Fjordingtråd nr 3

I efterhand var för att jag åkte hem eftersom jag tog för givet att jag inte skulle ha rosetter eftersom jag inte red felfritt.

Jag har dålig koll på hoppning (uppenbarligen).
Menar du på ren svenska så här:

Jag red en avdelning B. Sex deltagare.
En felfri, två (mina) på vardera fyra fel.
Felfri - rosett (helt rätt).

Fyrafelarna - rosetter eftersom det var sex deltagare i avdelning B som av någon mystisk anledning hade bedömning A och inte bedömning clear round?

Det är inte mystiskt, avd. B har i princip alltid bedömning A. Är det bedömning clearround särskiljer man inte avd. A och B.

Med 6 startande ska det finnas två placerade. Är det då bara en felfri så blir denne förstaplacerad och om det då finns två rundor med fyra fel blir båda dessa andraplacerade. I bedömning A tar man bara hänsyn till antalet fel, inte tiden. Hade det varit en bedömning med hänsyn till tiden hade ju bara den snabbaste fyrafelaren blivit placerad.

Hade det istället varit två felfria hade dessa båda blivit förstaplacerade och inga fler rosetter hade delats ut. Ponera att det varit tre placerade så hade de två felfria varit förstaplacerade och fyrafelarna tredjeplacerade.

Många misstar bedömning A för clearround just för att man som felfri alltid får rosett men det finns en viss skillnad eftersom det i bedömning A kan bli flera placeringar :)
 
Det är inte mystiskt, avd. B har i princip alltid bedömning A. Är det bedömning clearround särskiljer man inte avd. A och B.

Med 6 startande ska det finnas två placerade. Är det då bara en felfri så blir denne förstaplacerad och om det då finns två rundor med fyra fel blir båda dessa andraplacerade. I bedömning A tar man bara hänsyn till antalet fel, inte tiden. Hade det varit en bedömning med hänsyn till tiden hade ju bara den snabbaste fyrafelaren blivit placerad.

Hade det istället varit två felfria hade dessa båda blivit förstaplacerade och inga fler rosetter hade delats ut. Ponera att det varit tre placerade så hade de två felfria varit förstaplacerade och fyrafelarna tredjeplacerade.

Många misstar bedömning A för clearround just för att man som felfri alltid får rosett men det finns en viss skillnad eftersom det i bedömning A kan bli flera placeringar :)

Tack för uttömmande svar och förklaring!
Då var det inte ens fel att jag fick rosetter utan bara jag som inte fattade reglerna. :)
 
Inte fjordingrelaterat mer än teoretiskt.

Nu har en av hästarna i grannstallet fått fång.
Tyvärr inte oväntat, en jättegravt överviktig kbl-tavare som mer ser ut som en ardenner i kroppen.
Ägaren har fått till sig från flera håll, bland annat stallkompis och tränare, att hästen är för tung.
Dessvärre har en annan stallkompis uttryckt att hästen är "stor och fin".

Det är så väldigt tråkigt att människor inte lyckas se när hästars vikt drar iväg till grav fetma, och hästarna blir sjuka av det.

Jag var iväg igår och red den där islandshästen. Den har också varit gravt överviktig; efter fyra månaders träning hos proffs är den "bara" fet. Fettlager om ett par-tre centimeter utanför revbenen, depåer bakom bogbladen och ovan svansen med mera. Dock i betydligt bättre skick hull-mässigt än den varit de senaste fem åren. Och så berättade ägaren att en equiterapeut som hon tar ut, hade sagt att hästen är "mager".
Mager.
Skrämmande att en sådan behandlare ger den typen av feedback, personen har uppenbarligen inga som helst kunskaper om hästars hull.
Behandlaren brukar kalla de andra hästarna på den gården för "musklade". Jag är fascinerad över hur behandlaren kan känna muskulaturen genom fem-sju centimeter späck, men det är jag, det.

Sorgligt och ville avreagera mig lite.
Det är tragiskt när det blir sådär. Alla är vana vid att hästarna är lite för runda så att de inte reagerar när de blir jättefeta heller.. Är glad över att jag hittat den duktiga medryttaren som är kunnig och engagerad. Tintin har fått bättre kondis men är lite för tjock fortfarande. Många har sagt till mej ”men han ser ju så fin ut, inte tjock alls”. Men känner man på honom så märker man att det finns lite extra fett här och där, tyvärr.
 
Det är tragiskt när det blir sådär. Alla är vana vid att hästarna är lite för runda så att de inte reagerar när de blir jättefeta heller.. Är glad över att jag hittat den duktiga medryttaren som är kunnig och engagerad. Tintin har fått bättre kondis men är lite för tjock fortfarande. Många har sagt till mej ”men han ser ju så fin ut, inte tjock alls”. Men känner man på honom så märker man att det finns lite extra fett här och där, tyvärr.
Ja, ögat luras.
De flesta av mina hästar är lite överviktiga också. Några har fläskat på sig sedan jag släppte dem på bete för ca en vecka sedan.
De flesta är "tillåtet överviktiga" så att säga - det vill säga jag är medveten om att de är lite för tjocka men de är inte så tjocka att det är något omedelbart hälsoproblem (sedan kan man verkligen ifrågasätta att jag tycker att de kan få vara lite för tjocka även under sommaren).

Jenta skulle få följa med kompisarna till den fina fjordinganpassade hage jag fått hos en granne, om en dryg vecka när vi varit på westerntävling (jag är för lat för att åka fram och tillbaka för ett par veckor, även om det bara är 2-3 km från mig till hagen).
Men nu när jag såg hur hon såg ut igår, inser jag att hon inte kommer att få något bete alls den här sommaren.
De flesta tycker att hon är söt och lite rundhyllt. Jag ser - och känner - att hon är jättefläskig.

Det finns lite gräs att gnaga på i vinterhagen där hon fortfarande går, och jag har uppenbarligen underskattat kaloriinnehållet i det gräset och därmed har hon fått lite för mycket hösilage.
Så nu blir det fortsättningsvis nästan inget hösilage alls under natten, och lite på dagen.
Hon delar hage med en gammal galopphäst - men Jenta är mer intresserad av den gemensamma maten än fullblodet så han går snart från mathögen medan Jenta glupar i sig.
På natten bor de i skilda sovrum, så att säga, och då får fullblodet väldigt mycket (så mycket han äter och lite till) hösilage och en del havre. Han skulle kunna gå upp lite i vikt, lite kantig över korset men fina depåer i övrigt så jag kanske ska köpa något mer tillägg till havren där.

Alla mina utom de där två går just nu i beteshagar; de flesta blir aningen tjocka men inte farligt, som sagt. Och så normaliseras det för de flesta under vintern när det är lättare att reglera mat-mängden.

De beteshagar jag har, är gamla beten där det tidigare gått tjurar i många år men grannen har nu inga tjurar kvar (gjorde sig av med de sista under vintern) och då blir det hästbete på heltid vilket ju är väldigt förmånligt för mig eftersom de hagarna är precis hemma hos mig.
 
Ja, ögat luras.
De flesta av mina hästar är lite överviktiga också. Några har fläskat på sig sedan jag släppte dem på bete för ca en vecka sedan.
De flesta är "tillåtet överviktiga" så att säga - det vill säga jag är medveten om att de är lite för tjocka men de är inte så tjocka att det är något omedelbart hälsoproblem (sedan kan man verkligen ifrågasätta att jag tycker att de kan få vara lite för tjocka även under sommaren).

Jenta skulle få följa med kompisarna till den fina fjordinganpassade hage jag fått hos en granne, om en dryg vecka när vi varit på westerntävling (jag är för lat för att åka fram och tillbaka för ett par veckor, även om det bara är 2-3 km från mig till hagen).
Men nu när jag såg hur hon såg ut igår, inser jag att hon inte kommer att få något bete alls den här sommaren.
De flesta tycker att hon är söt och lite rundhyllt. Jag ser - och känner - att hon är jättefläskig.

Det finns lite gräs att gnaga på i vinterhagen där hon fortfarande går, och jag har uppenbarligen underskattat kaloriinnehållet i det gräset och därmed har hon fått lite för mycket hösilage.
Så nu blir det fortsättningsvis nästan inget hösilage alls under natten, och lite på dagen.
Hon delar hage med en gammal galopphäst - men Jenta är mer intresserad av den gemensamma maten än fullblodet så han går snart från mathögen medan Jenta glupar i sig.
På natten bor de i skilda sovrum, så att säga, och då får fullblodet väldigt mycket (så mycket han äter och lite till) hösilage och en del havre. Han skulle kunna gå upp lite i vikt, lite kantig över korset men fina depåer i övrigt så jag kanske ska köpa något mer tillägg till havren där.

Alla mina utom de där två går just nu i beteshagar; de flesta blir aningen tjocka men inte farligt, som sagt. Och så normaliseras det för de flesta under vintern när det är lättare att reglera mat-mängden.

De beteshagar jag har, är gamla beten där det tidigare gått tjurar i många år men grannen har nu inga tjurar kvar (gjorde sig av med de sista under vintern) och då blir det hästbete på heltid vilket ju är väldigt förmånligt för mig eftersom de hagarna är precis hemma hos mig.
Låter vettigt. Tintin ska inte gå på bete i sommar, vi har inget som passar honom. Det är alldeles för kraftigt bete i de hagar vi har. Första sommaren jag hade honom var han så tunn och omusklad och behövde äta upp sig, då gick det bra. Efter det har det inte gått, han blir alldeles för fet och blir hård i nacken väldigt fort. Så han blir kvar i sin vanliga skogshage hela sommaren.
 
Nejdå, rosetterna hade du gjort dig förtjänt av! :) ett grattis är nog på sin plats också! Så grattis!

Tack, gulligt av dig.
Med tanke på att detta var mitt livs andra erfarenhet av hopptävling och jag rör mig en bit utanför komfortzonen så tycker jag helt klart att jag förtjänade dem ;)

även när jag alltså tog för givet att de var felaktigt utdelade.
 
@Pancakes du verkar ha koll.

Imorgon ska jag på en LD bed A:clear round.
Vad betyder det på svenska, då?

Mer än att jag uppenbarligen kunnat anmäla mig, alltså?

Då är det en vanlig clearround :) Av någon anledning har flera bedömningar fått tillägget ”Bedömning A:” (lägg märke till kolon) framför medan den ”vanliga” forfarande heter bara ”bedömning A”. Sådär pedagogiskt kanske.
 
Då är det en vanlig clearround :) Av någon anledning har flera bedömningar fått tillägget ”Bedömning A:” (lägg märke till kolon) framför medan den ”vanliga” forfarande heter bara ”bedömning A”. Sådär pedagogiskt kanske.
Så bra, då går det ju att förstå igen, då.
Nollrundor - rosett.
Rundor med andra resultat - ingen rosett.
Skönt.
 
Min ena står ju på betäckningsstation och får fri tillgång på mat, dock inget bete. Kompanjonen var nere för en vecka sedan och han är i fantastiskt skick.

Jag visste att han skulle vara det på den stationen, en kvinna som har fullständig koll på hull och alltid haft sina hästar i bra hull.

Här hemma är Lusen under tillväxt. Han satt igång att växa när det blev vår och han fyllde tre. Det är en helt annan häst än den som kom. Han äter runt 10 kg prima hö.
Burret ser riktigt fin ut men kan gå ner några kilo men det är ändå helt i sin ordning och inte många skulle se att han har lite hull.

De går i de kala skogshagarna och får bara beta några timmar ibland i sandhagarna för att hålla de lite rena.

Jag skiter högaktningsfullt i om mina hästar inte får ”vara hästar”. Det är så många som anser att bete är att ”vara häst” medan de står orörliga i hage året om och går max 100 meter per dag. Om folk skulle kunna se motion som att ”vara häst” istället, så skulle det se helt annorlunda ut, tror jag.
 
Min ena står ju på betäckningsstation och får fri tillgång på mat, dock inget bete. Kompanjonen var nere för en vecka sedan och han är i fantastiskt skick.

Jag visste att han skulle vara det på den stationen, en kvinna som har fullständig koll på hull och alltid haft sina hästar i bra hull.

Här hemma är Lusen under tillväxt. Han satt igång att växa när det blev vår och han fyllde tre. Det är en helt annan häst än den som kom. Han äter runt 10 kg prima hö.
Burret ser riktigt fin ut men kan gå ner några kilo men det är ändå helt i sin ordning och inte många skulle se att han har lite hull.

De går i de kala skogshagarna och får bara beta några timmar ibland i sandhagarna för att hålla de lite rena.

Jag skiter högaktningsfullt i om mina hästar inte får ”vara hästar”. Det är så många som anser att bete är att ”vara häst” medan de står orörliga i hage året om och går max 100 meter per dag. Om folk skulle kunna se motion som att ”vara häst” istället, så skulle det se helt annorlunda ut, tror jag.
Att vara häst/leva hästliv tycker jag inte faller på om hästen får gå på bete sommartid eller inte. Det är att se till att hästen får må så bra som möjligt utifrån de förutsättningar man har. Rätt mat, lagom motion, vettigt sällskap av andra hästar och bra hagar kommer man långt på.
 
Hopptävlingen igår gick skrutt.
Yngve och jag var tyvärr överens.
Vi tyckte att hindren såg jättestora ut så vi stannade på hinder nummer tre och vågade inte fortsätta... utgick på egen begäran. Jag behöver skaffa mig bättre förmåga att tänka att hindren är precis lika små som hemma i paddocken men misslyckades alltså med det igår när jag red Yngve.

Med Reggie lyckades jag byta mental inställning, så han tyckte inte att hindren var stora och då tyckte inte jag heller det. Vi hoppade oss runt en trång bana med nio hinder, tre nedslag. Vi hittade ett rätt bra tempo egentligen (för att se något bra med det hela) men Reggie är inte jättekvick när det gäller att styra/svänga och det var trångt och många svängar (och de som "kan" hoppning tyckte också att det var en knepig bana) så vi hamnade halvtokigt och då blev det inte lätt med avstånden.
Och så fick vi fyra fel för "olydnad" eller "vägran". De felen är jag nästan lite stolt över, eftersom de berodde på en snubbling i en ganska tvär sväng, och ganska nära nästa hinder så jag lade en volt i trav så Reggie fick hitta balansen igen, innan vi fortsatte hoppa.
Reggie var åtminstone glad.
31091
 
Nu har jag anmält till UC i dressyr, gillar inte att avanmäla så hoppas jag peppar mig själv nu:idea::D.
Men det är inte särskilt många anmälda i nån av klasserna, fast det är kanske inte bara jag som är lite velig..
Hoppas det rasslar på, är så mycket roligare med stora startfält!
 
Visa bifogad fil 30876
Löjliga klubben på promenad i morse. Mycket insekter efter att det har regnat, älglössen verkar dock ha decimerats i kylan som kom efter den där värmeböljan i april.
Vi tuffar på som vanligt. Jag har en drömsadel på g, en skolsadel från Deuber & Partner, hoppas det går vägen. Om ett par veckor kommer hovis igen och då ska vi slå på Ölllöv-dojor fram, och så har jag beställt nya barfotaboots till bakfötterna. Blir ett par Flex Hoof Boots från Finland den här gången.

I övrigt verkar det som att jag kommer iväg till Fjord-SM (som fotfolk då). @Efwa och @kryddelydd deltar med häst, va? Nån mer?

Jag och Temperament 227 kommer! SM-dressyren och öppna klasser hoppning :love:
 
Nu har jag anmält till UC i dressyr, gillar inte att avanmäla så hoppas jag peppar mig själv nu:idea::D.
Men det är inte särskilt många anmälda i nån av klasserna, fast det är kanske inte bara jag som är lite velig..
Hoppas det rasslar på, är så mycket roligare med stora startfält!
Jag har inte anmält någon än.
Väntar på att veta vad jag ska anmäla Reggie i, och tycker att det är jobbigt och motbjudande att behöva samla in och maila alla olika sorters kvalresultat. Funderar dock på att "bara" skicka en skärmdump på TDB, och så de som behövs i bruksridningen.
Tänkte dock anmäla alla tre hästar på en gång.
Tror det kommer fler anmälningar.
 
Jag har inte anmält någon än.
Väntar på att veta vad jag ska anmäla Reggie i, och tycker att det är jobbigt och motbjudande att behöva samla in och maila alla olika sorters kvalresultat. Funderar dock på att "bara" skicka en skärmdump på TDB, och så de som behövs i bruksridningen.
Tänkte dock anmäla alla tre hästar på en gång.
Tror det kommer fler anmälningar.
Det känns som en ganska osmidig hantering av kval för arrangören?
Jag mailade bara en länk till resultaten på TDB, fattade det som att det räckte. Men sen ville dom väl ha kvalen även i anmälan, och där var det en klar fördel med bara en häst i en gren..

Ni som åker upp - är ni där hela veckan eller kommer ni lagom till era klasser?
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 100
Senast: sandrafors
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 921
Hundhälsa Min gamle Lapske har tårna på framtassarna hoppat ur led på till och från i olika situationer under ca 3 års tid, han är idag 9 år. Det...
2
Svar
27
· Visningar
6 331
Senast: Disen
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
10 544
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp