Fleecekläder och mikroplaster

Jag tänker som så att det jag redan har använder jag och behåller tills dess att det är dags att kasta/återvinna.
Känns inte bra att byta ut bara för att.
Däremot när det är dags att köpa nytt försöker jag göra bra val i den mån det går.
Nu ska jag också undersöka vad det finns för produkter som kan hjälpa till att minska utsläppet jag gör av microplasterna.
Finns det lämpliga såna ska jag såklart använda det!
Men det är svårt att hänga med, kommer ju nya produkter och rön hela tiden....
 
Jag läste någonstans om en speciell tvättpåse för fleece (Guppy Friend-tvättpåsen) som skulle förhindra utsläpp av microplaster. Om den fungerar vet jag inte men min plan är att kolla upp det :) Kanske skulle vara något för dig med?
Har också läst om den, och läst att den inte fungerar men hittar inte länken nu. Hade varit fint annars, jag använder så himla mycket syntetkläder och det finns inte riktigt några alternativ.
 
Jag är sent på bollen erkänner jag..

Man ska ju inte tvätta fleecekläder eftersom de avger så mycket mikroplaster, och det vill jag inte medvetet bidra till så jag tänkte i ett första steg avveckla allt vad fleece heter här i hushållet.

Men vart gör jag av alla fleecekläder, och filtar?
Känns helt tokigt att slänga fina och väl fungerande kläder, resursslöseri. Men om jag ger bort dem så kommer ju någon annan att använda och tvätta och därmed avge mikroplaster.

Hur resonerar ni? :)


Jag vill inte slänga fullt funktionsdugliga grejer, det känns inte så vettigt. Men när något går sönder så byter jag ut det såklart, så vi rensar allteftersom... Fleecefiltarna blir ullfiltar etc.

Filtar brukar jag ta ut och skaka av djurpäls ifrån, de behöver i princip inte tvättas alls om jag inte spiller nåt. Tröjan slits ju mer, efter någon dag bara så får den hänga och lufta sig, men om jag har den mycket en period så kör jag i maskin tillslut. Försöker fylla maskinen givetvis, och kör på låg temperatur.

Samma med acryl och polyester som jag också håller på att byta ut. Det har jag personligen inte så mycket av längre då jag röjt en del och skickat mycket kläder till Emmaus. Men "mina" kläder är ju ändå fortfarande kvar i cirkulation så att säga.
 
Det känns så typiskt, i många år efterfrågade vi mer funktionskläder (microfiber, softshell etc) inom ridsporten och när vi väl fått dom är det dåligt för miljön. Bomull går ju bort, jag får försöka hitta mer plagg i ull.
 
Jag tänker att jag använder det jag har tills det är utslitet. Köper inte nytt.

De där tvättpåsarna ska jag kolla upp!
 
Jag köper faktiskt softshell ännu. Av den enkla anledningen att de håller och behövs inte tvättas nästan alls. Letar fortfarande efter underarmpads som är svarta på båda sidor sedan är jag helt hemma med dem. Kan erkänna att jackan jag köpte för 15 år sedan fortfarande håller... Kommer nog köpa en ny när denna går sönder.

Vill dock tipsa om cora balls. Väntar med spänning på mina.

Samt, jag får tex tygkassar på event och så. Dessa kör jag hårt med tills de trillar i bitar. Att använda länge tillhör det bästa man kan göra. Även om det är tråkigt ibland. Lägger faktiskt undan kläder ibland bara för att kunna ha något nytt om ett år.
 
Mina tygkassar är till åren, minst 15-20 år på de äldsta.
Men jag hade verkligen ingen aning om problemet med fleece och plast i hygienprodukter.
 
Första gången jag läser om detta nu faktiskt. Köper alltså fleecekläder i samma utsträckning som tidigare och tvättar det likadant också. Älskar mina fleecetröjor och de behöver tvättas, så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka faktiskt.
 
Jag tror att det är väldigt många som inte vet/inte tänker på att kläder av syntetmaterial i allmänhet och i detta exempel fleece är gjorda av plast. Att man då inte heller tänker på att man släpper ut microplaster när man tvättar kläderna är kanske inte så konstigt :)
Nej, jag insåg ju att en av mina klänningar bestod av plast först när jag ville färga om den och började söka på materialet. Den påminner inte ens om fleece och ser helt normal ut.

I övrigt har jag kört på ull helt och hållet för värme i flera år. Mest för att jag tycker fleece blir smutsigt så väldigt snabbt, som om damm och smuts hoppade upp på det och ull alltid ser snyggt ut. Men det känns som att fleece smyger in i fler och fler kläder och nu är det svårare att faktiskt se skillnad på om det är fleece eller bomull (plast eller bomull) i en vanlig munkis.
 
Vi köper inte nya fleeceprodukter, men använder våra gamla och barnen ärver en hel del och de använder vi också. Tvättar så sparsamt vi kan.

Jag tänker att det går bra att succesivt byta syntetfleece mot t ex ullfleece, men står som ett fån när det gäller träningskläder av funktionsmaterial. Jag kan ärligt talat inte tänka mig att jogga i vare sig ull eller bomull på sommaren (jag svettas ganska mycket när jag tränar). Vad finns det för alternativ här?
 
Vi köper inte nya fleeceprodukter, men använder våra gamla och barnen ärver en hel del och de använder vi också. Tvättar så sparsamt vi kan.

Jag tänker att det går bra att succesivt byta syntetfleece mot t ex ullfleece, men står som ett fån när det gäller träningskläder av funktionsmaterial. Jag kan ärligt talat inte tänka mig att jogga i vare sig ull eller bomull på sommaren (jag svettas ganska mycket när jag tränar). Vad finns det för alternativ här?

Det ska finnas ull och silkes kombinationer som är svala och transporterar bort fukt. En kompis som joggar mycket i terräng är helt lyrisk.
 
Testa ull? det är väldigt trevligt (och behöver inte tvättas så mycket).

Ull är jättebra! Enda minuset är att när det slutligen måste tvättas tar det för evigt att torka... :D

Har en underbar riktigt tjock och lång tröja som jag använder ofta, men den ska liggtorka och det tar fasen två dygn om jag inte kan använda det gemensamma torkrummet en halvdag.
 
Ull är jättebra! Enda minuset är att när det slutligen måste tvättas tar det för evigt att torka... :D

Har en underbar riktigt tjock och lång tröja som jag använder ofta, men den ska liggtorka och det tar fasen två dygn om jag inte kan använda det gemensamma torkrummet en halvdag.
Du kan lägga mellan två handdukar och rulla ihop, trycka lite lätt, ev. byta handdukar om de blivit genomblöta. Då är det mycket mindre vatten kvar i tröjan när du lägger den på tork.
 
Ull är jättebra! Enda minuset är att när det slutligen måste tvättas tar det för evigt att torka... :D

Har en underbar riktigt tjock och lång tröja som jag använder ofta, men den ska liggtorka och det tar fasen två dygn om jag inte kan använda det gemensamma torkrummet en halvdag.
Mamma gör en komplicerad liten process som jag inte orkar med (jag hänger dem, de är inte så långa och tunga) men lägga den på en handduk, på en handduk och sedan rulla dem till en rulle och trycka på rullen för att få ur allt vattnet. Men det är kanske mer för handtvätt. Jag kör mina i maskin på ylleprogram är jag rädd.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 841
Senast: Gunnar
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 841
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 814
Senast: Mirre
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 153
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp