Bukefalos 28 år!

Jag har ingen lutning alls, men det finns gropar och kanter där klipparen kan fastna. Jag vill också att klipparen ska klippa ner rosenhallonen som ju är en kraftig växt samt utrymmet mellan pallkragarna och måbärshäcken. Jag tror min tomt kan bli svår och jobbig att ordna så gräsklipparen klarar av den och klipper det den ska.

Om man klipper när gräset är för högt så lämnar klipparen stora tussar med gräs som man sen måste kratta upp.

Gräsklippning är väl inte farligt heller? Vad kan hända liksom? Det är för övrigt ungdomens mamma som förmedlat kontakten samt varit med vid klippningen.

Jag har inga sådana öppna ytor alls. All gräsmatta är mindre ytor och gångstråk.

Det var mamman som var initiativtagare till att ungdomen skulle klippa.

Jag har bara klippt 2 av 3 fruktträd en gång vardera under den tid jag bott här. Så den biten är ju redan struken.

Att sköta kanterna är något som jag tycker är viktigt. Annars växer gräset in i rabatten och det kommer att bli omöjligt att rensa sedan utan man kommer att få anlägga om allt. Det är bara en av mina rabatter som har en rabattkant och där jag slipper hålla efter.

Det finns kontaktperson i kommunen med jag är inte berättigad till detta då jag inte har en autismdiagnos. Jag är bara allmänt aspig och det räknas inte.

Men om du klipper gångstråk (kanske bredd som två "vändor") och sen några mindre ytor som du säger, tar det så lång tid då? På resten kan du ju så ängsblommor och perenner som kommer upp år efter år. Och när du blir frisk så kan du klippa lite mer och lite mer...osv tills du kommer till din dröm. Hur ser trädgården ut? Har du bilder? Måste du ha rabatter? Kan du ha krukor och blomsterlådor istället ett tag?
 
@Wille klart det är farligt att klippa gräs. Är flertalet amputationer per år pga just gräsklippning.

Sedan är det faktiskt svart arbetskraft vilket är olagligt att ha.
Hur fan bär man sig åt för att skada sig på en gräsklippare? Den roterande delen sitter ju fast och där är man ju inte och pillar.

Nej, det räknas inte som svart arbetskraft som redan påpekats.
Men om du klipper gångstråk (kanske bredd som två "vändor") och sen några mindre ytor som du säger, tar det så lång tid då? På resten kan du ju så ängsblommor och perenner som kommer upp år efter år. Och när du blir frisk så kan du klippa lite mer och lite mer...osv tills du kommer till din dröm. Hur ser trädgården ut? Har du bilder? Måste du ha rabatter? Kan du ha krukor och blomsterlådor istället ett tag?
Om jag bara klipper gångstråk så blir det kvar tofsar av gräs vid sidan av mot rabatter och träd.

Krukor och lådor är betydligt mer arbetskrävande än rabatter.
 
Hur fan bär man sig åt för att skada sig på en gräsklippare? Den roterande delen sitter ju fast och där är man ju inte och pillar.

Nej, det räknas inte som svart arbetskraft som redan påpekats.

Om jag bara klipper gångstråk så blir det kvar tofsar av gräs vid sidan av mot rabatter och träd.

Krukor och lådor är betydligt mer arbetskrävande än rabatter.
Tja. Jag vet en vuxen man som väl bara skulle putta lite på gräsklipparen för att komma upp för en slänt. Det resulterade i några avklippta tår.
 
Hur fan bär man sig åt för att skada sig på en gräsklippare? Den roterande delen sitter ju fast och där är man ju inte och pillar.

Nej, det räknas inte som svart arbetskraft som redan påpekats.

Om jag bara klipper gångstråk så blir det kvar tofsar av gräs vid sidan av mot rabatter och träd.

Krukor och lådor är betydligt mer arbetskrävande än rabatter.
Kör täckodling på allt ett tag. Även rabatter. Och så en ungdom som hjälper dig med gräsklippandet. Då kan du själv välja när du orkar börja odla i rabatter och köksträdgård.
 
Hade aldrig kunnat gissa att det var ett drömboende för dej. Ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört dej skrivit annat än om måsten och problem om trädgården och aldrig något positivt.

Ibland är drömmen bara en dröm i teorin och inte i praktiken.
Nä, kanske inte, men hen har också skrivit ganska tydligt om sin depression, och att hen mår sämre. KANSKE man inte skriver något alls i allt för positiva ordalag?

TS, jag tycker inte du ska flytta, du vill ju uppenbarligen bo kvar, och en flytt tänker jag, kan bli väldigt jobbig för dig mitt i en depression. försök bena ut vad du hade velat ha hjälp med i trädgården, och annonsera på tex FB! Försök också att kanske få annan medcin/ny läkarkontakt? Boendestödet kan du fokusera på när det väl är utrett, du hade ju själv en fundering kring att du kanske kan prata med skolan och förflytta en del arbete där så du kan ha boendestödet på vardagar ändå?
 
Jag tänker att en flytt inte behöver betyda att du är utan trädgård. Problemet är snarare att ditt hus ligger för långt bort från allt. Hade du flyttat till ett annat hus t.ex i Skåne så hade ditt sociala liv haft bättre möjligheter. I min by och närliggande byar/orter kryllar det av odlingsintresserade, permakulturintresserade, folk som är intresserade av självförsörjning osv. Och här finns gott om jobb. Det är inte konstigt att man blir/fortsätter vara deprimerad utan ett socialt nätverk, alla behöver social kontakt.

Jo, så är det ju. Hade jag varit i TS situation med ekonomi och arbetslöshet, dåligt mående, få eller inga sociala kontakter i området och ett hus i ingenstans - som jag inte haft andra bindningar till än att jag ägt det ett fåtal år, och dessutom varit svårt deprimerad den helt övervägande tiden där - så hade jag tveklöst skippat det och gått in för att hitta en liten lägenhet i något friliggande hus eller undantagsstuga på en gård.

Gärna i ett läge som har bättre förutsättningar att hitta ett fungerande jobb. Kanske skulle det även frigöra tid och utrymme för en medryttarhäst. Häromkring finns det flera som erbjuder sådana boenden på lång tid och det är inga ockerpriser att hyra trots bra läge. Trivsamma, fint renoverade kök och badrum och allmänt fräscha rum där jag har sett.

Det behåller det lantliga/lite avskilda, kan (i alla fall på en gård av någon storlek) säkert ges möjlighet att odla/fixa sin egen trädgård på en större eller mindre del av marken beroende på överenskommelse, sannolikt en vettig boendekostnad, enklare skötsel, tar bort oron för saker som måste göras och bekostas på huset när de plötsligt behöver åtgärdas, kan ge en viss social kontakt med hyresvärden inom räckhåll - men utan att det är ett måste och utan att ha andra inpå sig som i ett hyreshus. Kanske lite hästar eller andra djur i närheten.

Möjligen ett förslag som inte passar TS ändå, hyra är - på gott och ont - aldrig samma som att äga, men det är som sagt det alternativ som jag omedelbart hade sett mig om efter med de givna förutsättningarna. Det känns i alla fall rimligt att också öppna ögonen för det och ta till sig de fördelar det skulle innebära.
 
Hur fan bär man sig åt för att skada sig på en gräsklippare? Den roterande delen sitter ju fast och där är man ju inte och pillar.

Nej, det räknas inte som svart arbetskraft som redan påpekats.

Om jag bara klipper gångstråk så blir det kvar tofsar av gräs vid sidan av mot rabatter och träd.

Krukor och lådor är betydligt mer arbetskrävande än rabatter.
Det är nog sånt här du skulle behöva blunda för, för att orka med att bo kvar tänker jag? För det verkar ändå vara det du vill låter det som.
 
@Wille Jag tycker inte att du ska ta något beslut om flytt just nu. Försök ta dig igenom din utbildning i första hand. Därefter söker du ett jobb inom trädgård och - om det behövs - så flyttar du för att få det; även om det tillfälligt innebär mindre odlingsmöjligheter där du bor. Då får du utlopp för ditt trädgårdsintresse genom jobbet, en stabil ekonomi och sociala kontakter. Sen när du mår lite bättre och om du vill och orkar, så kan du utveckla trädgårdsintresset på hemmaplan.
 
Hur fan bär man sig åt för att skada sig på en gräsklippare? Den roterande delen sitter ju fast och där är man ju inte och pillar.

Nej, det räknas inte som svart arbetskraft som redan påpekats.

Om jag bara klipper gångstråk så blir det kvar tofsar av gräs vid sidan av mot rabatter och träd.

Krukor och lådor är betydligt mer arbetskrävande än rabatter.
En kompis till mig halkade när han drog gräsklipparen bakåt och fick in foten under när han halkade omkull.
Han blev en stortå fattigare.
 
Okej. Du har dålig ekonomi, dåligt mående och inga vänner/kontakter som kan hjälpa dig. I det läget hade jag utan tvekan sålt huset.

Jag hade gått med enorm ångest om jag hade bott i ett hus jag varken hade ork eller ekonomi för, där jag dessutom går back vissa månader och kanske inte ens har råd att betala någon ynka 110:- för gräsklippning. Vad gör du om du får en vattenläcka och badrummet eller köket måste bytas ut? Du studerar så jag gissar att du inte får lån så lätt heller?
 
Jo, så är det ju. Hade jag varit i TS situation med ekonomi och arbetslöshet, dåligt mående, få eller inga sociala kontakter i området och ett hus i ingenstans - som jag inte haft andra bindningar till än att jag ägt det ett fåtal år, och dessutom varit svårt deprimerad den helt övervägande tiden där - så hade jag tveklöst skippat det och gått in för att hitta en liten lägenhet i något friliggande hus eller undantagsstuga på en gård.

Gärna i ett läge som har bättre förutsättningar att hitta ett fungerande jobb. Kanske skulle det även frigöra tid och utrymme för en medryttarhäst. Häromkring finns det flera som erbjuder sådana boenden på lång tid och det är inga ockerpriser att hyra trots bra läge. Trivsamma, fint renoverade kök och badrum och allmänt fräscha rum där jag har sett.

Det behåller det lantliga/lite avskilda, kan (i alla fall på en gård av någon storlek) säkert ges möjlighet att odla/fixa sin egen trädgård på en större eller mindre del av marken beroende på överenskommelse, sannolikt en vettig boendekostnad, enklare skötsel, tar bort oron för saker som måste göras och bekostas på huset när de plötsligt behöver åtgärdas, kan ge en viss social kontakt med hyresvärden inom räckhåll - men utan att det är ett måste och utan att ha andra inpå sig som i ett hyreshus. Kanske lite hästar eller andra djur i närheten.

Möjligen ett förslag som inte passar TS ändå, hyra är - på gott och ont - aldrig samma som att äga, men det är som sagt det alternativ som jag omedelbart hade sett mig om efter med de givna förutsättningarna. Det känns i alla fall rimligt att också öppna ögonen för det och ta till sig de fördelar det skulle innebära.
Jag har aldrig haft särskilt mycket sociala kontakter, var jag än bott.

Jag har hyrt hus förut och har vantrivts. Dels för att jag inte haft friheten att göra som jag vill med huset men också för att det varit dyrt. Jag bor billigare i det här huset än i huset jag bodde i innan, som var mycket mindre och saknade dusch och toalett. Jag vill heller inte sköta om en trädgård som någon annan äger eftersom jag inte kan ta med mig växterna jag planterar den dagen jag flyttar. Det har varit en sorg för mig varje gång jag varit tvungen att flytta ifrån en trädgård. Det har hänt alltför många gånger. Man bor otryggt i ett hyrt boende.

Tid och utrymme för en medryttarhäst finns redan idag, men det finns ingen som vill ha mig som medryttare. Jag letade ett halvår och gav upp till slut.
Vad är det som gör just detta boende till ditt drömboende?
Det ligger bra med skogen runt om och med öppet söderläge. Jorden är lätt att bearbeta. Det finns en jordkällare. Taket är lämpligt för solceller. Jag har bra extra utrymmen, inklusive verkstad. Det finns växthus. Det finns bra verandor. Hustypen är min typ av hus. Det finns stora möjligheter till odling, inklusive skogsträdgård. Det finns möjligheter till extra inkomster genom uthyrning av rum. Det finns inga mördarsniglar. Huset är vänligt.
 
@Wille Jag tycker inte att du ska ta något beslut om flytt just nu. Försök ta dig igenom din utbildning i första hand. Därefter söker du ett jobb inom trädgård och - om det behövs - så flyttar du för att få det; även om det tillfälligt innebär mindre odlingsmöjligheter där du bor. Då får du utlopp för ditt trädgårdsintresse genom jobbet, en stabil ekonomi och sociala kontakter. Sen när du mår lite bättre och om du vill och orkar, så kan du utveckla trädgårdsintresset på hemmaplan.
Jag vill inte jobba som parkarbetare. Det är bara hårt slit och man får inte utrymme att vara kreativ. Det finns heller inget utrymme att förverkliga egna drömmar. Men jag kan jobba med det för att få en inkomst. Jag skulle bara göra det för pengarnas skull. Inget annat.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 974
Senast: Yrsel
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 298
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 371
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp