Bukefalos 28 år!

Flytta dräktigt sto

Nausea

Trådstartare
Har betäckt mitt sto för första gången för både mig och hästen.
Men jag har planer på att flytta henne till en lösdrift då jag inte tycket att stallet där hon står nu är helt optimalt för sto med föl. Finns dock en fölbox där, men inte så bra fölhagar, mest barn i stallet och hästar som tävlar. Och dyrt att ha fölsto där och rätt tjafsigt i stallet..

Så tycket att ett lösdrift verkar passa bättre. Fri tillgång på grovfoder och stå i flock (står nu bara med min gamla ponny) Och inga hästar som åker på tävlingar etc. Plus att hon får sällskap av ett annat fölsto på sommaren nästa år. (fölkompis)

Tänkte flytta henne direkt efter 90d kollen. Då är väl den känsligaste tiden över och hon har inte blivit klumpig än.

Men hur riskabelt är det att flytta dräktigt sto?

Är lite nojig då det är som sagt första gången..
 
Sv: Flytta dräktigt sto

Efter att det första 45 dagarna är över så är det inte mer riskabelt att transportera och flytta henne än en annan häst. Så om det händer något beror nog mer på hästen och yttre omständigheter än att hon är dräktig. Saker som att hon blir stressad när hon åker eller smittor som kan finnas i transport eller på det nya stället är nog det som kan hända. Men stressen i sig gör inte så mycket i den fasen av dräktigheten och smittor måste man ju vara observant med även annars om man har ett dräktigt sto.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 194
Senast: Cambrie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 648
Senast: Masse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp