte nervösa över alls. Vi passade på och tog båda med på utställningen. Det är ju både roligt och nervöst.

Jag kan väl säga detsamma...
det vill säga (försöker) ladda mentalt.

Min skrutt är för tjock och det lär inte gå att göra något åt på en knapp vecka. Dock inte sådär skäms-jättefet som man kan se en del hästar vara, men helt klart onödigt rund mage.
Svansen är inte så fin för någon har ätit på den.
Han är ju rätt i benställningen så långt jag kan se. Och hyfsat ras-typisk så långt jag kan se.
Hovslagaren trodde att han var en treåring när han (alldeles för tidigt, men men och de ryker snart) fick skor på sig i förra veckan.
Gången - inte vet jag.

Jag är rätt nollställd när det gäller resultatet för honom, men det ska bli kul att åka ner och se hingstar. Och visst hoppas jag väl att han ska passera "nålsögat" på lördag - eller så hoppas jag att han inte gör det för det är mycket mer okomplicerat att ha valack.
Jag kommer att åka på fredag eftermiddag och åker hem igen lördag eftermiddag.
 
Jag kan väl säga detsamma...
det vill säga (försöker) ladda mentalt.

Min skrutt är för tjock och det lär inte gå att göra något åt på en knapp vecka. Dock inte sådär skäms-jättefet som man kan se en del hästar vara, men helt klart onödigt rund mage.
Svansen är inte så fin för någon har ätit på den.
Han är ju rätt i benställningen så långt jag kan se. Och hyfsat ras-typisk så långt jag kan se.
Hovslagaren trodde att han var en treåring när han (alldeles för tidigt, men men och de ryker snart) fick skor på sig i förra veckan.
Gången - inte vet jag.

Jag är rätt nollställd när det gäller resultatet för honom, men det ska bli kul att åka ner och se hingstar. Och visst hoppas jag väl att han ska passera "nålsögat" på lördag - eller så hoppas jag att han inte gör det för det är mycket mer okomplicerat att ha valack.
Jag kommer att åka på fredag eftermiddag och åker hem igen lördag eftermiddag.
Min förhoppning är att jag är på plats däruppe fredag kväll. Men jag har ett " maratonlopp" att ta mig igenom innan det är verklighet, och jag vet egentligen inte hur realistiskt min förhoppning är :)

Jag har dock ingen unghingst till visning iår, men kompisen har en snygging.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 367
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 569
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp