Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

oj vad smart men är det någon botten på dem? du har ingen bild du kan visa?

Oh,ja visst är det botten på dom. Dom står på skenor som legat mot lastbilen, jag har lagt cementplator under, men kan man få tag på slipers eller gamla el/tele stolpar så går det lika bra. Det är aluminium eller, någon form av plåt eller glasfiber, sen är det oftast plyfa och aluminiudurk in i skåpet. Några är klädda med durk eller rostfritt på väggarna, beroende på vad som körts i dom. Jag ska ta några kort på mina så kan ni se hur jag har gjort med dom. Dom är bara dit ställda som dom ska stå, sen kan jag förklara hur det ska bli.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

*kl*
Uppdaterar lite. Nu har hästarna fått flytta in i sin lösdrift. Vi byggde i en stor maskinhall som tidigare fick agera garage. Flyttade om lite staket för att ordna en del som leder ned till hagen...Hästarna älskar sin lösdrift och framförallt fölen som gärna ligger och sussar halva dagen.

Enda problemet är att hästarna är lata och knappt använder hagen, de trivs för bra inomhus!
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Haha, så gör mina oxå. De har ett halvt plåtskjul som ligghall och där kan de stå eller ligga i timmar trots att de har ett antal hektar att busa på. I höst ska vi kl väggarna med vattenfast plyfa halvvägs upp på väggarna så blir det mer varmbonat. Hästarna har ca 26 kvadrat att sussa på...

picture.aspx
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Ja har tagit bilder på mitt här, ska bara försöka övertala datorn om att bilderna ska in och kunna läggas ut här.. Den är mycket motvillig..:mad:
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Nu har jag fotat stonas nya hem. Det är som sagt en stor hall vi tidigare använt som garage föt tre bilar. Nu har stona två ingångar till hallen och den tredje använder vi till förvaring av halm.

16-5.jpg

Utanför. Del av ingångarna.

17-5.jpg

Inuti. Högt i tak :)

Fördelarna med denna som vi sett hittills är dels de två ingångarna som gör att ingen blir instängd, dels luftigheten i höjden och dels att det ligger lite i lä. Mittemot på andra sidan staketet ligger ett garage som tar emot en del blåst.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Börjar med mitt "vanliga" vindskydd, med box i nu, eftersom jag inte hann färdigt med stallet till denna sommar.
DSC00891.jpg


DSC00899.jpg

Inuti

DSC00892.jpg

Skenorna som skåpen står på, ovanpå cementplattor.

DSC00894.jpg

Inuti de olika skåpen, Arla-skåpet

DSC00893.jpg

Mittenskåpet, är nu urplockat så att hästarna har fri tillgång till det.

DSC00895-1.jpg

Det högra

DSC00896.jpg

De tre..

DSC00898.jpg

Och hönshuset..
 
Senast ändrad:
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Det högra och det i mitten ska slås ihop, de stora sidodörrarna ska tas bort, så det blir ett och samma utrymme. Arlaskåpet, det längst till vänster ska antingen bli en box och sadelkammare eller så blir det bara sadelkammare.. Vindskyddet i trä ska byggas ut till husknuten.. Men med de hästar jag har och så så är det lagligt nu, så det är inte någon panik.;)
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

vad spännande och smart gjort...men skall alltså detta bli ditt nya stall? vad kostade ett sånt skåp?
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

båghallar 5*6m finns jag har skälv beställt en .ladugardsinrede.se säljer även andra större.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

vad spännande och smart gjort...men skall alltså detta bli ditt nya stall? vad kostade ett sånt skåp?

Skåpen kostar mellan 4000 och 7000kr styck, beroende på skick och storlek. Det ska bli ett stall, de två högsta skåpen blir stallgång och två boxar iaf. Det blir en box på 5,20*3 och den andra boxen blir strax över 4,5*2,5 meter, stallgången blir 2,5meter bred. De två höga skåpen är 3meter i tak, 2,60 breda och 7,80 långa, eller om dom var 7,90.. Det blir en gång in i det mindre skåpet mellan boxarna.

Men som vindskydd så är det bara att ställa upp skåpet, om det är sidodörrar så kan man ju öppna där eller så om det har varit bakgavellift så är det ju redan öppet i bakändan, eller om det är dörrar så går det ju att ha dom öppna.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Glömde.. Jag ska sätta dit ett tak och måla skåpen röda med vita knutar, så ser det ut som ett "riktigt" stall.;)
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Jag letar själv så denna tråd lägger jag genast som favorit. :bow:

Det enda jag hittat är de som finns på ladugårdsinrede. Men de är ngt dyra för mig.

Jag är för tillfället mest inne på en tälthall efter som att jag bara är ute efter en hall som rymmer ca 4 hästar. Men ska man ha stordrift tycker jag att man ska satsa på ngt redigare. Såhär ser tälthallarna ut som jag har tittat på:
8875877119.jpg

Finns på http://www.coverstore.se/. Den ovan är ganska liten, det finns större storlekar. För fyra storhästar hamnar jag på knappt 10 000:- och för mig är det värt det efter som att tanken är att jag ska hyra mark som inte är min egen och därav är det till fördel att den är lätt att packa ihop och ta med sig därifrån om jag en dag måste flytta till annan gård eller liknande.

Har ingen erfarenhet av någondera av dessa två. Men jag har hört att andra varit nöjda med ladugårdsinredes hallar.

Köp inte tälthallar!!!! :devil: Vår hall blåste sönder och försäkringsbolag ersätter inte hallar av tält typ. Rena skiten:devil::devil::devil:
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Sönderskurna ben av en PRESENNING?

Hade det varit fårstängsel hade jag hållit med men jag har svårt att se en presenning som ett dödshot för en cool häst.

Rulla sig inne i vindskyddet? Gör andras hästar det? Mina står möjligen där och hänger om det är mycket flygfän ute. Rullar sig gör de i bästa leran utomhus :D

Mina islänningar ska få en sådan där coverstore-hall i hagen för att få lagliga mått, det stall jag har att tillgå har inte full takhöjd. Jag vet många som med just islandshästar som är mycket nöjda med de tälthallarna.

INTE JAG :mad::devil::mad::devil::mad::devil:
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?


Var det en sån som på bilden från coverstore?

Jag är jättenöjd med min. Den har inte rubbat sig en mm. Hästarna har laglig vindskyddsyta och de vägrar oavsett gå in i något vindskydd när de har 9 hektar varierad hage.

På förra gården byggde vi tidernas lyxigaste lösdrifter med olika nivåer på inne/halvute att vara i. Jojo. Islandshästarna gick in och åt och sket om vi fodrade inne, annars gick de ALDRIG in på vintern.

På sommaren däremot vill de ju ha skugga och skydd för insekter. Då undrar jag om tälten blir för varma? Även om man sätter upp dem så de är i skugga på dagen?
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Skåpen kostar mellan 4000 och 7000kr styck, beroende på skick och storlek. .

Hur får man hem dem till sig :crazy: , kan man köpa dem levererade på plats?

Jag skulle behöva en sadelkammare som gick att flytta till nya lilla stället vi bara ska hyra.

Var ska man leta? Tycker inte jag hittar ngt vettigt på blocket.
 
Sv: Flyttbara eller billigt byggda lösdrifter?

Hej !
Låter jätte intressant med lastbilsskåp! Var bor du någonstans? Finns det att köpa för andra också? Jag bor mellan Göteborg och varberg MVH Nina
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 215
Senast: Angel
·
Anläggning När huset till sist (till våren?) är färdigfixat är det dags för mig att bygga stall. Som jag längtat... Men jag har lite grubblerier...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
12 271
Senast: McFlurry
·
Ekonomi & Juridik Hej. Mannen och jag letar nu gård.. :love: Jag SKA ha lösdrift!! även om den inte skulle användas, så känns det bra att ha den där...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: lady_vip
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Jag har köpt mina morfaräldrars gård där det finns ett hus från början av 1900-talet. På gården fanns också ett litet uthus...
Svar
6
· Visningar
1 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp