I Stockholm krävs många års köande för att få en hyresrätt hyfsat centralt, typ ett halvt liv. De flesta jag känner som bor kvar har hoppat runt i andra hand några år, om de inte haft turen att ha föräldrar som kunnat bistå med en handpenning till en 1:a och sedan kunnat köpa upp sig. De som bor i villa/radhus som jag känner (medel/höginkomsttagare) bor 45-60 min från stan med kollektivtrafik.
Många har flyttat till pendlingsorter ännu längre från stan om man har möjlighet att jobba på distans några dagar/vecka.
Jag bor i näst största staden, här finns fler hyresrätter och de är lättare att få, stan är ju också väldigt mycket mindre. Men många bor med 2 barn i en trea eller ett i en tvåa länge, lite compact living. Har flera kompisar vars sovrum är en klädkammare med bara en säng och förvaring på höjden. Och vi pratar fortfarande medel-höginkomsttagare.
Även här känner jag många som flyttat till kringliggande kommuner/län för att kunna köpa hus. De vi känner som bor i villa har av olika anledningar snuskigt höga löner (på bekostnad av annat) eller har haft tur i det genetiska lotteriet med föräldrar som kunnat hjälpa till.
Vi hade nog kunnat köpa en villa då min sambo har tur i sitt lotteri, men är totalt ointresserade av arbetet det medför.
Hade gladeligen bott i hyresrätt i samma område jag bor i men har för få ködagar då jag inte visste att jag skulle bo här fören för 10 år sedan, men står i bostadskö för att förhoppningsvis kunna flytta till hyresrätt senare i livet och då få loss det kapital som tills vidare får ligga i en bostadsrätt.
Jag bor 12 minuter med tunnelbana från centralen. En lägenhet, inget fancy alls men rätt storlek kostar från 7 miljoner.
En villa kostar från 11 miljoner.
Hyresrätter finns, men inte många. Nu har jag stått över 20 år i hyreskö. Men när jag loggade in och kollade hittade jag inte en enda lägenhet i en storlek som var ok för oss.
Så har man inte 11 miljoner är inte en villa ett alternativ. Och hyresrätter sjukt svåra att få! Klart majoriteten bor i bostadsrätter.
Tack!
Ät det arbetsmarknaden/lönerna (som går till boende...
Jag förstår ju att många vill bo där och jag menar inte att låta dömande, men jag är väl en okunnig lantis i detta.
Här kan vi ju läsa i tidningen om "X och Y bytte stressen i storstan mot villa i lilla X-by, har skaffat getter och alpackor" och det kan jag ju förstå, såklart jag som bor här.
Men det är väl omvänt såklart och vissa skulle få lappsjuka här (men det skrivs det inte om tror jag, när X och Y fick nog och flyttade tbx). Men vad är det de flesta vill åt?