Bukefalos 28 år!

Flytta in på släktgård?

Det behöver inte bli konstigt utan i så fall skriver ni ett samboavtal där klart framgår vem som står för vad och att ni t ex delar boende kostnaderna.
Men vadå delar kostnaderna? Vi har ju gemensam ekonomi. Alla kostnaderna blir ju då automatiskt gemensamma eftersom pengarna är gemensamma.
 
@MiniLi: Även om man har äktenskapsförord är man starkare skyddad så fort man har gift sig jämfört med att vara sambos. Det gäller speciellt om det är barn inblandat (nu ska jag inte ha barn men jag hade aldrig övervägt att skaffa barn utan att vara gift pga det juridiska skyddet).

Funderade en vända till, även om hans AB köper gården och ni betalar hyra till AB:t för huset blir det ju ändå snett om du inte äger en del i AB:t (ber om ursäkt om jag är jättetrög och alla andra kommit på det redan :D).

Hur menar du med att det blir snett om vi betalar hyra till AB:t?
 
För att förtydliga.
Vi har gemensam ekonomi med gemensamma konton. Våra löner går in på samma konto och våra kort är kopplat till samma konton.
Så alla räkningar betalas av oss båda, oavsett vems kostnad det är.
Så om han köper och tar lån som privatperson så kommer ju våra pengar betala, om det inte på ngt sätt går genom företaget.
 
Oj vilken soppa det där skulle kunna bli. Behöver ni (hans bolag?) ta lån för det där? Varifrån kommer pengarna till kontantinsatsen?

Jag hade i det där läget försökt se till att få sparat ganska stora pengar på helt eget konto för att inte sitta i skiten vid eventuell separation oavsett vad ni faktiskt kommer fram till, om du nu inte kan bli delägare på något vis.
 
Om ni gemensamt betalar hyra till hans bolag så hamnar ju pengar hos honom. Bör kanske funderas igenom. Gärna tillsammans med jurist, som sagts.
Fast det stämmer ju inte det resonemanget. Att bolaget får pengarna stämmer men inte att sambon automatiskt får dom för det. Det är bolaget sm får dom och sambon förfogar inte fritt över bolagets tillgångar utan de pengar han ska ha får han plocka ut som lön alt vinst ifrån bolaget och skatta för.
 
Fast det stämmer ju inte det resonemanget. Att bolaget får pengarna stämmer men inte att sambon automatiskt får dom för det. Det är bolaget sm får dom och sambon förfogar inte fritt över bolagets tillgångar utan de pengar han ska ha får han plocka ut som lön alt vinst ifrån bolaget och skatta för.

Naturligtvis inte men det är ju sambon som har nytta av pengarna TS isåfall betalar i hyra, han kan köpa maskiner, foder etc.
 
Naturligtvis inte men det är ju sambon som har nytta av pengarna TS isåfall betalar i hyra, han kan köpa maskiner, foder etc.
Ja bolaget kan investera i saker, men även sambon måste betala hyra alt beskattas för fri bostad. I det här landet är det väldigt finurligt ordnat så att ingen ska kunna bo gratis.
Men i det långa loppet blir samma sak som att vara statlig- eller kommunalanställd du betalar skatt som sedan går till din egen lön. Sambon får betala hyra till sitt eget bolag.
 
Ja bolaget kan investera i saker, men även sambon måste betala hyra alt beskattas för fri bostad. I det här landet är det väldigt finurligt ordnat så att ingen ska kunna bo gratis.
Men i det långa loppet blir samma sak som att vara statlig- eller kommunalanställd du betalar skatt som sedan går till din egen lön. Sambon får betala hyra till sitt eget bolag.

Jo, men TS skulle betala till ett bolag hon inte äger... medan partnern betalar till sitt eget bolag och kan använda de pengarna i verksamheten. Viss skillnad tycker jag.
 
Jo, men TS skulle betala till ett bolag hon inte äger... medan partnern betalar till sitt eget bolag och kan använda de pengarna i verksamheten. Viss skillnad tycker jag.
Vem man än hyr av får ju in pengar som kan användas till olika saker. Så var helst TS hade bott utan att äga fastigheten själv hade det funnits en hyresvärd som fått in pengar.
Man får ju inte heller glömma att hyresvärden själv har kostnader för det som hyrs ut så att alla hyra som kommer in är inte lika med vinst i företaget.
 
Men vadå delar kostnaderna? Vi har ju gemensam ekonomi. Alla kostnaderna blir ju då automatiskt gemensamma eftersom pengarna är gemensamma.
Även om ni har delad ekonomi så är bra när man "bara" är sambos att ha ett avtal som reglar saker. Som i er fall då att ni har delad ekonomi och gemensamma konton och vad som händer om ni skulle flytta isär i framtiden.
Är det så att sambon får ta ett personligt lån och köper fastigheten själv ska ni nog inte fortsätta att ha delad ekonomi om ni inte har ett avtal.
 
Jag känner en kille som flyttade in till en tjej som ägde ett hus.
Dom gjorde så att han blev ägare til en viss % för varje år dom bodde ihop

Jag skulle aldrig flytta ihop och bo där på nåder utan någon del av bostaden

Kontakta jurist, skriv papper! Tänk efter, kom överens innan ni går dit hur ni vill ha det i stor drag, juristen kan säkert också komma med råd.
Lite oroande att pappan la sig i om hyra.... Kommer han att lägga sig i mer saker?
 
Med risk att låta förfärligt oromantisk... Det går snabbt och enkelt att viga sig.
Vill man planera för ett stort bröllop så finns inget som hindrar att bröllopet hålls vid ett senare tillfälle.
Det är en himla skillnad juridiskt att vara gift och man behöver inte krångla lika mycket med avtal.


Vi vill inte ha en separat vigsel, utan vi vill göra det på en gång. Vi har inte råd med ett bröllop för stunden, därför skjuter vi lite på det. Men planeringen finns där och vi vill gifta oss när popcorn (vi blir tre i familjen i dec) blivit lite större och inte kräver min roll som mamma på samma sätt. Alltså när farmor/mormor duger lika bra som barnvakt under dagen/kvällen. :)
 
Hyra kan ju vara lämpligt i form av driftkostnader men det räknade jag nästan med att ni skulle dela ändå :p
 
Sambon och jag, nu sitter vi inte i en riktigt likadan situation men på sätt och vis gör vi ändå det.
Vi är på g att flytta in i ett hus som vi har köpt. Dock räcker min inkomst inte för att stå med som låntagare utan lånen hamnar på sambon.
Vi kommer att skriva testamente på att skulle det hända honom något så kan inte hans anhöriga sparka ut mig på gatan, utan att huset hamnar i mina händer.
Samt att så fort jag har fått fast tjänst så ska jag skrivas in på lånet.

Vår plan är redan att gifta oss inom de närmsta åren.

Fast om ni inte skriver ett samboavtal som säger annat så blir fastigheten samboegendom som delas lika vid en ev bodelning.
 
TS fall har för mga om och men för att jag ska svara på men rek TS att gå till advokat för en diskussion.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 289
Senast: kolblakkur
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 753
Senast: Whoever
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 938
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp