Bukefalos 28 år!

Flugtäcke, när?

affinity

Trådstartare
Inte riktigt säker om jag skulle posta denna tråd på utrustning eller hästvård men den landade här så får den väl flyttas på om det ska va så :)

Som sagt, när ska man sätta på flugtäcke? Kanske låter som en jättedum fråga, men jag har aldrig behövt använda det innan men sedan tre år tillbaka har jag en häst som verkar mer känslig än normalt. De två andra somrarna jag haft honom har det inte varit så farligt och det har räckt med flughuva och spray, men denna sommaren har börjat bli hemsk! Vi har otroligt mycket flugor och massor av bromsar.


Utan flughuva som täcker både ögon och öron står han och skakar huvudet konstant känns det som, och slår flitigt med svansen, spray håller inte djuren borta länge..

Skäms nästan för det men det va inte förrän häromdan som jag kom på att flugtäcke kanske är ett alternativ.

När sätter ni på flugtäcke? I förebyggande syfte eller när ni ser att hästarna verkligen störs av det? Och är det något speciellt man ska tänka på vid användandet av ett flugtäcke, eller är det bara att köra? Sprayar ni också?

Och ni som använder det och har era hästar ute dygnet runt, tar ni av det på nätterna eller går era hästar med täcket dygnet runt?

Ja, jag vill veta allt helt enkelt så det blir så bra som möjligt för min pålle :o
 
Sv: Flugtäcke, när?

Jag tycker faktiskt att alla flugor, bromsar, knott har varit många fler än på många år ! Jag ( Mina hästar) lider verkligen . Mina 2 eksemhästar har sina täcken, och min nya häst började jag sätta flugtäcke på när alla bromsar kom för ca 2 veckor sedan . Först bara mitt på dagen, sedan hela dagen ( Tog av det på kvällen ) Men nu har han faktiskt haft på det i 2 nätter också . Jag sprayar morgon efm+ kväll vid behov och smörjer och kletar och svär . Rida går bara att göra väääldigt tidigt ( innan 8 ) eller efter 20.00 . I dag har det ju regnat och det var skönt . Kolla bara så att täcket inte skaver någon stans .

Hej från Hambo
 
Sv: Flugtäcke, när?

jag använder exemtäcke dygnet runt, eftersom min häst inte går ur vindskjulet annars, exemtäcke som sitter bra är så mjukt att jag inte tror det stör alls, i alla fall inte om du frågar min som gladeligen sticker huvudet i det när det tas fram. Den andra rullar ur sitt täcke utan att öppna det, kan vara för hon har just ett flugtäcke och inte ett exem, fråga mig inte hur hon gör dock:confused:så hon går bara med huva, detta är hemma där tillgång till vindskjul finns.
På Betet dom timmar dom går,(som inte har vindskjul) slängs flugtäcket på och tas av vid hemkomst. använder dock inte flugspray utom i extrema fall, får lite ont i magen av att använda gift:crazy:, luktsprayerna varar för kort tid för att vara aktuella för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Flugtäcke, när?

min har ju eksem - om än lindrigt - så han har alltid täcke när han är ute, men då min syster såg hans täcken köpte hon till sina med. Dom har täcke på nätterna och trivs med det. Så sätt på din pålle täcke när du ser att han (eller var det hon) har problem med insektsj*vlarna:cool: Vi både sprayar, smörjer och täckar... ja vi är lite hönsiga, men insekter är inte kul... 4Ess på känsliga ställen - skap tex och virveln framför, sen Prob Deo i ansiktet och Ultra Shield på resten, lycka till och krama hästen från oss
 
Sv: Flugtäcke, när?

Tack för era svar! :)

Har kollar runt och sökt i lite andra trådar och det verkar helt enkelt som om jag får ta och köpa mig ett ordentligt insekts/eksemtäcke som är ganska heltäckande och som han kan ha i alla fall på förmiddagen/kvällen.

Just nu är det så illa här (mitten av Tyskland) att vi inte ens kan ha dom ute på dagen :crazy: Måste ta in dom runt 10-11 på förmiddagen när det börjar bli riktigt mycket, behöver inte ens ta min i grimma utan jag bara låter han gå så springer han ner till gården och sin box.

Rida kan man inte heller göra på dagen, eller jo i ridhuset funkar det utmärkt men rida ut kan man drömma om såvida man inte vill ha en konstant irriterad häst.

Vi har sådana där gigantiska hästbromsar, som vi kallar det, också. Hästarna blir ju galna och försöker springa ifrån dom när dom kommer, låter som en hel helikopter..

Nu blev det lite OT här märkte jag men det är ju vansinnigt vad mycket insekter det är i år!

Som sagt, får ta och köpa ett täcke och hoppas på att det kan göra pojken lugnare :)

Och nu fortsätter jag med att spinna vidare med en annan sak jag tänkt på, men i flocken min häst går i (7 hästar) så är den minsta, ponny på ca 90 cm, knappt utsatt för några insekter?! Någon annan som märkt något liknande? :o Kan väl tillägga att jag funderar ju på om det har att göra att han är närmst marken liksom, och insekterna kommer uppifrån? Men när det är så pass mycket så borde han ju ha några på sig tycker man..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 366
Senast: Shixle
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 020
Senast: Gunnar
·
Utrustning Min häst har behov av flug-/insektstäcke. Under sommaren har jag haft ett Rambo Protector till honom och det har suttit bra och skyddat...
Svar
12
· Visningar
1 624
Senast: Wembley
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 058
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp