Nej, boendestödet är inte utrett, men jag vågar inte hoppas. Alternativet är att få frånvaro från skolan några timmar i veckan så jag kan ha boendestöd.

Jag anlitade en ungdom förra året. 110 kronor per klippning kostade det. Kan inte han i år så går det nog att hitta en ny förmåga på facebook.

Jag vet i ärlighetens namn inte vad som ska till för att jag ska må bättre. Jag går på maxdos antidepressiv medicin och lite stämningsstabiliserande. Sen pratar jag med psykolog en gång i veckan. Men jag har märkt att jag åter igen mår sämre sedan jag miste mitt boendestöd. De jobbar ju inte kvällar och helger vilket är enda tiderna jag kan när jag pluggar. En annan sak som också gör att jag mår dåligt är att jag lever så isolerat och är ensam.

Ekonomin har tyvärr blivit rätt tajt sedan jag slutade jobba. Den här månaden går jag back. Nästa månad också. Men jag kan ju alltid hoppas på bättre månader framöver och att jag då har råd att anlita någon för att klippa gräset. Det är just gräsklippningen som är en tung post att orka med. Det tar en och en halv timme att klippa.

Det är helt förkastligt att betala en ungdom för att utföra ett svartjibb som dessutom är förenat med fara.

Jag hatar ocksä att klippa gräsmattan men skulle få för mig att betala någon svart för att göra det.

Nu antar jag bara.... men jag tror inte att ungdomen du anlitar för en struntsumma har något företag eller försäkring som täcker om det skulle hänt denne något.
 
Det är helt förkastligt att betala en ungdom för att utföra ett svartjibb som dessutom är förenat med fara.

Jag hatar ocksä att klippa gräsmattan men skulle få för mig att betala någon svart för att göra det.

Nu antar jag bara.... men jag tror inte att ungdomen du anlitar för en struntsumma har något företag eller försäkring som täcker om det skulle hänt denne något.
Många kommuner har ju typ någon form av ''all service '' som man kan anlita.
 
Alla hus och bostadsrätter har skenat upp i pris. Be en mäklare om en värdering. Finns många som värderar gratis.
Inte i hennes område,där finns det massor med hus,en del riktigt fina för en spottstyver, det är förövrigt enda delen i landet + norrland som ff är billigt att köpa
 
Riktigt billiga hus finns här och där över hela landet.
Hemnet har just nu 72 (villor/fritidshus/gårdar) som kostar mellan 100.000 och 300.000, det får väl anses vara ganska billigt. Och de får nog anses vara ganska jämnt fördelade över landet:
1617320741748.png
 
Hade aldrig kunnat gissa att det var ett drömboende för dej. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört dej skrivit annat än om måsten och problem om trädgården och aldrig något positivt.

Ibland är drömmen bara en dröm i teorin och inte i praktiken.
 
Riktigt billiga hus finns här och där över hela landet.
Hemnet har just nu 72 (villor/fritidshus/gårdar) som kostar mellan 100.000 och 300.000, det får väl anses vara ganska billigt. Och de får nog anses vara ganska jämnt fördelade över landet:
Visa bifogad fil 67208
Och av dom ligger 42 st norr om stockholm
6st tomter
4-5st är kolonilotter där du måste vara skriven i samma stad
några kronofogdehus/ruckel
1 på gotland
och ett flertal i ts område
och ett par st spridda söder om stockholm som är pyttesmå stugor eller ruckel.

Jag har järnkoll på husen mellan 0 - 750 000 från skåne till västergötland
 
Något som går att göra om man vill (orkar ha folk på gården) är att lyssna i lokala grupper om någon är sugen på att odla/sköta trädgård som inte bor så själv.

Jag stötte faktiskt på en äldre herre på bussen (bor man lantligt blir det lätt att man pratar då 😊) för ett antal år sen som kom att bli någon som kom och skötte om min trädgård, bara för att han saknade en egen och gillade att bli serverad kaffe där. Win -win liksom.

Jag flyttade sen, men det var trevligt så länge det varade. Bara en tanke...
 
Jag tänker att en flytt inte behöver betyda att du är utan trädgård. Problemet är snarare att ditt hus ligger för långt bort från allt. Hade du flyttat till ett annat hus t.ex i Skåne så hade ditt sociala liv haft bättre möjligheter. I min by och närliggande byar/orter kryllar det av odlingsintresserade, permakulturintresserade, folk som är intresserade av självförsörjning osv. Och här finns gott om jobb. Det är inte konstigt att man blir/fortsätter vara deprimerad utan ett socialt nätverk, alla behöver social kontakt.
 
Mina föräldrar har gräsmatta precis runt huset, resten är organiserad äng om man kan säga så. Det är den finaste trädgård jag har sett!

Men ja, det är ju superfint! Jag ser så fina blommor där folk har en bit äng kvar på tomten. Och det är jättebra för insekter/mångfald att ha det så.
Jag förstår att det inte är vad alla vill ha, särskilt om en har haft en väldigt specifik drömbild av hur det ska se ut. Men jag tycker att det känns fridfullt, särskilt på landet. Och det innebär mycket mycket mindre jobb med gräsmattan.
 
Men ja, det är ju superfint! Jag ser så fina blommor där folk har en bit äng kvar på tomten. Och det är jättebra för insekter/mångfald att ha det så.
Jag förstår att det inte är vad alla vill ha, särskilt om en har haft en väldigt specifik drömbild av hur det ska se ut. Men jag tycker att det känns fridfullt, särskilt på landet. Och det innebär mycket mycket mindre jobb med gräsmattan.
Eller så in blommor så det blir en blommsteräng. En av ängarna hemma med honungsört.
20190708_115921.jpg
 
Det är helt förkastligt att betala en ungdom för att utföra ett svartjibb som dessutom är förenat med fara.

Jag hatar ocksä att klippa gräsmattan men skulle få för mig att betala någon svart för att göra det.

Nu antar jag bara.... men jag tror inte att ungdomen du anlitar för en struntsumma har något företag eller försäkring som täcker om det skulle hänt denne något.
Fast att anlita ungdomar enstaka gånger för enklare sysslor mot mindre betalning, t ex barnpassning, skottning och gräsklippning får man göra utan att det klassas som svartjobb. Uppmuntras inte sällen genom skolan och föreningar dessutom. Man får utgå från att den som gör jobbet har ok från föräldrarna, ts har kanske t om pratat med dem, och det är väl ganska ovanligt att barn inte har olycksfallsförsäkring?
 
Jag känner igen mig i mycket av det du skriver ts. Jag har också en stor trädgård och odlar en hel del. Har även drabbats av utmattning med psykiska problem. I år har jag bestämt att jag får sänka mina krav på mig själv och trädgården. Jag måste inte ha perfekta kanter runt rabatten, fruktträden klarar sig utan beskärning ett år, jag tar de största ogräsen när jag ser dem, resten tar jag någon annan gång. Jag måste inte skola om alla plantor samtidigt, det går bra med någon då och då. Ibland planerar jag in små saker varje dag, och ibland planerar jag att jag inte ska göra något alls i trädgården. Just för att det inte ska bli ett jobbigt måste.

Om du egentligen i normala fall mår bra av trädgården är det kanske inte rätt att flytta (eller iaf inte ta ett förhastat beslut), men det är nog viktigt att se vart man är idag och lägga nivån i trädgården på den nivån man själv är. Sen hoppas jag att du kan få rätt hjälp av vården för att få må bättre. Vissa kommuner har något som kallas kontaktperson, men de är nog mer för sällskap och kanske inte kan hjälpa till med praktiska saker, men värt att kolla upp kanske?
 
Det är helt förkastligt att betala en ungdom för att utföra ett svartjibb som dessutom är förenat med fara.

Jag hatar ocksä att klippa gräsmattan men skulle få för mig att betala någon svart för att göra det.

Nu antar jag bara.... men jag tror inte att ungdomen du anlitar för en struntsumma har något företag eller försäkring som täcker om det skulle hänt denne något.

Men! Varför antar du att det är svartjobb?

En får tjäna upp till 20135 kronor utan att betala skatt, och så här står det på skatteverket angående att anlita privatperson för småjobb:


Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag, betala arbetsgivaravgifter eller lämna kontrolluppgift.

Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor
Betalar du ut mer än 1 000 eller mer men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter) och du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. Kontrolluppgifter kan lämnas elektroniskt. Om du inte har möjlighet att lämna dessa elektroniskt kan du lämna dem på papper och då ska du även lämna ett sammandrag av kontrolluppgiften.
 
Men! Varför antar du att det är svartjobb?

En får tjäna upp till 20135 kronor utan att betala skatt, och så här står det på skatteverket angående att anlita privatperson för småjobb:


Ersättning under 1 000 kronor
Betalar du ut högst 999 kronor under ett år till en privatperson behöver du inte göra skatteavdrag, betala arbetsgivaravgifter eller lämna kontrolluppgift.

Mottagaren ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration.

Ersättning från 1 000 till 9 999 kronor
Betalar du ut mer än 1 000 eller mer men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter) och du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. Kontrolluppgifter kan lämnas elektroniskt. Om du inte har möjlighet att lämna dessa elektroniskt kan du lämna dem på papper och då ska du även lämna ett sammandrag av kontrolluppgiften.

Men 110 kr för 1,5 h indikerar väl ändå att det är ett (dåligt betalt) svartarbete?
 
Det beror också mycket på klipparen och vilken lutning den är graderad för att klara. Min tomt är till stor del sluttning och lite gropig här och där så det fanns några problemområden i början men de har fixats genom att flytta kabeln - lätt gjort när den inte är nedgrävd. Kabeln går på utsidan av rabatterna, så mina växter har klarat sig oskadda än så länge, klipparen verkar inte så benägen att slita sig ;). Nyplanteringar och annat känsligt ställer jag helt sonika en barriär kring, det kan vara krukor eller vad man nu har tillgängligt om man inte är ambitiös nog att bygga dekorativa staket kring växterna. Jag har främst valt väldigt tåliga växter så de lägger sig inte ner och tvärdör även om klipparen skulle tuscha till dem litegrann.
Jag har ingen lutning alls, men det finns gropar och kanter där klipparen kan fastna. Jag vill också att klipparen ska klippa ner rosenhallonen som ju är en kraftig växt samt utrymmet mellan pallkragarna och måbärshäcken. Jag tror min tomt kan bli svår och jobbig att ordna så gräsklipparen klarar av den och klipper det den ska.
Jag förstår inte varför du ska flytta. Du bor i ett hus du tycker om och vill absolut inte bo i lägenhet. Gräs måste inte klippas varje vecka eller ens varannan.. Visst det blir jobbigare att göra det när det är äng men det går det också.
Ska du flytta ska du göra det för att du vill det eller för att du av någon anledning måste (typ ekonomiskt)
Om man klipper när gräset är för högt så lämnar klipparen stora tussar med gräs som man sen måste kratta upp.
Det är helt förkastligt att betala en ungdom för att utföra ett svartjibb som dessutom är förenat med fara.

Jag hatar ocksä att klippa gräsmattan men skulle få för mig att betala någon svart för att göra det.

Nu antar jag bara.... men jag tror inte att ungdomen du anlitar för en struntsumma har något företag eller försäkring som täcker om det skulle hänt denne något.
Gräsklippning är väl inte farligt heller? Vad kan hända liksom? Det är för övrigt ungdomens mamma som förmedlat kontakten samt varit med vid klippningen.
Eller så in blommor så det blir en blommsteräng. En av ängarna hemma med honungsört.
Visa bifogad fil 67215
Jag har inga sådana öppna ytor alls. All gräsmatta är mindre ytor och gångstråk.
Fast att anlita ungdomar enstaka gånger för enklare sysslor mot mindre betalning, t ex barnpassning, skottning och gräsklippning får man göra utan att det klassas som svartjobb. Uppmuntras inte sällen genom skolan och föreningar dessutom. Man får utgå från att den som gör jobbet har ok från föräldrarna, ts har kanske t om pratat med dem, och det är väl ganska ovanligt att barn inte har olycksfallsförsäkring?
Det var mamman som var initiativtagare till att ungdomen skulle klippa.
Jag känner igen mig i mycket av det du skriver ts. Jag har också en stor trädgård och odlar en hel del. Har även drabbats av utmattning med psykiska problem. I år har jag bestämt att jag får sänka mina krav på mig själv och trädgården. Jag måste inte ha perfekta kanter runt rabatten, fruktträden klarar sig utan beskärning ett år, jag tar de största ogräsen när jag ser dem, resten tar jag någon annan gång. Jag måste inte skola om alla plantor samtidigt, det går bra med någon då och då. Ibland planerar jag in små saker varje dag, och ibland planerar jag att jag inte ska göra något alls i trädgården. Just för att det inte ska bli ett jobbigt måste.

Om du egentligen i normala fall mår bra av trädgården är det kanske inte rätt att flytta (eller iaf inte ta ett förhastat beslut), men det är nog viktigt att se vart man är idag och lägga nivån i trädgården på den nivån man själv är. Sen hoppas jag att du kan få rätt hjälp av vården för att få må bättre. Vissa kommuner har något som kallas kontaktperson, men de är nog mer för sällskap och kanske inte kan hjälpa till med praktiska saker, men värt att kolla upp kanske?
Jag har bara klippt 2 av 3 fruktträd en gång vardera under den tid jag bott här. Så den biten är ju redan struken.

Att sköta kanterna är något som jag tycker är viktigt. Annars växer gräset in i rabatten och det kommer att bli omöjligt att rensa sedan utan man kommer att få anlägga om allt. Det är bara en av mina rabatter som har en rabattkant och där jag slipper hålla efter.

Det finns kontaktperson i kommunen med jag är inte berättigad till detta då jag inte har en autismdiagnos. Jag är bara allmänt aspig och det räknas inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 111
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 921
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 342
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp