Bukefalos 28 år!

Flyga med hund - hur gör man?

fryckan

Trådstartare
Jag har aldrig flugit med hund så jag har ingen aning om hur det går till :p Kan man resa med hunden från Arlanda, om inte vilken är närmsta flygplats man kan flyga med hund upp till Luleå? Måste man ha egen bur, och vilka regler gäller för den? Vad är bra att tänka på när man ska flyga med hund?

Hunden är en Golden retriever ifall det spelar in :)
 
Sv: Flyga med hund - hur gör man?

Jag tror man kan flyga med hund från alla flygplatser, det är flygbolaget som sätter de reglerna.
Om det är en vuxen golden måste den åka i lastutrymmet och då krävs en speciell flygbur. De är nog ganska dyra men brukar ibland finnas på tex blocket.
Om dey är en valp borde den klara viktgränsen för att få åka i kabinen som handbagage, då gäller andra burregler.

Jag tror att det allra enklaste är att kontakta flygbolaget du tänkt åka med. De har säkert en del info på sin hemsida och så kan man ringa och prata med dem om man är osäker.
 
Sv: Flyga med hund - hur gör man?

Ska du skicka hunden vänder du dig till: http://www.trustforwarding.com/se/welcome.html
Annars flyger SAS mellan Arlanda och Luleå, här finns mer information: http://www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/?vst=true

Om hunden+väska väger mer än 8 kg måste den flyga i lastrummet. Godkända burar är till exempel Varikennel som finns i olika storlekar. Tips är att titta efter begagnade eller fråga i din bekantskapskrets om någon har en som du kan låna (de är dyra).
 
Sv: Flyga med hund - hur gör man?

Tack för svaren :) Tyvärr är han en övervuxen golden så han väger på tok för mycket och är väldigt stor :p

Ska kika efter burar, kostnaden för den är värd det med tanke på att en resa med tåg skulle ta över 17 timmar enkel väg :grin:
 
Sv: Flyga med hund - hur gör man?

Min Lillvispa som flög hit från Gotland plockade jag upp på Bromma flygplats, vet inte om den är öppen ff.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 973
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 724
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 048
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp