Det är ju det viktigaste.

Såg nu i svaret ovan att du inte skulle klara mentalt av att låta trädgården förfalla, men vad är alternativet om du vill bo kvar? Kanske ta dig an en liten, liten del av trädgården och låta det vara bra?
Alternativet är att ta hand om trädgården, med boendestöd då och att anlita en ungdom att klippa gräset. Men båda delarna är väl svåra att få till.
 
Alternativet är att ta hand om trädgården, med boendestöd då och att anlita en ungdom att klippa gräset. Men båda delarna är väl svåra att få till.

Och boendestödet är väl inte helt utrett än om du får, eller hur? Jag vet att mina barn klippte grannens gräs för billig peng när de var små, win win för båda. Finns det ungdomar du kan fråga?
 
Jag vill egentligen inte flytta. Enda anledningen att flytta är för att jag är sjuk och kommer inte att bli frisk. Men jag hoppas ju på att bli frisk någon gång.
Såklart du inte ska flytta! Frågan är väl om det inte finns bättre vård för dig att få? En annan läkarkontakt så du får annan medicinering och kan komma ur din depression? Vad finns att göra för att du ska kunna få bättre vård eller i alla fall annan vård än vad du fått? För det funkar ju uppenbarligen inte.

Är ekonomin väldigt tight, tänkte annars att du skulle kunna betala någon för att sköta det värsta i trädgården. När allting är att göra blir det gärna ett för stort projekt och då får man liksom inte tummen ur. Men när man bara har lite att göra känns det lättare.
 
Och boendestödet är väl inte helt utrett än om du får, eller hur? Jag vet att mina barn klippte grannens gräs för billig peng när de var små, win win för båda. Finns det ungdomar du kan fråga?
Nej, boendestödet är inte utrett, men jag vågar inte hoppas. Alternativet är att få frånvaro från skolan några timmar i veckan så jag kan ha boendestöd.

Jag anlitade en ungdom förra året. 110 kronor per klippning kostade det. Kan inte han i år så går det nog att hitta en ny förmåga på facebook.
Såklart du inte ska flytta! Frågan är väl om det inte finns bättre vård för dig att få? En annan läkarkontakt så du får annan medicinering och kan komma ur din depression? Vad finns att göra för att du ska kunna få bättre vård eller i alla fall annan vård än vad du fått? För det funkar ju uppenbarligen inte.

Är ekonomin väldigt tight, tänkte annars att du skulle kunna betala någon för att sköta det värsta i trädgården. När allting är att göra blir det gärna ett för stort projekt och då får man liksom inte tummen ur. Men när man bara har lite att göra känns det lättare.
Jag vet i ärlighetens namn inte vad som ska till för att jag ska må bättre. Jag går på maxdos antidepressiv medicin och lite stämningsstabiliserande. Sen pratar jag med psykolog en gång i veckan. Men jag har märkt att jag åter igen mår sämre sedan jag miste mitt boendestöd. De jobbar ju inte kvällar och helger vilket är enda tiderna jag kan när jag pluggar. En annan sak som också gör att jag mår dåligt är att jag lever så isolerat och är ensam.

Ekonomin har tyvärr blivit rätt tajt sedan jag slutade jobba. Den här månaden går jag back. Nästa månad också. Men jag kan ju alltid hoppas på bättre månader framöver och att jag då har råd att anlita någon för att klippa gräset. Det är just gräsklippningen som är en tung post att orka med. Det tar en och en halv timme att klippa.
 
Ekonomin har tyvärr blivit rätt tajt sedan jag slutade jobba. Den här månaden går jag back. Nästa månad också. Men jag kan ju alltid hoppas på bättre månader framöver och att jag då har råd att anlita någon för att klippa gräset. Det är just gräsklippningen som är en tung post att orka med. Det tar en och en halv timme att klippa.
Går det inte att sätta dit en robot? Kör en Go Fund Me på den! :D
 
Går det inte att sätta dit en robot? Kör en Go Fund Me på den! :D
Tveksam till det faktiskt. Tomten är alldeles full med hinder precis överallt, från buskage, till träd, katastrofområden, växthus, grönsaksland och planteringar. Och så är tomten stor. Man måste väl gräva ner en kabel överallt där den inte ska klippa? Det skulle i så fall vara ett hästjobb.
 
Det där skulle jag inte klara mentalt. Det är ju så svårt och arbetskrävande att återställa. Och växter skulle nog gå förlorade i processen.
Starta en tråd här om din trädgård med lite mer detaljerad information så får du säkert bra tips!

Jag har en ganska stor trädgård, 1 ha ungefär och i forna dagar var den magnifik med massor av trädgårdsgångar, olika rum och avdelningar , olika trädgårdar i trädgården, och ett hav av olika blommor. När jag köpte stället hade jag vilda planer på att återskapa allt och mer därtill, en apelgård har jag faktiskt gjort, sen insåg jag att det inte var realistiskt och ändrade till att göra om den till en engelsk park och där är jag ungefär idag, en parkträdgård skulle man kunna säga och det är numera periodvis återigen också ett hav av blommor, självsådda sådana som brett ut sig överallt när jag givit upp mycket av den intensiva skötseln och istället bara ger naturen en hjälpande hand genom att röja lite någon gång här och där och trädgården är helt fantastiskt fin. Det enda som saknas för att göra den helt komplett är fåren som skall sköta om gräset. Och den kräver ett minimum av skötsel, 4-5 dagar per år ungefär borträknat då grönsakslandet förstås.

Jag tycker du skall behålla men ta in lite nya ideer om vad man kan göra med trädgården för att minska arbetsinsatsen.
 
Senast ändrad:
Starta en tråd här så får du nog bra tips!

Jag har en ganska stor trädgård, 1 ha ungefär och i forna dagar var den magnifik med massor av trädgårdsgångar, olika rum och avdelningar , olika trädgårdar i trädgården, och ett hav av olika blommor. När jag köpte stället hade jag vilda planer på att återskapa allt och mer därtill, en apelgård har jag faktiskt gjort, sen insåg jag att det inte var realistiskt och ändrade till att göra om den till en engelsk park och där är jag ungefär idag, en parkträdgård skulle man kunna säga och det är numera periodvis också ett hav avblommor, självsådda sådana som brett ut sig överallt när jag givit upp mycket av den intensiva skötseln och istället bara ger naturen en hjälpande hand genom att röja lite någon gång här och där och trädgården är helt fantastiskt fin. Det enda som saknas är fåren som skall sköta om gräset. Och den kräver ett minimum av skötsel, 4-5 dagar per år ungefär borträknat då grönsakslandet förstås.

Jag tycker du skall behålla men ta in lite nya ideer om vad man kan göra med trädgården för att minska arbetsinsatsen.
Det är främst gräsmattan som är arbetskrävande. Grönsakslandet är också ett område som kräver jobb om jag ska odla något där. Det tänkte jag lösa genom att täcka bäddarna med hö. Sen har jag en nyanlagd mindre rabatt (1x5 meter) som jag ännu inte har planterat. Den behöver jag se till. Jag behöver också rensa 2 andra rabatter, den ena har inte mycket ogräs alls. Sen har jag ett område som är täckt med organiskt material. Den ytan skulle behöva en grävd kant runt sig, täckning där ogräset vuxit igenom och påfyllnad av mer organiskt material. Den ytan tänkte jag använda till att plantera buskar och träd på. Och rosor. Men det är ingen brådska när marken är täckt.
 
Det är främst gräsmattan som är arbetskrävande. Grönsakslandet är också ett område som kräver jobb om jag ska odla något där. Det tänkte jag lösa genom att täcka bäddarna med hö. Sen har jag en nyanlagd mindre rabatt (1x5 meter) som jag ännu inte har planterat. Den behöver jag se till. Jag behöver också rensa 2 andra rabatter, den ena har inte mycket ogräs alls. Sen har jag ett område som är täckt med organiskt material. Den ytan skulle behöva en grävd kant runt sig, täckning där ogräset vuxit igenom och påfyllnad av mer organiskt material. Den ytan tänkte jag använda till att plantera buskar och träd på. Och rosor. Men det är ingen brådska när marken är täckt.
Det här med gräsmattan känner jag igen, jag hatar att klippa gräs, känns som bortkastat arbete och min tabke har varit att skaffa får som sköter den biten. Nu blir det nog inte av men det jag har gjort är att jag skippat gödslingen av gräset och genom det så behöver det klippas mycket mera sällan, gräsmattan blir inte lika fin men å andra sidan så har många blommor istället letat sig in och det går väldigt fint ihop med övriga trädgården.

Ingen del av trädgården tar egentlig skada av att bli lite vildvuxen, enstaka växter kan konkurreras ut av andra men det jämnar ut sig. Faktiskt så att väldigt många växter trivs mycket bättre när löv och pinnar lämnas kvar att förmultna. Jag har flera grannar som sköter sina trädgårdar minutsiöst och räfsar bort minsta lilla löv, deras trädgårdar är inte i närheten av så fina som min.

Grönsakslandet tar tid, men där är mitt tips att i först och främst odla det du främst vill ha och lägg resten i träda. Jorden tar ingen skada av att ligga i träda oavsett hur lång tid det blir.
 
Senast ändrad:
Det här med gräsmattan känner jag igen, jag hatar att klippa gräs, känns som bortkastat arbete och min tabke har varit att skaffa får som sköter den biten. Nu blir det nog inte av men det jag har gjort är att jag skippat gödslingen av gräset och genom det så behöver det klippas mycket mera sällan, gräsmattan blir inte lika fin men å andra sidan så har många blommor istället letat sig in och det går väldigt fint ihop med övriga trädgården.

Ingen del av trädgården tar egentlig skada av att bli lite vildvuxen, enstaka växter kan konkurreras ut av andra men det jämnar ut sig. Faktiskt så att väldigt många växter trivs mycket bättre när löv och pinnar lämnas kvar att förmultna. Jag har flera grannar som sköter sina trädgårdar minutsiöst och räfsar bort minsta lilla löv, deras trädgårdar är inte i närheten av så fina som min.

Grönsakslandet tar tid, men där är mitt tips att i först och främst odla det du främst vill ha och lägg resten i träda. Jorden tar ingen skada av att ligga i träda oavsett hur lång tid det blir.
Gödsla gräsmatta? Det har jag aldrig gjort. Gräsmatta är helt enkelt för oviktigt för att gödslas. Den är full med "ogräs" också som jag låter vara.

De enda löven jag tar bort på hösten är där de blir ett tjockt täcke. Förr har jag räfsat och lag i komposten men överväger att i stället köra med gräsklippare och gräsuppsamlare nästa höst och lägga det i rabatterna i stället.

Ja, jag har tänkt lägga grönsakslandet i träda genom att täcka med hö.

Jag har odlat i varierande omfattning sedan 1994 och drev under några år en hemsida om odling. Nu går jag en trädgårdsutbildning. Så trädgård är ju en stor del av mitt liv.
 
Gödsla gräsmatta? Det har jag aldrig gjort. Gräsmatta är helt enkelt för oviktigt för att gödslas. Den är full med "ogräs" också som jag låter vara.

De enda löven jag tar bort på hösten är där de blir ett tjockt täcke. Förr har jag räfsat och lag i komposten men överväger att i stället köra med gräsklippare och gräsuppsamlare nästa höst och lägga det i rabatterna i stället.

Ja, jag har tänkt lägga grönsakslandet i träda genom att täcka med hö.

Jag har odlat i varierande omfattning sedan 1994 och drev under några år en hemsida om odling. Nu går jag en trädgårdsutbildning. Så trädgård är ju en stor del av mitt liv.
Då har du ju kunskapen själv, jag tycker du skall fundera ut en ny plan för din trädgård, hur den skall göras så lättskött som möjligt utifrån de förutsättningar som finns på plats med träd, buskar osv :)
 
Den är en belastning för att jag är sjuk. En liten trädgård ger mig ingen stimulans. Jag har ju redan provat det. Och jag skulle hata att ha andra människor så tätt inpå mig.

Jag får inget boendestöd för att jag studerar och är därmed inte tillgänglig på kontorstid vardagar när boendestöd jobbar.
Men du skrev ju att ditt boendestöd häromdagen gav dig tips att flytta?? Har du boendestöd eller inte?
 
Man måste väl gräva ner en kabel överallt där den inte ska klippa? Det skulle i så fall vara ett hästjobb.

Det är inte alls ett måste, det beror på klipparen. Jag har en som automatiskt backar när den kör in i buskar och andra hinder, och kabeln är inte nedgrävd utan ligger ovanpå gräset. Funkar alldeles utmärkt, man får bara se till att inte ställa in klipparen på att snagga gräset så den tar kabeln av bara farten. Jag har också svårt att komma igång, speciellt med sånt jag tycker är tråkigt, och gräsmattan är stor och frodig (helt utan gödsling!) så den måste klippas ganska ofta från sommar till sen höst. Robotklippare var en perfekt lösning och väl värd pengarna.
 
Då har du ju kunskapen själv, jag tycker du skall fundera ut en ny plan för din trädgård, hur den skall göras så lättskött som möjligt utifrån de förutsättningar som finns på plats med träd, buskar osv :)
Jag har hela tiden tänkt i termer som lättskötthet när jag anlagt. Men den arbetsfria trädgården finns tyvärr inte. Och det är väl en hake just nu.

Men du skrev ju att ditt boendestöd häromdagen gav dig tips att flytta?? Har du boendestöd eller inte?
Jag har inte haft besök av boendestöd på över en månad, men vi har haft lite telefonkontakt vilket väl egentligen inte gör någon skillnad för mig. Jag behöver besöken.
 
Det är inte alls ett måste, det beror på klipparen. Jag har en som automatiskt backar när den kör in i buskar och andra hinder, och kabeln är inte nedgrävd utan ligger ovanpå gräset. Funkar alldeles utmärkt, man får bara se till att inte ställa in klipparen på att snagga gräset så den tar kabeln av bara farten. Jag har också svårt att komma igång, speciellt med sånt jag tycker är tråkigt, och gräsmattan är stor och frodig (helt utan gödsling!) så den måste klippas ganska ofta från sommar till sen höst. Robotklippare var en perfekt lösning och väl värd pengarna.
Finns det inte risk att den blir hängande över gräskanter med nivåskillnad eller att den inte mejar ner de jävla rosenhallonen jag har? Och finns det risk att den kör in i planteringar? Eller ner i gropar där den fastnar?
 
Finns det inte risk att den blir hängande över gräskanter med nivåskillnad eller att den inte mejar ner de jävla rosenhallonen jag har? Och finns det risk att den kör in i planteringar? Eller ner i gropar där den fastnar?

Det beror också mycket på klipparen och vilken lutning den är graderad för att klara. Min tomt är till stor del sluttning och lite gropig här och där så det fanns några problemområden i början men de har fixats genom att flytta kabeln - lätt gjort när den inte är nedgrävd. Kabeln går på utsidan av rabatterna, så mina växter har klarat sig oskadda än så länge, klipparen verkar inte så benägen att slita sig ;). Nyplanteringar och annat känsligt ställer jag helt sonika en barriär kring, det kan vara krukor eller vad man nu har tillgängligt om man inte är ambitiös nog att bygga dekorativa staket kring växterna. Jag har främst valt väldigt tåliga växter så de lägger sig inte ner och tvärdör även om klipparen skulle tuscha till dem litegrann.
 
Det här med gräsmattan känner jag igen, jag hatar att klippa gräs, känns som bortkastat arbete och min tabke har varit att skaffa får som sköter den biten. Nu blir det nog inte av men det jag har gjort är att jag skippat gödslingen av gräset och genom det så behöver det klippas mycket mera sällan, gräsmattan blir inte lika fin men å andra sidan så har många blommor istället letat sig in och det går väldigt fint ihop med övriga trädgården.

Ingen del av trädgården tar egentlig skada av att bli lite vildvuxen, enstaka växter kan konkurreras ut av andra men det jämnar ut sig. Faktiskt så att väldigt många växter trivs mycket bättre när löv och pinnar lämnas kvar att förmultna. Jag har flera grannar som sköter sina trädgårdar minutsiöst och räfsar bort minsta lilla löv, deras trädgårdar är inte i närheten av så fina som min.

Grönsakslandet tar tid, men där är mitt tips att i först och främst odla det du främst vill ha och lägg resten i träda. Jorden tar ingen skada av att ligga i träda oavsett hur lång tid det blir.
Jag har med stor trädgård. Baksidan har jag lite olika buskar. Men förra året delade jag av lite och lät det växa mera vilt med massa olika blommor planterade till bina.
 
Finns det inte risk att den blir hängande över gräskanter med nivåskillnad eller att den inte mejar ner de jävla rosenhallonen jag har? Och finns det risk att den kör in i planteringar? Eller ner i gropar där den fastnar?
Jag har en gräsklipparrobot, den köptes billigt från Jula och är inte flådig men den gör sitt jobb.

Avgränsningstråden lade vi mot gräset och spände ner med pinnar man fick med, nu efter något år har gräset vuxit över tråden. Vi började använda Avgränsningstråden för att skydda buskar, land och annat men jag ledsnade eftersom det var så omständligt om man ville förändra, så nu kör jag på fysiska hinder i form av stenar eller byggda rabattkanter vilket också fungerar. Ibland fastnar den någonstans men det gör grannens dyra maskin också.

Gräsmattan är finare än någonsin och jag slipper må dåligt över att inte hinna/orka klippa.
 
Jag förstår inte varför du ska flytta. Du bor i ett hus du tycker om och vill absolut inte bo i lägenhet. Gräs måste inte klippas varje vecka eller ens varannan.. Visst det blir jobbigare att göra det när det är äng men det går det också.
Ska du flytta ska du göra det för att du vill det eller för att du av någon anledning måste (typ ekonomiskt)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 108
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 031
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp