Födda 2022

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 672
  • Visningar Visningar 95 342

Bukefalos 30 år!

Carl Vandal har varit i farten igen. ”det går inte att hålla sig matte!”
Hmm nähä…
När han sen kom in var han så uttråkad att hundleksaken nyttjades. Säkert varit inne i 5 minuter…
Men om en vecka blir det heltidsbete.
IMG_2564.webp

1000013136.webp

Igår firade vi Emeris födelsedag med att sätta igång igen efter 6 veckors vila. Eller vi tjuvstartade redan i fredags med några varv på lina för att se var hon är mentalt. Pigg och glad men avspänd, go start helt enkelt 😍

Världens bästa häst 🤩 vilan har verkligen gjort sitt, det var bara att sitta upp och bara köra på och hon var finare än innan vilan.

Visa bifogad fil 187707
Igår firade vi Emeris födelsedag med att sätta igång igen efter 6 veckors vila. Eller vi tjuvstartade redan i fredags med några varv på lina för att se var hon är mentalt. Pigg och glad men avspänd, go start helt enkelt 😍

Världens bästa häst 🤩 vilan har verkligen gjort sitt, det var bara att sitta upp och bara köra på och hon var finare än innan vilan.
Nova fyllde också 4 den 3 juli❤️
Hon har fått en microvila nu och ska jobba en månad till ungefär, sen får hon längre semester.
Startat en LC:1 med mycket väl godkänt och drygt 64%. Så glad över henne😍

IMG_3890.webp

1000013350.webp

Blir mest skogsridning för oss just nu. Ridbanan är som en öken och jag är lite för snål för att lösa ridbane/hus-kort på granngården som har fint underlag. Men det sägs ju vara nyttigt att rida i skog och mark och hon behöver verkligen stärkas, så win-win?! 😁

Fortsätter ge en galet fin känsla stundtals, framförallt i galoppen som är rund, framåt och otroligt reglerbar redan. 😍
Traven är svårare men glimmar till då och då. Men jag är mest glad att jag alltid känner mig så himla trygg på hennes rygg. Hon må vara skarp och känslig, men samtidigt så galet snäll och modig!

Kan fortfarande inte riktigt förstå att hon bara är ordentligt riden i någon månad totalt, hon känns ju som en riktig ridhäst?! Det är en magisk känsla 🤩

Här går det långsamt framåt, M saboterade givetvis inridningen lite genom att ha sönder sin hov och få sömtryck och bli halt typ direkt efter vi skaffat medryttare.... :cautious: Så nu verkar hon ha tappat intresset lite, men han är iaf igång igen (peppar peppar!) och vi har både travat litegrann med ryttare och ridit ut en liten sväng i skogen. :love: Tränar på styrningen med tömkörning emellanåt. Bett tycker han inte alls om, så jag rider bettlöst för tillfället, ska testa lite olika typer sedan för att se om jag hittar något han gillar. Skönt att iaf ha kommit såhär långt, äntligen! :D

Unknown kopiera.webp

1000014328.webp

Bjussar på en dålig screenshot från gårdagens äventyr!

Det kändes äntligen som det var dags att åka iväg för ridning på annan plats. Hon är ju van att gå till grannen osv och ute är hon trygg. Men åka transport för att sen bli riden, det har vi aldrig gjort!

Stog som ett ljus hela vägen till min kompis. Lastade ur lugnt och sansat, sadlade, in på banan, satt upp. Red i alla gångarter och fick även testa på att bli riden när en annan häst också blev riden. Avspänd och helt med på noterna! Såååå nöjd med henne. Min egen ridning? Not so much. Fasen vilka olater jag lagt till med, öva, öva, öva. 😁

Sen lastade vi och körde hem, stog som ett ljus hela vägen då också. Sen var hon nöjd med att få sova inne i natt. 😍

Min syster har inte ridit mycket alls sista åren, en termin på ridskola men nu precis fått barn och ville rida på Nova nu när hon var hem och hälsade på! Hon ställde såklart upp och var så duktig och snäll! 😍 hon har inte haft många på ryggen och då bara duktigare ryttare än jag själv. Men inga problem, inte en osäkerhet alls. Fattade galopp direkt och skötte sig jättebra med allt!

Mätte henne till 154cm idag. Hoppet om en ponny är nog borta nu 🤣
Men manen har blivit ljus igen och svansen nästan vit. Och kroppen mörkare. Hon är lite fräsig! 🤩

48888B05-E998-4038-8973-F28D03CEB1CC.webp

Liknande trådar

• Någon som har en MG5?
  • Don Fanucci Zet klar för Hugo Åbergs
  • Bruksprovet 2025
  • Låna avelssto

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd