Fleecekläder och mikroplaster

DarkInNight

Trådstartare
Jag är sent på bollen erkänner jag..

Man ska ju inte tvätta fleecekläder eftersom de avger så mycket mikroplaster, och det vill jag inte medvetet bidra till så jag tänkte i ett första steg avveckla allt vad fleece heter här i hushållet.

Men vart gör jag av alla fleecekläder, och filtar?
Känns helt tokigt att slänga fina och väl fungerande kläder, resursslöseri. Men om jag ger bort dem så kommer ju någon annan att använda och tvätta och därmed avge mikroplaster.

Hur resonerar ni? :)
 
Vi har börjat byta ut fleece mot ullfleece och liknande. Men vi kastar ingenting som är helt och fungerande, det är ju inte bra för miljön det heller. Utan vi byter ut successivt.

Men de fleeceplagg vi har kvar tvättar vi så sällan som bara möjligt. Gör "punktinsatser" om det har kommit fläckar osv. Hoppas på att det är minst dåligt :)
 
Jag är sent på bollen erkänner jag..

Man ska ju inte tvätta fleecekläder eftersom de avger så mycket mikroplaster, och det vill jag inte medvetet bidra till så jag tänkte i ett första steg avveckla allt vad fleece heter här i hushållet.

Men vart gör jag av alla fleecekläder, och filtar?
Känns helt tokigt att slänga fina och väl fungerande kläder, resursslöseri. Men om jag ger bort dem så kommer ju någon annan att använda och tvätta och därmed avge mikroplaster.

Hur resonerar ni? :)

Vi använder det vi har, vädrar ofta tvättar så lite som möjligt.
 
Jag är sent på bollen erkänner jag..

Man ska ju inte tvätta fleecekläder eftersom de avger så mycket mikroplaster, och det vill jag inte medvetet bidra till så jag tänkte i ett första steg avveckla allt vad fleece heter här i hushållet.

Men vart gör jag av alla fleecekläder, och filtar?
Känns helt tokigt att slänga fina och väl fungerande kläder, resursslöseri. Men om jag ger bort dem så kommer ju någon annan att använda och tvätta och därmed avge mikroplaster.

Hur resonerar ni? :)
Jag läste någonstans om en speciell tvättpåse för fleece (Guppy Friend-tvättpåsen) som skulle förhindra utsläpp av microplaster. Om den fungerar vet jag inte men min plan är att kolla upp det :) Kanske skulle vara något för dig med?
 
Jag läste någonstans om en speciell tvättpåse för fleece (Guppy Friend-tvättpåsen) som skulle förhindra utsläpp av microplaster. Om den fungerar vet jag inte men min plan är att kolla upp det :) Kanske skulle vara något för dig med?
Tack för tipset! Ska kolla upp den påsen och köpa en när det är dags att tvätta fleecetröjor.
 
Sen på bollen? Jag hade ingen aning!
När jag läser på om detta blir jag förskräckt får jag erkänna.

En del av problemet verkar ligga i tvättmaskinen, front-load var bättre än top-load. Det kan vara så att handtvätt ytterligare reducerar utsläppet av mikroplast. Att inte hantera plaggen så länge eller våldsamt i vattnet.
 
Sen på bollen? Jag hade ingen aning!
När jag läser på om detta blir jag förskräckt får jag erkänna.

En del av problemet verkar ligga i tvättmaskinen, front-load var bättre än top-load. Det kan vara så att handtvätt ytterligare reducerar utsläppet av mikroplast. Att inte hantera plaggen så länge eller våldsamt i vattnet.

Helt oinsatt i ämnet, men då borde kortprogrammen vara en bit på vägen i alla fall.
 
Sen på bollen? Jag hade ingen aning!
När jag läser på om detta blir jag förskräckt får jag erkänna.

En del av problemet verkar ligga i tvättmaskinen, front-load var bättre än top-load. Det kan vara så att handtvätt ytterligare reducerar utsläppet av mikroplast. Att inte hantera plaggen så länge eller våldsamt i vattnet.

Hade heller ingen aning om detta och har både filtar och kläder i fleece som snabbt blir smutsiga och tvättas ofta..
Får börja använda snabbprogram för fleece då.
Tycker det vore bättre att förbjuda dessa material istället om det har så stor miljöpåverkan.
 
Hade ingen aning om detta så googlade lite och hittade detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6742506
Inte bara fleece tydligen. :(
Är det så förvånande egentligen?
Textilier av naturmaterial ha luddat i alla tider av det mekaniska slitaget på ytan.
Att andra material skulle motstå nötning helt opåverkade verkar inte sannolikt för mig. Speciellt inte om de är formflexibla med icke-slät yta.
Jag tror det sprids små plastrester från mycket mer av det vi använder än bara kläder/textilier.

Värre är väl de produkterna där man tillsätter mikroplast medvetet. T.ex. i skönhetsprodukter som ju alltid slutar som utsköljda i avloppet. Som att redan från tillverkning planera för att det ska pytsas rakt ut i havet.
 
Jag har överlag jättemycket samhetskval över olika miljöval. Tex tygkassar vs plastkassar. Det går åt enorma mängder vatten till att producera bomull, man måste använda en tygkasse i tre års tid för att det ska vara lika "miljövänligt" som plastkassar, trots att plastkassar är dåliga för miljön. Eller tygblöjor vs engångsblöjor, många som kör med tygblöjor verkar mer se det som en hobby (efter att ett tag varit med i gruppen "tygblöjor" på fejjan) än att spara på miljön, köper massa olika blöjor som dessutom ofta är gjorda i syntetmaterial, dvs man bör tvätta dom så lite som möjligt för att inte microplaster ska hamna i miljön. Men vi har valt att fasa ut just fleece, vi har lite fleece kvar. Men vi har även både kläder, filtar och gosedjur i polyester som också det släpper ifrån sig plastartiklar.

Jag tror mkt på att gemene man ska minska på konsumtionen, inte köpa bara för att, ifrågasätta valen man har framför sig. Läste någonstans att en gammal 740 är mer miljövänlig än en ny bil för att det går åt så mycket energi att tillverka en ny bil, som i sig ska vara miljövänlig. Måste man då ha absolut senaste bilen eller kan man nöja sig med ett par år gammalt? Och så vidare. Jag tror inte att en person kan göra allt, men blir alla lite medvetna så gör det ett bra slag för naturen! Det finns en grupp på fejjan som heter plastbanta, "dom" skriver att det är bättre för miljön att slänga fleece så att det bränns upp än att tvätta det flera gånger, men jag tror man måste känna själv vad som är rätt och fel! Jag tycker att det måste till nån form av lagändring eller att de nyproducerade tvättmaskinerna ska klara av att fånga upp microplasten eller liknande...
 
Är det så förvånande egentligen?
Textilier av naturmaterial ha luddat i alla tider av det mekaniska slitaget på ytan.
Att andra material skulle motstå nötning helt opåverkade verkar inte sannolikt för mig. Speciellt inte om de är formflexibla med icke-slät yta.
Jag tror det sprids små plastrester från mycket mer av det vi använder än bara kläder/textilier.

Värre är väl de produkterna där man tillsätter mikroplast medvetet. T.ex. i skönhetsprodukter som ju alltid slutar som utsköljda i avloppet. Som att redan från tillverkning planera för att det ska pytsas rakt ut i havet.

Att det luddar är väl inte förvånande, men att det skulle vara miljöfarligt att tvätta sina kläder (att det är själva kläderna som utgör faran) vilket är en självklarhet att alla gör, och det inte står i tvättråden att plagget ej bör tvättas, så är ju inte det första man tänker på att det skulle vara miljöfarligt om man inte redan är insatt. Jag försöker så gott det går att vara miljövänlig gällande det mesta men det här har gått mig helt förbi.
När det handlar om tvätt så har min tanke gått mer åt att man ska vara medveten om vilket tvättmedel man använder, inte använda sköljmedel osv.

Så jag tackar TS för denna tråden!
 
Är det så förvånande egentligen?
Textilier av naturmaterial ha luddat i alla tider av det mekaniska slitaget på ytan.
Att andra material skulle motstå nötning helt opåverkade verkar inte sannolikt för mig. Speciellt inte om de är formflexibla med icke-slät yta.
Jag tror det sprids små plastrester från mycket mer av det vi använder än bara kläder/textilier.

Värre är väl de produkterna där man tillsätter mikroplast medvetet. T.ex. i skönhetsprodukter som ju alltid slutar som utsköljda i avloppet. Som att redan från tillverkning planera för att det ska pytsas rakt ut i havet.

Jag tror att det är väldigt många som inte vet/inte tänker på att kläder av syntetmaterial i allmänhet och i detta exempel fleece är gjorda av plast. Att man då inte heller tänker på att man släpper ut microplaster när man tvättar kläderna är kanske inte så konstigt :)
 
Jag tror att det är väldigt många som inte vet/inte tänker på att kläder av syntetmaterial i allmänhet och i detta exempel fleece är gjorda av plast. Att man då inte heller tänker på att man släpper ut microplaster när man tvättar kläderna är kanske inte så konstigt :)
Den som läst tråden hit vet det nu, och utifrån det tycker jag inte det är förvånande att det gäller fler material - som var det länken sade.
Det var en kommentar till det som stod där, inte någon allmän synpunkt riktad mot folks eventuella kunskapsnivå om plaster. :)
 
Är det så förvånande egentligen?
Textilier av naturmaterial ha luddat i alla tider av det mekaniska slitaget på ytan.
Att andra material skulle motstå nötning helt opåverkade verkar inte sannolikt för mig. Speciellt inte om de är formflexibla med icke-slät yta.
Jag tror det sprids små plastrester från mycket mer av det vi använder än bara kläder/textilier.

Värre är väl de produkterna där man tillsätter mikroplast medvetet. T.ex. i skönhetsprodukter som ju alltid slutar som utsköljda i avloppet. Som att redan från tillverkning planera för att det ska pytsas rakt ut i havet.
Jag kan ärligt säga att jag inte hade en tanke på att syntetkläder skulle släppa ut microplaster. Att tandkräm, peelingkrämer etc gjorde det, det vet jag men hade faktiskt inte en aning om kläder och av svaren i tråden att drömma så är jag inte ensam. Hur som så är det inte så mycket bättre med naturmaterial heller enligt denna artikel.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/bomull-kan-göra-mer-skada-än-fleece-1.52105
Känns som det är dax för tillverkare av tvättmaskiner att installera någon typ av filter för att hindra utsläpp av all typ av ludd från kläder..
 
Jag kan ärligt säga att jag inte hade en tanke på att syntetkläder skulle släppa ut microplaster. Att tandkräm, peelingkrämer etc gjorde det, det vet jag men hade faktiskt inte en aning om kläder och av svaren i tråden att drömma så är jag inte ensam. Hur som så är det inte så mycket bättre med naturmaterial heller enligt denna artikel.
http://www.gp.se/nyheter/sverige/bomull-kan-göra-mer-skada-än-fleece-1.52105
Känns som det är dax för tillverkare av tvättmaskiner att installera någon typ av filter för att hindra utsläpp av all typ av ludd från kläder..

Men om jag fattar den artikeln rätt så är det inte bomullen som sådan som är problemet utan att de har kontaminerats "på vägen"?
 
Tack för all input!
Det får bli att tvätta plastkläderna för sig själva för att kunna tvätta dem i låga grader och så sällan som möjligt.
Totalt köpstopp på fleecekläder och så gott jag kan minimera inköp av andra syntetmaterial (jag är inte så insatt i alla olika varianter ännu, det är ju helmycket att lära sig!).
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 845
Senast: Gunnar
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 852
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 815
Senast: Mirre
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp