Fjordingtråden

Följdfråga med tanke på diskussionen om hull och övervikt. Är det någon som använder sig av Greenguard på sommaren?
Nu har inte jag själv en fjording, bara en lättfödd halvblodsvalack, men min kompis har och båda våra går med betesreducerare hela sommaren. Våra kollas av tandläkarutbildad vet en gång om året. Fjordingen har kanske små små skador på framtänderna, min har inga skador men vet tyckte ändå att skadorna var så pass små att fördelarna övervägde nackdelarna. Vi har haft en betesreducerare från Harrys horse som har lite större hål samt hål för näsborrarna.

Våra hästar väljer alla gånger betesreducerare framför skogsbete, vi provade och varje gång vi tog fram betesreducerarna så stack båda hästarna fram näsorna i dom för dom vill gå och äta gräs.

Min har även en tendens att äta massa skräp om han går i en hage med lite gräs. Så för oss har betesreducerare varit det som fungerat bäst. Hästarna kan då gå i stor hage och få rörelse samtidigt som dom inte blir enormt tjocka.

I år har vi dock köpt Thin line betesreducerare som vi ska testa då dom lätt får skav av dom som har både väv och gummi sas. Greenguard har jag testat men den var faktiskt vedervärdig, stenhård och jätte stor risk för skav! Båda blir tjocka trots betesreducerare men det tar udden av det iaf. Jag hoppas thin line ska vara lite effektivare samt ge mindre skav.
 
Jag bara skojade. Såg nu att i första bilden är faktiskt bakre bommen lägre. Men den måste ha korrigerats efter det hoppet då de andra filmerna är den på samma hål som bakre. Jag stod vid början på hinder serien och släppte lös hästarna. Vi var tre som hjälpte till.

Hindret var såpass lågt och ingen häst slog i bakre bommen så inga skador skedde såklart. Å på andra bilden är den korrigerad till rätt hål så ett simpelt misstag helt enkelt. Skulle vi däremot ha hoppat högre är det såklart en annan sak angående otäcka skador. Vilket jag hoppas att jag slipper :)

Hur som haver så är jag bara glad att han hoppade hindret och hade roligt! :P

Tips till nästa gång är att även lägga ut en markbom precis framför främsta hinderstödet, det underlättar för hästen att avståndsbedöma. :)

Som här tex, där vi gjort det extra tydligt med gul bom på det största hindret.

 
Inte för att bli så stelbent nu och tråkig men om jag inte bett om tips så vill jag helst inte ha några. Det ger mig mycket prestationsångest att läsa att det blivit " fel" eller annat som jag inte tänkt på i stunden då man varit väldigt glad över att ens häst hoppat med så mycket glädje.

Vi som byggde banan lade fram både markbommar och annat. Men då vi har olika mycket erfarenhet inom detta så blev det lite ditten och datten med bommarna och markbommar. Det var inte så petigt liksom.
Vi hade roligt och hästarna också så det var det viktigaste för mig.

Jag har en hel del bakgrund inom hästhållning då jag har gått ridgymnasium och även hoppat för Lotta Björe. Så jag vet hur man bygger, hur man stegar och att man ska ha markbom mfl. Jag känner att jag måste skriva detta då jag upplever det som att jag har skrivit lite tokigt i tråden som kan uppfattas som att jag är en total nybörjare på alla plan vilket såklart inte stämmer. Jag har hållit på med hästar i 15 års tid. Å ja Halle är min första egna och man lär sig på vägen. Men här på forumet delar jag bara med mig av det roliga vi gör och undanber gärna tips om jag inte själv har bett om det just för att det får mina tankar att snurra pga en del bakgrund där jag fått utstå en del "det här kan du göra bättre" eller "du skulle tänkt såhär" osv. Så jag uppskattar att ni gärna vill tipsa men för mitt eget mående vill jag helst inte ha något om jag inte själv ber om det. Jag försöker att inte övertänka.

Sorry för långt och tråkigt inlägg. :(
 
Bra att du har koll @Morces :)

Det finns kanske personer som läser som inte har koll, så det kan vara bra att tipsa andra som ser bilder/filmer på sånt vi gör.
Wow vad häftigt att du hoppat för Lotta Björe @Morces ! 🤩 nej tror inte du är en nybörjare- utefter det du skrev precis och absolut inte min mening att få dig må dåligt på något sätt- tråkigt att du fått utstå sånt tidigare 😔.

@Habina har en poäng med sista stycket 😊.
 
En fråga till hela tråden.
Hur ser era vecko-upplägg ut med era fjordingar?

Halles ser ut såhär den här veckan:
Måndag: Vila
Tisdag: Löshoppa
Onsdag: Vila
Torsdag: Löshoppa
Fredag: Vila
Lördag: Rida ut
Söndag: Rida ut
 
En fråga till hela tråden.
Hur ser era vecko-upplägg ut med era fjordingar?

Halles ser ut såhär den här veckan:
Måndag: Vila
Tisdag: Löshoppa
Onsdag: Vila
Torsdag: Löshoppa
Fredag: Vila
Lördag: Rida ut
Söndag: Rida ut
Lite olika från vecka till vecka men oftast 1-2 vilodagar, 0-1 avsutten motion (istället för helvila tex), 3-5 ridpass (varav ett färre när vi kör vilket vi inte gör just nu sen knasbollen blev överladdad och drog sönder en draglina..) som vi varierar med ridtur dressyr, skritt på lång tygel och klättra, markarbete med bommar och hoppning :).
 
Jag har inget riktigt veckoupplägg, utan anpassad efter hur mitt jobb ser ut. Men när Ariel är helt igång är tanken att hoppa en gång/vecka, sen ytterligare ett pass på banan (dressyr, markarbete eller lektion) och ett pass ut (road work, klättring, galoppjobb eller körning). Dock skrittar jag alltid fram och av ute när jag är på banan, ibland värmer jag även upp i alla gångarter ute innan jag gör kanske 10-15 min på banan.

Leia jobbas en gång/vecka, promenader, löshoppning, handhäst, bredvid vagn och tömkörning.
 
En fråga till hela tråden.
Hur ser era vecko-upplägg ut med era fjordingar?

Halles ser ut såhär den här veckan:
Måndag: Vila
Tisdag: Löshoppa
Onsdag: Vila
Torsdag: Löshoppa
Fredag: Vila
Lördag: Rida ut
Söndag: Rida ut
Jag har tyvärr ingen ridbana hemma så det blir mest uteritter men försöker att lägga in dressyrjobb där. Varannan vecka är det hoppträning i ridhus en kväll. Men han vilar 1-2 dagar i veckan.
På vintern kan jag longera och ha lite voltarbete på gårdsplanen som är skottad och på sommaren försöker jag hålla en gräsbana hemma klippt så att jag har en bana då för bomarbete och låga hinder.
 
Leia fyllde ett år idag. :love:

518089D1-82BC-444C-954C-9E5FE17CB9B7.jpeg


Vi firade med att lastträna för första gången och hon gick hela vägen in i släpet. Lite knepigare att gå ut, det är läskigt att backa i nedförsbacke. Men med pepp från matte så gick det. :) Älskar verkligen hennes psyke, hon är cool och smart.
 
Så rolig diskussion med hovslagaren idag. Först var hon helt inne på att Ariel var tunn, vilket ju jag också tycker. Sen påpekade hovslagaren att det ju inte gör nåt, eftersom det snart är sommar och då kommer övervikten ändå. Därefter började hovslagaren klämma lite och konstaterade att nä, hon är inte tunn alls, hon är i normalhull och det är bara vi som är så ovana vid hästar i normalhull.

Däremot har Ariel nästan inga rygg- och magmuskler, så det blir sommarens projekt. Men det tycker jag bara är ett roligt projekt. :)
Jag har också projekt bygga muskler! Sneglar lite på lättviktsbommar (så att matte inte behöver bygga onödiga muskler :p) och kavalettistöd i mängder för att kunna bygga en massa kreativa övningar (ja, jag har köpt böcker med övningar i massor, både Susanne Widners och Lina Zachanox och Hippson), men kommer sedan på att nja, jag har nog ingenstans att förvara dessa och det blir för dyrt och det finns en massa material på anläggningen. Och jag vet att när jag har planerat att bygga något skojigt så blir det till sist bara fyra bommar i en fyrkant, eller 4 travbommar på ena långsidan... Men oj vilket fint steg jag fick fram när jag longerade Mariella i trav över bommar och hon kändes ganska spänstig när jag travade över dessa fyra bommar på långsidan! Mer än så har jag inte hunnit med än, det har mest blivit skogsridning över stock och sten, vatten och lera och några små backar. Vi måste ju få ordning på grundstyrkan och konditionen så hon orkar bära mig i andra övningar. Men nu kan jag få fram galopp på kommando vid longering!
 
En fråga till hela tråden.
Hur ser era vecko-upplägg ut med era fjordingar?

Halles ser ut såhär den här veckan:
Måndag: Vila
Tisdag: Löshoppa
Onsdag: Vila
Torsdag: Löshoppa
Fredag: Vila
Lördag: Rida ut
Söndag: Rida ut
Har ju bara haft henne i 3 veckor, så ingen rutin riktigt än. Den här veckan blir/blev det:

Måndag: longering i ridhuset (första besöket i ridhuset!), gick superbra!
Tisdag: Vila (jag är bortrest och jag vill inte sätta upp någon annan ryttare än).
Onsdag: Vila (bortrest).
Torsdag: Dressyrlektion (ja, hm, vi kommer vara med och träna på våra villkor).
Fredag: Tömkörning ute
Lördag: Vila eller uteritt (jag är bortrest igen! men ev ska en annan i stallet rida ut på henne).
Söndag: Uteritt.

Efter den veckan tänkte jag försöka hitta en någorlunda rutin där jag har tänkt mig att inte vara i ridhuset eller rida på ridbanan två dagar i rad (kan bli svårt vissa veckor) men ungefär så här:

Måndag: Uteritt/tömkörning/ något annat kul, kort pass
Tisdag: Markarbete/hoppning (lektionsridning)
Onsdag: Uteritt, fokus på kondition
Torsdag: Dressyrträning (lektionsridning)
Fredag: Uteritt, långsamt tempo, backar och stockar
Lördag: Träning på utebanan med bommar, fokus på styrka, uppsutten eller tömkörning
Söndag: Dressyr, fokus på koordination/lydnad.

Ska också lyckas klämma in körträning i schemat. Den får ju då ersätta det som står på ordinarie schemat de dagarna det blir av. Jag kommer ju också behöva stuva om och stryka vissa pass beroende på tid och dagsform. Jag har medvetet låtit bli att planera in vilodagar eftersom vi har lite övervikt att jobba med men har ju några avsuttna, långsamma och korta pass med i planeringen så jag tänker att återhämtning ändå finns med i schemat. Och naturligtvis så trappar vi upp arbetet och kraven långsamt. Just nu är det mest skritt, lite trav och bara lite galopp per pass. Jag kör med uppbyggande tänk med repetitioner och intervaller och med sikte på rakriktning så det blir fler repetitioner i höger varv än vänster, men just nu har vi ju inte gjort så många pass på banan än.
 
Nu börjar mina medryttare ut ordentligt i skogen. Unghästar 4 och 5 år. Igår var de ute 8,2 km med 1 km galopp och 2,7 km trav.
Det är en ganska lugn tur men nu kommer vi sakta öka på.

Jag kör dem också men vår rockard håller på att renoveras och köra unghästar som jag inte kört så mycket med fyrhjulare ute med diken på kanterna är något jag helst undviker även om de är väldigt välkörda och snälla. Det blir på ridbanan och småturer ute.

Den ena är unghingst och har inte riktigt koll på vad som gäller (ingen betäckning här hemma) och blir lite kåt på vägen. Efter att de ridit förbi ett antal stall var han så uppe i varv så när han såg en gul katt trodde han att det var en fjordhäst och blev hingstig när han såg den. :laugh:
 
Nu börjar mina medryttare ut ordentligt i skogen. Unghästar 4 och 5 år. Igår var de ute 8,2 km med 1 km galopp och 2,7 km trav.
Det är en ganska lugn tur men nu kommer vi sakta öka på.

Jag kör dem också men vår rockard håller på att renoveras och köra unghästar som jag inte kört så mycket med fyrhjulare ute med diken på kanterna är något jag helst undviker även om de är väldigt välkörda och snälla. Det blir på ridbanan och småturer ute.

Den ena är unghingst och har inte riktigt koll på vad som gäller (ingen betäckning här hemma) och blir lite kåt på vägen. Efter att de ridit förbi ett antal stall var han så uppe i varv så när han såg en gul katt trodde han att det var en fjordhäst och blev hingstig när han såg den. :laugh:

Gult, fyra ben, jamen kör på 🤣🤣🤣
 
Väldigt mycket övervikt skulle jag säga. Man ska kunna skåla höftknölarna lite, manken ska synas även på hästar med liten manke och limpan bakom skulderbladet är tydligt synligt.
Du ska också tydligt känna svansbenet.

Men mycket söt!!!
:o
Skåla höftknölarna? Kan du förklara vad du menar? Ledsen att jag kapar fjordingtråden lite, men jag fick just nya ögon för vår B-ponny. Måste hem och klämma på nytt sätt!
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 820
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 390
Senast: Nepenthe
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 075
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 893
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp