Bukefalos 28 år!

Foder som är billigare än RC

A

anja23

Dyr hundmat är inte särskilt bra för studentekonomin har vi upptäckt!

Vi har funderat på att byta till standardt om några månader då hunden ska börja få vuxenfoder. Men det är rätt dyrt det med, och enligt vissa behöver man ge mer av det än av RC :crazy:

Är det någon som har något tips på lite billigare (och bra!) vetefritt foder?

Har funderar på carrier, någon som har erfarenhet av detta?
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Mina fungerar finfint på pedigree. De har jättefina pälsar, bra i hullet och skiter normalt :)
Jag kan inte säga hur mycket man får ge av det i förhållande till RC då mina öht inte kan äta RC (blir extremt dåliga i magen, får dålig päls och är konstant hungriga...) Dock har jag för mig att det "bara är myt" att man måste ge mer av billigare foder.
Det som spelar roll är innehållet i fodret och det är inte alltid säkert att innehållet är bättre bara för att det är dyrare.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

När jag kollade för ett tag sedan så var fodergivan ungefär den samma på pedigree och RC.

Min hund fungerade jättefint på Pedigrees kyckling/ris/grönsaker, men inte alls på Nötkött/ris/grönsaker - vi har dock gått över till Ekanubas rasfoder, det kostar som RC men fodergivan är ca 50% och nu så han bajsar inte hälften så mycket, har nästan fått tillbaka glansen och mjukheten från valptiden.

lycka till
/Maria
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Är det någon som har något tips på lite billigare (och bra!) vetefritt foder?
Är det någon speciell anledning?

Jämförde lite foder tidigare i en annan tråd idag:

Sportsman´s Pride Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 7 kr per dag (Påspris: 396:-) Rekommenderad dos: 266 gram/dag. Håller 56 dagar. 15 kgs påse.

Eukanuba Adult Medium: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6,50:- per dag
(Påspris 549:-) Rekommenderad dos: 180 gram/dag. Håller 83 dagar. 15 kgs påse.

Royal Canin medium adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 549:-) Rekommenderad dos: 300 gram/dag. Håller 50 dagar. 15 kgs påse.

Nutro Choice Adult Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 7 kr per dag (Påspris: 419:-) Rekommenderad dos: 250 gram/dag. Håller 60 dagar. 15 kgs påse.

Nutra Nuggets Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6 kr per dag (Påspris: 399:-) Rekommenderad dos: 229 gram/dag. Håller 65 dagar. 15 kgs påse.

Robur Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 8 kr per dag (Påspris: 529:-) Rekommenderad dos: 225 gram/dag. Håller 67 dagar. 15 kgs påse.

Magnussons Meat & Biscuit Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 489:-) Rekommenderad dos: ca 344 gram/dag. Håller 44 dagar. 15 kgs påse.

Orijen Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 12 kr per dag (Påspris: 869:-) Rekommenderad dos: 275 gram/dag. Håller 72 dagar. OBS! 20 kgs påse, är deras största.

Ser ni vilken enorm skillnad det är på dagsdosering också? Avslöjar en del om innehållet, kvalitet, smältbarhet och biologiskt värde.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Är det någon speciell anledning?

Jämförde lite foder tidigare i en annan tråd idag:

Eukanuba Adult Medium: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6,50:- per dag
(Påspris 549:-) Rekommenderad dos: 180 gram/dag. Håller 83 dagar. 15 kgs påse.

Magnussons Meat & Biscuit Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 489:-) Rekommenderad dos: ca 344 gram/dag. Håller 44 dagar. 15 kgs påse.

Där var det skillnad i rek. mängd mat!!
Men, jag vet hundar som varit helt otrolgit, fantastiskt fina på just det där magnussonfodret.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Mina fungerar finfint på pedigree. De har jättefina pälsar, bra i hullet och skiter normalt :)
Jag kan inte säga hur mycket man får ge av det i förhållande till RC då mina öht inte kan äta RC (blir extremt dåliga i magen, får dålig päls och är konstant hungriga...) Dock har jag för mig att det "bara är myt" att man måste ge mer av billigare foder.
.

Men hör man inte väldigt mycket oftare när folk går från ICA-foder till bra foder att "hunden äter så dåligt" just för att ägarna blivit vana vid att hundarna tjoffar i sig sådana mängder?
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Jag vet inte. De flesta av mina hundvänner som jag pratar foder med ger dyrare foder till sina hundar.
Jag vet bara att mina blir riktigt dåliga av att äta RC och till unghunden kan jag inte ens använda det som godis för att hon blir dålig i magen (vilket är synd då jag vann en påse RC förut som jag försöker bli av med).
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Jag gav bort det på buke när jag hade en säck foder över som min hund inte skulle äta. (Enligt mig alltså, hon själv hade nog gärna testat.)

Jag har inte heller enbart goda erfarenheter av just RC; men är däremot övertygad om att det skiljer mkt mellan köttbaserade foder som standardt, hills och orijen, och påsar som kostar 150 kr för 15 kg i matvarubutiken.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Låter som en vettig idé.

Jo, det tror jag med. Jag hade helst gett något annat, riktigt "lyxigt" foder till mina, men i nuläget är det mest praktiskt att ge pedigree då jag reser runt jättemycket (och pedigree går att köpa i småpåsar i vanlig mataffär så jag behöver inte släpa runt foder i hela landet..) När jag börjat leva mer på ett ställe så blir det foderbyte, helt klart.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Magnussons Meat & Biscuit Adult är min eller jag menar hundens favorit foder. Hon älskar fodret, jättefin i pälsen och det är svenskt tillverkat.

:laugh:
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Mina mår jättebra av Magnussons :) Det går väl åt lite mer och det är inte lika billigt, men det känns bra att det är svensktillverkat och så är det smidigt att beställa på nätet och få hem med posten.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Jag ger Arion till mina två hundar. En säck kostar ca 450 kr / 15 kg och räcker nästan en månad. Minns inte (nu mitt i natten) hur mycket dagsransonen är, har för mig att det är mellan 250 - 300 g till mina shäferkorsningar.
Jag får var 7:e säck gratis dessutom :D

Tycker det är ett mycket bra och prisvärt foder, har en kräsen hund men detta äter hon gärna. De är bra i hullet och det är inget "bajs-foder" De bajsar alltså inte 20 gånger om dagen utan 2 gånger.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Jag är verkligen ingen foderexpert, tvärt om, men…
Jag ger min Canami. Hade RC förr, men sedan slutade hon äta det, åt dåligt i flera veckor tills hon helt slutade äta och blev slö och annorlunda till sättet, då bytte jag. Canami hade tanten i djuraffären puffat en hel del för tidigare, så när jag bytte tänkte jag att jag kunde prova.
Säcken är hos pappa, så kan inte kolla hur många gram en viss storlek ska ha, men min tik på 15 kg får 4 dl om dagen av Chicken & Rice, 15 kg kostar 379 kr tror jag. En 15 kg-säck räcker ca 2 månader för mig tror jag, men har inte riktigt koll på det.
Nu när jag tittar på deras hemsida verkar chicken & rice innehålla vetegroddar (som sagt ingen foderexpert men ordet innehåller vete så antar att det inte är önskvärt;)), men en annan av deras sorter heter Lamb and Rice och är vete-glutenfritt.

Iof har jag bara sett Canami hos just den djuraffären, så det verkar vara ett väldigt okänt foder, så kan vara svårt att få tag på kanske.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Är det någon speciell anledning?

Jämförde lite foder tidigare i en annan tråd idag:

Sportsman´s Pride Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 7 kr per dag (Påspris: 396:-) Rekommenderad dos: 266 gram/dag. Håller 56 dagar. 15 kgs påse.

Eukanuba Adult Medium: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6,50:- per dag
(Påspris 549:-) Rekommenderad dos: 180 gram/dag. Håller 83 dagar. 15 kgs påse.

Royal Canin medium adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 549:-) Rekommenderad dos: 300 gram/dag. Håller 50 dagar. 15 kgs påse.

Nutro Choice Adult Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 7 kr per dag (Påspris: 419:-) Rekommenderad dos: 250 gram/dag. Håller 60 dagar. 15 kgs påse.

Nutra Nuggets Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 6 kr per dag (Påspris: 399:-) Rekommenderad dos: 229 gram/dag. Håller 65 dagar. 15 kgs påse.

Robur Maintenance: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 8 kr per dag (Påspris: 529:-) Rekommenderad dos: 225 gram/dag. Håller 67 dagar. 15 kgs påse.

Magnussons Meat & Biscuit Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 11 kr per dag (Påspris: 489:-) Rekommenderad dos: ca 344 gram/dag. Håller 44 dagar. 15 kgs påse.

Orijen Adult: Dagskostnad för en hund på 20 kg: 12 kr per dag (Påspris: 869:-) Rekommenderad dos: 275 gram/dag. Håller 72 dagar. OBS! 20 kgs påse, är deras största.

Ser ni vilken enorm skillnad det är på dagsdosering också? Avslöjar en del om innehållet, kvalitet, smältbarhet och biologiskt värde.

Jag tycker inte att det riktigt går att jämföra foder efter rekommenderad giva, då det ändå skiljer oehört mycket från hund till hund.
Min hund t ex äter hälften av Magnussons dagsranson, så alltså blir dagskostnaden för min 22 kg hund ca 5,5 kr per dag...stor skillnad mot 11 kr per dag.

Konstigt nog så har alla mina hundar genom åren behövt ungefär samma mängd foder...oavsett märke. Så får den 200 gram av t ex Orijen, så behövs exakt samma mängd av Magnussons....ingen skillnad på hunden (ja, förutom klådan av Orijen då:D).
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Men det ger sig ju självt. Om Orijen är väldigt proteinrikt och du ger lika mycket som av ett foder med lägre protein så resulterar det allt som oftast just i klåda.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Men det ger sig ju självt. Om Orijen är väldigt proteinrikt och du ger lika mycket som av ett foder med lägre protein så resulterar det allt som oftast just i klåda.
...och ändå gav jag något mindre än deras rekommnderade giva. Nä, det är något i innehålet som inte va bra till min hund. Hon är ju tidigare BARF:ad i flera år så proteiner tål hon...bara inte orijen. Däremot så blev allt bra efter snabb övergång till Magnussons.
Hundar är olika och funkar på olika saker.
 
Sv: Foder som är billigare än RC

Ok, jag missuppfattade. Trodde du gjorde tvärtom, fortsatte ge en stor giva av gammal vana.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 020
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
940
Senast: Nevermind
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 086
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp